jonsered: Saat marmorilta noi imusarjan tiivisteet ja kaasuläppäkoteloon myös kannattaa vaihtaa tiivisteet samalla. Imusarjan irroitus ei ole hirveän vaikea homma ja Youtubesta taitaa löytyä videoita imusarja remonttiin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 M52xxx Tyhjäkäyntiarvot+muut käyntihäiriöt!
Collapse
X
-
Originally posted by pheno View PostEtummaiset lambdat toimii. Käyrä nousee ylös --> jännite siis nousee siis ja tarkoittaa että seos on rikas. Jännite 0:ssa --> laiha seos.
Mutta tuo nyt ei ole ok tilanne, että se menee rikkaalle kaasua painaessa. Tilanteesta voisi saada enemmän selkoa, jos loggaisi lambdaintegraattorin arvoa jonkin aikaa ja samalla käyttäisi konetta paikallaan eri kierroksilla, niin näkisi kuinka paljon se sitä säätää. Se integraattori kertoo kuinka paljon ecu säätää suuttimien ruiskutusaikaa sillä hetkellä ja siihen tietysti vaikuttaa lambdan antama jännite (rikas/laiha seos).
ei oikee vaa mee kaalii et ne ois rikki, ku joka paikassa mitä tääl on lukenu, et se jännite pitää muuttua kokoaika.. ?
kiitti janke infostaLast edited by jonsered92; 07-03-2014, 07:27.Nyt:e60 530xda herkuilla
ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v
Comment
-
-
Originally posted by jonsered92 View Postvoeh.. mut eihä tossa ole kuin kaksi lambdaa. pakosarjas. vai mitä meinasit etummaisilla?
ei oikee vaa mee kaalii et ne ois rikki, ku joka paikassa mitä tääl on lukenu, et se jännite pitää muuttua kokoaika.. ?
kiitti janke infosta
Ei ne sun lambat rikki ole, en sitä tarkottanu. Kannattaa ehkä ensin selvittää itselleen, miten lambdan jännite ja pakokaasun seos liittyy toisiinsa. Siis se jännite ilmaisee suoraan pakokaasun polttoaine/ilma suhteen tietyllä alueella. 5V rikas, 0V laiha. Nämä kapeakaistalambdat toimii tarkasti vain hyvin pienellä alueella. ECU säätää ruiskutusta kokoajan, jotta se pysyisi optimiseoksessa päästöjen suhteen ja se säätö tapahtuu lambdan antaman jännitteen perusteella. Siksi jännite menee ylös-alas.
Tarkoitin nyt, että kun painat kaasua ja lambdan jännite nousee 5V:iin, niin se tarkoittaa että seos on rikkaalla. Tämä ei ole normaalia varsinkin jos se pysyy siellä ylhäällä kauan ja päästöt on pielessä. Jos nostat kierrokset lambdan jännitteen pitäisi tehdä samanlaista liikettä kuin tyhjäkäynnillä, muuten seos luonnollisesti pielessä.Last edited by pheno; 07-03-2014, 10:49.
Comment
-
-
Originally posted by pheno View PostKyl siellä pitäis olla katin jälkeen on ns. monitorointilambdat, jollei joku niitä ole ottanut pois.
Ei ne sun lambat rikki ole, en sitä tarkottanu. Kannattaa ehkä ensin selvittää itselleen, miten lambdan jännite ja pakokaasun seos liittyy toisiinsa. Siis se jännite ilmaisee suoraan pakokaasun polttoaine/ilma suhteen tietyllä alueella. 5V rikas, 0V laiha. Nämä kapeakaistalambdat toimii tarkasti vain hyvin pienellä alueella. ECU säätää ruiskutusta kokoajan, jotta se pysyisi optimiseoksessa päästöjen suhteen ja se säätö tapahtuu lambdan antaman jännitteen perusteella. Siksi jännite menee ylös-alas.
Tarkoitin nyt, että kun painat kaasua ja lambdan jännite nousee 5V:iin, niin se tarkoittaa että seos on rikkaalla. Tämä ei ole normaalia varsinkin jos se pysyy siellä ylhäällä kauan ja päästöt on pielessä. Jos nostat kierrokset lambdan jännitteen pitäisi tehdä samanlaista liikettä kuin tyhjäkäynnillä, muuten seos luonnollisesti pielessä.
voiko rikkinäinen katti näyttää vaikuttaa toho käyrään?Nyt:e60 530xda herkuilla
ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v
Comment
-
-
Originally posted by J-M-T View PostEi ole tuonikäisessä kuin 2 lambdaa, 9/98-> uudemmissa TU moottoreissa on 4 lambdaa.Nyt:e60 530xda herkuilla
ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v
Comment
-
-
Originally posted by jonsered92 View PostNii sitä minäkin. Eli onkohan niin että ne toimii mulla ja vika on katissa koska nii isoo imuvuotoa mulla tuski on...
Tuo imusarjan irroitus on muutenkin hyvä idea, kun saa tarkistettua tarkasti sieltä alta kaikki kumitulpat ja separaattorin ja ICV:n tiivisteet näkee samalla. Minullahan oli jotenkin kummallisesti se imusarjan alapuolella oleva luukku jossa on noi imu "pisteet" niin näytti, että se luukku oli jotenkin vääntynyt ja on voinut sieltäkin imeä reunoilta ilmaa. Laitoin siihen uuden tiivisteen ja tiivisteliimaa joten alkoi sekin kunnolla pitämään.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostMinähän silloin tein kattiin etupuolelle sellasen 40x40mm luukun rälläkällä ja katsoin miltä siellä näytti, ja ensinmäinen kenno oli ainakin ehjä. Suihkutin sitten sinne pari pottia cleaneria ja paineilmaa perään ja hitsasin luukun kiinni. Ei ollut tuostakaan mitään apua.
Tuo imusarjan irroitus on muutenkin hyvä idea, kun saa tarkistettua tarkasti sieltä alta kaikki kumitulpat ja separaattorin ja ICV:n tiivisteet näkee samalla. Minullahan oli jotenkin kummallisesti se imusarjan alapuolella oleva luukku jossa on noi imu "pisteet" niin näytti, että se luukku oli jotenkin vääntynyt ja on voinut sieltäkin imeä reunoilta ilmaa. Laitoin siihen uuden tiivisteen ja tiivisteliimaa joten alkoi sekin kunnolla pitämään.Nyt:e60 530xda herkuilla
ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostMikäs kun starttaa auton kylmästä, niin haisee selvästi bensalta pakokaasu jonkin aikaa? Onko tämä normaalia kun en ole mielestäni aikaisemin haistanut bensiiniä? Vitsi kun noi Add:t eivät nouse niin korkeelle, että antaisi vikakoodia jostain!
Onko sulla koskaan ollut autoa, jossa on kaasarimoottori ja manuaalinen ryyppy?Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
-
Originally posted by kaol View PostKylmä moottori vaatii rikkaamman seoksen, että käynti on tasaista eikä esim. liikkeellelähtö ole nykivää. Kyseessä on siis ominaisuus.
Onko sulla koskaan ollut autoa, jossa on kaasarimoottori ja manuaalinen ryyppy?
Kyl on ollut kaasarivehkeitä jotka haisivat muutenkin bensaltaBmw 316 E30 -88
Comment
-
-
e39 540iA -98
Katsastuksessa hylky päästöistä, aiemmin ei niiden kanssa ollut ongelmaa. Etummaiset lambdat vaihdettu ehkä 3 vuotta sitten ja KAT:t uusittu 1.5vuotta sitten, IMM uusittu 2 vuotta sitten. INPA:lla ei hälytyksiä moottorinohjauksessa. Ohessa livedataa, parin vuoden takaiseen seuraavia pienehköjä muutoksia:
- ilmamäärät n. +1.5kg/h
- lambda voltage1 0.76 -> 0.66 (voltage2 ennallaan)
- lambda integrator 1 & 2 nousua +1.00 molempiin
- additiv 1: 4 -> 0
- multiplikativ 1 & 2: -2.0 molempiin
Löytyisikö täältä vinkkejä mistä kannattaisi lähteä yrittämään korjausta (ilmansuodatin, tulpat..)?
Mitatut arvot tyhjäkäynti / kierroksilla:
CO: 0.78 (raja 0.5) / 0.45 (raja 0.3)
HC: 152 (raja 100) / 36 (ok)
CO2: 13,7 / 14,4 (ok)
O2: 1,15 / 0,58 (ok)
lambda - / 1,012 (ok)
Comment
-
-
Kirjotellaas pitkästä aikaa tännekin.
Justiin itsellä oli pahanlainen imuvuoto, kun Icv ei ollut kunnolla paikallaan ja sieltä tiivisteen välistä haukkasi ilmaa toden teolla. Oireet olivat iso suhahdus sammutuksen jälkeen ja huono käyntiinlähtö ja ponneton kiihtyvyys. Kokeilin ennen inpan kiinnilaittoa suihkutella cleaneria letkuihin ja siitähän tyhjäkäynti aina nytkähteli. Inpa kiinni ja tutkimaan vikakoodeja ja lambdoja herjasi ja fuel trim limittiä bank 1-2.
Sitten katsoin inpan live-tietoja ja adaptation value multiply Olivat plussalla noin 20.00 eli rikasta seosta tarjosi kierroksilla. Add:t, eli tyhjäkäynti korjaus arvot bank 1-2 olivat 0.00.:think
Jokin rajoittaa tuon M52b25 riittävää ilmansaantia tyhjäkäynnillä joka ei nyt ole kuitenkaan mikään vakava asia, kun eihän tyhjäkäynnillä saisi oikein pidelläkkään pitkiä aikoja.
Elikkäs, kannattaa huolella kiinnittää separaattori ja toi tyhjäkäyntiluisti "ICV" ettei tule vastaavia ongelmia. Noi imuvuodot ovat kyllä "yleensä" syypäitä moneen moottorin toimintahäiriöihin.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Jankelle
Terve Janke!
Luin ekan postauksen ja tämän viimeisen kun välissä oli liian monta sivua luettavaa.
En tiedä onko vielä samasta asiasta edes kyse mutta aavistukseni liippaa tarpeeksi läheltä omaa asiaani joten rohkenen kertoa omasta autostani ja sen tyhjäkäynnistä pari seikkaa ja ehkä jopa kysyä sen jälkeen pari kysymystä.
Ostaessani oman bmw autoni siinä tuntui olevan ihan normaalia että tyhjäkäynti heijasi "vähän" haittaamatta kuitenkaan toimintaa eikä se oikein edes minua häirinnyt.
Nyt reilun vuoden ajelun jälkeen alkaa olla nokka- ja kampiantureiden vaihdon aika ja se esiintyy juurikin tyhjäkäynnin laskemisella "miinuspuolelle" eli auto sammuu. Ajon aikana nykii myös kiusallisesti.
Se mikä pisti silmääni oli se että itselläni oli myös vikakoodeissa noin puoli vuotta ennen sammuiluja se "mufler flap" error jota en kuitenkaan edes sen koommin paikallistanut kun se ei juurikaan käytännössä ilmennyt enkä edes vieläkään tiedä onko autossani sellaista.
Maininta: Autossani on aina ollut moitteettomat päästöarvot.
Pari kysymystä:
- Liittyyköhän tuo "mufler flap" yhtään mihinkään edellä mainituista asioista vai voisiko se olla alkuoire nokka- ja kampiantureiden kuluneisuudelle tms. ?
- Oliko se tyhjäkäynnin harmiton heijaaminen pelkkä ominaisuus vai liittyikö se edes yhtään mihinkään (heijaa myös muutenkin pienellä pintakaasulla pakitellessa)?
- Jos antureiden vaihdon jälkeen vielä tyhjäkäynti hieman heijaa niin onko se normaalia "huoletonta" heijausta vai kuinka oma asiasi ratkesi ja mihin se liittyi?
Edit: Autoni on siis BMW 523i e39 -95 vuosimallia
Kiitos
-wham
Comment
-
-
Originally posted by wham! View PostTerve Janke!
Luin ekan postauksen ja tämän viimeisen kun välissä oli liian monta sivua luettavaa.
En tiedä onko vielä samasta asiasta edes kyse mutta aavistukseni liippaa tarpeeksi läheltä omaa asiaani joten rohkenen kertoa omasta autostani ja sen tyhjäkäynnistä pari seikkaa ja ehkä jopa kysyä sen jälkeen pari kysymystä.
Ostaessani oman bmw autoni siinä tuntui olevan ihan normaalia että tyhjäkäynti heijasi "vähän" haittaamatta kuitenkaan toimintaa eikä se oikein edes minua häirinnyt.
Nyt reilun vuoden ajelun jälkeen alkaa olla nokka- ja kampiantureiden vaihdon aika ja se esiintyy juurikin tyhjäkäynnin laskemisella "miinuspuolelle" eli auto sammuu. Ajon aikana nykii myös kiusallisesti.
Se mikä pisti silmääni oli se että itselläni oli myös vikakoodeissa noin puoli vuotta ennen sammuiluja se "mufler flap" error jota en kuitenkaan edes sen koommin paikallistanut kun se ei juurikaan käytännössä ilmennyt enkä edes vieläkään tiedä onko autossani sellaista.
Maininta: Autossani on aina ollut moitteettomat päästöarvot.
Pari kysymystä:
- Liittyyköhän tuo "mufler flap" yhtään mihinkään edellä mainituista asioista vai voisiko se olla alkuoire nokka- ja kampiantureiden kuluneisuudelle tms. ?
- Oliko se tyhjäkäynnin harmiton heijaaminen pelkkä ominaisuus vai liittyikö se edes yhtään mihinkään (heijaa myös muutenkin pienellä pintakaasulla pakitellessa)?
- Jos antureiden vaihdon jälkeen vielä tyhjäkäynti hieman heijaa niin onko se normaalia "huoletonta" heijausta vai kuinka oma asiasi ratkesi ja mihin se liittyi?
Edit: Autoni on siis BMW 523i e39 -95 vuosimallia
Kiitos
-wham
Mufler flap on ihan shadow memoryn tuoma "illuusio" joten, sitä ei löydy näistä 523:ta.
Tyhjäkäynnin notkahdus on ihan normaalia näissä siinä ~1000rpm kohdalla, kun päästää kaasulta jalan, joten siitä ei tarvitse murehtia.
Kammen ja nokan tunnistimet voivat olla niin sanotusti "puoliksi" paskana joten pitäisi kyllä jäädä noista "yleensä" kooditkin jos jotain vikaa. Kampiakselin tunnistin voi olla myös huonosti paikallaan jos joskus vaihdettu autoosi, niin jos 1-mm välissä likaa, niin voi aiheuttaa mitä oireita tahansa. Myös kammen anturi voi hukkua lian ja kaiken muun sarssin peittoon joka voi heikentää tunnistimen toimintaa.
Nokan tunnistinta pystyt seuraamaan inpalla jos live-arvoissa kääntyy ~20-astetta, niin toimii.
Suosittelen käymään kaikki imupuoleen liittyvät letkut/putket ihan käsissä pyörittämällä läpi ja juurikin tuon tyhjäkäyntiluistin puhdistusta sekä varmistamaan se, että se menee varmasti oikein ja tukevasti paikalleen. Lisäksi jos on aikaa ja rahaa, niin tulpanhatut kannattaa uusia sekä suuttimet ehkä kannattaa käyttää testauksessa sekä puhdistuksessa. Ei mielestäni kannata suinpäin ostella antureita, jos ja kun ei ole selvää "kunnon" nykimis vikaa!? Ja jos meinaat uudet anturit kuitenkin hankkia, niin alkuperäiset vain sitten toimii ja muut ovat täyttä sekundaa.
Itsellä on toiminut ihan moitteitta pitkän aikaa motti, toki tuo oma icv:n asennus virhe jonka kiireellä taannoin laitoin kiinni, mutta eipä tuossa kuinkaan käyny.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Comment