Miksi? No siksi, että ei akusta häviä virrat. Viikonloppuisin ei tule ajettua niin ei tarvi tota sen ahkerammin käyttää, kuin vaan kerran viikossa. Jättää se sinne kanavia, joita en kuuntele ja kellon häviäminen on pientä tyhjään akkuun verrattuna.
Kyllä tuo jokaviikkoisen akun lataamisen/kaapelin irti repimisen voittaa 10-0.
Et oo 4v aikana löytänyt vikaa?
Ei ehjään autoon tarvitse laittaa päävirtakatkaisijaa.
Miksi? No siksi, että ei akusta häviä virrat. Viikonloppuisin ei tule ajettua niin ei tarvi tota sen ahkerammin käyttää, kuin vaan kerran viikossa. Jättää se sinne kanavia, joita en kuuntele ja kellon häviäminen on pientä tyhjään akkuun verrattuna.
Kyllä tuo jokaviikkoisen akun lataamisen/kaapelin irti repimisen voittaa 10-0.
Okei, itsellä virtaa näyttää vielä riittävän vaikka auto seisoo about viikon. Pidemmästä en tiedä kun ei ole tullut sen pidempään seisotettua.
Miksi? Seisotatko autoasi pitkäänkin kerrallaan?
En kyllä itse jaksaisi alkaa kovin ahkerasti käyttämään kyseistä katkaisijaa kun aina kello pihalla, radiosta kanavat hukassa jne.
Miksi? No siksi, että ei akusta häviä virrat. Viikonloppuisin ei tule ajettua niin ei tarvi tota sen ahkerammin käyttää, kuin vaan kerran viikossa. Jättää se sinne kanavia, joita en kuuntele ja kellon häviäminen on pientä tyhjään akkuun verrattuna.
Kyllä tuo jokaviikkoisen akun lataamisen/kaapelin irti repimisen voittaa 10-0.
Laitoin just päävirtakatkaisimen akkuun. Ois pitäny laittaa heti, kun ton koslan hommas.
Miksi? Seisotatko autoasi pitkäänkin kerrallaan?
En kyllä itse jaksaisi alkaa kovin ahkerasti käyttämään kyseistä katkaisijaa kun aina kello pihalla, radiosta kanavat hukassa jne.
4. E39 ominaisuus. Mulla on ihan samanlainen oikuttelija no eivaan veikkaan ite että syyskosteudet pääsee johonkin suojaamattomaan liittimeen tms. Tekemään oikosulkua. Mulla menee 100 Ah akku päivässä tyhjäks jos en pistä katkasijasta paa kiinni. Kesällä ei purkautunu sitten yhtään.
Nonni, oman koslan kohdalla akkua söi hantin ovi.
Siinä ei sähköt pelaa ml. keskuslukko (ei aukea tai lukitu kaukosäätimestä). Jos hantin oven lukko oli auki ja muuten löi ovet kakesta säppiin, niin auto ei vissiin osannut rauhoittua nukkumaan ja seuraavana päivänä akku tyhjänä. Nyt pitäny sitä apparin ovea lukossa, niin saa seistä päivätolkulla eikä jännite putoa lainkaan. Olen tyytyväinen.
Ctekin kytkennän suhteen pesen heti käteni. Kuulun siihen ihmisryhmään jonka sähköopin tuntemus rajoittuu siihen, että on plussa, miinus ja sähkö on sinistä. Onneksi sentään tiedän rajoitukseni tällä alalla, olkoon se puolustukseni
Kuten Kojontti totesi, niin ei ole kyllä hankala kytkeä c-tek. Foorumiltakin löytyy paljon tästä keskustelua. Suosittelen vahvasti, koska silloin ei tarvitse enää miettiä virran riittävyyttä ja akun ikä pitenee kun se on aina suunnilleen täynnä.
Ctekin kytkennän suhteen pesen heti käteni. Kuulun siihen ihmisryhmään jonka sähköopin tuntemus rajoittuu siihen, että on plussa, miinus ja sähkö on sinistä. Onneksi sentään tiedän rajoitukseni tällä alalla, olkoon se puolustukseni
Olen kyllä täältä katsellut nimimerkki Clavurionin tekemään kuvaa, jonka avulla letkutukset voi muuttaa. Mutta mistä nuo tarvittavat letkut ja liitosholkit saisi? Pitäisikö vaan ostaa jotain tarvikematskua ja muokata siitä letkut siitä ja tehdä holkit sopivan läpimitan putkesta?
Ctekin kytkennän suhteen pesen heti käteni. Kuulun siihen ihmisryhmään jonka sähköopin tuntemus rajoittuu siihen, että on plussa, miinus ja sähkö on sinistä. Onneksi sentään tiedän rajoitukseni tällä alalla, olkoon se puolustukseni
Boschin S5 100 Ah ollut minulla 530da:ssa reilut kaksi vuotta. Ihan hyvä akku.
Webastoa käytän aika säästeliäästi esilämmitykseen (kun ei se tehtaan asennusten jälkeen oikein mottia lämmitä, kabiinia vaan), mutta pätkäajoa tulee paljon. Työmatkani on alle 10 km joten arkiajo talvella on sellaista, ettei meinaa edes nesteet lämmetä eikä taatusti akku latautua edes starttauksen kulutuksen vertaa. Niinpä yhden kerran on aamuinen starttaus tuottanut naks naks-tuloksen. Tuosta kerrasta viisastuneena olen talvikaudella ladannut ctekillä yön yli lämpimässä parkkihallissa noin kerran kuussa.
Pätkäajoa varten laittaisin kyllä sen ctek:in kiinteästi sinne autoon, jos vain on sähköä saatavilla. Sitten modaamaan webaston lämmittämän moottorinkin ja voi webasto käyttää niin paljon kuin huvittaa. Itsellä on C-tek+akkulämmitin, niin ei tarvitse miettiä onko akku täynnä vai ei.
Boschin S5 100 Ah ollut minulla 530da:ssa reilut kaksi vuotta. Ihan hyvä akku.
Webastoa käytän aika säästeliäästi esilämmitykseen (kun ei se tehtaan asennusten jälkeen oikein mottia lämmitä, kabiinia vaan), mutta pätkäajoa tulee paljon. Työmatkani on alle 10 km joten arkiajo talvella on sellaista, ettei meinaa edes nesteet lämmetä eikä taatusti akku latautua edes starttauksen kulutuksen vertaa. Niinpä yhden kerran on aamuinen starttaus tuottanut naks naks-tuloksen. Tuosta kerrasta viisastuneena olen talvikaudella ladannut ctekillä yön yli lämpimässä parkkihallissa noin kerran kuussa.
Nehän oli mitattu, ok jos oireileva vika mikä ei aina päällä mutta mikä tämmönen olisi? Ei ainakaan äkkiseltään tuu mieleen semmosta joka lisäks söis 20min akun tyhjäks? Toki kannattaa se auton kuluttama virtakin mitata useammin jos siltä tuntuu. Vaikuttaisi vaan huonolta akulta joka ei ota virtaa vastaan/purkaa itse itsensä. Varsinki akun merkistä päätellen..
Juu pitää käyttää huomenna autoa tulilla jos lähtee ja mitata vielä uudestaan virrat lepotilassa. Pihtimittaria nyt ei tähän hätään ole, että sais noita latausvirtoja mitattua.
Leave a comment: