Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 starttaa mutta ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ironic32
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 148
    • Finland

    #31
    Originally posted by Havis View Post
    Kyllä
    Ok, TIS:n mukaan tuossa on 15 kiinnityskohtaa.

    Originally posted by Havis
    Maallikona sanoisin että kipinä uupuu syystä tai toisesta.
    Mitenkähän tuota kipinää voisi testata helpoiten / fiksuiten?
    E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
    -------------------------------------
    Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

    Comment

    • jkan
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 319
      • uusikaupunki

      #32
      Kannattaisi varmaan hakea kokonaan uudet tulpat kun eivät kuitenkaan maksa kovin paljoa ja saisi yhden vikakohdan varmasti suljettua pois.

      Melkein veikkaisin että uudet tulpat paikalleen ja auto käyntiin. Meinaan jos seisonnan jälkeen hörähti muttei lähtenyt ja tulpat kastuneet tämän jälkeen niin kipinä on heikko tai puuttuu kokonaan.
      Last edited by jkan; 25-04-2013, 20:03.
      Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

      Comment

      • Ironic32
        Bimmer Rookie
        • Mar 2010
        • 148
        • Finland

        #33
        Originally posted by jkan View Post
        Kannattaisi varmaan hakea kokonaan uudet tulpat kun eivät kuitenkaan maksa kovin paljoa ja saisi yhden vikakohdan varmasti suljettua pois.

        Melkein veikkaisin että uudet tulpat paikalleen ja auto käyntiin. Meinaan jos seisonnan jälkeen hörähti muttei lähtenyt ja tulpat kastuneet tämän jälkeen niin kipinä on heikko tai puuttuu kokonaan.
        Jep. Tilaukseen lähti venttiilikopan tiivisteet + nuo tiivistekumit kiinnityskohtiin + uudet tulpanhatut (varuilta) + uudet tulpat. Lisäksi löysin käyttämättömän kampiakselin asentotunnistimen (BMW OEM) ja muistin, että paikallaan onkin nyt tarvikeosa (sama siemensin osa, josta bmw-teksti hiottu pois). Vaihdan samalla tuon tunnistimenkin varmuuden vuoksi.

        Oisko kellään heittää vinkkiä tuosta kipinän tarkistamisesta? Puola + tulppa kerrallaan irti ja starttaamaan?
        Last edited by Ironic32; 26-04-2013, 08:05. Reason: nokka-akseli -> kampiakseli
        E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
        -------------------------------------
        Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

        Comment

        • Ironic32
          Bimmer Rookie
          • Mar 2010
          • 148
          • Finland

          #34
          Vaihdoin nyt ensi hätään uudet tulpat. Boscheja ei löytynyt, joten tilalle tuli NGK BKR6EK. Vanhat tulpat olivat taas bensasta märät käynnistysyritysten jälkeen. Taas oli sama kuvio, eli auto seisoi vuorokauden ja yritti hörähtää pari kertaa käyntiin, mutta sen jälkeen ei mitään.

          Testasin vanhoilla tulpilla puolat ja kipinän kantta vasten ja kyllä ne kipinää antoivat. Tämä tuntui yhden kerran kädessä asti kun pidin tulpanhatusta kiinni.

          Eli, bensaa ja kipinää tulee. Bensaa jopa liikaakiin. Mistähän vikaa etsisi seuraavaksi. Tulpanhatut on vielä tilauksessa, mutta jos hatut päästää iskemään läpi, niin voisiko se selittää ongelmaa?

          Kokeilin myös ilman ilmansuodatinta (vaihdettu ~15tkm sitten), mutta ei vaikutusta.

          Entäpä, kuulostaako tuo INPAn antama lukema 220rpm riittävältä startin tapahtumiseen? Hörähdyksen hetkellä jengat kävi yli 500:n INPAn mukaan.

          Kaikki hyvät arvauksetkin on tervetulleita
          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
          -------------------------------------
          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

          Comment

          • Ironic32
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 148
            • Finland

            #35
            Jumpattiin vielä tuo OEM kampiakselin anturi paikalleen, mutta ei vaikutusta. Tulpat on varmaan märät, joten pitänee huomenna vielä kurkata nuo uusiksi.

            En kyllä itse enää keksi mitään muuta kuin että nuo tulpanhatut ei enää eristä kunnolla ja lyövät läpi kanteen. :think

            Kuinka monta puolaa / tulpanhattua pitää olla rikki, ettei tuo enää lähde käyntiin. Riittääkö nuo pari öljykylvyssä ollutta estämään startin?

            Edit: Jos kyseessä kaikesta huolimatta onkin tuo liimaventtiili-case, niin kauanko sitä oikein pitää startata pahimmillaan? Ja minkäpituisissa jaksoissa, ettei pala startti?
            Last edited by Ironic32; 26-04-2013, 18:22.
            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
            -------------------------------------
            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

            Comment

            • Ironic32
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 148
              • Finland

              #36
              Nyt siis vaihdettu uudet tulpat ja uusittu venttiilikopan tiivisteet. Eipä ole ihme, että on öljyä vuotanut. Vanhat tiivisteet olivat kivikovat ja niitä olikin mukava raapia irti.

              Testattiin vielä Bilteman puristuspainemittarilla puristukset ja keulasta päin 1. sylinterissä huomattavasti muita pienemmät ja alle ohjeiden (min. 10-11 bar):

              1. 135 psi (~9,3 bar)
              2. 210 psi (~14,2 bar)
              3. 215 psi (~14,5 bar)
              4. 200 psi (~13,8 bar)
              5. 210 psi (~14,2 bar)
              6. 180 psi (~12,5 bar)

              Tulpanhatut edelleen tilauksessa, mutta testattiin bilteman 4 eur sytytystesterillä, että puolat antaa kipinää ja kaikki näyttäisi pelaavan.

              Onko tuo 1. pytyn huono arvo riittävä selitys, ettei lähde käyntiin?

              Kokeilin eilen startata ihan reilusti n. 30-40 sekunnin pätkissä ja joku sekunti taukoa välissä. Startti puski muutaman minuutin jälkeen hieman savua, joten piti luovuttaa.

              Liimaventtiili vai jotain muuta vielä?
              E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
              -------------------------------------
              Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

              Comment

              • santtuzz
                BTCF Member
                • Jun 2006
                • 133
                • Riihimäki

                #37
                Onko bensanpaineita katsottu? Itsellä aikoinaan vastaava vika ja syylliseksi osottautui bensapumppu. Sen verran jaksoi tehdä painetta,että kasteli tulpat ja saattoi välillä hörähdellä käymään...
                Kokeiltiin kaverin autosta pumppua ja samantien lähti vehkeet rokkaamaan.
                E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
                E30 316i -89 M50
                E60 530ia M-Sport -04
                E36 316i -94
                E39 540ia -97
                E39 528i touring -97
                E36 328i touring -95
                E34 525i -92
                E30 316i -89

                Comment

                • Ironic32
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 148
                  • Finland

                  #38
                  Originally posted by santtuzz View Post
                  Onko bensanpaineita katsottu? Itsellä aikoinaan vastaava vika ja syylliseksi osottautui bensapumppu. Sen verran jaksoi tehdä painetta,että kasteli tulpat ja saattoi välillä hörähdellä käymään...
                  Kokeiltiin kaverin autosta pumppua ja samantien lähti vehkeet rokkaamaan.
                  Ei ole katsottu, kun ei tunnu löytyvän mitään kohtuuhintaista mittaria noiden mittaamiseen itse. Ei viitsi 200 eur mittaria ostaa tuon takia. Onko jollain tietoa halvemmista laitteista?

                  Mutta muualtakin tullut lueskeltua, että samankaltaisia ongelmia ollut ja kuitenkin lopulta bensanpaineista kiinni. Onkos kellään kokemuksia noiden tarvikepumppujen kestosta? Tähän on vaihdettu pumppu 20-40tkm sitten ja tarvikeosa on. Muistaakseni Walbron pumppu Oulusta tarviketorilta. Myös suodatin on vaihdettu vuoden sisään.

                  Pitänee odotella kuitenkin nuo tulpanhatut vielä, mutta bensapaineet tosiaan lienee ainoat selvitettävät, kun kipinää tulee ja puristuksetkin ainakin suurimmaksi osaksi kunnossa.
                  E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                  -------------------------------------
                  Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                  Comment

                  • jkan
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2007
                    • 319
                    • uusikaupunki

                    #39
                    Originally posted by Ironic32 View Post
                    Onkos kellään kokemuksia noiden tarvikepumppujen kestosta?
                    Joskus kesti itsellä tarvikepumppu 4000km ja se oli siinä. Alkuperäisellä vedetty kohta 90tkm ja toimii vielläkin.
                    Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

                    Comment

                    • Ironic32
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 148
                      • Finland

                      #40
                      Löysinpä hyllystä käyttämättömän auto gaugen bensapainemittarin. Tuli joskus hommattua, kun Vollessa yritin selvittää nykimisongelmia.

                      Ruuvasin mittarin kiinni suutintukin päässä olevaan nippaan eikä viisari värähdäkään. Liitos on tiivis ja neulan pitäisi olla sisäänpainettuna. Kokeilin sitten vielä suoraan painaa meisselillä sitä neulaventtiiliä siitä tukin päästä eikä sieltä tule bensaa kuin tippa pari, kun laittaa virrat päälle.

                      Pitäisikö tuonne tulla minkä verran painetta a) virrat päällä b) startatessa. Ilmeisesti tyhjäkäynnillä pitäisi olla 3,5bar, mutta pitäisikö vastaavia lukuja tulla myös esim. startatessa?

                      Ilmiselvästi kuitenkin bensan saannissa nyt vikaa, kun tukki ei kerää painetta ollenkaan. Voisiko vika olla paineensäätimessä?

                      Hyllystä löytyisi OEM-paineensäädin ja auton alkuperäinen bensapumppukin, mutta tuosta alkuperäisen pumpun toiminnasta ei kyllä ole mitään varmuutta.
                      E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                      -------------------------------------
                      Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                      Comment

                      • Riedle
                        BTCF Member
                        • Dec 2003
                        • 440
                        • Kokkola

                        #41
                        Minulle sattui hieman vastaavanlainen ongelma reilut pari viikkoa sitten tuossa 523i:ssä.

                        Sammutin auton ja muutamaa minuuttia myöhemmin ei lähtenyt käyntiin, pyöritti kyllä.
                        Vaihdettiin uusi bensapumpun rele jolla vika korjaantui ja ajelin pari päivää, kunnes vika uusiutui. Toisella kerralla oli bensapumpun sulake palanut. Päätin vaihtaa uuden bensapumpun (vanha pumppu alkuperäinen ja ~280tkm) ja nyt on sitten ajeltu autolla viikon verran ilman ongelmia.

                        Edit: Eikä kummallakaan kerralla löytynyt vikakoodeja.
                        Last edited by Riedle; 03-05-2013, 09:43.
                        Z3 Coupé 2.8
                        Pajero Pinin
                        BMW Cruise Bike

                        Comment

                        • Ironic32
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 148
                          • Finland

                          #42
                          Kiitos kaikille avusta!

                          Onneksi säilytin vanhan pumpun, kun aiemmin itselläkin vika oli releessä. Kokeilin ensin laittaa letkunpätkän pumpulta tulevaan linjaan ja inpalla aktivoituna bensaa tuli kuin rakkovikaiselta konsanaan. Muutamia hassuja pisaroita.

                          Sitten vaihdoin tuon auton alkuperäisen pumpun tilalle ja jo alkoi nestettä tulemaan. Sitten vaan auto kasaan ja kertalaakista lähti tulille

                          Nyt on taas muutamaa kokemusta rikkaampi, eli tietää hieman enemmän, miten ja mistä selvittää ongelmia.

                          Ei silti turha remontti ollut, kun tuli venakopan tiivisteet vaihdettua samalla. Näemmä kesti reilun vuoden ja 40tkm tuo tarvikepumppu.
                          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                          -------------------------------------
                          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                          Comment

                          • Ironic32
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2010
                            • 148
                            • Finland

                            #43
                            Kiitos kaikille avusta!

                            Onneksi säilytin vanhan pumpun, kun aiemmin itselläkin vika oli releessä. Kokeilin ensin laittaa letkunpätkän pumpulta tulevaan linjaan ja inpalla aktivoituna bensaa tuli kuin rakkovikaiselta konsanaan. Muutamia hassuja pisaroita.

                            Sitten vaihdoin tuon auton alkuperäisen pumpun tilalle ja jo alkoi nestettä tulemaan. Sitten vaan auto kasaan ja kertalaakista lähti tulille

                            Nyt on taas muutamaa kokemusta rikkaampi, eli tietää hieman enemmän, miten ja mistä selvittää ongelmia.

                            Ei silti turha remontti ollut, kun tuli venakopan tiivisteet vaihdettua samalla. Näemmä kesti reilun vuoden ja 40tkm tuo tarvikepumppu.

                            Edit: Tuplat... saa poistaa
                            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                            -------------------------------------
                            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎