e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Originally posted by Macinaggio View Post
    Ohjausvaihteen välys on helppo todeta renkuttamalla hammastangon päätä sivusuunnassa, siis ei hammastangon suuntaisesti. Hammastangosta kuluvat väljiksi helat joiden varassa tanko liikkuu ulkoputken (tangon rungon) sisällä. Vasemmanpuoleinen hela kuluu nopeammin, koska koska pinjonipyörä on lähempänä ohjausvaihteen vasenta päätä.
    Joo, eli mulla heiluu justiinsa pitkittäis suuntaisesti, ei sivu suuntaisesti. Huomasin myös että vasenpuoli on väljempi kun oikea. Eli nyt odotetaan, että tangot tulevat ja tietää taas enempi niiden vaihdon jälkeen.

    Mikäs muuten noissa kallistuksenvakaajan runko puslissa on oikein erona.. meinaan käytännössä, kun toinen malli jotain 22mm ja toinen 23mm? Kummatko tohon sotavaunnuun pitäisi laittaa?:think

    Leave a comment:


  • Macinaggio
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Olisiko mahdollista että, tuon ojaus vaihteen välys on juurikin noissa sisemmissä raidetangon päissä? Onko kukaan saanut välystä pois juurikin noiden sisäpäiden vaihdolla?:think
    Ohjausvaihteen välys on helppo todeta renkuttamalla hammastangon päätä sivusuunnassa, siis ei hammastangon suuntaisesti. Hammastangosta kuluvat väljiksi helat joiden varassa tanko liikkuu ulkoputken (tangon rungon) sisällä. Vasemmanpuoleinen hela kuluu nopeammin, koska koska pinjonipyörä on lähempänä ohjausvaihteen vasenta päätä.

    Leave a comment:


  • Ezra
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kiitos hyvästä neuvosta. Välykset jo tutkin tuossa paripäivää sitten ja tosiaanki etunmaisten tukivarsien puslat tekivät 5mm liikettä rengasta heiluttamalla sekä raidetango kolehteli vasenmaltapuolelta sisäpäästä. ja auto paikallaan sammutettuna sama kolahtelu kuuluu kun rattia kääntelee. Harmi kun, ehdin jo tilata noi raidetangot schmiedmannilta, mutta ne ilmeisesti ei ole mitenkään laadukkaita?:think Vai, onko joku uskaltanut joskus laittaa semmoset?


    Eiköhän nuo aika monella ole käytössä, mutta käyttöikä on sitten vähän toista luokkaa kuin orkkiksilla

    Nuo alatukivarsien puslat ja pallonivelet ovat joskus aika vaikeita diagnosoida pelkästään renkaasta heiluttamalla! Entisessä autossa tutkittiin tosi pitkään mistä koliseva ääni pompuissa tuli ja lopulta selvisi, että oikeanpuoleinen moottorin tuki oli puoliksi irti Tämäkin vika ns. ajettiin ulos, eli moottori tipahti putken päälle kun tuki halkesi

    Vänkäraudalla on hyvä väännellä noita alustan osia, niin saa vähän enemmän momenttia!

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Ezra View Post
    Hyvinkin mahdollista. Suosittelisin nyt tutkimaan ne välykset kunnolla ennen osien ostoa.

    Auton keula vaan ylös ja sivusuunnassa heiluttelua, jos välystä tuntuu niin toisella kädellä painat suojakumin läpi palloniveleen ja taas heiluttelet.

    Jos kummallakaan puolella ei ole ulkopäässä tai sisäpäässä tuntuvaa välystä niin kokeile heiluttaa ohjausvaihteen päästä horisontaalisesti niin pitäisi tuntua hammastangon klappi.

    Jos sinulla ei ole omaa kokemusta välysten tutkimisesta niin suosittelisin viemään johonkin pajalle, missä tutkivat samalla kaikki välykset.

    EDIT: Ebaysta Meyle HD etupään paketti on todettu ihan hyväksi ainakin hintaansa nähden!
    Kiitos hyvästä neuvosta. Välykset jo tutkin tuossa paripäivää sitten ja tosiaanki etunmaisten tukivarsien puslat tekivät 5mm liikettä rengasta heiluttamalla sekä raidetango kolehteli vasenmaltapuolelta sisäpäästä. ja auto paikallaan sammutettuna sama kolahtelu kuuluu kun rattia kääntelee. Harmi kun, ehdin jo tilata noi raidetangot schmiedmannilta, mutta ne ilmeisesti ei ole mitenkään laadukkaita?:think Vai, onko joku uskaltanut joskus laittaa semmoset?





    Leave a comment:


  • Ezra
    replied
    Hyvinkin mahdollista. Suosittelisin nyt tutkimaan ne välykset kunnolla ennen osien ostoa.

    Auton keula vaan ylös ja sivusuunnassa heiluttelua, jos välystä tuntuu niin toisella kädellä painat suojakumin läpi palloniveleen ja taas heiluttelet.

    Jos kummallakaan puolella ei ole ulkopäässä tai sisäpäässä tuntuvaa välystä niin kokeile heiluttaa ohjausvaihteen päästä horisontaalisesti niin pitäisi tuntua hammastangon klappi.

    Jos sinulla ei ole omaa kokemusta välysten tutkimisesta niin suosittelisin viemään johonkin pajalle, missä tutkivat samalla kaikki välykset.

    EDIT: Ebaysta Meyle HD etupään paketti on todettu ihan hyväksi ainakin hintaansa nähden!

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Olisiko mahdollista että, tuon ojaus vaihteen välys on juurikin noissa sisemmissä raidetangon päissä? Onko kukaan saanut välystä pois juurikin noiden sisäpäiden vaihdolla?:think

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Noh, vaihda ainakin alkuperäisistä raidetangonpäistä pallonivelten suojakumit noihin schmiedmannin raidetankoihin, jos ovat samassa schmiedman laatikossa ku oma reaktiotanko niin suojakumin kesto on maks. 2kk. Reaktiotangossa kumissa jo reikä sekä täynnä halkeamia.
    Niinpä tietysti... köyhän ei pidä ostaa halpaa paskaa. No kokeillaan miltä ne nyt vaikuttaa ja kiroillaan sitten 2kk päästä ja todetaan, että bemariin ei kannata hankkia muuta kuin orkkista.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Noh, vaihda ainakin alkuperäisistä raidetangonpäistä pallonivelten suojakumit noihin schmiedmannin raidetankoihin, jos ovat samassa schmiedman laatikossa ku oma reaktiotanko niin suojakumin kesto on maks. 2kk. Reaktiotangossa kumissa jo reikä sekä täynnä halkeamia.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Ilmeisesti se ääni jonka luulin tulevan ohjaustehostajasta niin, tuleekin imusarjasta:think Elikkäs sieltä kuuluu niin kuin, poraisi porakoneella iskupäällä, mutta ei ihan niin voimakas ääni.

    Justiin nyt sitten tilasin Schmiedmannilta noi raidetangot täydellisenä! Motonetissä olisi ollut muutamaa kymppiä kalliinmat! Saa nähä, kestääkö sitten miten kauan. Motonetistä sitten tilasin noi tukivarrenpuslat, kun ei ollut hyllyssä...siitäkin piti maksaa vrausmaksu
    Last edited by janke; 26-03-2012, 18:38.

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    Originally posted by Juize View Post
    Juuri näin.



    Etenkin kun tuosta Schmiedmanin linkistä ei taida sisempiä palloja löytyä...
    Kyllähän sieltä löytyy...toki on myös pelkät ulommat erikseen.

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Kestävyyttä jos halajaa, ni kannattaa nuo tarvikeversiot unohtaa.
    Juuri näin.

    Originally posted by janke View Post
    Niin ja jäi kysymättä, että siis sisemmätkin raidetangonpäät on helposti vaihdettavissa? Olisiko jollain kuvaa koko systeemistä?? Kiitoksia vastanneille.
    Etenkin kun tuosta Schmiedmanin linkistä ei taida sisempiä palloja löytyä...

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Originally posted by julli75 View Post
    tilaa tuolta uudet raidetangonpäät ni ei tarvii noita lemfödereitä laittaa.
    http://www.schmiedmann.fi/5_sarja/E3...ivu1.htm#14359
    Kestävyyttä jos halajaa, ni kannattaa nuo tarvikeversiot unohtaa.

    Toki tuoltakin, kun painat raidetangon kohdalta "näytä alkuperäisenä" ja tilaa sen niin saa hyvää tavaraa... Maksaa toki 70e enempi.
    Last edited by zener; 26-03-2012, 14:48.

    Leave a comment:


  • julli75
    replied
    tilaa tuolta uudet raidetangonpäät ni ei tarvii noita lemfödereitä laittaa.

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Tuossa sitä kuvaa ainakin piirrosmuodossa, ei ole vaikea vaihtaa jos on ennenkin alustan osia vaihtanu. Sisäpäät on siellä haitarikumin alla, kannattaa nekin vaihtaa samalla jos kunto epäilyttää yhtään. Nelipyöräsuuntauksen vaatii tietenkin. Näköjään bemarilla ei myydä erikseen sisä ja ulkopäätä.
    http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...kage_tie_rods/
    Bemarilta ei erikseen, mutta muualta saa jos haluaa palasina vaihtaa:




    Itse laitan tämän paketin: http://www.car-parts24.com/products/...e39-6-Zyl.html
    Eipähän tarvii puolen vuoden päästä muita päitä vaihdella.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Justiin vaihdoin tehostajan nesteet, mutta en huomannut mitää eroa entiseen... ohjaus tuli kankeammaksi. Huomasin vain kun, keula oli ylhäällä ja montustakäsin heiluttelin renkaita, niin alatukivarsien puslat olivat ainakin selvät! Tuli nyt mieleen että, kun puslat antavat periksi niin samalla sieltä ohjausvaihteesta kuuluu kolahtelua sen takia justiinsa kun muuallakin on välystä? Pitäiskö paikkaansa??:think Vai kuuluukos sieltä hammastangosta kuulua mitään kolahtelua, kun se on ehjä??

    Niin ja jäi kysymättä, että siis sisemmätkin raidetangonpäät on helposti vaihdettavissa? Olisiko jollain kuvaa koko systeemistä?? Kiitoksia vastanneille.
    Tuossa sitä kuvaa ainakin piirrosmuodossa, ei ole vaikea vaihtaa jos on ennenkin alustan osia vaihtanu. Sisäpäät on siellä haitarikumin alla, kannattaa nekin vaihtaa samalla jos kunto epäilyttää yhtään. Nelipyöräsuuntauksen vaatii tietenkin. Näköjään bemarilla ei myydä erikseen sisä ja ulkopäätä.
    Last edited by Antsah; 26-03-2012, 07:52.

    Leave a comment:

Working...
X