e39 - akku taas tyhjä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ironic32
    replied
    Kyllä se tosiaan näyttäisi, että tuo reilu 100km lenkki edesauttoi asiaa paljonkin, koska Defa vilkuttelee jo viimeistä palkkia, eli tuon mukaan akku alkaisi olla kohta täyteen ladattu.

    Nyt pitänee vielä selvittää, että purkaako joku akkua vai onko akussa itsessään vikaa.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Ironic32 View Post
    Sen verran päivitystä, että nyt se Defan laturi lähti kiipeämään, eli jännite 13,5V ja kolmatta palkkia vilkuttaa. Ehkä tuo akku vaan on käynyt totaalisen tyhjänä ja vaatii oikeasti tuollaiselta 4A laturilta aika paljon latausta.

    Tuo auton laturi näyttäisi tosiaan olevan vm. 2012 ja googletuksen perusteella kyseessä Valeon 120A versio. Kuinka paljoa ajoa mahtaisi tarvita lähes tyhjän akun ajamalla lataaminen täyteen?

    Pitää nyt koittaa vielä saada Defalla täyteen ja katsoa, purkaako joku tuota akkua vai mistä on kyse. Viikon verran auto seisonut pihalla ja aika lyhyttä ajoa takana.
    Kyllähän tuollainen 4A laturi on aika onneton lataamaan tyhjää 95Ah akkua. Tuolla laturilla saat tyhjän akun lataamiseen varata sen 24h. Ylläpito laturiksi tuo on tarkoitettukin, ei tyhjän akun lataamista varten. Lähes tyhjän akun lataamiseen voi mennä melko pitkään, koska tyhjä akku ei välttämättä ota latausta kovin nopeasti vastaan. Jos oletetaan, että akku ei ole niin tyhjä, vaan se ottaa hyvin vastaan virtaa, niin 1-2h akku on 80% latautunut, jos laturilta vaan riittää niin paljon virtaa akulle. Eli mitä vähemmän sähkölaitteita käytössä sen nopeammin latautuu.

    Leave a comment:


  • Ironic32
    replied
    Originally posted by Yyz View Post
    Tuohan lataa ihan normaalisti, eli veikkaisin että akku sökö, kun ajon jälkeenkään jännite ei ole tuota korkeammalla.
    Sen verran päivitystä, että nyt se Defan laturi lähti kiipeämään, eli jännite 13,5V ja kolmatta palkkia vilkuttaa. Ehkä tuo akku vaan on käynyt totaalisen tyhjänä ja vaatii oikeasti tuollaiselta 4A laturilta aika paljon latausta.

    Tuo auton laturi näyttäisi tosiaan olevan vm. 2012 ja googletuksen perusteella kyseessä Valeon 120A versio. Kuinka paljoa ajoa mahtaisi tarvita lähes tyhjän akun ajamalla lataaminen täyteen?

    Pitää nyt koittaa vielä saada Defalla täyteen ja katsoa, purkaako joku tuota akkua vai mistä on kyse. Viikon verran auto seisonut pihalla ja aika lyhyttä ajoa takana.

    Leave a comment:


  • Yyz
    replied
    Tuohan lataa ihan normaalisti, eli veikkaisin että akku sökö, kun ajon jälkeenkään jännite ei ole tuota korkeammalla.

    Leave a comment:


  • Ironic32
    replied
    Lainataanpa topicia. E39 2001 530iA. Akku vaihdettu 2 vuotta sitten ja mallia AGM 95Ah "start&stop". Samaisen huoltokirjan mukaan myös laturi vaihdettu samoihin aikoihin. Eilen aamulla yritin lähteä autolla liikenteeseen ja sisävalot ja mittarivalot himmeinä ja ei naksahdusta kummempaa. Jännitemittari kouraan ja konehuoneen pisteistä mitattu jännite ~8V.

    Defan smart charger (4A) paikoilleen ja n. 12 tunnin latauksen jälkeen jännite n. 11,8V. Tuossa Defan laturissa on 5 pykälää, jotka ilmaisevat akun varaustilanteen ja koko ajan paloi vaan ensimmäinen pykälä ja vilkutti toista, eli edistystä ei tuon mukaan juuri tapahtunut. Laturi yöksi irti, kun oli sen verran lämmin, etten uskaltanut jättää yöksi itsekseen. Aamulla jännite mitattuna 11,4V. Lisää latausta ja kun jännite näytti 12,2V, auto tulille ja lähti ihan nätisti käyntiin. Tyhjäkäynnillä jännite näytti 13,9 - 14,2V, eli oletettavasti laturi toimii?

    Latailin sitten vielä lisää pienen ajolenkin päätteeksi (~3h) ja jännite näytti 12,85V. Auto uudestaan tulille ja n. 100km matka-ajoa ja takaisin talliin mittaamaan. Jännite oli heti ajon jälkeen auto sammutettuna (muttei kuitenkaan sleep modessa) 12,35V eli oli itse asiassa laskenut aika paljonkin.

    Edelleen on Defan laturi paikallaan ja vain yksi pykälä näkyvissä. Tuo Defan laturi toimii normaalisti ihan ok, esim. tuossa toisessa bemarissa näyttää ehjän akun kanssa 5 pykälää ja siirtyy normaalisti ylläpitomoodiin.

    Mitä tästä nyt pitäisi päätellä? Laturi rikki / hiilet loppu vai akku sökö.

    Mitään vikakoodeja ei löydy (DIS).

    Leave a comment:


  • walopower
    replied
    Edit: Vika on mp3 soittimen johdossa, joka nostaa herätevirran.
    En suosittele tuota soitinta ostamaan, vika on minusta rakenteellinen.
    Vielä jäi epäselväksi onko tuon underloader relayn tarkoitus vetää Acc nollaan kun virrat ei ole päällä?

    Itse epäilin omaa kiina Yatour/Wiiki tech mp3 soitinta. Laite oli lämmin ja esti aina autoa aina menemästä lepotilaan. Nyt vaikka se on irti niin ei mene aina lepotilaan ja radio saattaa sykäyksittäin kohista vaikka virrat on pois.
    Jos en sammuta soitinta ennen kuin otan virrat pois, niin radio välillä soittelee itsekseen vaikka auto on parkissa.

    Mittasin +12 from ignition radiosta, niin sinne tulee 8-9,5V, ilmeisesti kun jännite nousee niin radio ja mp3 soitin herää. Kun radio on kiinni, niin jännite hyppii enemmän. Radio irti meneekin lepotilaan, vahvistin irti ei aina mene. Vahvistin irti ei siis tunnu vaikuttavan.

    Tuollaiset virtasyötöt löysin WDS:stä
    30<56=Term 30 continuous + Fuse 56
    30<58=Term 30 continuous + Fuse 58
    31L<8= Term 31 power terminal 8 (Heräte 30>58:lle?)

    Mikä se herätevirta WDS:ssä on radiolle?

    Takakontista kokeilin ottaa sulakkeiden takana olevat releet irti, ei vaikutusta, siellähän on toi K3 unloader relay terminal R -rele.
    Mihin kaikkialle herätevirta lähtee virtalukolta?
    Last edited by walopower; 14-08-2013, 06:53.

    Leave a comment:


  • Macinaggio
    replied
    Akun tyhjenemisestä näyttää olevan luseita ketjuja, mutta lisätäänpä tähän uusimpaan:

    Yksi mahdollisuus virtarosvoksi on jokin heikkolaatuinen lisävaruste, minun tapauksessa se oli Zemex mp3-soitin. Akku tyhjeni yhtäkkiä kahdessa päivässä vaikka oli ensin pitänyt varausta käyttämättömänä koko kesäloman. Huomasin ettei auto mene lepotilaan ja Zemex-toosa oli lämmin. Kun poistin laitteen käytöstä, kaikki toimii taasen normaalisti. Joten en suosittele kenellekään Zemex-viritystä.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Ennen unitilaan menoa virtaa menee juurikin siinä 0,5 amppeerin paikkeilla, jos oikein muistan kun noita mittailin. Sitten tipahtaa sinne 10 mA luokkaan, kun nukahtaa.
    Joo tänään selvisi homma, unitilassa vei jotain 60-62 mA. cd-vaihtajan sulakkeen kun otti pois(tilalle oli laitettu joku jälkiasennus ipod-telakka) niin kulutus tippui 10mA.
    Eli ei ollut isoa vikaa, mutta sama hävikki on ollut autossa jo reilu 4v ajan

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Ennen unitilaan menoa virtaa menee juurikin siinä 0,5 amppeerin paikkeilla, jos oikein muistan kun noita mittailin. Sitten tipahtaa sinne 10 mA luokkaan, kun nukahtaa.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Laskee, sitä ennen ei kannata tehdä mitään. Oliskohan ollut 16min vaadittava aika lepotilaan.
    Jepulis, pitää huomenna jättää auto odottamaan 16min samalla kun kattelee mikä etujarrussa napsaa
    Mutta ideoita noille sulakkeille 4 ja 9? Vai johtuiko amppeerien lasku osaksi siitä että auto ei ollut lepotilassa?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by jumbo View Post
    Ja mittaan huomenna vielä paremmalla ajalla että laskeeko hävikki kun auto on ollut lukittuna kauemmin.
    Laskee, sitä ennen ei kannata tehdä mitään. Oliskohan ollut 16min vaadittava aika lepotilaan.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Tupla.
    Last edited by jumbo; 30-07-2013, 20:59. Reason: Tupla.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Tänään mittailin oman auton(e39 m5 -99)vuotovirtaa, en kuitenkaan tiedä onnistuiko Kuitenkin, virtaa kului +2A ennenkuin navilukijan valot sammuivat(n.pari minuuttia) ja tämän jälkeen putosi 0,56A. Tässä vaiheessa lukemat ovat kyllä aika suuria enkä tiedä olisiko ne vielä laskeneet jos auton olisi antanut olla lukittuna kauemmin.
    Kun sulakkeen 9(ilmastointi ja lämmitettävät pissapojansuuttimet) otti pois putosi virta 0,24A.
    Kun sulakkeen 4(hanskalokeron- ja takakontinvalot, tuulilasinpesuneste?) otti pois putosi virta 0,17A.

    Mikä siis noiden kyseisten sulakkeiden takana voi hävikkiä aiheuttaa? Ja mittaan huomenna vielä paremmalla ajalla että laskeeko hävikki kun auto on ollut lukittuna kauemmin.
    Last edited by jumbo; 30-07-2013, 20:59.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Joo, nyt on ollu käytössä pari viikkoa CTEK laturi, mutta ei vaan tunnu pitävän varausta tuo Vartan H3 enää. Ajon tai CTEKillä latauksen jälkeen voi näyttää 12.6-12.7 V, mutta hiipuu niin, että aamulla ilman laturia voi näyttää ennen starttia 12.1-12.2 V. Startatessa notkahtaa 9.5 volttiin (salavalikon näyttämä 9.0-9.1 V). Tutkin myös unitilaa, niin toimii ja virtaa menee vain 10 mA, eli pitäis olla ok, ellei esim. siili vetele välillä itekseen. Epäilen kyllä enemmän tuota akkua.

    Edit. Nyt on autossa Exide Premium EA1000 100 Ah akku. Latasin CTEKillä ensin täyteen sisällä. Ei ole ääntänyt starteissa enää oudosti, tosin sääkin muuttui yhtäkkiä kylmemmäksi. Täytyy seurata tilannetta. Onhan se edelleen mahdollista, että purkaa satunnaisesti akkua johonkin.
    Last edited by Bomb5; 02-12-2012, 14:25.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Tuli mittailtua akun jännitteitä, kun startti on päästänyt joskus lievän kolauksen tms. startatessa esim. aamulla ensimmäistä kertaa. Täältä luin, että joillain oli vastaava johtunut akun huonosta varauksesta ja selvisi lataamalla akku. Sain seuraavia jännitteitä Vartan 100 Ah akulle kalibroidulla Fluke 179-yleismittarilla.

    Auton seistyä 8 tuntia parkissa sisävalot päällä: 12.4 V, avain 2-asentoon, ajovalot päällä: 11.9 V (salavalikosta katsottuna 11.4 V)
    Startatessa jännite putoaa salavalikon mukaan n. 9.5 volttiin, todellisuudessa 10 V, koska näyttää 0.5 V liian vähän
    Moottorin käydessä latausjännite: 14.1 V (tyhjäkäynnillä) ja 14.2 V (kierroksilla), salavalikon vastaavat arvot 13.6 V / 13.7 V
    Auton sammuttamisen jälkeen Flukella: 12.6 V (sisävalot päällä) ja 12.7 V (akun maa irroitettuna)

    Oletteko katsoneet, mitä esim. salavalikon jännite näyttää ennen starttaamista ajovalojen ollessa päällä ja miten alhaalla jännite käy startin pyöriessä? Mietin vain, että pitäisikö hankkia CTEKin laturi, joka saisi aamuisin 2 tuntia virtaa tolpasta, niin akun varaus olisi varmasti hyvällä tasolla myös talvella? Autossa ei ole webastoa, mutta lämpiävät peilit ym. vievät kuitenkin virtaa. Työmatkat n. 18 km / suunta.

    Edit. Tuli haettua CTEK MXS 5 Polar-laturi Motonetistä. Sen suurin tuettu akkukoko on 120 Ah ja kaapelit kestävät pakkasta paremmin, kuin niiden muiden mallien. Biltemasta löytyi sopiva Y-haarapistorasia auton sisälle, mistä sähkön saa nyt laturi ja sisätilanlämmitin. Laturin kytkin tupakansytyttäjän pistokkeeseen adapterilla. Laitoin heti latautumaan. Täytyy raportoida muutaman päivän päästä, kun akku on paremmassa latingissa.
    Jep. Raportoi tosiaankin jos se lataus vaikuttais tuohon startin naksutukseen!! Mulla naksunut aina, kun ilmat vähäkin kylmenee:think

    Leave a comment:

Working...
X