Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 automaattivaihteisto reistaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harsko81
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 16

    E39 automaattivaihteisto reistaa.

    Nyt tarvitaan asiantuntevia neuvoja 535 e39 bemarin kanssa. Olen hiljalleen korjaillut kolaroitua bemaria ja tänään vihdoin sain otettua savut koneesta. moottori lähti kerta laakista tulille ja pelas ihan ok. Ongelmat ilmeni vaihteistossa kun perutin pihasta pois. auto liikkui hyvin takaperin, mutta ei ollenkaan eteenpäin. vika koodeja laatikko ei ilmoitellut. Peruttelin aikani ja yritin päästä eteenpäin... sitten vaihteisto meni suojamoodille ja pääsin yhdellä pykälällä eteenpäin. vikakoodina oli joku stall speed fault. tarkemmin en muista kun en sitä ottanut muistiin ja nollauksen jälkeen en vika ilmoitusta saanut uusiutumaan. Nyt siis kaipaisin neuvoja ja pohdintaa, että mistä johtuu moinen vika. Auto on seisonut reilu puoli vuotta. Voiko se vaikuttaa jotenkin? entä onko laatikossa jotain mikä olis voinut rikkoutua keulaan kohdistuneessa törmäyksessä? Voiko joku anturi tai sulake aiheuttaa ongelman? autolla on kuitenkin ajettu ennen kolaria ja toden näköisesti laatikko on toiminut sillon normaalisti niin mikä voisi aiheuttaa ongelman. mikään vaihde eteenpäin ei D-asennossa eikä käsin vaihtamalla toimi.
  • Yyz
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 151
    • Pirkkala

    #2
    Varmaan siinä keulakolarissa voi rikkoontua vaikka mitä, mutta olihan laatikossa täysi öljymäärä?
    Jouduitko vaihtamaan öljynjäähdytintä yms. mikä vähentäisi laatikon öljyä.

    Comment

    • harsko81
      Newbiemmer
      • May 2007
      • 16

      #3
      Se on totta että rikkoutumisen mahdollisuus on olemassa... Öljynlauhdutin ja letkutukset ovat silmä määräisesti ehjät. Miten laatikon öljymäärän voi tarkistaa? Eikö öljyn määrä vaikuta peruutus vaihteeseen?

      Comment

      • AlpinWeiss
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2007
        • 927
        • West coast

        #4
        Eikä olis uutta että joku tempasee auton lunnaisiin automaattivaihteiston takia...
        MBCLK240 -02
        E36 318 -93
        E46 320 Ci -01
        E46 330 CiA -01
        E60 520i -04
        E93 325i -07
        F36 420xi -16

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by AlpinWeiss View Post
          Eikä olis uutta että joku tempasee auton lunnaisiin automaattivaihteiston takia...
          Joo, ei todellakaan, mutta yleensä sieltä jonkin verran eteenpäin kulkua kyllä pitäisi löytyä jos ei ole "vahingossa" jollain lastausalueella kolhittu trukilla.....

          Comment

          • harsko81
            Newbiemmer
            • May 2007
            • 16

            #6
            Auton vaurioista kyllä pystyy päättelemään, että omin voimin autolla on törmäilty. ainahan kaikki on tietysti mahdollista... jos kuitenkin lähtis siitä liikkeelle, että auto on ollut ehjä ennen törmäilyä. Pitäisi tuo laatikon toiminta periaate saada selville... Mitä tietoa laatikko tarvitsee, että vaihdekytkeytyy. Jotain sähköistä tiedonkulkua siellä varmaan täytyy olla laatikon ja moottorin välillä... Niin ja onko kellään vastausta siihen öljymäärään, että onko mahdollista itse tarkastaa öljy määrä ja jos on niin miten? mietin kyllä sitäkin, että miten ne öljyt olisi sieltä kadonneet jos laatikko ulkoisesti näyttää ehjältä. Sekin ihmetyttää kun pakki toimii moitteetta. miten pakin ja eteenpäinvaihteiden toiminta eroaa laatikon sisällä?

            Comment

            • Matula
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1706

              #7
              Onko auto kiertänyt AVK:n kautta? Jos on niin otappa yhteyttä auton lunastaneeseen vakuutusyhtiöön ja selvitä heidän kantansa vikaiseen vaihteistoon. Eli ota selvää paljonko hyvittävät.

              Comment

              • harsko81
                Newbiemmer
                • May 2007
                • 16

                #8
                Auto on SVT:n kautta hommattu... Meinaatko että lähtis vakuutusyhtiö hyvittämään jotain kolaroidun auton vaihteistosta. eikös näiden kolariautoja myyvien sivuilla lue, että ei oteta vastuuta mahdollisista piilovaurioista.. vai onko sinulla tiedossa, että joku olisi saanut korvauksia piilovian takia?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by harsko81 View Post
                  Auto on SVT:n kautta hommattu... Meinaatko että lähtis vakuutusyhtiö hyvittämään jotain kolaroidun auton vaihteistosta. eikös näiden kolariautoja myyvien sivuilla lue, että ei oteta vastuuta mahdollisista piilovaurioista.. vai onko sinulla tiedossa, että joku olisi saanut korvauksia piilovian takia?
                  Ilman muuta kannattaa ainakin yrittää hyvitystä mikäli laatikko on oikeasti rikki ja on todistettavasti ollut sitä jo ennen kolarivauriota.
                  Yhtiöt ovat maksaneet sadoista autoista korvauksia ko.vaurioista viimeisen
                  10-15-vuoden aikana.
                  Todistusvastuu vaurio synnyn ajankohdasta vain jää korvausta hakevalle.

                  Comment

                  • harsko81
                    Newbiemmer
                    • May 2007
                    • 16

                    #10
                    "hyvitystä mikäli laatikko on oikeasti rikki ja on todistettavasti ollut sitä jo ennen kolarivauriota."
                    Siinäpä se kun ei edes tiedä vielä mikä siinä mättää...

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Originally posted by harsko81 View Post
                      "hyvitystä mikäli laatikko on oikeasti rikki ja on todistettavasti ollut sitä jo ennen kolarivauriota."
                      Siinäpä se kun ei edes tiedä vielä mikä siinä mättää...
                      Niin, siis ei yhtiöt olekkaan mitään "korjaamoja", vaan kyllä ne mahdolliset viat pitää selvittää ihan itse. Jos kaikki osoittaa kuitenkin laatikon olevan kaputt, pitää yhteydenotto ottaa myyneeseen yhtiöön ennen siitä etenemistä.
                      Sen jälkeen selvitetään minkälainen vaurio laatikossa on ja nähdään onko se mahdollisesti syntynyt ennen kolarivauriota, kolarivauriona vai kolarin jälkeen.
                      Veikkaan kuitenkin syystä tai toisesta öljyn vähyyttä, joten ennen sen tarkastusta en ajaisi sillä pakillakaan metriäkään.

                      Comment

                      • harsko81
                        Newbiemmer
                        • May 2007
                        • 16

                        #12
                        Öljyn määrää ei ilmeisesti pysty itse tarkistamaan? Minkä verran laatikkoon menee öljyä?

                        Comment

                        • Yyz
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 151
                          • Pirkkala

                          #13
                          Originally posted by harsko81 View Post
                          Öljyn määrää ei ilmeisesti pysty itse tarkistamaan? Minkä verran laatikkoon menee öljyä?

                          Öljymäärän pystyy itse tarkistamaan, täytyy vain tietää laatikon tyyppi ensin.
                          Luultavasti ZF... pohjasta tai laatikon kyljestä löytyy tarkastusproppu.

                          Jos pohjassa sellaisen muovilätkän alla (vihreä tai joku muu väri) auton täytyy olla käynnissä ja öljyn oikean lämpöistä, muuten oikeaa öljymäärää ei pysty määrittämään.

                          Yritä löytää laatikon tyyppikilpi ja sen perusteella etsi netistä tai kysy huollosta tarkastusohjeet.

                          Comment

                          • harsko81
                            Newbiemmer
                            • May 2007
                            • 16

                            #14
                            A5S440Z tämmönen laatikko löytyypi autosta. Pystyykö joku kertomaan missä tarkalleen ottaen se tarkistus roppu sijaitsee josta sen öljynpinnan pystyy testaamaan... Laatikon kupeissa on useampi vaihtoehto niin tulis avattua oikea.

                            Comment

                            • ytte
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 247
                              • Pyhäjärvi

                              #15
                              Pitäisi liikkua jotenkin ees eteenpäin jos on ees litra öljyä. Kolarissa voi myös vivusto oottaa osumaa ja vaihde ei vain kytkeydy päälle vaikka keppi olisi D:llä. Eli kannattaa tarkastaa käsin pohjanalkta että vaihde menee oikeasti päälle.

                              Öljynpinta pitää olla tarkastusreiän tasalla 30asteen lämpöisenä. Taskastusproppu on kuskinpuolella kyljessä, jos nyt olen käsittänyt oikein mikä vaihteisto kyseessä. Jos öljyt meinaat vaihtaa, ota öljypohja pois ja katso että suodatin on paikoillaan hyvin.
                              F10 LCI -15
                              E60 LCI -08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎