e39 - akku taas tyhjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bimist
    replied
    Originally posted by merbau View Post
    Viipperän sammuminen indikoi lepotilaan menoa. Siili voi kuluttaa (ja kuluttaakin rikkinäisenä) virtaa myös lepotilassa. Eli diagnoosillasi ei voi päätellä mitään. Siilin liitintä irti, jos haluat tuota siilin vaikutusta haarukoida.



    Lyijyakkujen kennojännitteestä voi lukea vaikka wikipediasta. Nopsasti linkin takaa löytyvää kuvaa tulkitsemalla, akun kapasiteetista on hävinnyt tuossa jännitepudotuksessa noin 50%. Tosin tuo kuvaa lepojännitettä, eli mikään laite ei kuormita akkua mittauksessa. Jos akku on ollut kiinni autossa, niin ei tuosta saa oikeaa kuvaa.

    Oletko koittanut saada myyjäliikettä mukaan talkoisiin?
    OK.. eli vipperän tutkiminen näillä koeasetuksilla oli tyhjä arpa.

    Ja akku on ollut tosiaan kiinni autossa, kun oon mitannut. Eli tuokaan koe ei siis kerro paljoa.

    Myyjäliikkeeseen en ole ollut vielä yhteydessä, mutta myyjä antoi myydessä edellisen omistajan puhelinnumeron, ja sanoi, että voi soittaa, jos on kysyttävää, kun oli tuttu.

    Leave a comment:


  • merbau
    replied
    Originally posted by Bimist View Post
    Tämän testasin kahteen kertaan, että vipperä sammuu kun auto on ollut lukittuna sen reilun vartin. Onko siis niin, että tuo ei voi olla syypää?
    Viipperän sammuminen indikoi lepotilaan menoa. Siili voi kuluttaa (ja kuluttaakin rikkinäisenä) virtaa myös lepotilassa. Eli diagnoosillasi ei voi päätellä mitään. Siilin liitintä irti, jos haluat tuota siilin vaikutusta haarukoida.

    Originally posted by Bimist View Post
    Oon mittaillu eilen ja tänään akun jännitettä ja suunta on ollut koko ajan laskeva. Lähtö 12,58V ja nyt oli 12,11V. Ei siis vielä noussut, vaikka on ollut ajoa. En ole niin sähkötekniikkaorientoitunut, että tietäisin voiko tosta jännitteestä päätellä kauheasti, mutta sitä on ainakin helppo seurata. Tuo Ping-Pong-mittari vaan näyttää välillä nollaa. Siinäkin siis jotain häikkää. Tuota en muutenkaan tohdi käyttää virran mittaukseen.
    Lyijyakkujen kennojännitteestä voi lukea vaikka wikipediasta. Nopsasti linkin takaa löytyvää kuvaa tulkitsemalla, akun kapasiteetista on hävinnyt tuossa jännitepudotuksessa noin 50%. Tosin tuo kuvaa lepojännitettä, eli mikään laite ei kuormita akkua mittauksessa. Jos akku on ollut kiinni autossa, niin ei tuosta saa oikeaa kuvaa.

    Oletko koittanut saada myyjäliikettä mukaan talkoisiin?

    Leave a comment:


  • Bimist
    replied
    Originally posted by Night-Wind View Post
    Lämppärin siili.
    Tämän testasin kahteen kertaan, että vipperä sammuu kun auto on ollut lukittuna sen reilun vartin. Onko siis niin, että tuo ei voi olla syypää?

    Originally posted by merbau View Post
    Jos nyt lähdettäisiin siitä liikkeille, että se akku on varmaankin kaputt. Ei normaali starttiakku toivu siitä enää että se vedetään useasti aivan tyhjäksi asti.

    Toisekseen, virran kulutusta pitäisi alkaa järjestelmällisesti mittaamaan lepotilassa. Forumilta löytyy tyhjentäviä selostuksia tästä operaatiosta.

    Periaate on kuitenkin se, että avataan peräkontti, ampeerimittari akun ja auton väliin, ruuvimeisselin varrella peräluukun lukko kiinni-asentoon ja odotellaan lepotilaa (16min). Jos virtaa menee enemmän kuin pitää, poistetaan (ja laitetaan takaisin) peräkontin sulaketaulusta sulakkeita yksi kerrallaan kunnes löydetään ylimääräisen virran kuluttaja. Jos ei löydy peräkontin sulaketaulusta, niin jatketaan seuraavaan (esim. hanskalokeron) sulaketauluun.

    Ehdokkaita virransyöjiksi ovat ainakin ilmastoinnin siili, ilmastoinnin flekti, puhelin, jne. lista on pitkä.

    Virrankulutus ovet kiinni laitteet sammuksissa ja sisävalot päällä on jotain 10-15A luokkaa, ehjän auton lepotilan virrankulutus on luokkaa kymmeniä mA.

    Omaa (ja naapurien) autoa on tullut tarkkailtua pihtivirtamittarilla, jonka tarkkuus on riittävä, että päästään kiinni virtarosvoista. Pihtimittari on siitä näppärä ettei tarvi irrotella akkukaapeleita.

    Onnea ensimmäiselle BMW:lle, ja virtasyöpön metsästykseen!
    OK. Kiitos ohjeista!

    Mulla on ollut nyt periaatteena, että koitan tutkia ne helpoimmin tutkittavat ja edetä sitten vaikeammin tutkittaviin. Täytyy varmaan hommata/lainata kunnollinen mittari virran mittaamiseen ja pitää joku kerta tuollaiset sulakkeiden irrottelu -kestit. Tällä hetkellä eteenpäin mennään niin, että kontissa on mukana täydeksi varattu akku koko ajan, jos sattuu taas tarvitsemaan.

    Oon mittaillu eilen ja tänään akun jännitettä ja suunta on ollut koko ajan laskeva. Lähtö 12,58V ja nyt oli 12,11V. Ei siis vielä noussut, vaikka on ollut ajoa. En ole niin sähkötekniikkaorientoitunut, että tietäisin voiko tosta jännitteestä päätellä kauheasti, mutta sitä on ainakin helppo seurata. Tuo Ping-Pong-mittari vaan näyttää välillä nollaa. Siinäkin siis jotain häikkää. Tuota en muutenkaan tohdi käyttää virran mittaukseen.

    Leave a comment:


  • merbau
    replied
    Originally posted by Bimist View Post
    Vaihtoehdot on mun tapauksessani (todennäköisimmästä alkaen)
    1) akku on sökö
    2) automaattivalot tyhjentää akun
    3) radion räpläys tyhjensi akun (en kylläkään tähän usko)
    4) joku muu, mikä?
    Jos nyt lähdettäisiin siitä liikkeille, että se akku on varmaankin kaputt. Ei normaali starttiakku toivu siitä enää että se vedetään useasti aivan tyhjäksi asti.

    Toisekseen, virran kulutusta pitäisi alkaa järjestelmällisesti mittaamaan lepotilassa. Forumilta löytyy tyhjentäviä selostuksia tästä operaatiosta.

    Periaate on kuitenkin se, että avataan peräkontti, ampeerimittari akun ja auton väliin, ruuvimeisselin varrella peräluukun lukko kiinni-asentoon ja odotellaan lepotilaa (16min). Jos virtaa menee enemmän kuin pitää, poistetaan (ja laitetaan takaisin) peräkontin sulaketaulusta sulakkeita yksi kerrallaan kunnes löydetään ylimääräisen virran kuluttaja. Jos ei löydy peräkontin sulaketaulusta, niin jatketaan seuraavaan (esim. hanskalokeron) sulaketauluun.

    Ehdokkaita virransyöjiksi ovat ainakin ilmastoinnin siili, ilmastoinnin flekti, puhelin, jne. lista on pitkä.

    Virrankulutus ovet kiinni laitteet sammuksissa ja sisävalot päällä on jotain 10-15A luokkaa, ehjän auton lepotilan virrankulutus on luokkaa kymmeniä mA.

    Omaa (ja naapurien) autoa on tullut tarkkailtua pihtivirtamittarilla, jonka tarkkuus on riittävä, että päästään kiinni virtarosvoista. Pihtimittari on siitä näppärä ettei tarvi irrotella akkukaapeleita.

    Onnea ensimmäiselle BMW:lle, ja virtasyöpön metsästykseen!

    Leave a comment:


  • pattis1
    replied
    kyllähän tuo nukkumatin maille näytti menevän:think
    mutta eipä meillä tota ongelmaa ole taas näin lämpösellä, ongelmat alkaa heti kun on -10 pakkasta tai enemmän.
    webastoa käytetään edelleen... nooh tapellaan taas ens talvena kun pakkaset tulee

    Leave a comment:


  • Night-Wind
    replied
    Auto seisoi melkein vuorokauden liitin auki ja äsken pamahti kyllä hienosti käymään. Ei siis ole mitään haittaa ajaa tolla liitin auki, kunhan ei siis käytä ilmastointia? Tosiaankin seurataan nyt tilannetta, seuraavaan seisokkiin asti.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Mulla ei edellisessä e39:ssä toiminut ilmastoinninflekti, hyvin tuli kylmää monta vuotta.

    Leave a comment:


  • E.K.
    replied
    Originally posted by janne1974 View Post
    Ei mahda olla pitkäikäinen jäähdytys, jollei flekti toimi.

    -Janne-
    Niin no, jotkut kuulemma ajaneet kymmeniä tai satoja tuhansia risalla flektillä ilman ongelmia. hurjemmat poistaneet koko puhaltimen isomman coolerin tieltä. Clavu näistä asioista muuten ihan oikeasti tietää,mä jaan vaan kuulopuheita..... onhan siellä sit viskoflekti vielä takana.

    Kuinkahan moni omistajista edes tietää sähköpuhaltimen olemasssaolosta tai kunnosta jos ei foorumia lue. (kerran haastattelin yhtä omistajaa motonetin pihalla ilmastointihuollossa.... molemmat -omistaja ja huoltomies oli hmm. sanoisinko ihan pihalla puhaltimen toiminnasta ja tarkoituksesta......)

    Leave a comment:


  • janne1974
    replied
    Originally posted by Night-Wind View Post
    Miten tuo sitten ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa? Itsellä ainakin se toimi ihan normaalisti syksyllä.
    Ei mahda olla pitkäikäinen jäähdytys, jollei flekti toimi.

    -Janne-

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Night-Wind View Post
    Miten tuo sitten ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa? Itsellä ainakin se toimi ihan normaalisti syksyllä.
    Jos ajoviima ei riitä jäähdyttämään, järjestelmän paineet nousevat ja kompura kuormittuu enemmän. Jos paineanturissa on jotain vikaa, niin pahimmassa tapauksessa ylipaineen takia ampuu kylmäaineet kartanolle. Jos järjestelmä toimii oikein, jäähdytysteho vain heikkenee.

    Leave a comment:


  • Night-Wind
    replied
    Miten tuo sitten ilmastoinnin toimintaan vaikuttaa? Itsellä ainakin se toimi ihan normaalisti syksyllä.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Night-Wind View Post
    Clavurion, eli alkupään 530d:t 98-00? Joten mulla kolmen johdon rykelmä kait, ei siinä muistaakseni neljää johtoa mennyt. Jos näin niin vika on siis siellä boksissa tai siis se boksi syö virtaa? Itse mahdoton korjata?
    Jos sinulla kerran on 3-johdon versio (2 paksumpaa = jännite ja maa, 1 ohut = PWM), flekti on suoraan PWM:llä ohjattu, ei mitään ylimääräistä välissä. Seuraa tilannetta nyt, kun liitin on irrotettu. Jos ongelma ratkesi sillä, flekti vaihtoon.

    Leave a comment:


  • Night-Wind
    replied
    Clavurion, eli alkupään 530d:t 98-00? Joten mulla kolmen johdon rykelmä kait, ei siinä muistaakseni neljää johtoa mennyt. Jos näin niin vika on siis siellä boksissa tai siis se boksi syö virtaa? Itse mahdoton korjata?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Night-Wind View Post
    Okei. Kuvitellaan, että virrat nyt pysyisi niin mitä tarvisi uusia? Se joku vastus vai? Onko kallis palikka ja mimmonen homma itse vaihtaa?
    Liitin on oikea. Mikäli liittimessä on 3-johtoa, kyseessä PWM-versio, 4-johtoinen on etuvastusversio. PWM-versio voi syödä toimimattomana virtaa, etuvastusversio tuskin.

    Edellä mainittu sekasikiö on monesti alkupään 530d:ssä nähty, jossa on etuvastusflekti ja erillinen vastusboksi, jota ohjataan kuitenkin PWM:llä. Kyseinen purkki löytyy apukuskinpuoleisen lokarin päältä, musta laatikko Siemensin teksteillä.

    Leave a comment:


  • Night-Wind
    replied
    Originally posted by E.K. View Post
    Ai niin. joku taisi joskus sanoa et 530d malleissa olis jotain sekasikiömalleja ollu jonain vuonna.( väylä ja vastusmallin yhdistelmä tai jtn.)?
    Voin kuvitella, että mulla just semmonen. Varmaan seuraava kuukautena uusittu.

    Leave a comment:

Working...
X