Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 9/99 (-00) aut. ilmastointi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Eipä ole minullakaan -00 mallin manualisysteemisessä minkäänlaista huurreongelmaa. Ei oikeastaan millään puhallin-nopeudella olosuhteista riippumatta. Tähän voi vaikuttaa myös 9/98 ja uudempien jonkin verran muuttuneet eristeet ja vahvemmat lasit. Tosin empä juuri ole kuullut enkä nähnyt ongelmia myöskään näissä vanhemmissa manualiversioissakaan. Toisaalta kaikissa kaverien automaateissa vastaavaa ja vähän muutakin ongelmaa ainakin jossain määrin tuntuu olevan.

    Comment

    • JukkaR
      Bimmer Rookie
      • May 2003
      • 160
      • Vihti

      #32
      Originally posted by Hemi
      Eipä ole minullakaan -00 mallin manualisysteemisessä minkäänlaista huurreongelmaa. Ei oikeastaan millään puhallin-nopeudella olosuhteista riippumatta. Tähän voi vaikuttaa myös 9/98 ja uudempien jonkin verran muuttuneet eristeet ja vahvemmat lasit. Tosin empä juuri ole kuullut enkä nähnyt ongelmia myöskään näissä vanhemmissa manualiversioissakaan. Toisaalta kaikissa kaverien automaateissa vastaavaa ja vähän muutakin ongelmaa ainakin jossain määrin tuntuu olevan.
      Jep, mulla on tuota vanhempaa mallia ilmeisesti kun on tullut uunista joskus alkuvuodesta 98. JA mulla on vielä tiivisteet etuovissa aivan rikki (halki molemmat), eikä laakkosella ollut edes tietoa koska saavat niitä :(
      e39 523i -98

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7398
        • Oulu

        #33
        Hyvin vähän vasta kokemusta, ja olen säädellyt tuota 02/00 mallisen E39:n automaatti-ilmastointia aina manuaalisesti puhalluksen tehon ja suunnan osalta siten että kaikki suunnat on käytössä ja puhallusteho 1/4 - 1/2, yleisimmin 1/3. Kojelaudan keskeltä on venttiilit kiinni, takaa auki. Kovimmilla (-20 ja kylmempi) pakkasilla tuntui takalasit huurtuvan aika helposti jos on kolme ihmistä autossa, mutta muuten en osaa mitään moittia. Lämpötilan automaattisäätö tuntuu toimivan hyvin. Takki päällä ajellessa lämpötila-asetus saa olla +17, ilman takkia sitten +21/22. Jos ajaa takki päällä talvella ja +20 tai yli asetuksena niin saunalta kohta tuntuu.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #34
          Eipä tuo automaatti-ilmastointi ole harmaita hiuksia mullekaan aiheuttanut (ainakaan vielä, onneksi). Mitä nyt alkutalven puhallussuuntien aut-asennolla koetin mennä, kunnes tajusin "pakottaa" ylös ja alas (ei keskelt&#228 jonka jälkeen ei paljon nappuloihin ole tarvinnut koskea. Automaattinen sisäilmankierto ei tietenkään talvella päällä. Mutta siellä -15 C höyrytteillä ja ainakin jos jengiä kyydissä rupee näillä säädöillä sivulasit jäätymään. Ja siis 10/96 E39.
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • touring39
            BTCF Member
            • May 2005
            • 3901
            • Kaarina

            #35
            Originally posted by Kentsu
            Eipä tuo automaatti-ilmastointi ole harmaita hiuksia mullekaan aiheuttanut (ainakaan vielä, onneksi). Mitä nyt alkutalven puhallussuuntien aut-asennolla koetin mennä, kunnes tajusin "pakottaa" ylös ja alas (ei keskeltä) jonka jälkeen ei paljon nappuloihin ole tarvinnut koskea. Automaattinen sisäilmankierto ei tietenkään talvella päällä. .
            Sama systeemi täällä. Kuivilla pakkasilmoilla kaikki on tomaattiasennolla, mutta kosteilla ja pirun kylmillä ilmoilla pökkään manuaalisesti kaikki ilmantulot auki ja puhallin on about puolessa välissä. Kaikki keskisuuttimet on täysin kiinni. Eipä ole yksikään klasi huurussa tolla systeemillä.

            e39 DAT -00
            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

            Ex:
            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

            Comment

            • tuomkiti81
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 1162
              • Seinäjoki

              #36
              mulla on kovilla pakkasilla (n.20 astetta) takasivulasit jonkiverran huurussa/jäässä ja etusivulasitki kans vähäsen.oon tos funtsinu että jos tulee vielä tollaset kovat pakkaset niin kokeilen ottaa molemmat raitisilmasuodattimen pois ja kattoo parantaako se asiaa.kovilla pakkasilla mulla on keskimmäiset ritilät kiinni ja puhallinnopeus vähintään puolesvälis.ja välillä pitää huudattaa sitä tuulilasille-toimintoa ku ei ne saatanan klasit pysy auki.tulis se kesä vaan jo pikkuhiljaa...
              Mercedes Benz Cls 350cdi W218
              Opel Insignia 2.0 Cdti
              Scania R560 8x4

              Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
              Ex. E60 530dA -05
              Ex. E39 530dA -01
              Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
              Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
              Ex. Opel Vectra 1.6i -99

              Comment

              • jamoc8
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 277
                • Oulu

                #37
                ilmastoinnista

                Mulla heräs kysymys, että miksi talvella pitää pitää ilmastointia yleensäkään päällä. Itse en pidä, joten jos takalasit on kovalla pakkasella vähän jäässä niin eikö se ole ihan normaaliakin. Eikös ilmastointi lisää kulutustakin n 0.5 l /100km? Mie oon aatellut että se on niitä ilmoja varten kun ilma >15ºC ja aurinko paistaa.. tietenkin joskus pitää muullonkin sitä vähän käyttää
                ---- Bee äm dapl juu ----

                Comment

                • Pekkiz
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2005
                  • 341
                  • Helsinki

                  #38
                  Eiköhän se ilmastointi (ainakin E46:n automaatti-ilmastointi) mene pois päältä, kun tulee pakkasta.. Ainakin tällaista olen kaikissa autoissa huomannut, missä on automaatti-ilmastointi?
                  F36 ///M-Sport

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #39
                    Ilmastoinnin kompura ei mene päälle jos on pakkasta (olikohan se -5C..).

                    Samaa huurtumista ON myös vanhemmissa E39:ssä. Kaverilla on -97 manuaalimalli ja valittelee huurtumista. Varmasti on puhtaat ikkunat, sen verran huolellisesti puunailee autoaan.

                    Comment

                    • kje21
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2004
                      • 77
                      • Pori. BMW E64 630i cabrio, E91 318d -09

                      #40
                      e39 9/99 (-00) aut. ilmastointi

                      Originally posted by Petri.Kekkonen
                      Hyvin vähän vasta kokemusta, ja olen säädellyt tuota 02/00 mallisen E39:n automaatti-ilmastointia aina manuaalisesti puhalluksen tehon ja suunnan osalta siten että kaikki suunnat on käytössä ja puhallusteho 1/4 - 1/2, yleisimmin 1/3. Kojelaudan keskeltä on venttiilit kiinni, takaa auki. Kovimmilla (-20 ja kylmempi) pakkasilla tuntui takalasit huurtuvan aika helposti jos on kolme ihmistä autossa, mutta muuten en osaa mitään moittia. Lämpötilan automaattisäätö tuntuu toimivan hyvin. Takki päällä ajellessa lämpötila-asetus saa olla +17, ilman takkia sitten +21/22. Jos ajaa takki päällä talvella ja +20 tai yli asetuksena niin saunalta kohta tuntuu.
                      Juuri näin käytän itsekin kovemmilla pakkasilla ja homma toimii hyvin.

                      Comment

                      • BCN
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 313
                        • Tampere

                        #41
                        Meikäläisellä taas ei tunnu olevan noilla lämpötilanapeilla mitään vaikutusta. Musta +16 ja +32 asennoilla ei oo mitään vaikutusta lämpötilaan. Ainoastaan kun keskeltä säätää rullasta lisää punaisia pisteitä tai sinisiä pisteitä niin lämpötila muuttuu. Missäköhän vika?
                        Last edited by BCN; 13-02-2006, 21:47.

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #42
                          Ilmastointi voi ihan hyvin olla päällä vaikka ympäri vuoden riippumatta onko kyseessä automaattinen vaiko manuaali:
                          -Tietyn lämpötilan alapuolella kompressori ei käynnisty vaan odottelee rauhassa lämpötilan muutosta parempaan suuntaan-> ei kuluta mitään.
                          -kompressori menee pois päältä lämpimälläkin, kun järjestelmän haluttu lämpötila on saavuettu-> ei kuluta mitään
                          -Ilmastoinnin päälläolo auttaa huurteenpoistossa jos lämpötila on riittävän lämmin kompressorin kytkeytymiseen-> viilenevä kylmäkenno sitoo ilman kosteuden.

                          Se 0,5 litran kulutuksenlisäyskään ei päde ainakaan näissä vehkeissä.

                          edit: Se kojetaulun keskellä oleva säätörulla vaikuttaa vain niiden suuttimien ilmanlaatuun, otetaanko sieltä kylmää ulkoilmaa vai lämmitettyä sellaista. Ihan vaan manuaalisesti läppää ohjaava osa se on.
                          ---

                          Comment

                          • Shadow-line
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 245
                            • Pirkanmaa

                            #43
                            Selvää varmasti kaikille lienee, että kuivat matot/lattiat on yksi erittäin hyvä keino ehkäistä mm.huurtumisonkelmaa. Itse käytän ajon jälkeen lähes aina REST-toimintoa, on muuten yllättävän hyvä kuivattaan matot. Tietty ei sekään kaikkia poista, jos lunta tuotu sylillinen joka matolle

                            Tulipalo pakkasella pienikin kosteus jäätää yllättävän hyvin/tiukasti lasit huuruun. Eikä tuo omakaan auto jaksa laseja pitää auki, varsinkin, jos koko perhe "hönkäilee" sisällä.

                            Comment

                            • ex-VAG
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 408
                              • Tampere

                              #44
                              Jaahas vanha aihe kaivettu taas esille.

                              Täksi talveksi hommasin bemun alkuperäsiet kumimatot plyyssien tilalle (on siis jotain mahiksia olla joskus kuivat). + Että kovilla pakkasilla tai porukkaa kyydissä olen laittanut ne kolme ilmanjakonappia päälle, jolloin ilmaa riittää paremmin myös laseille, eikä härveli keskity pelkkien kenkien grillaamiseen.

                              Samoin sitä takasuutinta kannattaa pitää kiinni tai vaan pienellä. Eipä ole ollut mitään isompia ongelmia, tai sitten olen jo unohtanut kuinka näitten vehkeiden pitäisi toimia myös talvella.

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2978
                                • Uusimaa

                                #45
                                Jos joku on nyt hommaamassa E39:iä ja valittavana on yksilö, jossa on tuplalasit (doppelverglasung) suosittelen. Millään ilmalla & henkilömäärällä ei sivulasit ole koskaan huurussa.
                                Ylipäätään kabiini tuntuu vedottomalta ja miellyttävältä, säällä kuin säällä. Voi olla kyllä mielikuvitustakin.
                                Tosin itsellä ei kyllä ole ollut automaatti-ilmastoinnin suhteen muutenkaan ollut ongelmia.
                                Perussäädöissä: +21, auto, sivuikkunaläpät melkein max, keskisuuttimet puolivälissä, ja lämpö melkein kokonaan punaisella. Takasuutin on puolivälissä. Ja ilmastointi aina päällä. Tosin ani harvoin on tuulilasi hiukan tupannut huurtuman, jolloin olen laittanut hiukkasen puhallusta isommalle.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎