memebuy23buy

e39 530d hihna alkoi kitistä pian rullien ja hihnan vaihdon jälkeen -Ei kitise enään-

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jube
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 9636
    • ...

    e39 530d hihna alkoi kitistä pian rullien ja hihnan vaihdon jälkeen -Ei kitise enään-

    Elikkä hihna pitä "kvik, kvik, kvik" tyyppistä ääntä.
    Kaikki rullat ja molemmat hihnat uusittu, vikinä alkoi pian kyseisen huollon jälkeen :think
    Contitechin hihnat ja OEM rullat jotenka vika ei luultavasti ole niissä, hihna siis kitisee kylmänä ja aina ajon jälkeen mutta jos auton jättää tyhjäkäynnille niin 5min jälkeen kitinä on poistunut, taas kun lähtee ajamaan niin alkaa kitistä
    Kysymys kuuluukin että mitä osia nyt kannattaa varata kun alkaa hihnoja purkamaan irti, auto pitää olla jokapäivä ajossa jotenka osat pitäisi olla valmiina kun remonttiin ryhtyy.
    Värinänvaimennin pyörii silmämääräisesti suorassa ja vääntöraudalla kun vääntää niin antaa millin-pari periksi, eli mielestäni on kunnossa?

    Ihmetyttää se, että ääni häviää kun auto käy hetken tyhjäkäyntiä eli lämpö vaikuttaa jollaintapaa asiaan...
    Onko muilla ollut vastaavaa onkelmaa?
    Last edited by Jube; 21-01-2012, 20:45.
    Näillä mennään:
    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
    MB c124 230CE -90 "Badboy"
    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"
  • MKO
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 56

    #2
    Itselläni E39 M52 kitisi tyhjäkäynnillä kylmänä hihnojen ja rullien vaihdon jälkeen. Syyksi paljastui mekaaninen hihnankiristin (laturin hihna), vaihdoin sen pneumaattiseen jonka jälkeen kitinä lakkasi

    Comment

    • AnttiR
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 819
      • Jyväskylä

      #3
      Mulla piti tuollaista ääntä joskus se ilmastoinnin hihnan kiristin. Eli osa nro 3.

      Sieltä oli rasvat karannut sisältä.

      Edit, Ja joku jo näköjään kerkesi ensin ehdottamaan kiristintä.
      E61 535d -04

      Comment

      • Tojopa
        BTCF Member
        • Mar 2004
        • 1592
        • Kuopio

        #4
        Millä koneella Jube:n e39 on? Omassa M57-koneisessa kitisi ilmastoinnin hihna, kun tuo AnttiR:n linkittämän kiristimen sisukset (osat #5 ja #6) olivat sen verran kuluneet, että rulla oli kierossa ja väännätti siksi hihnaa.
        Last edited by Tojopa; 02-01-2012, 14:09.

        Comment

        • Samppae39
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 1662
          • Vähäkyrö

          #5
          Originally posted by MKO View Post
          Itselläni E39 M52 kitisi tyhjäkäynnillä kylmänä hihnojen ja rullien vaihdon jälkeen. Syyksi paljastui mekaaninen hihnankiristin (laturin hihna), vaihdoin sen pneumaattiseen jonka jälkeen kitinä lakkasi
          Eikös se ole hydraulinen, eikä pneumaattinen...

          No asiaan. Kaverin M52 piti hirveää meteliä ja syynä mekaaninen hihnankiristin. Kannattaa kiristimiä heilutella ja kokeilla kuuluuko ääntä.

          Comment

          • Jube
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 9636
            • ...

            #6
            Asiaa tutkittu senverran että päähihnaan kun suihkuttaa silikonia niin hiljenee!
            Hihna vippaa aavistuksen (ehkä millin) mutta silmämääräisesti kaikki pyörät pyörivät suorassa, vesipumpun pyörää nyt ei juurikaan pääse näkemään :think
            Vesipumpussa oli pieni välys kun vaihdoin hihnat mutta niin pieni että en nähnyt aiheelliseksi vaihtaa uuteen...
            Hihnahan pyöri kiristimeen nähden siten että painaa pyöriessään itseään kokoajan tiukemmalle
            Kädellä kun painaa hihnaa niin antaa ehkä 4-5mm periksi, eikö tiukkuus ole silloin ok?

            Onko kenellekkään sattunut valmistusvikaista hihnaa?
            Last edited by Jube; 02-01-2012, 15:29.
            Näillä mennään:
            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
            MB c124 230CE -90 "Badboy"
            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              #7
              Aika useasti uudella hihnalla alkavat kiristinrullat yms. pitää ääntä. Itse juuri alkutalvesta vaihdoin hihnan ja seuraavaksi piti sitten vaihtaa yksi rulla ku alkoi pitämään ääntä. Ei siinä kauheasti klappia tuntunut, mutta ääntä päästeli.
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • kmn
                Moderator
                • May 2009
                • 6023
                • Sipoo

                #8
                Ei nyt välttämättä ole samasta kyse, mutta itse olin huomaamatta (todnäk) onnistunut ryssimään pienen vekin hihnapyörään asennuksen yhteydessä (oliskohan ollut alumiinia näissä muoviautoissa, kun oli niin pehmeää) ja sehän aiheutti tuon uikutuksen.. Ja tosiaan, kylmänä kuulunut kyllä mitään! :think

                Uusi hihnapyörä ja hihna paikalleen ja loppu. Onneksi on piece of cake vaihtaa nopeesti pihalla ennen kauppareissua.

                Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                --
                Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7035
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  M62TU?

                  Tuliko kiristimen esijännitys tehtyä ja sen jälkeen kiristettyä kaikki ettei pääse vippaamaan? Hihnan reititys lienee myös tullut oikein?
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Jube
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 9636
                    • ...

                    #10
                    Hupsista, malli unohtunut tyystin
                    Kyseessä on siis e39 530d, rullat tuskin vippausta aiheuttavat kun on uusittu hihnan vaihdon yhteydessä ja ovat OEM rullia...
                    Hihnan reititys on varmasti oikein mutta tietty nuo hihnapyörät on syytä tarkastaa vaikka mikäpä niihinkään itsekseen vekkejä tekisi?
                    Eniten ihmetyttää tuo kun antaa auton käydä tyhjäkäyntiä sen 10min niin ääni katoaa täysin ja palaa taas kun ajaa pari kilometriä :think

                    Voiko vesipumpussa tuntuva pieni välys aiheuttaa tuon vippaamisen, omasta mielestä ei mutta kun en vesipumpun sielunelämään ole sen enempää perehtynyt niin voiko välys kasvaa rasituksen myötä?
                    Last edited by Jube; 03-01-2012, 05:45.
                    Näillä mennään:
                    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                    MB c124 230CE -90 "Badboy"
                    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                    Comment

                    • toperi
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 105

                      #11
                      Voiko vesipumpussa tuntuva pieni välys aiheuttaa tuon vippaamisen, omasta mielestä ei mutta kun en vesipumpun sielunelämään ole sen enempää perehtynyt niin voiko välys kasvaa rasituksen myötä?[/QUOTE]

                      kyllähän se voi sen tehdä jos laakeri alkaa loppua. ja kun se hajoaa niin matka katkeaa...

                      nm. kokemusta on

                      Comment

                      • Jube
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 9636
                        • ...

                        #12
                        Tulihan se tähänkin selvyys!
                        Elikkäs kun vaihdoin hihnat ja rullat, oli päähihnan kiristimen "vipu" he*vetin tiukassa ja väänsin sitä vääntöraudan ja vasaran kanssa jotta sain irti.
                        Vaihdoin vanhaan vipuun pelkän rullan koska uusi vipu (mikä tulee rullan mukana) ei sopinut autossa olevaan alkuperäiseen kiristimeen liian lyhyen kierreosan vuoksi.
                        Hommassahan oli käynyt niin että vivun nokka oli väännähtänyt millin ja näinollen rulla oli millin vinossa hihnaan nähden ja siitä kitinä!

                        Piti kuulkaa hetki miettiä missä vika kun purin osat irti eikä missään ollut välystä (paitsi se olematon vesipumpussa mikä siellä on ollut jo kauan) sekä kaikki näytti silmämääräisesti täysin ehjältä :think
                        Näillä mennään:
                        Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                        BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                        BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                        BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                        MB c124 230CE -90 "Badboy"
                        MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #13
                          Hienoa että vika löyty!

                          Itellä vikinää aiheutti ilmastoinnin kiristin, oli kulunut niin paljon se varsi, että kiristin oli vinossa, ja hyppyytti hihnan yhden uran verran huti kompuran päässä (ja tästä siis varsinaisesti se vikinä). Pitäis se uus kiristin hommata... Nyt kokonaan irti...
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • Jube
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 9636
                            • ...

                            #14
                            Vika ei usein ole yksistään hihnan kiristimessä vaan myös holkit kannataa uusia, osat numero 5 ja 6 kuvassa.


                            Kulunut holkki väännättää uudenkin varren vinoon
                            Näillä mennään:
                            Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                            BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                            BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                            BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                            MB c124 230CE -90 "Badboy"
                            MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                            Comment

                            • janim110
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 79
                              • Kangasala

                              #15
                              Milläs noi holkit saa näppärästi pois? Jäi vielä uusi kiristin asentamatta, kun isompi holkki niin perkeleesti kiinni ja kl-varaosat myivät eioota pienemmän holkin kohdalla joka oli myös vaihtokunnossa.
                              e39 530dat-99

                              Comment

                              Working...
                              X