Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n kolina/helinä hitaissa nopeuksissa kuopissa ja nimismiehenkiharassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puppetmaster
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 74
    • Tampere

    #46
    Mulla koluuttaa etupää jääröpelössä ainakin juuri sillä lailla ärsyttävästi, joskin tiedänkin jo, mistä se johtuu. Poikittaisen alatukivarren pallo väljä.

    Ja syy, miksi tätä selitän, on se että toi on niin vähän väljä, että jos ei osaa oikein heiluttaa pyörää, ei kyllä edes huomaa. Mutta kyllähän vaan kolisee aika roimasti.

    Kannattaa vaikka jonkun kaverin kanssa yhdessä katsoa niitä niveliä. Toinen heiluttelee ja nykii pyörää kaikkiin mahdollisiin suuntiin, ja toinen katsoo/kokeilee käsin niveliä.

    Vakaajan puslat kolisivat aiemmin, vaikka tankoa ei käsin kiskomalla saanutkaan klonksumaan yhtään. Eli niistäkin voi tulla ääntä, vaikka äkkiseltään vaikuttaisivat vielä ihan hyviltä.

    Comment

    • lihakimpale
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2017
      • 261
      • Oulu

      #47
      Originally posted by Ha2 View Post
      Joo niinhän tuo oli. Kuskin puoli tosi helppo ja vänkärin puolella sai hinman puljata sitä metallipantaa ja kumia irti ja uusia paikalleen johtuen siitä, että siellä on sellainen pelti haitolla.

      Nostin koko keulan pukkien varaan, irrotin molemmilta puolilta renkaat sekä koiranluut vakaajista. Pannan pultit 6 mm kuusiokolokannalla ja mutterit on 13 mm. Irrotin myös tuo yllä mainitsemani pellin kiinnitykset apukuskin puolelta. Se oli kiinni kahdella 7 mm kannalla olevalla ruuvilla. Toinen ruuveista piti paikallista ja avata käsikopelolla. Pelti on niin monimutkainen ja vaikeassa paikassa, että ei kannata alkaa kokonaan irrottamaan pois paikoiltaan. Riitti kun irrotti kiinnitysruuvit, niin sitä peltiä sai liikuteltua sen verran, että vakaajan puslan pantoineen sai pois ja uuden puslan ja pannan asennettua.

      Remontti kyllä kannatti. En tosiaan löytänyt väljyyksiä tukivarsien tai raidetankojen nivelistä, mutta kolina oli ihan JÄRKYTTÄVÄ. Nyt lähti kaikki kolinat pois vakaajan puslien vaihdolla. Suosittelen kyllä muutenkin vajaan 10 v vanhoihin E39:eihin tuota hommaa. Myös ajokäytös ja ajettavuus muuttui ihan radikaalisti parempaan suuntan.

      Ostin pulsat marmoritiskiltä, koska autossani on S227A sporttialusta, johon ei oikein löytynyt vakaajan puslia tarvikeliikkeistä. Sporttialustan vakaaja on 24 mm ja normaalialustan 22,5 mm. Puslat maksoivat rapiat 40 € BMW Club Finnlandin alennuksella.
      Itellä jäi tuo apparin puoli vaihtamatta, kuskin puolessa meni n. 15min. Aivan mahdottomalta näytti ellei purkanut autoa ympäriltä pois. Ei riittänyt minulla, että otti ne kaks pellin kiinnitysruuvia pois, ei kääntynyt pelti mihinkään. Näytti, että se pelti oli vielä kiinni toisen vakaajan pannan kiinnityspultin kanssa. Irtihän sen saisi, mutta miten ujuttaa se vastakappalepultti millirakoon takaisin. Vai onko tuossa pultissa erilainen vastakappale...

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎