Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39+M52B28 nakutus käynnistäessä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 876
    • Keski-Suomi und Sawo

    E39+M52B28 nakutus käynnistäessä?

    Auto: E39 M52B28, ajettu 284tkm(tarkka,pitävä). Vuosimalli -96

    Ongelma: Käynnistyksen yhteydessä kuuluva voimakas naputus mahdollisesti nostajista. Mikä viasta tekee ihmeellisemmän on se että toisinaan esim. "kylmän" yön jälkeen naputusta ei esiinny ja välillä taas pelkästään kaupassa käynnin jälkeen käynnistäessä nostajat pitää hirveän mekkalan. Yleensä naputusta kestää 1-3sek mutta pahimmoillaan on saattanut venyä melkein viiteen sekunttiin asti. Nykyään myös ns. sykäyksissä alkanut ilmetä tyhjäkäynnillä tuota lievää nakutusta kun moottori normaali lämmöissä, eli nakutus alkaa vaimeana ja voimistuu kuten nokialaisen soittoääni kunnes häviää kertalaakista. Ö-paine valo sammuu heti käynnistyksen jälkeen, suodatin on alkuperäiskamaa.

    Öljyt Castrol Magnatec 5w-40, ajettu noin 6tkm. Viime ölynvaihdon yhteydessä tehty myös "motorflush" käsittely. Samalla kerralla tuli myös vaihdettua venttiilinkopan tiivisteet ja silloin tarkistin nokkien sekä nostajien kunnon ja näyttivät virheettömiltä. Ei kuluta nesteitä tai syö öljyä.

    Miksi kerrankin "takuukilometreillä" varustettu ja 15tkm välein bmw:llä huollettu kohtuu vähän ajettu pata nyt noin alkaa nakutella Entä, osaako kukaan kertoa tuosta kannessa sijaitsevasta Non-return valvesta. Meneekö niitä rikki, miten se toimii, onko vaihdettavissa tai putsattavissa ilman kannen aukaisua?

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5419
    • Oulu

    #2
    Ootko lukenu vikakoodeja? Viallinen nokka-anturi aiheutti ainakin mulla nakutus, mutta se taisi kuulua kokoajan :think

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 876
      • Keski-Suomi und Sawo

      #3
      Originally posted by rizzo View Post
      Ootko lukenu vikakoodeja? Viallinen nokka-anturi aiheutti ainakin mulla nakutus, mutta se taisi kuulua kokoajan :think
      Oli hetken paikallaan tuo tarvikemallin nokan anturi ja sillon käyntiääni oli dieselmäistä ja vedot kateissa. Nyt orkkis paikallaan ja auto vetää matalilta korkeille hemmetin hyvin eikä muutenkaan suorituskyvyllisesti ole mitään mainittavaa.

      Mietin vaan tuossa että voiskohan tuo naputus sitten johtua vaan tuosta non-return valvesta. Eli aina lämmänä kusis öljyt alakertaan ja näin ollen seuraavassa käynnistyksessä kuuluu naputus kunnes yläkerta "täyttyy" öljystä Kaukaa haettu, vaan enpähän tiedä kun teknillisesti ehjä moottori moista mekkalaa pitää.

      Taitaapa vaan johtua tuosta Castrolin halvasta (15e/l) HUIPPU öljystä. Joka autoon tullut jotain omituista (öljyn kulutusta) yms. kun on tuota sinne lykännyt siinä toivossa että "kestääpähän ehjänä eikä kulu". Motoxin täyssynteettistä ens kerralla ja kovaa ajoa

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • rizzo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2007
        • 5419
        • Oulu

        #4
        Kannattaa silti katsoa ne koodit, jos siinä orggiksessa sattuu olemaan jotain vikaa Itse ostin marmorilta uuden ja nakutukset katosi, samoin kuvailemasi alaväännöt tulivat takaisin.

        Itse olen käyttänyt samaisessa moottorissa Teboilin Gold halppista (jotain 17€ purkki?) ja hyvin on toiminut kesällä ja talvella

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 876
          • Keski-Suomi und Sawo

          #5
          Originally posted by rizzo View Post
          Kannattaa silti katsoa ne koodit, jos siinä orggiksessa sattuu olemaan jotain vikaa Itse ostin marmorilta uuden ja nakutukset katosi, samoin kuvailemasi alaväännöt tulivat takaisin.

          Itse olen käyttänyt samaisessa moottorissa Teboilin Gold halppista (jotain 17€ purkki?) ja hyvin on toiminut kesällä ja talvella
          Pääni voin vaikka lyödä pantiksi siitä että mitään koodeja ei tuo vika aiheuta.. Auto vääntää kyllä ja suuttimien nakutukset on kadonnut mutta niillä nyt ei olekkaan mitään tekemistä hydraulisten nostajien kanssa..

          Voin ottaa videopätkän tuosta nakutuksesta kunhan se taas sieltä

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • Juzbe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1066
            • Pori

            #6
            samaa teki oma m50 kone noilla castrolin öljyillä,n.5tkm jälkeen rupesivat nostajat naputtelemaan ja hiljeni aina kun vaihtoi öljyt,mutta sama laulu taas seuraavan 5tkm päästä.Varsinkin kuumalla koneella tyhjäkäynnillä nostajat pitivät ääntä. Omasta kun on nyt kansi ollut irti niin ainakin tuo venttiili on ollut toimiva.

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 876
              • Keski-Suomi und Sawo

              #7
              Originally posted by Juzbe View Post
              samaa teki oma m50 kone noilla castrolin öljyillä,n.5tkm jälkeen rupesivat nostajat naputtelemaan ja hiljeni aina kun vaihtoi öljyt,mutta sama laulu taas seuraavan 5tkm päästä.Varsinkin kuumalla koneella tyhjäkäynnillä nostajat pitivät ääntä. Omasta kun on nyt kansi ollut irti niin ainakin tuo venttiili on ollut toimiva.
              Juuh, kuulostaa tutulta.. Kuumalla koneella pitää nostajat hieman ääntä tyhjäkäynnillä sekä sitten tuo satunnainen melko raaka nakutus sillontällön käynnistäessä.

              Omassakaan ei pitänyt öljynvaihdon jälkeen minkäänlaista ääntä mutta ilmeisesti tämä Magnateci on sen verta herkkää tavaraa että pitäis muutaman kuukauden jälkeen vaihdella Mitähän tuota ens kerralla koneeseen kippais..

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14526
                • Oulu

                #8
                Originally posted by rizzo View Post
                Itse olen käyttänyt samaisessa moottorissa Teboilin Gold halppista (jotain 17€ purkki?) ja hyvin on toiminut kesällä ja talvella
                Samoin tekee M50/M60 noilla tebarin gold s 5w40 öljyillä... Naputtelee kylmänä pitkään ja kauppareissun jälkeen myös. Vaihtanu tilalle mobilin s3000 5w40 ja naputtelut loppu ku seinään.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Magirus
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 876
                  • Keski-Suomi und Sawo

                  #9
                  Originally posted by zener View Post
                  Samoin tekee M50/M60 noilla tebarin gold s 5w40 öljyillä... Naputtelee kylmänä pitkään ja kauppareissun jälkeen myös. Vaihtanu tilalle mobilin s3000 5w40 ja naputtelut loppu ku seinään.
                  Onko jo miten pitkään menty mobilin ölpillä? Vois tosiaan pistää jo vakavaan harkintaan tuon castrolin vaihtamista kun kaikessa uskossa maksanut kalliisti ja toivonut jotain positiivista pannuhuoneessa tapahtuvan vaan tuntuu että vaikutus on ollut päinvastaista

                  Ehdotuksia vois ottaa vastaan toimivista ja hyvistä öljyistä

                  M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                  M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                  M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                  M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                  O: E24 osasia

                  Comment

                  • ptikkala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1575

                    #10
                    tarkistappas tulpat, että ovat kunnolla kiinni. Entisessä 525:ssa oli yksi tulppa löystynyt niin teki juurikin tuollaista, loppujen lopuksi nakutti ja tako aina kunnes sattumalta kävin nuo läpi että jos se nyt sittenkin näistä tulee. Auto oli toki E34 mallia, mutta samaa nakuttelua aiheuttaa uudemmissakin koneissa jos on löysällä / irti. Btw, mitään vikakoodia ei tullut inpalla omastani ja auto tuntui pelaavan suht ok, välillä oli voimattomuuden tunnetta, mutta suurimman osan ajasta toimi moitteetta (pois lukien vmäinen nakutus).

                    Comment

                    • Magirus
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 876
                      • Keski-Suomi und Sawo

                      #11
                      Originally posted by ptikkala View Post
                      tarkistappas tulpat, että ovat kunnolla kiinni. Entisessä 525:ssa oli yksi tulppa löystynyt niin teki juurikin tuollaista, loppujen lopuksi nakutti ja tako aina kunnes sattumalta kävin nuo läpi että jos se nyt sittenkin näistä tulee. Auto oli toki E34 mallia, mutta samaa nakuttelua aiheuttaa uudemmissakin koneissa jos on löysällä / irti. Btw, mitään vikakoodia ei tullut inpalla omastani ja auto tuntui pelaavan suht ok, välillä oli voimattomuuden tunnetta, mutta suurimman osan ajasta toimi moitteetta (pois lukien vmäinen nakutus).
                      Tuossa vois kyllä olla yks syy tuohon nakutukseen lämmällä moottorilla mutta en usko noiden kaupassa käyntien ja aamuisten käynnistysten nakutusten siitä johtuvan?

                      Hyvät vinkit kelpo öljyistä edelleen tervetulleita

                      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                      O: E24 osasia

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Magirus View Post
                        Onko jo miten pitkään menty mobilin ölpillä? Vois tosiaan pistää jo vakavaan harkintaan tuon castrolin vaihtamista kun kaikessa uskossa maksanut kalliisti ja toivonut jotain positiivista pannuhuoneessa tapahtuvan vaan tuntuu että vaikutus on ollut päinvastaista

                        Ehdotuksia vois ottaa vastaan toimivista ja hyvistä öljyistä
                        Ihan synteettisillä Motox:lla menee enemmän kuin hyvin ja jos haluat "hifistellä", niin Teboil:in Diamond:it.

                        Comment

                        • Magirus
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 876
                          • Keski-Suomi und Sawo

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Ihan synteettisillä Motox:lla menee enemmän kuin hyvin ja jos haluat "hifistellä", niin Teboil:in Diamond:it.
                          Dojuuh, taitaapi sitten mennä Diamondit sisään.. Jospa se nakutus vähenis edes vähäksi aikaa Koitanpa vielä kaapata videolle sen metelin kunhan muistan.

                          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                          O: E24 osasia

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14526
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Magirus View Post
                            Onko jo miten pitkään menty mobilin ölpillä? Vois tosiaan pistää jo vakavaan harkintaan tuon castrolin vaihtamista kun kaikessa uskossa maksanut kalliisti ja toivonut jotain positiivista pannuhuoneessa tapahtuvan vaan tuntuu että vaikutus on ollut päinvastaista

                            Ehdotuksia vois ottaa vastaan toimivista ja hyvistä öljyistä
                            Melkeen aina tullu käytettyä mobilin tuotteita... Tuli kokeiltua tuota gold s:ää V8:ssa ja entinen omistaja oli tähän nykyiseen gold s:t laittanu ja samat ongelmat.

                            Mobilit sisään ja naputtelee enää vain vähän kylmä startissa, mikä liene ominaista 340tkm ajetulle M50:lle.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA (2.8l) '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Magirus
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 876
                              • Keski-Suomi und Sawo

                              #15
                              Tulipahan tuota viikonloppuna tsiikattua noi tulpat ja kuten oletin niin kaikki oli sillä suunnalla OK.

                              Sain tosiaan (muistin) ottaa pienen videopäktän tuosta nakutuksesta.

                              Tämä siis otettu aamulla. Abouttiarallaa joka toinen aamu lähtee nakutuksen kera ja joka toinen täysin äänettä käyntiin. Kylmyydellä/kosteudella yms. en ole huomannut olevan mitään merkitystä Samanlaisen nakutuksen laskettelee joskus ilmoile myös lämmällä moottorille esim. 30min seisonnan jälkeen..

                              Mutta lähetään nyt karsimaan vikaa sillä että tuikkaan tuonne uudet öljyt ja orkkis suodattimen alkuunsa.. Silti vaikuttaa kummalle kun noin joka kolmannella käynnistyksellä pitää tuota aivan jäätävää mekaanista nakutusta

                              EDIT: Tuossa pätkässä ääni ei sinäällään sydäntä särje (vaikka terävä onkin) mutta kun toisinaan kylmemmän yön jälkeen nostaa hetkellisesti kierrokset tuonne 2000rpm paikkeille niin sillon riipasee jo vähän..
                              Last edited by Magirus; 16-08-2011, 15:35.

                              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                              O: E24 osasia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎