Tuli mittailtua akun jännitteitä, kun startti on päästänyt joskus lievän kolauksen tms. startatessa esim. aamulla ensimmäistä kertaa. Täältä luin, että joillain oli vastaava johtunut akun huonosta varauksesta ja selvisi lataamalla akku. Sain seuraavia jännitteitä Vartan 100 Ah akulle kalibroidulla Fluke 179-yleismittarilla.
Auton seistyä 8 tuntia parkissa sisävalot päällä: 12.4 V, avain 2-asentoon, ajovalot päällä: 11.9 V (salavalikosta katsottuna 11.4 V)
Startatessa jännite putoaa salavalikon mukaan n. 9.5 volttiin, todellisuudessa 10 V, koska näyttää 0.5 V liian vähän
Moottorin käydessä latausjännite: 14.1 V (tyhjäkäynnillä) ja 14.2 V (kierroksilla), salavalikon vastaavat arvot 13.6 V / 13.7 V
Auton sammuttamisen jälkeen Flukella: 12.6 V (sisävalot päällä) ja 12.7 V (akun maa irroitettuna)
Oletteko katsoneet, mitä esim. salavalikon jännite näyttää ennen starttaamista ajovalojen ollessa päällä ja miten alhaalla jännite käy startin pyöriessä? Mietin vain, että pitäisikö hankkia CTEKin laturi, joka saisi aamuisin 2 tuntia virtaa tolpasta, niin akun varaus olisi varmasti hyvällä tasolla myös talvella? Autossa ei ole webastoa, mutta lämpiävät peilit ym. vievät kuitenkin virtaa. Työmatkat n. 18 km / suunta.
Edit. Tuli haettua CTEK MXS 5 Polar-laturi Motonetistä. Sen suurin tuettu akkukoko on 120 Ah ja kaapelit kestävät pakkasta paremmin, kuin niiden muiden mallien. Biltemasta löytyi sopiva Y-haarapistorasia auton sisälle, mistä sähkön saa nyt laturi ja sisätilanlämmitin. Laturin kytkin tupakansytyttäjän pistokkeeseen adapterilla. Laitoin heti latautumaan. Täytyy raportoida muutaman päivän päästä, kun akku on paremmassa latingissa.
e39 - akku taas tyhjä
Collapse
X
-
Ei saisi varmaan neuvoa täällä, mutta munuainen irti ja päättele ite sitten mitenkä toimit.Originally posted by Jukka81 View PostTäytyypä katella, josko auton alta tuo virtapaikka löytyy, kiitosta vaan!
Konepellin aukaisuvaijeri poikki konehuoneen puolelta, mitenhän sen sais auki?
Leave a comment:
-
Täytyypä katella, josko auton alta tuo virtapaikka löytyy, kiitosta vaan!
Konepellin aukaisuvaijeri poikki konehuoneen puolelta, mitenhän sen sais auki?
Leave a comment:
-
Tossahan se paksu johto roikkuu ja vasemmalta menee yhtenäisenä laturiin ja oikealta starttiin.Originally posted by Bmw Master View PostSiellä alla se on
Paksujohto menee sellaiseen pyöreään muovikaulukseen.
Ovetkin aukeaa avaimella, virtaa voi antaa vaikka sisävalon pistokkeesta sen verran että takakontti aukeaa.
Tosin, en sitten osaa sanoa jos 528issa se on eri tavalla toteutettu.
Kuva, M5:sesta.
Leave a comment:
-
tulikin mieleen että tupakansytytin on suoraan akussa kiinni 30A sulake välissä
Leave a comment:
-
Siellä alla se onOriginally posted by Purni View PostMissähän siellä voitko laittaa etk linkkiä, ei oo itelle ainakaan tullut vastaan.
laturin plusnapaanhan pääsee käsiksi.
OP, saatko ovet auki avaimella?
edit: Miksei konepelti aukeaa?
Paksujohto menee sellaiseen pyöreään muovikaulukseen.
Ovetkin aukeaa avaimella, virtaa voi antaa vaikka sisävalon pistokkeesta sen verran että takakontti aukeaa.
Leave a comment:
-
Missähän siellä voitko laittaa etk linkkiä, ei oo itelle ainakaan tullut vastaan.Originally posted by Bmw Master View PostAuton alla on virtapaikka, noin kuskin jalkojen kohdalla. Tunkilla ylös ja piuha kiinni.
laturin plusnapaanhan pääsee käsiksi.
OP, saatko ovet auki avaimella?
edit: Miksei konepelti aukeaa?
Leave a comment:
-
Auton alla on virtapaikka, noin kuskin jalkojen kohdalla. Tunkilla ylös ja piuha kiinni.
Leave a comment:
-
Sulakerasialta lienee helpoin, jos kuitenkin pääset sisälle.Originally posted by Jukka81 View PostE39 528i -96 , akku täysin tyhjä, konepelti ei aukea tällä hetkellä, joten sieltä ei saa lisävirtaa annettua, ja takakontti ei aukea avaimella, kuuluisko aueta oikealla avaimella, vaikka virta kaikki?
Mistäs tuommoseen sais lisävirtaa sen verran edes, että kontin sais auki, ja akun vaihdettua?
Pääseekö startin plus-napaan käsiksi sen verran, että sais sieltä virtaa kontin aukaisuun?
Leave a comment:
-
sedanin kontti avautuu avaimella mutta jos se on viimeksi avattu avaimella sillon -96 niin saattaa tarvita "hiukan" rasvaa.Originally posted by Jukka81 View PostE39 528i -96 , akku täysin tyhjä, konepelti ei aukea tällä hetkellä, joten sieltä ei saa lisävirtaa annettua, ja takakontti ei aukea avaimella, kuuluisko aueta oikealla avaimella, vaikka virta kaikki?
Mistäs tuommoseen sais lisävirtaa sen verran edes, että kontin sais auki, ja akun vaihdettua?
Pääseekö startin plus-napaan käsiksi sen verran, että sais sieltä virtaa kontin aukaisuun?
virtaa saa annettua startin B+ navasta mutta tarvinnee purkaa pohjamuovit pois ensin :think
Leave a comment:
-
E39 528i -96 , akku täysin tyhjä, konepelti ei aukea tällä hetkellä, joten sieltä ei saa lisävirtaa annettua, ja takakontti ei aukea avaimella, kuuluisko aueta oikealla avaimella, vaikka virta kaikki?
Mistäs tuommoseen sais lisävirtaa sen verran edes, että kontin sais auki, ja akun vaihdettua?
Pääseekö startin plus-napaan käsiksi sen verran, että sais sieltä virtaa kontin aukaisuun?
Leave a comment:
-
Täytyypä kokeilla, nyt on auto ratin verhoilussa joten tarvinnee viikonloppuna alkaa selvittelemään.
Leave a comment:
Leave a comment: