Originally posted by MikaSS
View Post
e39 Hammastanko
Collapse
X
-
Pitäisi alkaa tekemään omaan kulkineeseen servotronic retrofittaus. Mistä löydän oikeanlaiset pinnit gm3 moduulille? Varaosanumeroa?
Leave a comment:
-
Originally posted by _Rontti View PostKutakuinkin noin. Oon kolmeen e39 vaihtanut hammastangon ja aikalailla helppohomma! Käytetyn jos ostat nii parempi olis että saat tarkastettua sen kunnnon ennen ostoa. Tuohon pihalla olevaan 528 e39 laitoin servotronic hammastangon 180tkm ajetusta, ja se oli vielä tikissään.
Itse kylläkin oon vetänyt hammastangon pois kuskinpuolelta
Joo katoin vaan et siinä videolla minkä löysin Youtubesta taisi ottaa vänkärin puolelta irti.
Leave a comment:
-
Originally posted by MikaSS View PostNostellaas vähän aihetta elikkä Katsastussetä oli sitä mieltä että hammastanko laitettava vaihtoon. Ja niihän se kyllä on koska vaihdoin raidetangot molemmin puolin kokonaisuudessaan ja silti jäi välys rattiin. Takertelee myös inhottavasti keskikohdalla.
Nyt kyselisinkin porukalta käytännön vinkkejä hommaan eli onko tosiaan minkälainen homma vaihtaa itse? Löysin Youtubesta yhden videon missä kaveri vaihtaa pihalla omaan vessaansa koko tangon. Lyhyköisyydessään käsitin että homma menis näin:
1. Etupää autosta ylös
2. Raidetangot irti renkaiden ja hammastangon päistä
3.Rattiakselin ja hammastangon välinen liitos irti (ristinivel joka kiinni yhdellä pultilla)
4. Ohjaustehostimen öljyjen tyhjennys ja letkujen irroitus tangosta (2kpl?)
5. Hammastankoa pitävät pultit irti (2kpl)
6. Moottorin tukikumien pulttien aukaisu jotta konetta saadaan nostettua 7-10cm
7. Ujutetaan hammastanko pois vänkärin puolelta
Kasaus tietysti päinvastaisessa järjestyksessä.
Kertokaahan tosiaan hyviä vinkkejä jos tulee mieleen. Toinen mitä pohdinn on että laitanko käytetyn hammastangon tilalle vai uuden? Autoa tuskin tulen lopun elämää omistamaan
Itse kylläkin oon vetänyt hammastangon pois kuskinpuolelta
Leave a comment:
-
Nostellaas vähän aihetta elikkä Katsastussetä oli sitä mieltä että hammastanko laitettava vaihtoon. Ja niihän se kyllä on koska vaihdoin raidetangot molemmin puolin kokonaisuudessaan ja silti jäi välys rattiin. Takertelee myös inhottavasti keskikohdalla.
Nyt kyselisinkin porukalta käytännön vinkkejä hommaan eli onko tosiaan minkälainen homma vaihtaa itse? Löysin Youtubesta yhden videon missä kaveri vaihtaa pihalla omaan vessaansa koko tangon. Lyhyköisyydessään käsitin että homma menis näin:
1. Etupää autosta ylös
2. Raidetangot irti renkaiden ja hammastangon päistä
3.Rattiakselin ja hammastangon välinen liitos irti (ristinivel joka kiinni yhdellä pultilla)
4. Ohjaustehostimen öljyjen tyhjennys ja letkujen irroitus tangosta (2kpl?)
5. Hammastankoa pitävät pultit irti (2kpl)
6. Moottorin tukikumien pulttien aukaisu jotta konetta saadaan nostettua 7-10cm
7. Ujutetaan hammastanko pois vänkärin puolelta
Kasaus tietysti päinvastaisessa järjestyksessä.
Kertokaahan tosiaan hyviä vinkkejä jos tulee mieleen. Toinen mitä pohdinn on että laitanko käytetyn hammastangon tilalle vai uuden? Autoa tuskin tulen lopun elämää omistamaan
Leave a comment:
-
Nostetaanpas tätä ylöspäin kun saattaa olla ajankohtainen asia....
Jos joutuu uusimaan uuden hammastangon, niin vaihtoehtoja näyttää olevan muutamakin: ainakin ZF, TRW, Mapco.
ZF:n osa näyttää olevan Autoteiledirectillä vajaa 800€, TRW:n saisi alle 500€. Halvimmat jopa 350 euroa. Kannattaako edes harkita muuta kuin ZF:n rebuild-osaa? Ja saako suomen ZF:n kautta osaa järkihintaan?
Leave a comment:
-
Originally posted by MGUarto View PostJes, näköjään pääsen minäkin tähän halpaan hammastangon vaihtoon.
Sieltä tangosta (kuskinpuoli, haljennesta kumisuojasta) se vuotaa. Mutta ei kokoajan. Vaan näköjään vaan silloin kun tarpeeksi saa painetta sinne. Lykkää vaan samantien ulos kaiken mahdollisen. Paikallaan seistessä ei vuoda.
Mietin vaan, että voiko yksinkertainen nesteiden vaihto ATF->CHF auttaa asiaan, se tavara vissiin liikkuu vähän helpommin ja näin ollen synnyttää painetta vähemmän? Onko porukka miten taistellut näiden ongelmien kanssa jos hammastanko muuten ollut ehjä (ei väljää).
Leave a comment:
-
Jes, näköjään pääsen minäkin tähän halpaan hammastangon vaihtoon.
Sieltä tangosta (kuskinpuoli, haljennesta kumisuojasta) se vuotaa. Mutta ei kokoajan. Vaan näköjään vaan silloin kun tarpeeksi saa painetta sinne. Lykkää vaan samantien ulos kaiken mahdollisen. Paikallaan seistessä ei vuoda.
Mietin vaan, että voiko yksinkertainen nesteiden vaihto ATF->CHF auttaa asiaan, se tavara vissiin liikkuu vähän helpommin ja näin ollen synnyttää painetta vähemmän? Onko porukka miten taistellut näiden ongelmien kanssa jos hammastanko muuten ollut ehjä (ei väljää).
Leave a comment:
-
Noniin, tuli irrotettua sigun e39.n hammastanko tuossa aamusta. Ja syynä että, ohjaus meni jäykäksi, vaikka tehostinnestettä oli säiliössä. Koitin myös ilmailla rattia kääntelemällä ääriasentoihin.
Mistäs voin todeta että hammastanko on rikki? Tai ohjaustehostin pumppu?
Väljää ei hammastangossa ole.
Hammastanko pötköttelee nyt tallissa pöydällä, ja sitä saa käännettyä ääripäästä toiseen, rattiakselin kiinnityksestä iha yhdellä kädellä. Jokatapauksessa tuon tangon tilalle tulee servotronic tanko + muut siihen kuuluvat osat.
Tarkotus ois myydä tuo entinen hammastanko kaverille, jos se on vielä ehjä.
Edit: tähän ohjauksen jäykkyyteen oli syynä tuo nivelakseli, rattiputkennja hammastangon liitoksessa. Oli mennyt jäykäksi.se vaihtui servotronic tangon kanssa samalla. Niin nyt kelpaa ajella taasja vanha hammastanko oli ehjä, ja se meni kaverille!
Last edited by _Rontti; 30-07-2015, 09:10.
Leave a comment:
-
Originally posted by janke View Post...Ratin kierrokset laskin, eli oikealle 1kokonainen ja noin 15min. Vasen 1.kokonainen ja noin 30min. Eli noin vartti eroa kierroksilla.:think
Sain molempiin suuntiin täsmälleen saman lukeman, tasan 1,5 kierrosta. Joten siis laidasta laitaan 3 kierrosta.
Eli toisin ilmoittaen 1 kierros 30 min molempiin suuntiin.
Suoraan ajaessa ratti on suorassa.
Minun E39:ssa ihan perus tehostettu ohjaus, ei mikään servotronic tms. Ja testaus tehty ryömintävauhdissa, paikallaan kun en periaatteesta viitti niveliä rääkätä.
Kysymys jankelle: Mittaapa myös kääntöympyrä, onko myös siinä sama poikkeama kuin ratin kääntymisessä, eli onko säde suurempi oikealle käännyttäessä koska ratti ei käänny yhtä paljon kun vasemmalle?Last edited by Havis; 03-08-2013, 15:25.
Leave a comment:
-
Komento takaisin, eli kolina hiukan harventui ja pehmentyi suuntauksen jälkeen. Oli kova vesisade, kun lähdin suuntauksesta ja sade jotenkin korosti tuota kolinaa, mutta eilen 170km kuivaa asfalttia ajaessa oli aikaa keskittyä kolinoiden ihmeelliseen maailmaan, vaikka koko energia meni tuohon auton tielläpysymiseen.
Ratin kierrokset laskin, eli oikealle 1kokonainen ja noin 15min. Vasen 1.kokonainen ja noin 30min. Eli noin vartti eroa kierroksilla.:think
Leave a comment:
-
Originally posted by TJJ View PostEihän tuo nyt noin tarkka ole eikä mikään vipuvarsi-ihmelaite, sehän on vain metallitanko. Aika rajusti pitää olla säätö/keskitys pielessä ennen kuin hammastanko menee alueelle jossa sen hampaat ei ole enää yhtä kireät kuin oikeassa keskikohdassa.
Sinulla on hammastangossa (tai jossain) kulunut kohta ja se nyt vaan asettui vielä enemmän sen kuluman huipun kohdalle. Mittaapa monta kierrosta ratista keskiasennosta kääntämällä menee oikealle ja vasemmalle, se pitäisi olla melko tarkasti sama määrä.
Keskitysmerkkihän ei koko totuutta kerro sillä hammastangon voi asentaa pieleen jos se akselissa oleva musta muoviosa on otettu irti ja laitettu eri kohtaan.
Rattihan jäi vinoon silloin tuon tangon kanssa vasenmalle varmaan 45.astetta.
Pitää vielä mitata paljonko raidetannkojen säädöissä on eroa.
Leave a comment:
-
Originally posted by janke View PostNo, voi viddu. Ja taas suuntaukseenEli, jos se on nyt kaukana oikeasta kohtaa, niin tuleeko tässä nyt niin sanotusti "vipuvartta" ja tien epätasaisuudet hakkaa herkemmin läpi, kun toinen raidetango väännättää alas ja toinen ylös....? Eli, hammastanko on nyt "jännityksessä" ja painaa rattiakselia aiheuttaen tuota kolinaa:think
Sinulla on hammastangossa (tai jossain) kulunut kohta ja se nyt vaan asettui vielä enemmän sen kuluman huipun kohdalle. Mittaapa monta kierrosta ratista keskiasennosta kääntämällä menee oikealle ja vasemmalle, se pitäisi olla melko tarkasti sama määrä.
Keskitysmerkkihän ei koko totuutta kerro sillä hammastangon voi asentaa pieleen jos se akselissa oleva musta muoviosa on otettu irti ja laitettu eri kohtaan.
Leave a comment:
-
Originally posted by schwarze View PostNo pystyt ainakin katsomaan, että hammastangon ja rattiakselin "nuolet" ovat kohdakoin. Tämä merkki tarkoittaa, että hammastanko ja ratin booriakseli ovat tehtaan merkeissä, ratti suorassa ja pyörätkin suunilleen, käännetään raidetangoista mikäli ei. Tästä tilasta suuntauksen siis pitäisi alkaa ja säätö tehdään keskeisesti tehtaan toleransseilla (yleensä). Oletusarvoisesti auton alustarakenteet ovat tehtaan määritysten mukaisia. TIS lienee sinullekin tuttu, siellä tuo asia hyvin kuvataan. Eli kysymykseesi: Totta hemmetissä vaikuttaa, onko se hammastanko keskitetty vai ei.Eli, jos se on nyt kaukana oikeasta kohtaa, niin tuleeko tässä nyt niin sanotusti "vipuvartta" ja tien epätasaisuudet hakkaa herkemmin läpi, kun toinen raidetango väännättää alas ja toinen ylös....? Eli, hammastanko on nyt "jännityksessä" ja painaa rattiakselia aiheuttaen tuota kolinaa:think
Leave a comment:
-
Originally posted by janke View PostTästä vielä hieman jaarittelua, kun Cell tuolla aikaisemmin sanoi, että jos hammastanko ei ole keskeisesti pyöriin ja rattiakseliin nähden, niin voi tulla kaiken laisia lisä ominaisuuksia:think Minullahan ei taida olla ihan keskeisesti, eli mites tuo vaikuttaa? Nythän taas säädettiin aurausta ja kolina voimistui, kuten tuossa yllä kerroin? Mitenköhän tuon pystyy keskittämään kotikonstein?
Leave a comment:
Leave a comment: