e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Miten pielessä se auraus sitten on ja miksi? Ei minulla ainakaan ilmennyt mitään lisätärinöitä kun auraus oli pielessä raidetankojen vaihdon jälkeen. Hammastangon vaihto taas vaikutti niin vähän, ettei sillä ollut merkitystä. Eikös se sinun "uusi" hammastanko ollut käytetty? Joten vika voi olla yhä siinä.
    Auraus on pielessä todennäkösesti, kun talven aikana on osaa vaihdettu ja irroiteltu, mutta kitkoista ei huomaa merkkejä epä-tasaisesta kulumisesta ja pikkuisen hakee oikealle, kun päästää ratista. Oli joo käytetty tanko, mutta vähempi ajettu, mutta ei liene merkitystä.
    Kyl se uusittu tanko tekee saman kolinan kun vanhakin rattiakselista heiluttaen sivusuunnasta? En saanut selvää Raleomista että mitä osaa siellä ratti-akselin ja palopellin välissä on? Tuntuu että sielläkin on jo välystä?:think
    Mutta se, että voisko joku tietty osa navoissa olla väljä joka edesauttaa raidetankoihin kohdistuvaa tärinää?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Tuota joo.. Kun näyttää edelleen kolisevan tuo uusikin hammastako, niin herää kysymyksiä, että jos auraus on ihan perseellään, niin lisääkö se raidetankoihin kohdistuvaa tärinää joka sitten monistuu rattiakseliin? Mä en tajua miten tuo on edes mahdollista? Jonku osan on pakko aiheuttaa tuota tai sitten kun kulmat ovat perseellään niin jos se olisi tuo syy??? Kulmia en säädätä muutakun vasta kesärenkaille.
    Miten pielessä se auraus sitten on ja miksi? Ei minulla ainakaan ilmennyt mitään lisätärinöitä kun auraus oli pielessä raidetankojen vaihdon jälkeen. Hammastangon vaihto taas vaikutti niin vähän, ettei sillä ollut merkitystä. Eikös se sinun "uusi" hammastanko ollut käytetty? Joten vika voi olla yhä siinä.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Tuota joo.. Kun näyttää edelleen kolisevan tuo uusikin hammastako, niin herää kysymyksiä, että jos auraus on ihan perseellään, niin lisääkö se raidetankoihin kohdistuvaa tärinää joka sitten monistuu rattiakseliin? Mä en tajua miten tuo on edes mahdollista? Jonku osan on pakko aiheuttaa tuota tai sitten kun kulmat ovat perseellään niin jos se olisi tuo syy??? Kulmia en säädätä muutakun vasta kesärenkaille.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Totta. Mut jos yhden boorivälin on pielessä, niin se ei haitta enää mitään.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Pystytkö sä näkee väljästä raidetangonpäästä, että rengas on vinossa?
    En, mutta helposti väljyys aiheuttaa sen että ratti on ainakin yhden boorivälin vinossa suoraan ajaessa, siitä sitten korjataan. Hilut vaihtoon ja säädetään pyöränkulmat niin että ratti on suorassa -> hammastanko on sivussa vaikka ratti ja pyörät on suorassa. Vai mistä tässä nyt enää puhutaan? :think

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Ovat ne, jos raidetangon päät on väljät tai säädetty sivuun. Johan noita ratti suoraan -korjauksia täälläkin aina välillä kysytään, toki uudempien kanssa vähemmän kun airbag nostaa ratin irroituskynnystä.
    Pystytkö sä näkee väljästä raidetangonpäästä, että rengas on vinossa?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Ja kuka nyt kääntäisi rattia suoraan jos hammastanko ei ole suorassa, eihän silloin renkaatkaan ole.
    Ovat ne, jos raidetangon päät on väljät tai säädetty sivuun. Johan noita ratti suoraan -korjauksia täälläkin aina välillä kysytään, toki uudempien kanssa vähemmän kun airbag nostaa ratin irroituskynnystä.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Vilkun palautus taitaa olla kyllä ihan ratissa, niin ei siitä tuu ongelmaa vaikka kuinka paljon kääntäis rattia eri asentoon. Mutta siitä kannattaa olla varma että ohjauvaihde on oikeasti keskiasennossa kun renkaat on suoraan eteenpäin.
    Ei se palautusmekanismi pelkästään ratissa ole, vaan tottahan siellä rattiakselin päällä on se vastakappale, joka tönäisee sen vilkkuviiksen nastaa että vilkku nollautuu. Tietenkin.

    Oikein toimiakseen ratin pitää olla juuri siinä oikeassa asennossa tähän rattiakselin vastakappaleeseen nähden kun renkaat on suorassa.

    Tämä pitää pitää mielessä jos ratti on ollut irroitettuna.
    Last edited by Havis; 12-03-2013, 13:44.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Joo siis tottakai noin, mutta jotenkin tuo selostus oli niin omituinen... Ja kuka nyt kääntäisi rattia suoraan jos hammastanko ei ole suorassa, eihän silloin renkaatkaan ole.

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    silloin kun renkaat/hammastanko on suorassa/keskellä. :think
    Juuri tästä tässä nyt puhutaan. Eli rattiakseli ohjausvaihteeseen kiinni ratti suorassa, kun edellä mainitut ehdot täyttyvät. Älä sekoita omaa päätäsi liian omituisilla ajatuksilla

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Kuis paljon se hammastanko voi sitten olla metässä oikein, eikait siinä säätövaraa paljoa ole? Monissa autoissa ei tietääkseni ollenkaan, vaan se pultataan paikoilleen ja se on siinä. Sitte käännetään ratti kohdalleen, tottakai silloin kun renkaat/hammastanko on suorassa/keskellä. :think

    Ei nyt omaan tajuntaan ainakaan vielä aukea, miten tästä saadaan näin "vaikeaa", tai sitten näissä autoissa kaikki on mukamas tehty ihan liian vaikeasti.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Suojakumi oli osunut johonkin jääpaakkuun viime talvena ja lähtenyt paikallaan, tanko täynnä suolavettä ja hiekkaa. Voisi sanoa että viallinen puoli oli aikalailla vainaa

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Jos sulla on ratti hammastangon keskikohdassa, niin sitten säädetään pyörät vielä oikeaan suuntaan että rattikin on suorassa. Ei sitä saa kääntää suoraan jos hammastanko ei ole keskellä, tulee mielenkiintoisia ominaisuuksia.
    Täytyy tämä vielä selvittää sielä rattiakselin booreilta, että kuinkas se sieltä menikään. Auto tuntuu menevän suoraan kuten vanhallakin tangolla ja ohjauksesta tuli paljon jämäkämpi.

    Mikäs oire Cellin vanhassa tangossa oli?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Jos sulla on ratti hammastangon keskikohdassa, niin sitten säädetään pyörät vielä oikeaan suuntaan että rattikin on suorassa. Ei sitä saa kääntää suoraan jos hammastanko ei ole keskellä, tulee mielenkiintoisia ominaisuuksia.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Jos se tosiaan meni vain hammastangon päästä väärille booreille (hajosiko se muovilipare?), niin:

    - akku irti
    - hetki odottelua
    - ratti suoraan ja keskelle kierrosten suhteen
    - ratti irti
    - keskitä hammastanko
    - ratti takaisin suoraan

    Näin jotta slipring pysyy oikeassa kohtaa. Saa senkin keskitettyä jälkikäteen, mutta mitä sitä itselleen lisää puuhailtavaa teettää.


    Eilen sain vihdoin toteutettua oman hammastankoprojektin, vanha ruosteen raiskaama yksilö on nyt romukopassa ja ehjä paikallaan. Ei kolise enää Vaihtoyksilön ostin sillä periaatteella, että korjatuissa on liikaa riskiä huonoista osista/keinotekoisesta kiristyksestä ja käytetyissä voi olla ongelmaa lupauksista ja hinnasta huolimatta, joten otin uudemman pään purkuosan mikä halvimmalla löytyi.
    Joo siis muovilipare on ehjä ja yritin kohdistaa sen mukaan, vai teinkö jotain väärin? Tangossa oli sellanen pieni kanttinen neliö jonka mukaan laitoin lipareen (oli valmiiksi) ja rattiakselin hahlon.:think Autossahan oli jo valmiiksi ratti oikealle vinossa tukivaren vaihdon jälkeen!

    Myös havittelin purkuosaa ja sainki ihan hyvän näköisen ja välyksettömän yksilön, mutta sitä ei tiedä pirukaan, että kauanko toimii.
    Last edited by janke; 11-03-2013, 16:00.

    Leave a comment:

Working...
X