Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 9/99 (-00) aut. ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ex-VAG
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 408
    • Tampere

    e39 9/99 (-00) aut. ilmastointi

    Tuntuu olevan kyllä aika kehno peli.

    Kuskin puolen etusivulasi lähes aina huurussa. Auto-asennolla niistä kojelaudan päällä olevista pikkusuuttimista ei tunnu tulevan juuri mitään, ainoastaan heikko "lehmänhenkäys".
    Kun käyttää ilmastointia huurteenpoistoasennossa, niin kyllä sitten huurre poistuu lähes samantien, ja ilmaa tulee joka rööristä oikein kunnolla.
    Ongelmaa ei juurikaan ole kun lisää käsin puhallusta 2-3 pykälää, mutta sitten voi joutua jo hikoileen.

    Lisäksi lämpotila huojuu jonkin verran kabiinissa.

    Esim tänään kun lähdin lämpimästä parkkihallista autoon pukkasi pirun kuumaa, eikä käsikäytöllä ollut juurikaan vaikutusta, tietty sain lisättyä puhallusta, mutta parin asteen lämpötila-asetuksen pudotus ei tehnyt juurikaan vaikutusta. Ja koko n. 5km. matkan sai hikoilla.

    Raitisilmansuodattimet on vaihdettu tänä syksynä. Mutta voiko sitä lämpötilaanturin puhallinta testata jotenkin purkamatta sitä yksikköä (esim pitäisikö jonkun paperin pysyä siinä anturin imuaukossa)?

    Vai onko tämä normaalia touhua bemun aut ilmastoinnin kanssa?

    edit:

    Siis kyllä ne lämpötilan säätimet toimivat (molemmin puolin) mutta esim 21C tavoitteella lämpötila huojuu aika lailla, ja kuumaan suuntaan.
  • bavaria:39
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 323
    • Kotka

    #2
    Joo E39 -96/97 ja automaattinen ilmastointi, samankaltaiset vaivat, takalasit huurtuu pirun helposti, toki käsikäytöllä ja puhallinta huudattamalla huurre lähteekin, mutta automaatti-asento on aika "tyhmä".

    Olisko joissakin antureissa vikaa, kyselin mahdollisten antureiden sijaintia tällä palstalla aikaisemmin, mutta eipä tullut vastauksia...

    Olisko aut-ilmastoinnin ohjelmiston päivitys paikallaan tai jotakin sinne päin?

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #3
      Käytättekö sitä automaattista sisäilmankiertoa? Itselläni se aiheuttaa noita mainittuja huurtumisongelmia aika rajusti. Eli jos ko. feature on aktivoituna, niin hetken toimii hyvin, mutta sitten jossain välissä nakkaa puurot ja vellit sekaisin ja olo on kuin saunassa. Tosin takaikkunat kyllä meinaa huurtua melko helposti jokatapauksessa...
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • bavaria:39
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 323
        • Kotka

        #4
        Aut. sisäilmankierto ei ole oikeastaan koskaan päällä. Vaikeuksia on pitää ikkunat huurteesta avoimina takana, vaikkei siellä edes kukaan istuisikaan...

        Voisko lämppärin kenno olla tukkoinen, onnistuuko sen tarkistaminen kuinka kivuttomasti?

        Comment

        • ex-VAG
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 408
          • Tampere

          #5
          Joo sen automaattikierron oon disabloinut heti ilmojen viilennettyä. Lämpösillä ilmoilla hyvä peli, eipä tarvi haistella noita kiinalaisia öljypolttimia :lol:

          Comment

          • JayJay-
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 625
            • jkl

            #6
            HEH onhan näitä muillakin mä jo luulin et mulla on kuskin oven tiiviste tai ovi vitullaan kun aina huurussa
            E46 ihan samaongelma automaattilmastoinnin kanssa vituttaa toi ikkunan availu ja se pika huurteen poisto napin painelu. Sen oon huomannu et tota ilmastoinntia kannattaa pitää välillä päällä varsinki +5->-5 pakkasessa ei läheskään huurru niin pahasti.
            Autoton..
            ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

            Comment

            • ex-VAG
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 408
              • Tampere

              #7
              Kyllä mulla se ilmastoinnin *-nappulassa valo palaa aina. Eli pitäsi olla päällä, mutta lähteekö se kompura päälle kylmillä ilmoilla?

              Ainakin vielä loppukesästä kylmää tuli, eli pitäsi siis toimia.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Ei tuo nyt ihan normaalilta kuulosta, minulla lämmöt pysyy hyvin kohdallaan eikä puhalla liian kuumaa. Tuon kuskin sivuikkunan huurtumisen olen muutaman kerran huomannut. Miten sinulla on asetettu mekaaniset säädöt kojelaudan ja takaosan suuttimissa?
                E39 528iA

                Comment

                • ex-VAG
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 408
                  • Tampere

                  #9
                  Joo ei varmasti pitäisi olla normaalia.
                  Mitenkäs ne pitäisi asetella? Taitaa olla suuttimet täysin auki ja kuumalla edessä/takana.

                  Comment

                  • Betro
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2004
                    • 57
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Aikanaan omassa -96 E39:ssä automaatti-ilmastointi toimi juuri tuolla tavalla tyhmästi kuin täällä on jo kuvailtu. Eli kai se oikeasti on hiukan "tyhmä". Lämpö pysyi tasaisena, mutta puhallus oli auto-asennossa melkeinpä aina pari pykälää liian rauhallisella aiheuttaen mm. huurtumista.

                    Comment

                    • Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

                      #11
                      Originally posted by ex-VAG
                      Kyllä mulla se ilmastoinnin *-nappulassa valo palaa aina. Eli pitäsi olla päällä, mutta lähteekö se kompura päälle kylmillä ilmoilla?

                      Ainakin vielä loppukesästä kylmää tuli, eli pitäsi siis toimia.
                      Ainakaan manuaalin mukaan ei lähtisi.

                      Saakohan tuohon ohjelmistopäivitystä esim. Laakkoselta?

                      Comment

                      • ex-VAG
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 408
                        • Tampere

                        #12
                        Pistin kiinni ne manuaaliventtiilit (edessä ja takana). Varsinkin takapenkin ilmasuuttimen kiinnipistäminen toi lisää ilmaa eteen, eli paine kasvoi tuuletusjärjestelmässä.
                        Tämä tuntui auttavan, eikä kuskin sivulasi mennyt enää huuruun. Ei se siis aikaisemminkaan ollut umpihuurussa, mutta semmonen pieni "utu" siinä usein oli. Mutta pitää seurailla tota juttua.

                        Comment

                        • ex-VAG
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 408
                          • Tampere

                          #13
                          Oikeastaan tossa automaatti-ilmastoinnissa on kyllä yks ihan selvä moka. Toi ilmajako on painottunut jalkojen lämmitykseen. Nyt kun lämmitys hoidetaan "alakautta" ilmastointi on ihan tyytväinen lämpötilaan, mutta talvella kun tarvittaisiin sitä ilmaa enemmäkin laseille, niin sitä ei sitten enää sinne riitä. Varsinkin kun puhallin toimii liian pienellä nopeudella.

                          Eli lämmitysvaiheessa sitä ilmaa tulee ihan riittävästi laseille, mutta kun asetus on saavutettu, puhallus siirtyy liikaa lattialle -> tietysti nostaa myös lattialla olevat vedet tehokkasti ylös.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Minulla on kojelaudan venttiilit vähän yli puolessa välissä auki suuntaan, lämpösäädin on punaisella mutta ei ihan täysillä. Ovien venttiilit on kokonaan auki ja suunnattu yläviistoon taaksepäin. Takasäädin on kiinni ja kylmällä. Takatuuletin tosiaan vaikuttaa selvästi etuosan tuuletustehoon, taaksehan on oma aputuuletin mutta se taitaa imeä liikaa ilmaa eikä sen säädin vaikuta tuulettimen kierroksiin vaan on On/Off tyyppinen vaikka siinä O-I asennot portaattomasti näyttääkin olevan.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by ex-VAG
                              Oikeastaan tossa automaatti-ilmastoinnissa on kyllä yks ihan selvä moka. Toi ilmajako on painottunut jalkojen lämmitykseen.
                              Ei tuo taida olla moka vaan tahallaan tehty noin jotta ajovireys säilyisi. Mutta tietysti siinä voisi olla joku "kylmä maa" tms. nappi...
                              E60:ssä taitaa muuten olla paljon paremmat säädöt noille puhalluksille, siis siellä I-Driven valikoiden kätköissä.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎