Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Perä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #46
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Ei se pieni klappi ole vaarallista,jos ei "lähettele".Eli normaalissa ajossa kyllä kestää,jos perä muuten on äänetön (siis hammaskosketus ja laakerointi).Kun perään tulee normaalia kulumisesta aiheutuvaa välystä,niin juurikin äkkilähdöillä nuo vetopyörästön hampaat saa paskaksi.Jos perä rupeaa enemmin pitämään ylimääräistä ääntelyä,niin vasta silloin huolestuisin.
    Eipä automaatilla paljon revitellä.

    Olisikohan Jankellakin hypännyt ratas yli välyksen takia?

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #47
      Ei bemarista pinjonit/lautaspyörät hajoa vaikka laakerit olis missä mallissa, leipoo kiinni ennen. Tasauspyörästöt kyllä saa menemään, sudittelee yhdellä pyörällä sopivasti niin alkaa jo paukkumaan käännöksissä tai lähtee hampaat kokonaan ja matkanteko loppuu siihen. Yli ei mahdu hyppäämään mitenkään, hampaat pitää mennä sileäksi.

      Havis: Kyllä ne sisä- ja ulko-osat liikkuu toistensa suhteen pitkittäin
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10038
        • KVLA

        #48
        Originally posted by Cell View Post
        Ei bemarista pinjonit/lautaspyörät hajoa vaikka laakerit olis missä mallissa, leipoo kiinni ennen
        Omasta on kaksi perää hajonnut.Lautaspyörän hampaat lohjenneet molemmista.Ei tosin tavis E39,vaan sigun M5:n (lukolla tietty).Toinen hajosi "polkemalla".Toinen ihan tavallisessa moottorijarrutuksessa 40km/h vauhdista.Ja tätä perää ei oltu edes kengitty niin hirveästi (äänetön ja välyksetön perä,ajettu vain 126tkm).

        Jostain vaan aiemmin luin,ettei M5:n perää saa reippaallakaan ajolla hajalle.
        Last edited by Heguli 31; 28-02-2013, 21:18.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #49
          Mielenkiintoista, että vielä kaksi samasta autosta :think Kyllä niitä siinä määrin vähän menee maailmallakin, ettei ole kovin väärin sanoa niiden kestävän mitä tahansa käyttöä. Pinjonin rataspään laakerit korkkaa lähes poikkeuksetta ainakin muista peristä jos tasauspyörästö on kunnossa (paitsi siitä e36 miniperästä), eikä tuota voi olla huomaamatta kun ei kerrasta tule ja on korjattavissa.

          Todella harvinaista kuitenkin, paskana olevia periä on meilläkin kottikärryllinen tallilla mutta hammaspyörävaurioita ei löydy juurikaan edes siitä josta paloi öljyt ja kaikki muoviosat suli ympäriltä...
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10038
            • KVLA

            #50
            Kirjoitin edellisessä viestissäni virheellisesti pinionista (editoin oikeaksi).Molemmissa siis oli hammasvauriot lautaspyörässä.Yritin etsiä kuvia niistä koneeltani,mutta perät myytyäni olen näköjään kuvatkin jo poistanut.Näin itsekkin olen lueskellut,ettei ämmäläisen perää saa ajamalla rikki.Korkeintaan lukkomurikan,joka näissä perissä jäi kyllä ehjiksi.
            Last edited by Heguli 31; 01-03-2013, 06:55.

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #51
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Eipä automaatilla paljon revitellä.

              Olisikohan Jankellakin hypännyt ratas yli välyksen takia?
              En tiedä mikä sielä peräpäässä on kuralla Mitään meteliä ei kuulu ja tänään kulki auto taas normaalisti, eli ei niiauksia yms. Laakeri ei ole paskana eikä narinakaan ja tukivarret ovat hyvässä kunnossa? Täytyy auto viedä asiantuntialle, kunhan saan tuon hammastangon tässä joku päivä vaihdettua.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #52
                Palataas tähän. Aikaisemmin tuossa kirjoittelinki tuosta kun kiihdyttää rajusti,niin ikään kuin joku ratas hyppelehtisi yli. No eilen kiihdyttelin, niin nyt se kolina tulikin selvästi siitä kartaanin paikkeilta? Mikähän siellä nyt on? En ole vieläkään ehtinyt tilata osia, mutta kuinka se kartaanin tuki-laakeri metelöi/oireilee tai se rättinivel kun ovat paskana??
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #53
                  Niin, eli selvästi kardaani hakkaa "rajussa" kiihdytyksessä pohjaan, eli onko siellä se rättinivel vai laakeri rikki? Pitääkö kummatkin vaihtaa, kun kerta alkaa purkamaan?
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Fastpiksu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2010
                    • 1571
                    • Kajaani-Paltamo

                    #54
                    Jompikumpi, veikkaan tukilaakeria.
                    Chevrolet Express van
                    Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
                    E36 325i group F

                    Ex:
                    e34 525i
                    e34 525tds "superturbo"
                    e39 530d M-Sport

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #55
                      Originally posted by Fastpiksu View Post
                      Jompikumpi, veikkaan tukilaakeria.
                      Eli, vaihdan kummatkin. Tarvike osia ei kannatta tässäkään huollossa käyttää?

                      Jännä, kun tukilaakeri vaihtuu juuri 04/1997 eli mikä siinä muuttuu?
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • TeeKoo
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2012
                        • 84
                        • Merikarvia

                        #56
                        Originally posted by janke View Post
                        Eli, vaihdan kummatkin. Tarvike osia ei kannatta tässäkään huollossa käyttää?

                        Jännä, kun tukilaakeri vaihtuu juuri 04/1997 eli mikä siinä muuttuu?
                        Se rätti jäi mulla tarvikeosaksi, mutta laakerin jouduin vaihtamaan toisen kerran, kun eka oli tarvike (ja paska). Joten laakeriksi ainakin alkup. osa.

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          #57
                          Originally posted by TeeKoo View Post
                          Se rätti jäi mulla tarvikeosaksi, mutta laakerin jouduin vaihtamaan toisen kerran, kun eka oli tarvike (ja paska). Joten laakeriksi ainakin alkup. osa.
                          kahtelkee myös se vakionopeusnivel että onko välystä. Niistä kun rasvat kuivaa niin alkaa oireilla eri tavoin, mm. siten että vetopäällä alkaa kardaani vispaamaan. Tukilaakeri näistä taitaa hajota vain jonkun muun osan pettämisen seurauksena.

                          Comment

                          • Foksu
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2012
                            • 74
                            • Valkeakoski

                            #58
                            E39 PuoliLukkoPerä

                            Nonni. Toinen puoli lukossa.
                            Tavallisesta ajosta se siihen jäi odottelemaan seuraavaa käyttökertaa.

                            Auto seissyt kolmisen kuukautta. Lähti laakista käyntiin, mutta eipä tuo tykkää liikahtaa eteen, eikä taakse.
                            Kuskin puoleinen takapyörä kuitenkin pyöris ja hauais liikkeelle sutimisesta päätellen, mutta hanttipuolen pyörä 'lukossa'.

                            Nostin kulman ylös, kokeilin P- ja N-asennossa pyörittää rengasta.
                            Levyjarrusta näkee edestakaisen liikkeen n. 5mm, joten jarrupalat ei jarruta.
                            Tuntuu kuin jonkin hammasratasvälyksen verran liikkuisi ees-taas.

                            Nyt meni peukalo keskelle kämmentä.
                            Mikähän vikana?
                            F11 N52B30

                            Comment

                            • BMW_Harrastaja
                              BTCF Member
                              • Dec 2012
                              • 819
                              • Oulu area

                              #59
                              Käsijarru hirttäny?
                              BMW driver and owner since 2000.

                              Comment

                              • N.u.t
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2008
                                • 202
                                • Seinäjoki

                                #60
                                Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                                Käsijarru hirttäny?
                                Sama tuli mieleen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎