Kannattaisi varmaan hakea kokonaan uudet tulpat kun eivät kuitenkaan maksa kovin paljoa ja saisi yhden vikakohdan varmasti suljettua pois.
Melkein veikkaisin että uudet tulpat paikalleen ja auto käyntiin. Meinaan jos seisonnan jälkeen hörähti muttei lähtenyt ja tulpat kastuneet tämän jälkeen niin kipinä on heikko tai puuttuu kokonaan.
Kannattaisi varmaan hakea kokonaan uudet tulpat kun eivät kuitenkaan maksa kovin paljoa ja saisi yhden vikakohdan varmasti suljettua pois.
Melkein veikkaisin että uudet tulpat paikalleen ja auto käyntiin. Meinaan jos seisonnan jälkeen hörähti muttei lähtenyt ja tulpat kastuneet tämän jälkeen niin kipinä on heikko tai puuttuu kokonaan.
Jep. Tilaukseen lähti venttiilikopan tiivisteet + nuo tiivistekumit kiinnityskohtiin + uudet tulpanhatut (varuilta) + uudet tulpat. Lisäksi löysin käyttämättömän kampiakselin asentotunnistimen (BMW OEM) ja muistin, että paikallaan onkin nyt tarvikeosa (sama siemensin osa, josta bmw-teksti hiottu pois). Vaihdan samalla tuon tunnistimenkin varmuuden vuoksi.
Oisko kellään heittää vinkkiä tuosta kipinän tarkistamisesta? Puola + tulppa kerrallaan irti ja starttaamaan?
Last edited by Ironic32; 26-04-2013, 08:05.
Reason: nokka-akseli -> kampiakseli
Vaihdoin nyt ensi hätään uudet tulpat. Boscheja ei löytynyt, joten tilalle tuli NGK BKR6EK. Vanhat tulpat olivat taas bensasta märät käynnistysyritysten jälkeen. Taas oli sama kuvio, eli auto seisoi vuorokauden ja yritti hörähtää pari kertaa käyntiin, mutta sen jälkeen ei mitään.
Testasin vanhoilla tulpilla puolat ja kipinän kantta vasten ja kyllä ne kipinää antoivat. Tämä tuntui yhden kerran kädessä asti kun pidin tulpanhatusta kiinni.
Eli, bensaa ja kipinää tulee. Bensaa jopa liikaakiin. Mistähän vikaa etsisi seuraavaksi. Tulpanhatut on vielä tilauksessa, mutta jos hatut päästää iskemään läpi, niin voisiko se selittää ongelmaa?
Kokeilin myös ilman ilmansuodatinta (vaihdettu ~15tkm sitten), mutta ei vaikutusta.
Entäpä, kuulostaako tuo INPAn antama lukema 220rpm riittävältä startin tapahtumiseen? Hörähdyksen hetkellä jengat kävi yli 500:n INPAn mukaan.
Jumpattiin vielä tuo OEM kampiakselin anturi paikalleen, mutta ei vaikutusta. Tulpat on varmaan märät, joten pitänee huomenna vielä kurkata nuo uusiksi.
En kyllä itse enää keksi mitään muuta kuin että nuo tulpanhatut ei enää eristä kunnolla ja lyövät läpi kanteen. :think
Kuinka monta puolaa / tulpanhattua pitää olla rikki, ettei tuo enää lähde käyntiin. Riittääkö nuo pari öljykylvyssä ollutta estämään startin?
Edit: Jos kyseessä kaikesta huolimatta onkin tuo liimaventtiili-case, niin kauanko sitä oikein pitää startata pahimmillaan? Ja minkäpituisissa jaksoissa, ettei pala startti?
Nyt siis vaihdettu uudet tulpat ja uusittu venttiilikopan tiivisteet. Eipä ole ihme, että on öljyä vuotanut. Vanhat tiivisteet olivat kivikovat ja niitä olikin mukava raapia irti.
Testattiin vielä Bilteman puristuspainemittarilla puristukset ja keulasta päin 1. sylinterissä huomattavasti muita pienemmät ja alle ohjeiden (min. 10-11 bar):
Tulpanhatut edelleen tilauksessa, mutta testattiin bilteman 4 eur sytytystesterillä, että puolat antaa kipinää ja kaikki näyttäisi pelaavan.
Onko tuo 1. pytyn huono arvo riittävä selitys, ettei lähde käyntiin?
Kokeilin eilen startata ihan reilusti n. 30-40 sekunnin pätkissä ja joku sekunti taukoa välissä. Startti puski muutaman minuutin jälkeen hieman savua, joten piti luovuttaa.
Onko bensanpaineita katsottu? Itsellä aikoinaan vastaava vika ja syylliseksi osottautui bensapumppu. Sen verran jaksoi tehdä painetta,että kasteli tulpat ja saattoi välillä hörähdellä käymään...
Kokeiltiin kaverin autosta pumppua ja samantien lähti vehkeet rokkaamaan.
Onko bensanpaineita katsottu? Itsellä aikoinaan vastaava vika ja syylliseksi osottautui bensapumppu. Sen verran jaksoi tehdä painetta,että kasteli tulpat ja saattoi välillä hörähdellä käymään...
Kokeiltiin kaverin autosta pumppua ja samantien lähti vehkeet rokkaamaan.
Ei ole katsottu, kun ei tunnu löytyvän mitään kohtuuhintaista mittaria noiden mittaamiseen itse. Ei viitsi 200 eur mittaria ostaa tuon takia. Onko jollain tietoa halvemmista laitteista?
Mutta muualtakin tullut lueskeltua, että samankaltaisia ongelmia ollut ja kuitenkin lopulta bensanpaineista kiinni. Onkos kellään kokemuksia noiden tarvikepumppujen kestosta? Tähän on vaihdettu pumppu 20-40tkm sitten ja tarvikeosa on. Muistaakseni Walbron pumppu Oulusta tarviketorilta. Myös suodatin on vaihdettu vuoden sisään.
Pitänee odotella kuitenkin nuo tulpanhatut vielä, mutta bensapaineet tosiaan lienee ainoat selvitettävät, kun kipinää tulee ja puristuksetkin ainakin suurimmaksi osaksi kunnossa.
Löysinpä hyllystä käyttämättömän auto gaugen bensapainemittarin. Tuli joskus hommattua, kun Vollessa yritin selvittää nykimisongelmia.
Ruuvasin mittarin kiinni suutintukin päässä olevaan nippaan eikä viisari värähdäkään. Liitos on tiivis ja neulan pitäisi olla sisäänpainettuna. Kokeilin sitten vielä suoraan painaa meisselillä sitä neulaventtiiliä siitä tukin päästä eikä sieltä tule bensaa kuin tippa pari, kun laittaa virrat päälle.
Pitäisikö tuonne tulla minkä verran painetta a) virrat päällä b) startatessa. Ilmeisesti tyhjäkäynnillä pitäisi olla 3,5bar, mutta pitäisikö vastaavia lukuja tulla myös esim. startatessa?
Ilmiselvästi kuitenkin bensan saannissa nyt vikaa, kun tukki ei kerää painetta ollenkaan. Voisiko vika olla paineensäätimessä?
Hyllystä löytyisi OEM-paineensäädin ja auton alkuperäinen bensapumppukin, mutta tuosta alkuperäisen pumpun toiminnasta ei kyllä ole mitään varmuutta.
Minulle sattui hieman vastaavanlainen ongelma reilut pari viikkoa sitten tuossa 523i:ssä.
Sammutin auton ja muutamaa minuuttia myöhemmin ei lähtenyt käyntiin, pyöritti kyllä.
Vaihdettiin uusi bensapumpun rele jolla vika korjaantui ja ajelin pari päivää, kunnes vika uusiutui. Toisella kerralla oli bensapumpun sulake palanut. Päätin vaihtaa uuden bensapumpun (vanha pumppu alkuperäinen ja ~280tkm) ja nyt on sitten ajeltu autolla viikon verran ilman ongelmia.
Edit: Eikä kummallakaan kerralla löytynyt vikakoodeja.
Onneksi säilytin vanhan pumpun, kun aiemmin itselläkin vika oli releessä. Kokeilin ensin laittaa letkunpätkän pumpulta tulevaan linjaan ja inpalla aktivoituna bensaa tuli kuin rakkovikaiselta konsanaan. Muutamia hassuja pisaroita.
Sitten vaihdoin tuon auton alkuperäisen pumpun tilalle ja jo alkoi nestettä tulemaan. Sitten vaan auto kasaan ja kertalaakista lähti tulille
Nyt on taas muutamaa kokemusta rikkaampi, eli tietää hieman enemmän, miten ja mistä selvittää ongelmia.
Ei silti turha remontti ollut, kun tuli venakopan tiivisteet vaihdettua samalla. Näemmä kesti reilun vuoden ja 40tkm tuo tarvikepumppu.
Onneksi säilytin vanhan pumpun, kun aiemmin itselläkin vika oli releessä. Kokeilin ensin laittaa letkunpätkän pumpulta tulevaan linjaan ja inpalla aktivoituna bensaa tuli kuin rakkovikaiselta konsanaan. Muutamia hassuja pisaroita.
Sitten vaihdoin tuon auton alkuperäisen pumpun tilalle ja jo alkoi nestettä tulemaan. Sitten vaan auto kasaan ja kertalaakista lähti tulille
Nyt on taas muutamaa kokemusta rikkaampi, eli tietää hieman enemmän, miten ja mistä selvittää ongelmia.
Ei silti turha remontti ollut, kun tuli venakopan tiivisteet vaihdettua samalla. Näemmä kesti reilun vuoden ja 40tkm tuo tarvikepumppu.
Comment