memebuy23buy

E39 M52xxx Tyhjäkäyntiarvot+muut käyntihäiriöt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jonsered92
    replied
    Originally posted by J-M-T View Post
    Ei ole tuonikäisessä kuin 2 lambdaa, 9/98-> uudemmissa TU moottoreissa on 4 lambdaa.
    Nii sitä minäkin. Eli onkohan niin että ne toimii mulla ja vika on katissa koska nii isoo imuvuotoa mulla tuski on...

    Leave a comment:


  • J-M-T
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Miksi niitä ei näy inpassa tms? realoemkaa ei muistaakseni näyttänyt..
    voiko rikkinäinen katti näyttää vaikuttaa toho käyrään?
    Ei ole tuonikäisessä kuin 2 lambdaa, 9/98-> uudemmissa TU moottoreissa on 4 lambdaa.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Kyl siellä pitäis olla katin jälkeen on ns. monitorointilambdat, jollei joku niitä ole ottanut pois.

    Ei ne sun lambat rikki ole, en sitä tarkottanu. Kannattaa ehkä ensin selvittää itselleen, miten lambdan jännite ja pakokaasun seos liittyy toisiinsa. Siis se jännite ilmaisee suoraan pakokaasun polttoaine/ilma suhteen tietyllä alueella. 5V rikas, 0V laiha. Nämä kapeakaistalambdat toimii tarkasti vain hyvin pienellä alueella. ECU säätää ruiskutusta kokoajan, jotta se pysyisi optimiseoksessa päästöjen suhteen ja se säätö tapahtuu lambdan antaman jännitteen perusteella. Siksi jännite menee ylös-alas.

    Tarkoitin nyt, että kun painat kaasua ja lambdan jännite nousee 5V:iin, niin se tarkoittaa että seos on rikkaalla. Tämä ei ole normaalia varsinkin jos se pysyy siellä ylhäällä kauan ja päästöt on pielessä. Jos nostat kierrokset lambdan jännitteen pitäisi tehdä samanlaista liikettä kuin tyhjäkäynnillä, muuten seos luonnollisesti pielessä.
    Miksi niitä ei näy inpassa tms? realoemkaa ei muistaakseni näyttänyt..
    voiko rikkinäinen katti näyttää vaikuttaa toho käyrään?

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    voeh.. mut eihä tossa ole kuin kaksi lambdaa. pakosarjas. vai mitä meinasit etummaisilla?
    ei oikee vaa mee kaalii et ne ois rikki, ku joka paikassa mitä tääl on lukenu, et se jännite pitää muuttua kokoaika.. ?
    kiitti janke infosta
    Kyl siellä pitäis olla katin jälkeen on ns. monitorointilambdat, jollei joku niitä ole ottanut pois.

    Ei ne sun lambat rikki ole, en sitä tarkottanu. Kannattaa ehkä ensin selvittää itselleen, miten lambdan jännite ja pakokaasun seos liittyy toisiinsa. Siis se jännite ilmaisee suoraan pakokaasun polttoaine/ilma suhteen tietyllä alueella. 5V rikas, 0V laiha. Nämä kapeakaistalambdat toimii tarkasti vain hyvin pienellä alueella. ECU säätää ruiskutusta kokoajan, jotta se pysyisi optimiseoksessa päästöjen suhteen ja se säätö tapahtuu lambdan antaman jännitteen perusteella. Siksi jännite menee ylös-alas.

    Tarkoitin nyt, että kun painat kaasua ja lambdan jännite nousee 5V:iin, niin se tarkoittaa että seos on rikkaalla. Tämä ei ole normaalia varsinkin jos se pysyy siellä ylhäällä kauan ja päästöt on pielessä. Jos nostat kierrokset lambdan jännitteen pitäisi tehdä samanlaista liikettä kuin tyhjäkäynnillä, muuten seos luonnollisesti pielessä.
    Last edited by pheno; 07-03-2014, 09:49.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Etummaiset lambdat toimii. Käyrä nousee ylös --> jännite siis nousee siis ja tarkoittaa että seos on rikas. Jännite 0:ssa --> laiha seos.

    Mutta tuo nyt ei ole ok tilanne, että se menee rikkaalle kaasua painaessa. Tilanteesta voisi saada enemmän selkoa, jos loggaisi lambdaintegraattorin arvoa jonkin aikaa ja samalla käyttäisi konetta paikallaan eri kierroksilla, niin näkisi kuinka paljon se sitä säätää. Se integraattori kertoo kuinka paljon ecu säätää suuttimien ruiskutusaikaa sillä hetkellä ja siihen tietysti vaikuttaa lambdan antama jännite (rikas/laiha seos).
    voeh.. mut eihä tossa ole kuin kaksi lambdaa. pakosarjas. vai mitä meinasit etummaisilla?
    ei oikee vaa mee kaalii et ne ois rikki, ku joka paikassa mitä tääl on lukenu, et se jännite pitää muuttua kokoaika.. ?
    kiitti janke infosta
    Last edited by jonsered92; 07-03-2014, 06:27.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    jonsered: Saat marmorilta noi imusarjan tiivisteet ja kaasuläppäkoteloon myös kannattaa vaihtaa tiivisteet samalla. Imusarjan irroitus ei ole hirveän vaikea homma ja Youtubesta taitaa löytyä videoita imusarja remonttiin.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Okei.. Tuo mitä Pheno sanoi tosta käyrän liikkumisesta, nii aattelin että lambdat eivät toimisi.
    Etummaiset lambdat toimii. Käyrä nousee ylös --> jännite siis nousee siis ja tarkoittaa että seos on rikas. Jännite 0:ssa --> laiha seos.

    Mutta tuo nyt ei ole ok tilanne, että se menee rikkaalle kaasua painaessa. Tilanteesta voisi saada enemmän selkoa, jos loggaisi lambdaintegraattorin arvoa jonkin aikaa ja samalla käyttäisi konetta paikallaan eri kierroksilla, niin näkisi kuinka paljon se sitä säätää. Se integraattori kertoo kuinka paljon ecu säätää suuttimien ruiskutusaikaa sillä hetkellä ja siihen tietysti vaikuttaa lambdan antama jännite (rikas/laiha seos).

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    Arvon kuuluukin heitellä tuolla tavalla. Ja sitten jos lambdat on parhaat päivänsä nähneet, niin tuo heittelyn taajuus pitenee.
    Eli lambdat on ehjät.

    Ja tuohon aikaisempaan kysymykseesi: Imusarjan tiivisteiden tarkistamiseksi/vaihtamiseksi imusarja on irroitettava.
    Okei.. Tuo mitä Pheno sanoi tosta käyrän liikkumisesta, nii aattelin että lambdat eivät toimisi. Liekkö vaikea homma toi imusarjan irroitus? Tiivisteitä ei varmaa iha joka paikasta saa.. Mutta liekkö se tarpeellista irroittaa kun total use oli 12 paremmalla puolella, välillä 11.75? Kun vertailin adaptioita sun ja janken kuvakaappauksiin nii ei ne kovi paljoo heittäneet. Tosin emmä niistä nii paljoa ymmärräkkään..

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Eli onko kumpiki lambda siis rikki, luulis että inpalla sen ois voinu huomata?
    Arvon kuuluukin heitellä tuolla tavalla. Ja sitten jos lambdat on parhaat päivänsä nähneet, niin tuo heittelyn taajuus pitenee.
    Eli lambdat on ehjät.

    Ja tuohon aikaisempaan kysymykseesi: Imusarjan tiivisteiden tarkistamiseksi/vaihtamiseksi imusarja on irroitettava.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Tyhjäkäynnil tekee tota mitä kuvassa ja kaasulla käyrä menee öö ylöspäin. INPAlla arvot seilaa 0.8-4.8 jotain en muista tarkkaa. Siis painoi kaasua tai ei käyrän pitäs mennä tollee käärmemäisesti niinku kuvassa? Perkele ei ymmärrä kohta enää mitä tolle tekee.. Eli onko kumpiki lambda siis rikki, luulis että inpalla sen ois voinu huomata?
    Last edited by jonsered92; 06-03-2014, 20:03.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Nonni käyty ajelee läppärin kans ja total use air oli tyhjäkäynnil 11.75-12.00. Lambda arvot vaihtelee kokoaika, kaasuakun painaa käyrä menee eteepäi ja moottorijarrulla tekee käyrää. Eli lambdat luulis toimiva?
    Täytyy viel ettii imuvikoi vklp ja se katti vaihtaa varmaa varulta ku ei tässä muuta enää keksi.
    Tossa Test-O ohjeman lambda arvot tyhjäkäynnil.
    hyvin näyttäisi toi ohjelma sulla pelittävän.

    meneekö käyrä ylos vai alas kun painat kaasua?

    kyllä ton lambdan pitäisi piirtää samanlaista käyrää läpi kierrosalueen. Niinhän siellä katsastuksessakin ne päästöt testataan.
    omassa autossa vasta kun painaa kaasun ihan pohjaan ajaessa menee seos rikkaalle, eli otetaan täystehot irti.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Nonni käyty ajelee läppärin kans ja total use air oli tyhjäkäynnil 11.75-12.00. Lambda arvot vaihtelee kokoaika, kaasuakun painaa käyrä menee eteepäi ja moottorijarrulla tekee käyrää. Eli lambdat luulis toimiva?
    Täytyy viel ettii imuvikoi vklp ja se katti vaihtaa varmaa varulta ku ei tässä muuta enää keksi.
    Tossa Test-O ohjeman lambda arvot tyhjäkäynnil.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by jonsered92 View Post
    Sain ladattua ja ini. näytti com1 samaa kuin inpassa eli luulis toimivan.
    En taida enää tälle iltaa mennä laittelee piuhoi autoon mutta huomenna vois kokeilla. Varmaa lämpimällä koneella kannattaa katsoa noita lambda arvoi?
    joo, lämpimänä. Etsi sellaista jobia kuin

    'Lambda-sensor voltage 1' ja
    'Lambda-sensor voltage 2'

    TUolla on useampi ecu MS 41:lle. Voit koittaa jos tuo osaa tunnistaa ecusi: File->Detect ecu. Muuten ecun löytää kun lukee vikakoodit, niin ecun tarkka nimi: esim. MS410DS1 lukee siellä ylälaidassa.

    Itse olen etsinyt imuvuotoja katsomalla tätä lambdan käyrää testolla ja suihkuttelemalla imusarjaan. Pari pientä vuotoa on löytynyt tällä tapaa.. mutta kai se savukone silti parempi on, jos sellaisen sattuu omistamaan Sulla voi olla edelleen imuvuoto jossain.

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    Noiden mittarin näyttämien arvojen mukaan pakokaasussa on myös jäännöshappi hieman koholla (02%). Pakoputkessakin saattaa siis olla joku pieni vuoto, mutta tuo arvo nousee myös imuvuodon seurauksena.

    Kannattaa purkaa imupuoli kokonaan, eli ihan imusarjan irroittamiseen saakka. Haitarikumin lisäksi imuvuotoja voi aiheuttaa öljynerotin (separaattori), lisäilmaluistin ja haitarikumin välinen letku, imusarjan tiivisteet, venttiilikopan tiivisteet, lisäilmaluistin ja imusarjan välissä oleva tiivisterengas, yms.

    Lue tämän topicin postaus #3.
    Meinasitko siis Kaol että imusarja irti vai purkaa siihen asti? Tympäsee ku kiire saada päästöt kuntoo ja ku ei taas enää tiiä mikä siin on? Pitäsköhä noide letkuje jälkee jos ne ei oo rikki, nii kattoa katti et onko se ehjä. Vai saako sitä aukaistua, epäilen. Laitan kohta tenttuu tankkii

    Leave a comment:


  • jonsered92
    replied
    Sain ladattua ja ini. näytti com1 samaa kuin inpassa eli luulis toimivan.
    En taida enää tälle iltaa mennä laittelee piuhoi autoon mutta huomenna vois kokeilla. Varmaa lämpimällä koneella kannattaa katsoa noita lambda arvoi?

    Leave a comment:

Working...
X