Originally posted by J-M-T
View Post
E39 M52xxx Tyhjäkäyntiarvot+muut käyntihäiriöt!
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by pheno View PostKyl siellä pitäis olla katin jälkeen on ns. monitorointilambdat, jollei joku niitä ole ottanut pois.
Ei ne sun lambat rikki ole, en sitä tarkottanu. Kannattaa ehkä ensin selvittää itselleen, miten lambdan jännite ja pakokaasun seos liittyy toisiinsa. Siis se jännite ilmaisee suoraan pakokaasun polttoaine/ilma suhteen tietyllä alueella. 5V rikas, 0V laiha. Nämä kapeakaistalambdat toimii tarkasti vain hyvin pienellä alueella. ECU säätää ruiskutusta kokoajan, jotta se pysyisi optimiseoksessa päästöjen suhteen ja se säätö tapahtuu lambdan antaman jännitteen perusteella. Siksi jännite menee ylös-alas.
Tarkoitin nyt, että kun painat kaasua ja lambdan jännite nousee 5V:iin, niin se tarkoittaa että seos on rikkaalla. Tämä ei ole normaalia varsinkin jos se pysyy siellä ylhäällä kauan ja päästöt on pielessä. Jos nostat kierrokset lambdan jännitteen pitäisi tehdä samanlaista liikettä kuin tyhjäkäynnillä, muuten seos luonnollisesti pielessä.
voiko rikkinäinen katti näyttää vaikuttaa toho käyrään?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jonsered92 View Postvoeh.. mut eihä tossa ole kuin kaksi lambdaa. pakosarjas. vai mitä meinasit etummaisilla?
ei oikee vaa mee kaalii et ne ois rikki, ku joka paikassa mitä tääl on lukenu, et se jännite pitää muuttua kokoaika.. ?
kiitti janke infosta
Ei ne sun lambat rikki ole, en sitä tarkottanu. Kannattaa ehkä ensin selvittää itselleen, miten lambdan jännite ja pakokaasun seos liittyy toisiinsa. Siis se jännite ilmaisee suoraan pakokaasun polttoaine/ilma suhteen tietyllä alueella. 5V rikas, 0V laiha. Nämä kapeakaistalambdat toimii tarkasti vain hyvin pienellä alueella. ECU säätää ruiskutusta kokoajan, jotta se pysyisi optimiseoksessa päästöjen suhteen ja se säätö tapahtuu lambdan antaman jännitteen perusteella. Siksi jännite menee ylös-alas.
Tarkoitin nyt, että kun painat kaasua ja lambdan jännite nousee 5V:iin, niin se tarkoittaa että seos on rikkaalla. Tämä ei ole normaalia varsinkin jos se pysyy siellä ylhäällä kauan ja päästöt on pielessä. Jos nostat kierrokset lambdan jännitteen pitäisi tehdä samanlaista liikettä kuin tyhjäkäynnillä, muuten seos luonnollisesti pielessä.Last edited by pheno; 07-03-2014, 09:49.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pheno View PostEtummaiset lambdat toimii. Käyrä nousee ylös --> jännite siis nousee siis ja tarkoittaa että seos on rikas. Jännite 0:ssa --> laiha seos.
Mutta tuo nyt ei ole ok tilanne, että se menee rikkaalle kaasua painaessa. Tilanteesta voisi saada enemmän selkoa, jos loggaisi lambdaintegraattorin arvoa jonkin aikaa ja samalla käyttäisi konetta paikallaan eri kierroksilla, niin näkisi kuinka paljon se sitä säätää. Se integraattori kertoo kuinka paljon ecu säätää suuttimien ruiskutusaikaa sillä hetkellä ja siihen tietysti vaikuttaa lambdan antama jännite (rikas/laiha seos).
ei oikee vaa mee kaalii et ne ois rikki, ku joka paikassa mitä tääl on lukenu, et se jännite pitää muuttua kokoaika.. ?
kiitti janke infostaLast edited by jonsered92; 07-03-2014, 06:27.
Leave a comment:
-
-
jonsered: Saat marmorilta noi imusarjan tiivisteet ja kaasuläppäkoteloon myös kannattaa vaihtaa tiivisteet samalla. Imusarjan irroitus ei ole hirveän vaikea homma ja Youtubesta taitaa löytyä videoita imusarja remonttiin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jonsered92 View PostOkei.. Tuo mitä Pheno sanoi tosta käyrän liikkumisesta, nii aattelin että lambdat eivät toimisi.
Mutta tuo nyt ei ole ok tilanne, että se menee rikkaalle kaasua painaessa. Tilanteesta voisi saada enemmän selkoa, jos loggaisi lambdaintegraattorin arvoa jonkin aikaa ja samalla käyttäisi konetta paikallaan eri kierroksilla, niin näkisi kuinka paljon se sitä säätää. Se integraattori kertoo kuinka paljon ecu säätää suuttimien ruiskutusaikaa sillä hetkellä ja siihen tietysti vaikuttaa lambdan antama jännite (rikas/laiha seos).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaol View PostArvon kuuluukin heitellä tuolla tavalla. Ja sitten jos lambdat on parhaat päivänsä nähneet, niin tuo heittelyn taajuus pitenee.
Eli lambdat on ehjät.
Ja tuohon aikaisempaan kysymykseesi: Imusarjan tiivisteiden tarkistamiseksi/vaihtamiseksi imusarja on irroitettava.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jonsered92 View PostEli onko kumpiki lambda siis rikki, luulis että inpalla sen ois voinu huomata?
Eli lambdat on ehjät.
Ja tuohon aikaisempaan kysymykseesi: Imusarjan tiivisteiden tarkistamiseksi/vaihtamiseksi imusarja on irroitettava.
Leave a comment:
-
-
Tyhjäkäynnil tekee tota mitä kuvassa ja kaasulla käyrä menee öö ylöspäin. INPAlla arvot seilaa 0.8-4.8 jotain en muista tarkkaa. Siis painoi kaasua tai ei käyrän pitäs mennä tollee käärmemäisesti niinku kuvassa? Perkele ei ymmärrä kohta enää mitä tolle tekee.. Eli onko kumpiki lambda siis rikki, luulis että inpalla sen ois voinu huomata?Last edited by jonsered92; 06-03-2014, 20:03.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jonsered92 View PostNonni käyty ajelee läppärin kans ja total use air oli tyhjäkäynnil 11.75-12.00. Lambda arvot vaihtelee kokoaika, kaasuakun painaa käyrä menee eteepäi ja moottorijarrulla tekee käyrää. Eli lambdat luulis toimiva?
Täytyy viel ettii imuvikoi vklp ja se katti vaihtaa varmaa varulta ku ei tässä muuta enää keksi.
Tossa Test-O ohjeman lambda arvot tyhjäkäynnil.
meneekö käyrä ylos vai alas kun painat kaasua?
kyllä ton lambdan pitäisi piirtää samanlaista käyrää läpi kierrosalueen. Niinhän siellä katsastuksessakin ne päästöt testataan.
omassa autossa vasta kun painaa kaasun ihan pohjaan ajaessa menee seos rikkaalle, eli otetaan täystehot irti.
Leave a comment:
-
-
Nonni käyty ajelee läppärin kans ja total use air oli tyhjäkäynnil 11.75-12.00. Lambda arvot vaihtelee kokoaika, kaasuakun painaa käyrä menee eteepäi ja moottorijarrulla tekee käyrää. Eli lambdat luulis toimiva?
Täytyy viel ettii imuvikoi vklp ja se katti vaihtaa varmaa varulta ku ei tässä muuta enää keksi.
Tossa Test-O ohjeman lambda arvot tyhjäkäynnil.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jonsered92 View PostSain ladattua ja ini. näytti com1 samaa kuin inpassa eli luulis toimivan.
En taida enää tälle iltaa mennä laittelee piuhoi autoon mutta huomenna vois kokeilla. Varmaa lämpimällä koneella kannattaa katsoa noita lambda arvoi?
'Lambda-sensor voltage 1' ja
'Lambda-sensor voltage 2'
TUolla on useampi ecu MS 41:lle. Voit koittaa jos tuo osaa tunnistaa ecusi: File->Detect ecu. Muuten ecun löytää kun lukee vikakoodit, niin ecun tarkka nimi: esim. MS410DS1 lukee siellä ylälaidassa.
Itse olen etsinyt imuvuotoja katsomalla tätä lambdan käyrää testolla ja suihkuttelemalla imusarjaan. Pari pientä vuotoa on löytynyt tällä tapaa.. mutta kai se savukone silti parempi on, jos sellaisen sattuu omistamaanSulla voi olla edelleen imuvuoto jossain.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaol View PostNoiden mittarin näyttämien arvojen mukaan pakokaasussa on myös jäännöshappi hieman koholla (02%). Pakoputkessakin saattaa siis olla joku pieni vuoto, mutta tuo arvo nousee myös imuvuodon seurauksena.
Kannattaa purkaa imupuoli kokonaan, eli ihan imusarjan irroittamiseen saakka. Haitarikumin lisäksi imuvuotoja voi aiheuttaa öljynerotin (separaattori), lisäilmaluistin ja haitarikumin välinen letku, imusarjan tiivisteet, venttiilikopan tiivisteet, lisäilmaluistin ja imusarjan välissä oleva tiivisterengas, yms.
Lue tämän topicin postaus #3.
Leave a comment:
-
-
Sain ladattua ja ini. näytti com1 samaa kuin inpassa eli luulis toimivan.
En taida enää tälle iltaa mennä laittelee piuhoi autoon mutta huomenna vois kokeilla. Varmaa lämpimällä koneella kannattaa katsoa noita lambda arvoi?
Leave a comment:
-
Leave a comment: