e39 - akku taas tyhjä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bomb5
    replied
    Tuli mittailtua akun jännitteitä, kun startti on päästänyt joskus lievän kolauksen tms. startatessa esim. aamulla ensimmäistä kertaa. Täältä luin, että joillain oli vastaava johtunut akun huonosta varauksesta ja selvisi lataamalla akku. Sain seuraavia jännitteitä Vartan 100 Ah akulle kalibroidulla Fluke 179-yleismittarilla.

    Auton seistyä 8 tuntia parkissa sisävalot päällä: 12.4 V, avain 2-asentoon, ajovalot päällä: 11.9 V (salavalikosta katsottuna 11.4 V)
    Startatessa jännite putoaa salavalikon mukaan n. 9.5 volttiin, todellisuudessa 10 V, koska näyttää 0.5 V liian vähän
    Moottorin käydessä latausjännite: 14.1 V (tyhjäkäynnillä) ja 14.2 V (kierroksilla), salavalikon vastaavat arvot 13.6 V / 13.7 V
    Auton sammuttamisen jälkeen Flukella: 12.6 V (sisävalot päällä) ja 12.7 V (akun maa irroitettuna)

    Oletteko katsoneet, mitä esim. salavalikon jännite näyttää ennen starttaamista ajovalojen ollessa päällä ja miten alhaalla jännite käy startin pyöriessä? Mietin vain, että pitäisikö hankkia CTEKin laturi, joka saisi aamuisin 2 tuntia virtaa tolpasta, niin akun varaus olisi varmasti hyvällä tasolla myös talvella? Autossa ei ole webastoa, mutta lämpiävät peilit ym. vievät kuitenkin virtaa. Työmatkat n. 18 km / suunta.

    Edit. Tuli haettua CTEK MXS 5 Polar-laturi Motonetistä. Sen suurin tuettu akkukoko on 120 Ah ja kaapelit kestävät pakkasta paremmin, kuin niiden muiden mallien. Biltemasta löytyi sopiva Y-haarapistorasia auton sisälle, mistä sähkön saa nyt laturi ja sisätilanlämmitin. Laturin kytkin tupakansytyttäjän pistokkeeseen adapterilla. Laitoin heti latautumaan. Täytyy raportoida muutaman päivän päästä, kun akku on paremmassa latingissa.
    Last edited by Bomb5; 31-10-2012, 21:14.

    Leave a comment:


  • Jukka81
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Ei saisi varmaan neuvoa täällä, mutta munuainen irti ja päättele ite sitten mitenkä toimit.
    Ilmeisesti siis kohtuu vaivalla pitäis saada auki, ei tarvii reikää leikata peltiin!

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Jukka81 View Post
    Täytyypä katella, josko auton alta tuo virtapaikka löytyy, kiitosta vaan!

    Konepellin aukaisuvaijeri poikki konehuoneen puolelta, mitenhän sen sais auki?
    Ei saisi varmaan neuvoa täällä, mutta munuainen irti ja päättele ite sitten mitenkä toimit.

    Leave a comment:


  • Jukka81
    replied
    Täytyypä katella, josko auton alta tuo virtapaikka löytyy, kiitosta vaan!

    Konepellin aukaisuvaijeri poikki konehuoneen puolelta, mitenhän sen sais auki?

    Leave a comment:


  • Purni
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Siellä alla se on Paksujohto menee sellaiseen pyöreään muovikaulukseen.

    Ovetkin aukeaa avaimella, virtaa voi antaa vaikka sisävalon pistokkeesta sen verran että takakontti aukeaa.
    Tossahan se paksu johto roikkuu ja vasemmalta menee yhtenäisenä laturiin ja oikealta starttiin.

    Tosin, en sitten osaa sanoa jos 528issa se on eri tavalla toteutettu.
    Kuva, M5:sesta.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    tulikin mieleen että tupakansytytin on suoraan akussa kiinni 30A sulake välissä

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    virtaa voi antaa vaikka sisävalon pistokkeesta sen verran että takakontti aukeaa.
    Noita ohjataan valomodulilla ja lopputulos voi olla savumerkki...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Purni View Post
    Missähän siellä voitko laittaa etk linkkiä, ei oo itelle ainakaan tullut vastaan.
    laturin plusnapaanhan pääsee käsiksi.

    OP, saatko ovet auki avaimella?

    edit: Miksei konepelti aukeaa?
    Siellä alla se on Paksujohto menee sellaiseen pyöreään muovikaulukseen.

    Ovetkin aukeaa avaimella, virtaa voi antaa vaikka sisävalon pistokkeesta sen verran että takakontti aukeaa.

    Leave a comment:


  • Purni
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Auton alla on virtapaikka, noin kuskin jalkojen kohdalla. Tunkilla ylös ja piuha kiinni.
    Missähän siellä voitko laittaa etk linkkiä, ei oo itelle ainakaan tullut vastaan.
    laturin plusnapaanhan pääsee käsiksi.

    OP, saatko ovet auki avaimella?

    edit: Miksei konepelti aukeaa?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Auton alla on virtapaikka, noin kuskin jalkojen kohdalla. Tunkilla ylös ja piuha kiinni.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Jukka81 View Post
    E39 528i -96 , akku täysin tyhjä, konepelti ei aukea tällä hetkellä, joten sieltä ei saa lisävirtaa annettua, ja takakontti ei aukea avaimella, kuuluisko aueta oikealla avaimella, vaikka virta kaikki?

    Mistäs tuommoseen sais lisävirtaa sen verran edes, että kontin sais auki, ja akun vaihdettua?

    Pääseekö startin plus-napaan käsiksi sen verran, että sais sieltä virtaa kontin aukaisuun?
    Sulakerasialta lienee helpoin, jos kuitenkin pääset sisälle.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Jukka81 View Post
    E39 528i -96 , akku täysin tyhjä, konepelti ei aukea tällä hetkellä, joten sieltä ei saa lisävirtaa annettua, ja takakontti ei aukea avaimella, kuuluisko aueta oikealla avaimella, vaikka virta kaikki?

    Mistäs tuommoseen sais lisävirtaa sen verran edes, että kontin sais auki, ja akun vaihdettua?

    Pääseekö startin plus-napaan käsiksi sen verran, että sais sieltä virtaa kontin aukaisuun?
    sedanin kontti avautuu avaimella mutta jos se on viimeksi avattu avaimella sillon -96 niin saattaa tarvita "hiukan" rasvaa.

    virtaa saa annettua startin B+ navasta mutta tarvinnee purkaa pohjamuovit pois ensin :think

    Leave a comment:


  • Jukka81
    replied
    E39 528i -96 , akku täysin tyhjä, konepelti ei aukea tällä hetkellä, joten sieltä ei saa lisävirtaa annettua, ja takakontti ei aukea avaimella, kuuluisko aueta oikealla avaimella, vaikka virta kaikki?

    Mistäs tuommoseen sais lisävirtaa sen verran edes, että kontin sais auki, ja akun vaihdettua?

    Pääseekö startin plus-napaan käsiksi sen verran, että sais sieltä virtaa kontin aukaisuun?

    Leave a comment:


  • Taski
    replied
    Täytyypä kokeilla, nyt on auto ratin verhoilussa joten tarvinnee viikonloppuna alkaa selvittelemään.

    Leave a comment:


  • Spindre
    replied
    Originally posted by Taski View Post
    12.1v oli jännite, kai toi akku on finalisoitumassa.
    jos 12.1v oli jännite ni kokeileppa sillee et mittaat sen jännitteen sitte ku lyöt virrat päälle... Voipi olla että romahtaa aika hurjasti jos akku on kömö..

    Leave a comment:

Working...
X