Auto: E39 M52B28, ajettu 284tkm(tarkka,pitävä). Vuosimalli -96
Ongelma: Käynnistyksen yhteydessä kuuluva voimakas naputus mahdollisesti nostajista. Mikä viasta tekee ihmeellisemmän on se että toisinaan esim. "kylmän" yön jälkeen naputusta ei esiinny ja välillä taas pelkästään kaupassa käynnin jälkeen käynnistäessä nostajat pitää hirveän mekkalan. Yleensä naputusta kestää 1-3sek mutta pahimmoillaan on saattanut venyä melkein viiteen sekunttiin asti. Nykyään myös ns. sykäyksissä alkanut ilmetä tyhjäkäynnillä tuota lievää nakutusta kun moottori normaali lämmöissä, eli nakutus alkaa vaimeana ja voimistuu kuten nokialaisen soittoääni kunnes häviää kertalaakista. Ö-paine valo sammuu heti käynnistyksen jälkeen, suodatin on alkuperäiskamaa.
Öljyt Castrol Magnatec 5w-40, ajettu noin 6tkm. Viime ölynvaihdon yhteydessä tehty myös "motorflush" käsittely. Samalla kerralla tuli myös vaihdettua venttiilinkopan tiivisteet ja silloin tarkistin nokkien sekä nostajien kunnon ja näyttivät virheettömiltä. Ei kuluta nesteitä tai syö öljyä.
Miksi kerrankin "takuukilometreillä" varustettu ja 15tkm välein bmw:llä huollettu kohtuu vähän ajettu pata nyt noin alkaa nakutella
Entä, osaako kukaan kertoa tuosta kannessa sijaitsevasta Non-return valvesta. Meneekö niitä rikki, miten se toimii, onko vaihdettavissa tai putsattavissa ilman kannen aukaisua?
Ongelma: Käynnistyksen yhteydessä kuuluva voimakas naputus mahdollisesti nostajista. Mikä viasta tekee ihmeellisemmän on se että toisinaan esim. "kylmän" yön jälkeen naputusta ei esiinny ja välillä taas pelkästään kaupassa käynnin jälkeen käynnistäessä nostajat pitää hirveän mekkalan. Yleensä naputusta kestää 1-3sek mutta pahimmoillaan on saattanut venyä melkein viiteen sekunttiin asti. Nykyään myös ns. sykäyksissä alkanut ilmetä tyhjäkäynnillä tuota lievää nakutusta kun moottori normaali lämmöissä, eli nakutus alkaa vaimeana ja voimistuu kuten nokialaisen soittoääni kunnes häviää kertalaakista. Ö-paine valo sammuu heti käynnistyksen jälkeen, suodatin on alkuperäiskamaa.
Öljyt Castrol Magnatec 5w-40, ajettu noin 6tkm. Viime ölynvaihdon yhteydessä tehty myös "motorflush" käsittely. Samalla kerralla tuli myös vaihdettua venttiilinkopan tiivisteet ja silloin tarkistin nokkien sekä nostajien kunnon ja näyttivät virheettömiltä. Ei kuluta nesteitä tai syö öljyä.
Miksi kerrankin "takuukilometreillä" varustettu ja 15tkm välein bmw:llä huollettu kohtuu vähän ajettu pata nyt noin alkaa nakutella

Comment