E39+M52B28 nakutus käynnistäessä?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 877
    • Keski-Suomi und Sawo

    #46
    Originally posted by Vertigo View Post
    Onko tässä tapahtunut edistystä...?
    No eipä oikeastaan.. Loppukesästä tuli vaihdettua roppakaupalla osia kytkinrempan yhteydessä. Tähän ongelmaan ehkä peilaten mm. ö-pohjan tiiviste, kampuran stefat eteen ja taakse, takapään kampiakselin stefan "tukin/jalustan" tiiviste, öljypumpun ja sen imuputken välinen tiiviste yms. Öljypumppukin tuli siis käytetettyä irti sekä purettua osiin, näytti ja vaikutti täysin ehjältä. Hetken se olikin hiljaa tuon remontin jälkeen (puhutaan siis muutamasta viikosta.)

    Pakkasten alkaessa on ainakin yksi positiivinen puoli tuon sigun härvelin kanssa, lämmänä nakuttelu hävisi kokonaan kun mentiin nollan alapuolelle. Kylmänä nyt nakuttanu iät ja ajat sen muutaman sekunnin. Taitaa olla niin ettei tuota ongelmaa korjata muutoin kun nostimien vaihdolla..

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      #47
      Originally posted by Magirus View Post
      No eipä oikeastaan.. Loppukesästä tuli vaihdettua roppakaupalla osia kytkinrempan yhteydessä. Tähän ongelmaan ehkä peilaten mm. ö-pohjan tiiviste, kampuran stefat eteen ja taakse, takapään kampiakselin stefan "tukin/jalustan" tiiviste, öljypumpun ja sen imuputken välinen tiiviste yms. Öljypumppukin tuli siis käytetettyä irti sekä purettua osiin, näytti ja vaikutti täysin ehjältä. Hetken se olikin hiljaa tuon remontin jälkeen (puhutaan siis muutamasta viikosta.)

      Pakkasten alkaessa on ainakin yksi positiivinen puoli tuon sigun härvelin kanssa, lämmänä nakuttelu hävisi kokonaan kun mentiin nollan alapuolelle. Kylmänä nyt nakuttanu iät ja ajat sen muutaman sekunnin. Taitaa olla niin ettei tuota ongelmaa korjata muutoin kun nostimien vaihdolla..
      Onkos sillä nakutuksen tunnistimella mitään virkaa tähän vaivaan?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        #48
        Mulla hävisi satunnaisesti tapahtuva käynnistyksen jälkeinen kilkatus öljynsuodattimen kotelon 2 pienen o-renkaan vaihdolla. Ilmeisesti oli alkuperäiset, eikä koskaan vaihdettu, joten vuosi öljyt alakertaan? Jotenki vähenemään päin koko ajan ollut tuo ääni muutenkin. Jos tarkkaan kuuntelee, niin kyllä siellä silti lämpösenäkin joku vähän ääntää. Tyhjäkäynnillä ei mitään, mutta jos vähän antaa kierroksia, niin varsinkin laskevilla kierroksilla kuuluu vähän. Joinakin päivinä kuuluu selvemmin kuin toisina. Sen olen myös huomannut, että ko. ääntä ei kuulu heti starttauksen jälkeen, kun auto on vielä ns. ryypyllä ja korotetuilla tyhjäkäyntikierroksilla. Silloin jos kierrättää konetta hieman ja yrittää kaivaa ääntä esiin, ei se tule lainkaan, mutta heti kun tyhjäkäynti asettuu alemmaksi, alkaa tuo ääni kuulua jos on kuuluakseen, jos siis kierrättää konetta. Epäilen, että joku nostaja siellä vähän ääntää, mutta ei ole kovin häiritsevä tuo ääni kuitenkaan. Youtubesta löytyy videoita, missä on yleensä paljon kovempi tuo ääni, niin en oo jaksanu stressata. Voisiko väljä ohjaustehostajan pumppu tehdä tuommosta? Sen akselilla tuntui olevan hieman väljää, kun vaihtelin hihnoja.
        Last edited by Bomb5; 04-12-2012, 20:46.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #49


          nro. 5 ?

          Comment

          • Bomb5
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 726
            • Kivijärvi

            #50
            Joo tarkoitin juuri noita o-renkaita. Kuinkahan usein niitä pitäisi vaihtaa? Tuskin ihan joka öljynvaihdossa, kun näytti olevan vitonia, eli pitäs kestää öljyä hyvin. Tuli tosin kesällä vaihdettua uusi ketjunkiristäjän jousikin (+ mäntä ja uusi tiivisterengas). Eikös sekin saata löysänä tehdä sitä, että ääntää pari sekuntia ennen kuin öljynpaine nousee kiristäjässä. Mielestäni tuolla ei kuitenkaan ollut kovin selvää vaikutusta mihinkään.
            Last edited by Bomb5; 05-12-2012, 09:17.
            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 877
              • Keski-Suomi und Sawo

              #51
              Originally posted by Bomb5 View Post
              Joo tarkoitin juuri noita o-renkaita. Kuinkahan usein niitä pitäisi vaihtaa? Tuskin ihan joka öljynvaihdossa, kun näytti olevan vitonia, eli pitäs kestää öljyä hyvin. Tuli tosin kesällä vaihdettua uusi ketjunkiristäjän jousikin (+ mäntä ja uusi tiivisterengas). Eikös sekin saata löysänä tehdä sitä, että ääntää pari sekuntia ennen kuin öljynpaine nousee kiristäjässä. Mielestäni tuolla ei kuitenkaan ollut kovin selvää vaikutusta mihinkään.
              Itse vaihdoin myös kyseiset o-renkaat viime öljynvaihdon yhteydessä.. Mitään muutosta ei tullut ja vanhatkin näytti olevan kunnossa..

              Sen huomasin tänään ettei enää pakkasilla jäähdytysnesteen lämpötila nouse 87-88 C° korkeammalle. Termari varmaan tulossa tiensä päähän, tähän asti on normaalit lämmöt ollut luokkaa 92-94C°.

              Lämmänä kuuluvasta nostimien naputuksesta ei ole ollut tietoakaan sitten pakkasten alkamisen. Pitänee ensi kesäksi työntää jotain tervaa tuonne koneeseen niin hiljenee.

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • Bomb5
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 726
                • Kivijärvi

                #52
                Olen nyt seuraillut tätä hieman pidempään, niin noiden pienten öljynsuodattimen o-renkaiden vaihto oli hyödyllinen. Nyt enää öljynvaihdon jälkeen napsuttaa 2 sekuntia, kunnes suodatin täyttyy. Koko talvena en muista kuulleeni startissa semmoista voimakkaampaa naputusta, mitä esiintyi edellisenä talvena n. 5 kertaa.

                Lämpimänä tosin esiintyy vielä semmoista kierrosten mukaan muuttuvaa, mutta hieman random-tyyppistä naputusta. Tyhjäkäynnillä ei juuri kuule mitään, mutta kun painaa kevyesti kaasua, niin 1000-1500 rpm välillä kuuluu semmonen kevyehkö kilkatus, ei siis sellainen jatkuva voimakas naputus, mitä monissa youtube-videoissa. Voiko vanos tehdä tuommoista harvaa naputtelua sen 2000 rpm rapinan lisäksi? Mulla tosin vanos hiljeni tiivisteiden vaihdolla, joten en oikein usko siihen. INA:n nostajat saisi ebaysta n. 200 eurolla ja vehkeet ajoitukseen halvimmillaan muutamalla kympillä. Lisäksi varmaan pitäisi uusia irroitettavat pultit ja mutterit. Aika kattavat ohjeetkin löytyi nokka-akseleiden irroitukseen ja ajoituksen tekemiseen.

                Vai pitäisikö vielä koittaa Forte motor flushia ennen nostajien vaihtoa?


                Last edited by Bomb5; 07-04-2013, 11:11.
                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                Comment

                • Magirus
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 877
                  • Keski-Suomi und Sawo

                  #53
                  Ajattelin hieman päivittää kun on taas tullut muutoksia auton toiminnassa. Aiemmin siis naputus hävisi heti öljynvaihdon jälkeen ja palasi noin 2-3tkm vaihdosta. Nyt on Castrolin Magnateceillä rullailtu ~9tkm eikä naputa lämmällä koneella olipa keli miten kuuma tai kylmä hyvänsä. Tässä nyt arveluttaa että uskaltaako tuohon enää edes uusia öljyjä talven jälkeen vaihtaa kun nykyiset on tervaanutunut noin hiljaisiksi

                  Erään asentajan kanssa keskustelin viime syksynä ja oli vahvasti sitä mieltä että öljymerkin vaihto aiheuttaa tuota öljyn kulutusta sekä mahdolliset sivuäänetkin (nostajien naputus) voi siinä ohessa tulla. Nyt siis loppuu tuo eri öljymerkkien kokeilu minun osalta ja tästä lähtien mennään vain Castroleilla.

                  Mitä tulee kylmänä aiheutuvaan naputukseen, jostain täältä foorumilta bongasin että tähän voisi auttaa ne ketjunkiristäjän hilut jakopäähän(?)

                  EDIT: Aikaisempaan sen verran että en ehkä välttämättä työntäisi koneeseen noita jos ei ole aikaisemmin öljynvaihtojen yhteydessä näin tehty. Omat kokemuksen melko negatiivisia.

                  M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                  M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                  M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                  M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                  O: E24 osasia

                  Comment

                  • Bomb5
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 726
                    • Kivijärvi

                    #54
                    No nyt löysin vihdoinkin videon youtubesta, missä kuulostaa ihan samanlaiselta. Kellään hajua, tuleeko nostajista vai jostain muualta? 0:15 eteenpäin kuuluu rallatus, kun laittaa volaa tarpeeksi, kuuluu yhä selkeämmin kohti videon loppua. Kuuluu aina lämpösenä, parhaiten esim. parkissa ovi auki vähän painelee kaasua. Ehkä myös ajossa kuuluu hieman jos osaa tarkkaan kuunnella. http://www.youtube.com/watch?v=OtEQd2oHuPE
                    Last edited by Bomb5; 07-05-2013, 20:28.
                    E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      #55
                      Sainpa äänitettyä tänään pätkän tuosta äänestä, mistä saa jo selvää paremmin.
                      Sanokaas mikä tuo ääni on: M54B30 rallatus (0:20 -> alkaa rallatus). Äänitetty moottori lämpösenä konepelti ylhäällä, äänitin flektin kotelon päällä.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • Magirus
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 877
                        • Keski-Suomi und Sawo

                        #56
                        Originally posted by Bomb5 View Post
                        Sainpa äänitettyä tänään pätkän tuosta äänestä, mistä saa jo selvää paremmin.
                        Sanokaas mikä tuo ääni on: M54B30 rallatus (0:20 -> alkaa rallatus). Äänitetty moottori lämpösenä konepelti ylhäällä, äänitin flektin kotelon päällä.
                        Kaikki minun tuntemani m50/m52 koneet pitänyt melko samanlaista ääntä. Olen aina kuvitellut sen olevan jonkun sortin ominaisääni tuolle moottorille Omassa kuuluu sen verran kaikenmaailman sivuääniä että tuommoiseen ei edes kiinnitä huomiota

                        Niin ja tuosta sigun räppänästä on nyt nostajien naputus lämmällä moottorilla hävinnyt kokonaan. Öljyillä ajettu kohta 10tkm ja pelottaa jo ajatuskin ö-vaihdosta jos alkaa se sama rulianssi taas uudestaan

                        M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                        M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                        M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                        M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                        O: E24 osasia

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #57
                          Originally posted by Magirus View Post
                          Kaikki minun tuntemani m50/m52 koneet pitänyt melko samanlaista ääntä. Olen aina kuvitellut sen olevan jonkun sortin ominaisääni tuolle moottorille Omassa kuuluu sen verran kaikenmaailman sivuääniä että tuommoiseen ei edes kiinnitä huomiota
                          Jaa, eli ei oo ihan heti hajoamassa sittenkään? Niin tais yks mekaanikkokin varikolla piipahtaessani sanoa mulle, että oon ehkä vähän liian tarkka joistain asioista.

                          Oliko sulla se lämpimänä "hirttänyt" nostaja ääneltään semmonen taukoamaton voimakkaampi tap tap tap...? Monissa youtube-videoissa, mitä löytää "lifter tick"-sanoilla, tulee ainakin sellasia, että tyhjäkäynnilläkin hakkaa selvästi koko ajan. Kyselin tätä ulkomaalaisellakin foorumilla ja sanoivat, että nostajista tuo ilmeisesti tulee, mutta aika normaalia näissä autoissa vähän pidemmillä kilsoilla ja voi kokeilla esim. eri öljyjä. Ajattelin kyllä kokeilla tuota fortea vielä, kun tuo ääni ei ole tuon pahempi ja moottoriin on öljyjä vaihdettu aina aika tiheään, niin kovin suurta riskiä ei pitäisi olla.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • Magirus
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 877
                            • Keski-Suomi und Sawo

                            #58
                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            Jaa, eli ei oo ihan heti hajoamassa sittenkään? Niin tais yks mekaanikkokin varikolla piipahtaessani sanoa mulle, että oon ehkä vähän liian tarkka joistain asioista.

                            Oliko sulla se lämpimänä "hirttänyt" nostaja ääneltään semmonen taukoamaton voimakkaampi tap tap tap...? Monissa youtube-videoissa, mitä löytää "lifter tick"-sanoilla, tulee ainakin sellasia, että tyhjäkäynnilläkin hakkaa selvästi koko ajan. Kyselin tätä ulkomaalaisellakin foorumilla ja sanoivat, että nostajista tuo ilmeisesti tulee, mutta aika normaalia näissä autoissa vähän pidemmillä kilsoilla ja voi kokeilla esim. eri öljyjä. Ajattelin kyllä kokeilla tuota fortea vielä, kun tuo ääni ei ole tuon pahempi ja moottoriin on öljyjä vaihdettu aina aika tiheään, niin kovin suurta riskiä ei pitäisi olla.
                            Omassa ollut läpi auton käyttöiän (313tkm nyt) öljyjen vaihtoväli ~15tkm. Tuo lämmänä nostimien "hirttäminen" alkoi juurikin tuommoise motor flush käsittelyn sekä öljymerkin vaihdon ( castrol -> mobil) jälkeen. Ilmeisesti sieltä nostimistakin lähti paska liikkumaan ja väljistyivtä(?) tai sitten vaan ei tykännyt kun kesken kaiken vaihdoin öljymerkkiä. Tästä lähtien mennään vaan Castrolilla kun saan sitä eräästä tutusta liikkeestä Mobilin hinnalla Nyt ei ole kyllä aikoihin lämmällä moottorilla naputtanut, tosin termostaatti on sen verran finito ettei lämmöt nouse "kun" 88 C. Ehkä se 6 astetta ei öljyn viskositeettiin niin paljoa merkitse että nostimien naputus häviäisi.

                            M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                            M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                            M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                            M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                            O: E24 osasia

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              #59
                              Mullakin on kone naputellut kylmästä starttaessa jonki aikaa, eli oire tuli tuossa talvella yhtäkkiä, mutta en ole siitä ollut sen kummenmin huolissaan, kun kestää sen 3sekuntia. Saiko niitä pieniä o-renkaita/stefoja siihen öljynsuodattimen "jalkaan" marmorilta, vai mistä olette niitä hankkineet? Jos kokeilis niitä vaihtaa ensi hätään, ennen kun muuta alkaa tekemään.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #60
                                Ite hain ne renkaat marmorilta. Vähän semmosia osia, että ei välttämättä saa ihan joka paikasta. Kuuntelitko janke tuon mun audio-pätkän, kuulostiko tutulta?
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X