Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 starttaa mutta ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    #16
    Originally posted by Ironic32 View Post
    Lainataan topiccia. E39 528iA 01/1996 275tkm jätti sitten lähtemättä käyntiin. Aamulla n. 40km motariajoa sateella ja sitten hyvin ilmastoituun parkkihalliin n. 8 tunniksi. Sitten starttaamaan ja auto lähti käyntiin, mutta sammui heti. Tämän jälkeen ei enää yrittänytkään käyntiin.

    Ajanhetkellä ajotk. näytti bensan riittävän n. 90km ajoon (olen ajanut joskus paljon kuivemmaksikin). 10 litraa kaadettiin lisäksi kanisterista 98:a, mutta ei apua.

    Vaihdettuja osia (viimeisen 40tkm / 1,5v sisään):

    - Tulpat, ilmansuodatin 12/11
    - Kampiakselin asentotunnistin 01/12
    - Polttoainepumppu + suodatin 01/12
    - Pa-pumpun rele 01/12
    - Nokka-akselin asentotunnistin 02/12
    - Pa-siirtopumppu (left sucking jet hässäkkä tankin kuskinpuolelle) 08/12
    - Uusi 80Ah akku 12/12 ja pyörittää nytkin todella iloisesti.

    Päälle sitten normihuollot + suodattimet.

    INPA aktivoi pa-pumpun, eli rele naksahtaa ja pumppu alkaa surisemaan. Vikakoodeja ei anna, mutta ecun shadow memoryyn antaa liitteen mukaisen virheilmon:

    ASC/MSR/EML interface not ok

    jossa ihmetyttää Engine temperature -arvo = -48 C (kone on ollut siis 8h n. 9 asteen lämpötilassa.

    Olisiko jotain apuja, mitä yrittäisi seuraavaksi vaihtaa / tutkia (lämpöanturi?) / Inpan arvoja avuksi?
    katso lämpötila livedatan puolelta. tuo vikakoodihan on voinut tallentua vaikka kuinka kauan sitten. ja vaikka lämpöanturi olis rikki niin kyllä sen silti käydä pitäisi aika rikkaalla vaan :think
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Ironic32
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 148
      • Finland

      #17
      Originally posted by peto2 View Post
      katso lämpötila livedatan puolelta. tuo vikakoodihan on voinut tallentua vaikka kuinka kauan sitten. ja vaikka lämpöanturi olis rikki niin kyllä sen silti käydä pitäisi aika rikkaalla vaan :think
      Tsekkasin tuon livedatan puoleltakin, mutta se asteikko näyttää F (Fahrenheit?) perässä ja lukema oli jotain 60 (pitää huomenna katsoa tarkemmin). Onko tuo nyt sitten oikeasti Fahreheitina vai C vai INPAsta kiinni?

      Tuon vikakoodin nollasin ja luin koodit heti uudestaan, niin ei näkynyt enään. Sitten yksi pitempi starttiyritys ja vikakoodi ilmestyi uudestaan shadow memoryn puolelle.

      Ei kait tässä nyt vaan käynyt sitä perinteistä venttiilien liimautumista, kun auto tosiaan lähti käyntiin, mutta sammui heti parin sekunnin sisään? Sen jälkeen tosiaan starttaa iloisesti, mutta ei yritäkään.
      E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
      -------------------------------------
      Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1835
        • Kotona/Poissa

        #18
        Originally posted by Ironic32 View Post
        Lainataan topiccia. E39 528iA 01/1996 275tkm jätti sitten lähtemättä käyntiin. Aamulla n. 40km motariajoa sateella ja sitten hyvin ilmastoituun parkkihalliin n. 8 tunniksi. Sitten starttaamaan ja auto lähti käyntiin, mutta sammui heti. Tämän jälkeen ei enää yrittänytkään käyntiin.

        Ajanhetkellä ajotk. näytti bensan riittävän n. 90km ajoon (olen ajanut joskus paljon kuivemmaksikin). 10 litraa kaadettiin lisäksi kanisterista 98:a, mutta ei apua.

        Vaihdettuja osia (viimeisen 40tkm / 1,5v sisään):

        - Tulpat, ilmansuodatin 12/11
        - Kampiakselin asentotunnistin 01/12
        - Polttoainepumppu + suodatin 01/12
        - Pa-pumpun rele 01/12
        - Nokka-akselin asentotunnistin 02/12
        - Pa-siirtopumppu (left sucking jet hässäkkä tankin kuskinpuolelle) 08/12
        - Uusi 80Ah akku 12/12 ja pyörittää nytkin todella iloisesti.

        Päälle sitten normihuollot + suodattimet.

        INPA aktivoi pa-pumpun, eli rele naksahtaa ja pumppu alkaa surisemaan. Vikakoodeja ei anna, mutta ecun shadow memoryyn antaa liitteen mukaisen virheilmon:

        ASC/MSR/EML interface not ok

        jossa ihmetyttää Engine temperature -arvo = -48 C (kone on ollut siis 8h n. 9 asteen lämpötilassa.

        Olisiko jotain apuja, mitä yrittäisi seuraavaksi vaihtaa / tutkia (lämpöanturi?) / Inpan arvoja avuksi?
        Tuo vaihdettujen osien lista antaisi ymmärtää että sulla on vastaavaa ongelmaa ollut ennenkin, kun noin paljon siihen liittyviä komponentteja on uusittu. Aivan kun varsinainen syyllinen olis vielä jäljellä. Siis joku joka tuosta listasta vielä uupuu. Kenties.

        Noilla tulpilla on siis ajettu reilu vuosi, miltäs ne näyttää nyt? Periaatteessa pitäis olla lähes uutta vastaavassa kunnossa.
        Last edited by Havis; 24-04-2013, 20:29.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Ironic32
          Bimmer Rookie
          • Mar 2010
          • 148
          • Finland

          #19
          Originally posted by Havis View Post
          Tuo vaihdettujen osien lista antaisi ymmärtää että sulla on vastaavaa ongelmaa ollut ennenkin, kun noin paljon siihen liittyviä komponentteja on uusittu. Aivan kun varsinainen syyllinen olis vielä jäljellä. Siis joku joka tuosta listasta vielä uupuu. Kenties.
          Tuo vaihdettujen osien lista juontaa juurensa tähän ongelmaan:



          Eli ongelmana silloin oli, ettei pakkasella lähtenyt käyntiin, mutta parin tunnin tallilämmityksen jälkeen heti laakista. Lopulta taisi vika olla tuossa pa-pumpun releessä tai ainakin sen vaihdon jälkeen on pelannut tähän asti moitteetta.

          Mites sytytyksen mittaus? Eli että ylipäätänsä tulee kipinää. Testaanko yleismittarilla vai pa-pumpun rele irti ja tulppa kerrallaan irti ja kattomaan iskeekö kipinää?
          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
          -------------------------------------
          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1835
            • Kotona/Poissa

            #20
            Originally posted by Ironic32 View Post
            Tuo vaihdettujen osien lista juontaa juurensa tähän ongelmaan:



            Eli ongelmana silloin oli, ettei pakkasella lähtenyt käyntiin, mutta parin tunnin tallilämmityksen jälkeen heti laakista. Lopulta taisi vika olla tuossa pa-pumpun releessä tai ainakin sen vaihdon jälkeen on pelannut tähän asti moitteetta.

            Mites sytytyksen mittaus? Eli että ylipäätänsä tulee kipinää. Testaanko yleismittarilla vai pa-pumpun rele irti ja tulppa kerrallaan irti ja kattomaan iskeekö kipinää?
            Istuuko tulpanhatut napakasti tulpissa, ettei siinä olisi mahdollista ajottaista kosketusongelmaa.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Ironic32
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 148
              • Finland

              #21
              Originally posted by Havis View Post
              Istuuko tulpanhatut napakasti tulpissa, ettei siinä olisi mahdollista ajottaista kosketusongelmaa.
              Täytyy tarkistaa huomenna nuo. Itse asiassa pari kertaa viimeisen vuoden aikana on muuten tehnyt n. 8 asteisesta tallista kylmällä koneella käynnistettäessä sen, että käynti on ollut vähän aikaa hieman epätasaista. Ikään kuin olis käynyt vajailla. Ongelma on kuitenkin mennyt ohi nopeasti ja sadoista starteista tuota on tapahtunut sen 2 kertaa.

              Oisko INPA:n livedatassa jotain muuta seuraamisen arvoista, josta voisin raportoida tänne selvityksen avuksi? Itsehän noista ei liikoja ymmärrä.
              E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
              -------------------------------------
              Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8257
                • Järvikylä (Nakkila)

                #22
                Originally posted by Ironic32 View Post
                Täytyy tarkistaa huomenna nuo. Itse asiassa pari kertaa viimeisen vuoden aikana on muuten tehnyt n. 8 asteisesta tallista kylmällä koneella käynnistettäessä sen, että käynti on ollut vähän aikaa hieman epätasaista. Ikään kuin olis käynyt vajailla. Ongelma on kuitenkin mennyt ohi nopeasti ja sadoista starteista tuota on tapahtunut sen 2 kertaa.

                Oisko INPA:n livedatassa jotain muuta seuraamisen arvoista, josta voisin raportoida tänne selvityksen avuksi? Itsehän noista ei liikoja ymmärrä.
                ainakin se kannattaa katsoa että inpa näyttää kierroslukua kun koittaa startata :think
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1835
                  • Kotona/Poissa

                  #23
                  Originally posted by Ironic32 View Post
                  Täytyy tarkistaa huomenna nuo. Itse asiassa pari kertaa viimeisen vuoden aikana on muuten tehnyt n. 8 asteisesta tallista kylmällä koneella käynnistettäessä sen, että käynti on ollut vähän aikaa hieman epätasaista. Ikään kuin olis käynyt vajailla. Ongelma on kuitenkin mennyt ohi nopeasti ja sadoista starteista tuota on tapahtunut sen 2 kertaa.

                  Oisko INPA:n livedatassa jotain muuta seuraamisen arvoista, josta voisin raportoida tänne selvityksen avuksi? Itsehän noista ei liikoja ymmärrä.
                  Jos tulppia irroitettaessa ne ei ole tiukassa ja lopsahda irti, eikä merkkejä siitä, että hatut olisi lähiaikoina jo uusittu, on aika edullinen 'huoltotoimi' uusia kaikki 6 hattua. Schmiedmanilta n. 10,- kpl, ja KL-varaosassa n.9,- kpl. Uusien puolien mukana tulee kai myös uudet hatutkin, mutta kpl hinta on eri luokkaa, ja turha uusia puolia jos niissä ei vikaa varmuudella olekaan. Onneksi hattuja saa erikseen.

                  Jos hatut taas istuu tiukasti, uusimistarvetta ei taida olla. Omaan E39:iin uusin ne n. 300 tkm paikkeilla käynnin parantamiseksi.
                  Last edited by Havis; 24-04-2013, 21:59.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Pmak
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 178
                    • Lahti

                    #24
                    Originally posted by Havis View Post
                    Jos tulppia irroitettaessa ne ei ole tiukassa ja lopsahda irti, eikä merkkejä siitä, että hatut olisi lähiaikoina jo uusittu, on aika edullinen 'huoltotoimi' uusia kaikki 6 hattua. Schmiedmanilta n. 10,- kpl, ja KL-varaosassa n.9,- kpl. Uusien puolien mukana tulee kai myös uudet hatutkin, mutta kpl hinta on eri luokkaa, ja turha uusia puolia jos niissä ei vikaa varmuudella olekaan. Onneksi hattuja saa erikseen.

                    Jos hatut taas istuu tiukasti, uusimistarvetta ei taida olla. Omaan E39:iin uusin ne n. 300 tkm paikkeilla käynnin parantamiseksi.
                    Tuota, anteeksi oftopikki, mutta et sattus tietämään noille tuotenumeroa. BMW fans antaa kahta erillaista (12 13 9 067 831 ja 12 13 1 740 477) ja schmiedmanninkin löytää niille kaksi eri osaa/hintaa?

                    Puhutaan siis M52B25 koneesta.

                    Comment

                    • MGUarto
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2012
                      • 192
                      • Vantaa-Nissas

                      #25
                      Originally posted by Pmak View Post
                      zip
                      12139067831 - nuo on ainakin mun koneessa (M52B25)

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1835
                        • Kotona/Poissa

                        #26
                        Originally posted by Pmak View Post
                        Tuota, anteeksi oftopikki, mutta et sattus tietämään noille tuotenumeroa. BMW fans antaa kahta erillaista (12 13 9 067 831 ja 12 13 1 740 477) ja schmiedmanninkin löytää niille kaksi eri osaa/hintaa?

                        Puhutaan siis M52B25 koneesta.

                        BMW Fans:n molemmat varmaan käy, on vaan eri valmistajan tuotteita:

                        12 13 9 067 831 valmistaja BREMI
                        12 13 1 740 477 --"-- BOSCH

                        Schmiedmann:lta itse löydän vaan yhden, Spark Plug Socket Tuotenumero: 12139067831
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Ironic32
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 148
                          • Finland

                          #27
                          Auto seisonut ~20h ja uus starttiyritys. Ensimmäisellä hörähti, mutta sammui heti. Tämän jälkeen ei yritystäkään.

                          Puolat irti ja tulpat tarkistukseen. Tulpanhatut ei mitenkään erityisesti "istahda" paikoilleen, vaan hatuissa oleva jousi jättää puolaa kanittamaan muutaman millin, joka sitten painuu sormilla painettaessa tai kiristettäessä.

                          Tulpat sinällään ok näköiset, ehkä hieman karstaa pinnassa, mutta kaikki aivan bensasta märkiä. Tämän lisäksi 3. ja 4. pytyn tulpat käytännössä uivat öljyssä, tulpanhattuja myöten. Kaikki paikat kuivaksi ja tulppien puhdistus ja pa-pumpun rele irti. Sitten hieman pitempää starttia ja rele takaisin paikalleen, mutta ei mitään vaikutusta.

                          Tilaukseen siis lähtee ainakin venttiilikopan tiivisteet + uudet tulpat + tulpanhatut.

                          Liitteenä startin aikana otettu kuvakaappaus, eli moottori pyörii n. 220 rpm INPAn mukaan startin aikana (hörähdyksen hetkellä käväisi yli 500). Nesteen lämpötila näyttää järkevältä, jos arvot tosiaan on Fahrenheiteina (~49 F = ~9,5 C = vallitseva ulkolämpötila).

                          Bensaa tuntuisi siis ainakin saavan, kun edelleenkin rele napsahtaa ja pumppu pyörii, mutta olisko vikaa nyt syttöpuolella ja voiko oikeasti olla kiinni huonoista tulpista / tulpanhatun huonosta kontaktista?

                          Olisiko jotain muuta tilaamisen arvoista, jos laittaisi samaan tilaukseen?

                          Ilmeisesti kampiakselin anturi pelaa, kun kierrostietoa tulee?

                          Edit: Akun varaus virrat päällä 12,5V (oli laturissa 6h ennen starttia), käynnistyksen aikana käy tuolla 11V hujakoilla. Tulpat on Bosch Super F7LDCR ja puolat BREMI (174801711860). Ei tietoa, onko alkuperäiset puolat.
                          Attached Files
                          Last edited by Ironic32; 25-04-2013, 17:30. Reason: more info
                          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                          -------------------------------------
                          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1835
                            • Kotona/Poissa

                            #28
                            Originally posted by Ironic32 View Post
                            ...Tulpanhatut ei mitenkään erityisesti "istahda" paikoilleen, vaan hatuissa oleva jousi jättää puolaa kanittamaan muutaman millin, joka sitten painuu sormilla painettaessa tai kiristettäessä.
                            Kuulostaa ihan normaalilta, siinä pitääkin olla vähän kimmoisaa jännitystä.

                            Originally posted by Ironic32 View Post
                            ...Tulpat sinällään ok näköiset, ehkä hieman karstaa pinnassa, mutta kaikki aivan bensasta märkiä. Tämän lisäksi 3. ja 4. pytyn tulpat käytännössä uivat öljyssä, tulpanhattuja myöten. Kaikki paikat kuivaksi ja tulppien puhdistus ja pa-pumpun rele irti. Sitten hieman pitempää starttia ja rele takaisin paikalleen, mutta ei mitään vaikutusta.
                            Maallikona sanoisin että kipinä uupuu syystä tai toisesta.

                            Originally posted by Ironic32 View Post
                            ...Tilaukseen siis lähtee ainakin venttiilikopan tiivisteet + uudet tulpat + tulpanhatut...Olisiko jotain muuta tilaamisen arvoista, jos laittaisi samaan tilaukseen?
                            Tarkista että saat venttiilinkopantiivisteiden lisäksi ne 16 (en varma lukumäärästä?) kpl kiinnityspulttien kumiprikkoja. Joissakin paketeissa ne tulee tiivisteen mukana mutta ei aina jolloin ne pitää tilata erikseen.
                            Last edited by Havis; 25-04-2013, 17:53.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Ironic32
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2010
                              • 148
                              • Finland

                              #29
                              Originally posted by Havis View Post
                              Tarkista että saat venttiilinkopantiivisteiden lisäksi ne 16 (en varma lukumäärästä?) kpl kiinnityspulttien kumiprikkoja. Joissakin paketeissa ne tulee tiivisteen mukana mutta ei aina jolloin ne pitää tilata erikseen.
                              Tarkoitatko osaa nro 9?:

                              E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                              -------------------------------------
                              Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1835
                                • Kotona/Poissa

                                #30
                                Originally posted by Ironic32 View Post
                                Kyllä
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎