Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 M52xxx Tyhjäkäyntiarvot+muut käyntihäiriöt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonsered92
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 470
    • JKL

    Tossa ois viimeisin mittaus. mitä kaikkee pitää purkaa ku haitariputket jne on tsekattu?? Hittoko menin nollaa ne adaptiot ne oli vähä erilaiset sitä enne. Se oli 13, jotai enne nollausta se total use.
    Attached Files
    Last edited by jonsered92; 05-03-2014, 19:40.
    Nyt:e60 530xda herkuilla
    ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      Originally posted by jonsered92 View Post
      Tossa ois viimeisin mittaus. mitä kaikkee pitää purkaa ku haitariputket jne on tsekattu?? Hittoko menin nollaa ne adaptiot ne oli vähä erilaiset sitä enne. Se oli 13, jotai enne nollausta.
      Noiden mittarin näyttämien arvojen mukaan pakokaasussa on myös jäännöshappi hieman koholla (02%). Pakoputkessakin saattaa siis olla joku pieni vuoto, mutta tuo arvo nousee myös imuvuodon seurauksena.

      Kannattaa purkaa imupuoli kokonaan, eli ihan imusarjan irroittamiseen saakka. Haitarikumin lisäksi imuvuotoja voi aiheuttaa öljynerotin (separaattori), lisäilmaluistin ja haitarikumin välinen letku, imusarjan tiivisteet, venttiilikopan tiivisteet, lisäilmaluistin ja imusarjan välissä oleva tiivisterengas, yms.

      Lue tämän topicin postaus #3.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • jonsered92
        BTCF Member
        • Jun 2012
        • 470
        • JKL

        Kai se täytyy sit viel katsoa uuvelleen nuo letkut. Toi topiikki on tuttu. Mut kiitti kuitenkin.
        Laitan uudestaan arvot ylös kun saan adaptiot normaaleiksi?
        Nyt:e60 530xda herkuilla
        ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1985
          • Tampere

          Oisko mielenkiintoa testata tuota mun ohjelmaa kun sulla näyttäisi olevan MS41 tuossa koneessa? Ja INPa:kin näyttää toimivan. Sitä ei ole tietojeni mukaan moni testaillut. Olisi kiva tietää, miten se toimii. Pääset tuossa mm. Lambdan arvoja näkemään tarkemmin kuin INPA:ssa.
          Tässä ohjeita: Lataa ja pura zippi . Testo.ini:stä vaihda com-portti oikeaksi ja aja testo.exe. Ecuksi valitse MS41 (serial) ja käynnistä sieltä jobeja..

          Comment

          • jonsered92
            BTCF Member
            • Jun 2012
            • 470
            • JKL

            Originally posted by pheno View Post
            Oisko mielenkiintoa testata tuota mun ohjelmaa kun sulla näyttäisi olevan MS41 tuossa koneessa? Ja INPa:kin näyttää toimivan. Sitä ei ole tietojeni mukaan moni testaillut. Olisi kiva tietää, miten se toimii. Pääset tuossa mm. Lambdan arvoja näkemään tarkemmin kuin INPA:ssa.
            Tässä ohjeita: Lataa ja pura zippi . Testo.ini:stä vaihda com-portti oikeaksi ja aja testo.exe. Ecuksi valitse MS41 (serial) ja käynnistä sieltä jobeja..
            MS41? nii löytyykö toi testo.exe googlest? oho eiku joo tossaha se onki, puhelimen näytöl ei oikee sattunu silmään. Minkälaisia arvoi sen ohjelman pitäs näyttää jos lambdat toimii?
            Last edited by jonsered92; 05-03-2014, 21:10. Reason: oho
            Nyt:e60 530xda herkuilla
            ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1985
              • Tampere

              Originally posted by jonsered92 View Post
              MS41? nii löytyykö toi testo.exe googlest?
              joo, siis se on toi moottorinohjausboksi. Siemens MS41..

              softa löytyy siguni linkistä ensimmäiseltä sivulta

              Comment

              • jonsered92
                BTCF Member
                • Jun 2012
                • 470
                • JKL

                Sain ladattua ja ini. näytti com1 samaa kuin inpassa eli luulis toimivan.
                En taida enää tälle iltaa mennä laittelee piuhoi autoon mutta huomenna vois kokeilla. Varmaa lämpimällä koneella kannattaa katsoa noita lambda arvoi?
                Nyt:e60 530xda herkuilla
                ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                Comment

                • jonsered92
                  BTCF Member
                  • Jun 2012
                  • 470
                  • JKL

                  Originally posted by kaol View Post
                  Noiden mittarin näyttämien arvojen mukaan pakokaasussa on myös jäännöshappi hieman koholla (02%). Pakoputkessakin saattaa siis olla joku pieni vuoto, mutta tuo arvo nousee myös imuvuodon seurauksena.

                  Kannattaa purkaa imupuoli kokonaan, eli ihan imusarjan irroittamiseen saakka. Haitarikumin lisäksi imuvuotoja voi aiheuttaa öljynerotin (separaattori), lisäilmaluistin ja haitarikumin välinen letku, imusarjan tiivisteet, venttiilikopan tiivisteet, lisäilmaluistin ja imusarjan välissä oleva tiivisterengas, yms.

                  Lue tämän topicin postaus #3.
                  Meinasitko siis Kaol että imusarja irti vai purkaa siihen asti? Tympäsee ku kiire saada päästöt kuntoo ja ku ei taas enää tiiä mikä siin on? Pitäsköhä noide letkuje jälkee jos ne ei oo rikki, nii kattoa katti et onko se ehjä. Vai saako sitä aukaistua, epäilen. Laitan kohta tenttuu tankkii
                  Nyt:e60 530xda herkuilla
                  ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                  Comment

                  • pheno
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1985
                    • Tampere

                    Originally posted by jonsered92 View Post
                    Sain ladattua ja ini. näytti com1 samaa kuin inpassa eli luulis toimivan.
                    En taida enää tälle iltaa mennä laittelee piuhoi autoon mutta huomenna vois kokeilla. Varmaa lämpimällä koneella kannattaa katsoa noita lambda arvoi?
                    joo, lämpimänä. Etsi sellaista jobia kuin

                    'Lambda-sensor voltage 1' ja
                    'Lambda-sensor voltage 2'

                    TUolla on useampi ecu MS 41:lle. Voit koittaa jos tuo osaa tunnistaa ecusi: File->Detect ecu. Muuten ecun löytää kun lukee vikakoodit, niin ecun tarkka nimi: esim. MS410DS1 lukee siellä ylälaidassa.

                    Itse olen etsinyt imuvuotoja katsomalla tätä lambdan käyrää testolla ja suihkuttelemalla imusarjaan. Pari pientä vuotoa on löytynyt tällä tapaa.. mutta kai se savukone silti parempi on, jos sellaisen sattuu omistamaan Sulla voi olla edelleen imuvuoto jossain.

                    Comment

                    • jonsered92
                      BTCF Member
                      • Jun 2012
                      • 470
                      • JKL

                      Nonni käyty ajelee läppärin kans ja total use air oli tyhjäkäynnil 11.75-12.00. Lambda arvot vaihtelee kokoaika, kaasuakun painaa käyrä menee eteepäi ja moottorijarrulla tekee käyrää. Eli lambdat luulis toimiva?
                      Täytyy viel ettii imuvikoi vklp ja se katti vaihtaa varmaa varulta ku ei tässä muuta enää keksi.
                      Tossa Test-O ohjeman lambda arvot tyhjäkäynnil.
                      Attached Files
                      Nyt:e60 530xda herkuilla
                      ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1985
                        • Tampere

                        Originally posted by jonsered92 View Post
                        Nonni käyty ajelee läppärin kans ja total use air oli tyhjäkäynnil 11.75-12.00. Lambda arvot vaihtelee kokoaika, kaasuakun painaa käyrä menee eteepäi ja moottorijarrulla tekee käyrää. Eli lambdat luulis toimiva?
                        Täytyy viel ettii imuvikoi vklp ja se katti vaihtaa varmaa varulta ku ei tässä muuta enää keksi.
                        Tossa Test-O ohjeman lambda arvot tyhjäkäynnil.
                        hyvin näyttäisi toi ohjelma sulla pelittävän.

                        meneekö käyrä ylos vai alas kun painat kaasua?

                        kyllä ton lambdan pitäisi piirtää samanlaista käyrää läpi kierrosalueen. Niinhän siellä katsastuksessakin ne päästöt testataan.
                        omassa autossa vasta kun painaa kaasun ihan pohjaan ajaessa menee seos rikkaalle, eli otetaan täystehot irti.

                        Comment

                        • jonsered92
                          BTCF Member
                          • Jun 2012
                          • 470
                          • JKL

                          Tyhjäkäynnil tekee tota mitä kuvassa ja kaasulla käyrä menee öö ylöspäin. INPAlla arvot seilaa 0.8-4.8 jotain en muista tarkkaa. Siis painoi kaasua tai ei käyrän pitäs mennä tollee käärmemäisesti niinku kuvassa? Perkele ei ymmärrä kohta enää mitä tolle tekee.. Eli onko kumpiki lambda siis rikki, luulis että inpalla sen ois voinu huomata?
                          Last edited by jonsered92; 06-03-2014, 21:03.
                          Nyt:e60 530xda herkuilla
                          ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            Originally posted by jonsered92 View Post
                            Eli onko kumpiki lambda siis rikki, luulis että inpalla sen ois voinu huomata?
                            Arvon kuuluukin heitellä tuolla tavalla. Ja sitten jos lambdat on parhaat päivänsä nähneet, niin tuo heittelyn taajuus pitenee.
                            Eli lambdat on ehjät.

                            Ja tuohon aikaisempaan kysymykseesi: Imusarjan tiivisteiden tarkistamiseksi/vaihtamiseksi imusarja on irroitettava.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • jonsered92
                              BTCF Member
                              • Jun 2012
                              • 470
                              • JKL

                              Originally posted by kaol View Post
                              Arvon kuuluukin heitellä tuolla tavalla. Ja sitten jos lambdat on parhaat päivänsä nähneet, niin tuo heittelyn taajuus pitenee.
                              Eli lambdat on ehjät.

                              Ja tuohon aikaisempaan kysymykseesi: Imusarjan tiivisteiden tarkistamiseksi/vaihtamiseksi imusarja on irroitettava.
                              Okei.. Tuo mitä Pheno sanoi tosta käyrän liikkumisesta, nii aattelin että lambdat eivät toimisi. Liekkö vaikea homma toi imusarjan irroitus? Tiivisteitä ei varmaa iha joka paikasta saa.. Mutta liekkö se tarpeellista irroittaa kun total use oli 12 paremmalla puolella, välillä 11.75? Kun vertailin adaptioita sun ja janken kuvakaappauksiin nii ei ne kovi paljoo heittäneet. Tosin emmä niistä nii paljoa ymmärräkkään..
                              Nyt:e60 530xda herkuilla
                              ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                              Comment

                              • pheno
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1985
                                • Tampere

                                Originally posted by jonsered92 View Post
                                Okei.. Tuo mitä Pheno sanoi tosta käyrän liikkumisesta, nii aattelin että lambdat eivät toimisi.
                                Etummaiset lambdat toimii. Käyrä nousee ylös --> jännite siis nousee siis ja tarkoittaa että seos on rikas. Jännite 0:ssa --> laiha seos.

                                Mutta tuo nyt ei ole ok tilanne, että se menee rikkaalle kaasua painaessa. Tilanteesta voisi saada enemmän selkoa, jos loggaisi lambdaintegraattorin arvoa jonkin aikaa ja samalla käyttäisi konetta paikallaan eri kierroksilla, niin näkisi kuinka paljon se sitä säätää. Se integraattori kertoo kuinka paljon ecu säätää suuttimien ruiskutusaikaa sillä hetkellä ja siihen tietysti vaikuttaa lambdan antama jännite (rikas/laiha seos).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎