Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varoitus!! Vettä jarrutehostimessa---> Moottoririkko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rocla
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2002
    • 7692
    • Kajaani

    #16
    Originally posted by ss-works View Post
    anteeksi jos kysyn,mutta miten tuo vesi voi rikkoa moottorin..?
    Jarrutehostin toimii alipaineella.

    Bensa autossa alipaine otetaan moottorin imusarjasta.

    Moottori siis imee ilmaa tehostimelta ja niin syntyy ilmavirta tehostimen "läpi" imuilmaan jolloin vesi tietysti liikkuu imun suuntaan ja päätyy sylintereihin.

    Puritustahdin aikana moottori puristaa sylinterissä olevan tavaran noin kymmenesosaan alkuperäisestä tilavuudesta, ilma/polttoaineseos puristuu helposti sen verran, mutta jos tilavuudesta onkin tarpeeksi nestettä ei puristumista tapahdukkaan ja jonku paikan on annettava periksi.

    Pienimmillään moottori vain sammuu, mutta yleensä mäntä, kiertokanki, lohko tai kansi tai joku näiden yhdistelmistä vaurioituu.
    Olli.

    Comment

    • ss-works
      Newbiemmer
      • May 2011
      • 18
      • Karjaa

      #17
      Originally posted by Rocla View Post
      Jarrutehostin toimii alipaineella.

      Bensa autossa alipaine otetaan moottorin imusarjasta.

      Moottori siis imee ilmaa tehostimelta ja niin syntyy ilmavirta tehostimen "läpi" imuilmaan jolloin vesi tietysti liikkuu imun suuntaan ja päätyy sylintereihin.

      Puritustahdin aikana moottori puristaa sylinterissä olevan tavaran noin kymmenesosaan alkuperäisestä tilavuudesta, ilma/polttoaineseos puristuu helposti sen verran, mutta jos tilavuudesta onkin tarpeeksi nestettä ei puristumista tapahdukkaan ja jonku paikan on annettava periksi.

      Pienimmillään moottori vain sammuu, mutta yleensä mäntä, kiertokanki, lohko tai kansi tai joku näiden yhdistelmistä vaurioituu.
      Tiedän hydrauliikasta sen verran että nestettä ei voi puristaa,mutta että sylinteriin saisi niin paljon pelkästään vettä niin lyhyessä ajassa tarkoittaisi melkein sitä että alipaine-letkun koko olisi oltava iso ja moottori melkein yksi-cylinterinen.kuulostaa jotenkin uskomattomalta...Sitten vielä jotkut harrastaa ahdetuissa moottoreissa vesiruisku-järjestelmiä...

      Comment

      • Tume
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2005
        • 250
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by AT_VARE View Post
        530 da Touringissa vedenpoistoaukot aivan tukkeessa. Oli jo kompostoituminenkin aika pitkällä. Hyvä vinkki tämä, kiitosta vaan!
        Tässä threadin aiheena olevassa autossa oli todellakin jo kompostoitunutta multaa poteron pohjalla. Auto on vähän ajettu ja huollettu aina merkkilikkeessä, viimeksi muutama kuukausi ennen tuhoa. Ilmeiseisesti eivät liikoja tarkistele noita vedenpoistoreikiä. Autosta oli myös yritetty paikantaa lasinpyyhkijöiden pätkimiseen liittyvää vikaa, merkkiliike oli vaihtanut pyyhkijöiden releen. Konetta irroittaessa huomasin että siellähän se ui pyyhkijänmoottorikin omassa poterossaan, samaa mujua vedenpoistoreiät täynnä.
        F11 530xd M-sport -16, E39 530i M-sport -01, Manta A 2.4 -74

        Ex: 5x F1X, 10× E6X, 8× E39, 2× E36, 2× E34

        Comment

        • Tume
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 250
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by ss-works View Post
          Tiedän hydrauliikasta sen verran että nestettä ei voi puristaa,mutta että sylinteriin saisi niin paljon pelkästään vettä niin lyhyessä ajassa tarkoittaisi melkein sitä että alipaine-letkun koko olisi oltava iso ja moottori melkein yksi-cylinterinen.kuulostaa jotenkin uskomattomalta...Sitten vielä jotkut harrastaa ahdetuissa moottoreissa vesiruisku-järjestelmiä...
          Vahvaa tietämystä!
          F11 530xd M-sport -16, E39 530i M-sport -01, Manta A 2.4 -74

          Ex: 5x F1X, 10× E6X, 8× E39, 2× E36, 2× E34

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #20
            Originally posted by ss-works View Post
            Tiedän hydrauliikasta sen verran että nestettä ei voi puristaa,mutta että sylinteriin saisi niin paljon pelkästään vettä niin lyhyessä ajassa tarkoittaisi melkein sitä että alipaine-letkun koko olisi oltava iso ja moottori melkein yksi-cylinterinen.kuulostaa jotenkin uskomattomalta...Sitten vielä jotkut harrastaa ahdetuissa moottoreissa vesiruisku-järjestelmiä...
            Ei sitä tarvita sylinterillistä, rittää että sitä on suuruusluokkaiseti enemmän kuin yhden sylinteri puristustilavuus, jos otetaan kiintopisteeksi että se puristussuhde on suuruusluokkaa 10:1 niin kymmensosa yhden sylinterin tilavuudesta kerta-annoksena riittää.

            EDIT: nimenomaan puhutaa tilavuudesta, polttoaine ja ilma ovat eri painoisia ja seossuhde esitetään painon perusteella, ei tilavuuden.
            Last edited by Rocla; 18-11-2012, 07:02.
            Olli.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #21
              Originally posted by duuk View Post
              En suosittele tarviketta.
              Muilla huonoja kokemuksia DSC:n kanssa tarvike tehostimesta? Saattaa oma mennä kohta vaihtoon, olisi kiva tietää mitä ostaa vai ostaakko mitään.

              Comment

              • duuk
                Moderator
                • Dec 2006
                • 10512
                • Saaressa

                #22
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Muilla huonoja kokemuksia DSC:n kanssa tarvike tehostimesta? Saattaa oma mennä kohta vaihtoon, olisi kiva tietää mitä ostaa vai ostaakko mitään.
                nick WSE1 oli sattumalta tullut ko homma vastaan, eli on niitä muitakin epäonnisia kuin me.

                duke's garage:
                Suzuki R50
                E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                S38 S54 S62

                instagram: _duuk

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7456
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Kuten edellä todettu kotelon väärä kasaus usein tuo ongelman esiin. Asentaessa kotelon tuulilasin puoleinen ulkoreuna pitää ensin asentaa tuulilasin alamuovin alle. Jos tuota ei tee ajatuksella, kotelo jää helposti siihen tuulilasin alamuovin etupuolelle ja tuulilasilta valuva vesi pääsee suoraan alamuovin ja kotelon välisestä saumasta alapoteroon.
                  Tämän suhteen on tosiaan syytä olla tarkkana varsinkin silloin kun huollattaa autoaan jossain. Eilen vaihdatin jarrunesteet paikallisella hyvämaiseisella pajalla jossa olen itsekin autoani muutaman kerran käyttänyt. Niin vain olivat kasanneet tuon väärin ja huomasin asian tietysti vasta kun olin jo itse ihan muualla. En jaksanut alkaa itse korjaan virhettä joten ajelin takaisin pajalle jossa kahden miehen voimin saivat sen lopulta kohdilleen.

                  Seuraavalla kerralla kyylään taas kai siellä hallissa jotta säästyy omaa aikaa ja bensaa.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • cor
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 55
                    • Helsinki

                    #24
                    Mistäs muualta näitä Lucasin tehostajia kannattaa lähteä kyselemään kun marmorilta. schmiedmann verkkosivut näyttäis ei oolta, samoin merteil. Jossain topissa olis ollut maininta koivusesta ja hinnaksi 300eskoa, onko päivitettyä tietoa tähän?
                    530da e39 touring, Vw corrado

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #25
                      Tehostajassa oli vettä ja se jäätyi ekoilla pakkasilla. Jarrut toimi, muttei tehostanut ollenkaan. Laitoin alkoholia sisään ja imin tyhjäksi, ei jäätynyt enää. No nyt sitten se jäätyy niin, että on hätäjarrutehostus aina päällä. Eli kun hiemankin painaa jarrua on nenä ratissa samantien. Ottaa jarrut aika ärhäkkäästi. Haitanneeko tuo ajella noin vai pitäisikö asialle tehdä jotain, toisaalta ihan kiva kun jarrut on tehokkaat kun tottuu käyttämään?

                      Comment

                      • Jürgen_
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2008
                        • 2707
                        • Mylsä

                        #26
                        Oman kärrin tehostimen kuivauksesta on jo aikaa ja edelleen toimii. Ei siis aina tarvita uutta tehostinta.
                        Tuossa se ko. projektikertomus
                        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Veljen 530d:ssä näyttäisi olevan topikin mukainen ongelma, joskaan moottorivauriota ei ole päässyt syntymään. Alkoi vain kiinnostamaan sellainen seikka, että voiko autoa siirtää muutama kymmenen metriä jos tehostajassa on vähänkään vettä? Pumppasin tehostajasta puoli litraa vettä pois, mutta eihän sinne näe, että jäikö pohjalle jotakin. Uusi tehostaja on jo tilattu, mutta tarvitsisi siirtää autoa tallista pois ja talliin takaisin (yhden toisen auton tiellä). Eli onko tuo moottorivaurion vaara olemassa vasta siinä vaiheessa kun se veden pinta pääsee sen alipaineletkun liitoksen korkeudelle?

                          Toinen kysymys koski tehostajaa. Täällä on pariin otteeseen mainittu, ettei tarviketehostaja toimi, mutta puhutaanko nyt siis varsinaisesta tehostajasta (siitä "rummusta") vai jarrupääsylinteristä? Autoon on viime talvena vaihdettu uusi jarrupääsylinteri ja nyt lähti KL:stä alkuperäinen tehostaja tilaukseen.

                          Comment

                          • Masatus
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 867
                            • Haukipudas

                            #28
                            Kovimmat pakkaset ohi ja sain vihdoin tarkastettua omastakin autosta tilanteen, no kaikki hyvin nyt voi taas nukkua yöt rauhassa. Mutta sanokaapa nyt miten sen suodatin kotelon oikein kuuluu olla. Mielestäni kuvissa muovit on oikein, kun ilman väkivaltaa niitä ei tuon kummemmin oikein saakkaan, mutta nyt sinne jää pieni rako mistä vettä voi mennä ohi rännien juurikin sinne tehostaja monttuun.
                            Pitäisikö noiden punaisella nuolella merkattujen kielekkeiden olla toisinpäin, joka kyllä vaatisi verisiä rystysiä ja pakkasessa paukkavia muoveja. Teropallahan se on niin uusi auto, että muovit ovat vielä siinä mallissa kuin ne ovat tehtaalla asennettu, viitikkö vilkasta.
                            Last edited by Masatus; 03-03-2014, 13:35.

                            Comment

                            • marcus_108
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2012
                              • 578
                              • Hyllykallio

                              #29
                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Veljen 530d:ssä näyttäisi olevan topikin mukainen ongelma, joskaan moottorivauriota ei ole päässyt syntymään. Alkoi vain kiinnostamaan sellainen seikka, että voiko autoa siirtää muutama kymmenen metriä jos tehostajassa on vähänkään vettä? Pumppasin tehostajasta puoli litraa vettä pois, mutta eihän sinne näe, että jäikö pohjalle jotakin. Uusi tehostaja on jo tilattu, mutta tarvitsisi siirtää autoa tallista pois ja talliin takaisin (yhden toisen auton tiellä). Eli onko tuo moottorivaurion vaara olemassa vasta siinä vaiheessa kun se veden pinta pääsee sen alipaineletkun liitoksen korkeudelle?

                              Toinen kysymys koski tehostajaa. Täällä on pariin otteeseen mainittu, ettei tarviketehostaja toimi, mutta puhutaanko nyt siis varsinaisesta tehostajasta (siitä "rummusta") vai jarrupääsylinteristä? Autoon on viime talvena vaihdettu uusi jarrupääsylinteri ja nyt lähti KL:stä alkuperäinen tehostaja tilaukseen.
                              Ymmärtääkseni se vesi menee just sieltä alipaine letkusta jos on mennäkseen, oon ainaki ite siirrellyt autoa ja nosturilla ollut kun on muita huoltoja tehty tässä uutt pumppua odotellessa.

                              Sehän on se alkuperäinen tehostaja Lucas:in tekemä joka myös lukee siinä tehostajassa mutta on myös BMW:n leimat, ei kai tohon saa edes muuta kun sen Lucas:in tehostajan uutena tai käytettynä... Oikokoon joku jos oon vääräs.
                              Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
                              Ford Mondeo 1.8 Stw -01

                              Ex:
                              E39 523i touring -99
                              Opel kadett E 1.6 -89
                              Seat Toledo 1.8 -92
                              Toyota corolla Lb 1.6 -87
                              Vw passat farkku 1.8 -99

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1838
                                • Kotona/Poissa

                                #30
                                Originally posted by Masatus View Post
                                Kovimmat pakkaset ohi ja sain vihdoin tarkastettua omastakin autosta tilanteen, no kaikki hyvin nyt voi taas nukkua yöt rauhassa. Mutta sanokaapa nyt miten sen suodatin kotelon oikein kuuluu olla. Mielestäni kuvissa muovit on oikein, kun ilman väkivaltaa niitä ei tuon kummemmin oikein saakkaan, mutta nyt sinne jää pieni rako mistä vettä voi mennä ohi rännien juurikin sinne tehostaja monttuun.
                                Pitäisikö noiden punaisella nuolella merkattujen kielekkeiden olla toisinpäin, joka kyllä vaatisi verisiä rystysiä ja pakkasessa paukkavia muoveja. Teropallahan se on niin uusi auto, että muovit ovat vielä siinä mallissa kuin ne ovat tehtaalla asennettu, viitikkö vilkasta.
                                Näyttäis olevan just väärinpäin, sekä tuo punaisella merkattu kohta että se siinä niiden vasemmalla puolella oleva väli.

                                Eli sen suodattimen kotelon reunat pitää laittaa tuulilasimuovin alle pujottamalla. Kieltämättä hankalaa (varsinkin kun pitäisi laittaa samalla se vedenpoistoaukko lokasuojan aukkoon ja toisesta päästä se iso ilmanottoputki yhtäaikaa tuohon koteloon sekä siihen rintapeltiin osia särkemättä...) mutta onnistuu kyllä ilman voimaa kun keksii oikeat liikkeet.

                                Siinä suodatinkotelossa olevat lenkit joihin suodattimen kannen 'sarvet' pujotetaan, olisi oltava laitettu sen tuulilasimuovin alta aukoista läpi. Kuvassa kotelon runko on laitettu kokonaan tuulilasimuovin päälle.

                                Varmaankin juuri väärän asennuksen takia kuvista näkee, että se tuulilasimuovi on murtunut tuulilasinpyyhkijän juuresta, kun muovit painaa toisiaan väärässä asennossa.

                                P.S.
                                Kovin pakkasella ei ehkä kannata alkaa asennella, varmempi mennä lämpimään ettei murra muoveja lisää. Ehjiä muoveja varmaan saa joko purkamoilta tai tiskiltä. Tuskin maksaa maltaita.
                                Last edited by Havis; 07-12-2012, 18:30.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎