memebuy23buy

E39 automaattiloota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #16
    Originally posted by Samppae39 View Post
    Ja jos on jo rullailtu samoilla öljyillä pitkästi yli 200tkm, niin parempi ku antaa sitten olla.
    Ei tälläkään käytännössä ole merkitystä. Jos laatikko ei toimi miellyttävästi mutta ei kutenkaan ole teknisesti vialla toimintaa voi saada mukavammaksi vaihtamalla öljyt, kaikki kerrallaan huuhtelumenetelmällä. Laatikon keston kannalta ei öljynvaihto oikein suoritettuna teknisesti ehjään laatikkoon lyhennä laatikon ikää millään tavalla. Legendat saavat usein alkunsa siitä kun viallista laatikkoa on yritetty elvyttää öljyt vaihtamalla ja laatikko on sitten hajonnut pian öljynvaihdon jälkeen, minkä se olisi toki tehnyt muutenkin siinä tapauksessa.
    Nämä muka huonomaineiset GM laatikotkin kestävät useimmiten jopa 500tkm vaihtoi öljyjä tai sitten ei, mutta raskaassa vedossa olevissa autoissa on korjaustarvetta ilmennyt 300tkm kohdalla. Suurimmalla osalla asiakkaistamme on autossaan ihan hyvin toimiva GM laatikko (yleisin huollettava malli on edelleen E39 530D), vikoja on ollut todella harvoissa yksilöissä. Toki joitakin harvoja yksilöitä on mennyt remonttiin vähänkin ajettuna mutta tämä on pääasiassa sattumaa jonka pohjalta ei todellakaan pitäisi yleistää, puhutaan ennemminkin promille kuin prosenttiluokasta koskien koko E39 530D kantaa.

    Comment

    • Endryyx
      BTCF Member
      • Jun 2011
      • 102
      • Vantaa huuds

      #17
      Originally posted by Samppae39 View Post
      Ja jos on jo rullailtu samoilla öljyillä pitkästi yli 200tkm, niin parempi ku antaa sitten olla.

      okei, ku tässä olis kiikariss saksassa kaksi e39 530d v.2003/3 mut sitten kiinostaa enemmän millä on ajettu se 196tkm.... mut pjerkele ku ei osaa vastaa sähköpostiin
      Russian style matttWhite e60 535d 340hv/712nm

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10114
        • KVLA

        #18
        Originally posted by Endryyx View Post
        okei, ku tässä olis kiikariss saksassa kaksi e39 530d v.2003/3 mut sitten kiinostaa enemmän millä on ajettu se 196tkm.... mut pjerkele ku ei osaa vastaa sähköpostiin
        Jos/kun kyseessä on sitten se ns. Saksantuonti,niin älä ihan sokeasti luota tuohon mittarilukemaan/huoltokirjan merkintöihin.Eli voi pitää paikkansa tai sitten ei.

        Mutta jos autosta lytyy ns. merkkiliikkeen=Bmw oma huoltokirja asiallisin merkinnöin,niin silloin sen paikkaansapitävyyden voi paikallisessa Bmw huollossa käydä tarkistuttamassa ennen ostopäätöstä.Tämä on jo jonkinlainen tae oikeista kilometreistä.
        Last edited by Heguli 31; 08-02-2013, 08:39.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by WSE1 View Post
          .. Laatikon keston kannalta ei öljynvaihto oikein suoritettuna teknisesti ehjään laatikkoon lyhennä laatikon ikää millään tavalla....
          Mutta, tämä yhtälö kun ei kuitenkaan reaalimaailmassa oikeasti toteudu.
          Eli pään pensaaseen laittaminen..."kun öljynvaihto suoritetaan oikein"...toimii vain satukirjoissa kun näitä öljynvaihtotarinoita maailmalla kuuntelee.
          Väitän että jopa 50% öljynvaihdoista ei mene niin kuin strömsössä(huolellisesti koko laatikko+turbiini+lauhdutin huuhdellen...oikealla öljyllä, oikealla täyttömäärällä), vaan todellisuudessa jokin näistä "hyvän öljynvaihdon" muuttujista mättää.
          Näitä öljynvaihtoja kun on päässyt seuraamaan sivusta eri huoltoliikkeissä, niin välillä tuntuu että aivan oikein niitä ei tehdä missään, vaan koko hoito on enemmän valohoitoa josta otetaan hälmöiltä rahat pois.
          Jo tuo oikean öljylaadun löytäminen useimmiten tuntuu ylivoimaiselta, mikäli asiakas itse ei tuo oikeita öljyjä ja oikeata määrää tullessaan.
          Eli näihin nyt heitellään aivan mitä sattuu ja tuo "huuhtelukin" on käytännössä
          vanhojen lirutus öljypohjasta sen mitä tulee ja uutta saman verran tilalle.
          Näin jopa merkkiliikkeissä, joten tuo "jos", on ihan aikuisten oikeasti usein vain jos.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10114
            • KVLA

            #20
            Originally posted by Hemi View Post
            Eli pään pensaaseen laittaminen..."kun öljynvaihto suoritetaan oikein"...toimii vain satukirjoissa kun näitä öljynvaihtotarinoita maailmalla kuuntelee.
            Väitän että jopa 50% öljynvaihdoista ei mene niin kuin strömsössä(huolellisesti koko laatikko+turbiini+lauhdutin huuhdellen...oikealla öljyllä, oikealla täyttömäärällä), vaan todellisuudessa jokin näistä "hyvän öljynvaihdon" muuttujista mättää.
            Ehkäpä näin.Mutta silloinhan tuota öljynvaihtoa ei ole suoritettu oikein,mitä WSE1 peräänkuulutti.

            Comment

            • bemwe
              BTCF Member
              • Sep 2004
              • 220
              • II

              #21
              Täälläkin lähenee 400tkm, eikä ole laatikkoon koskettu. Tuntuu että tuo moottori loppuu varmaan ennen laatikkoa

              Comment

              • Janis Petke
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 73
                • Kouvostoliitto

                #22
                Nyt on Baijerin härän suoli huuhdeltu, uusi suodatin, tiiviste ja uudet rasvat vattassa.

                Ei vajaatäyttöjä, eikä häsläämistä. Ja jos ei kestä niin revetköön, ranskanpulla...

                Yhteistyössä:

                -Voitelukeskus
                -KL-varaosat
                -Tommin Autohuolto
                -AGCO Power
                -The Driving Machine-

                Comment

                • WSE1
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3242
                  • Suomusjärvi

                  #23
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Mutta, tämä yhtälö kun ei kuitenkaan reaalimaailmassa oikeasti toteudu.
                  Eli pään pensaaseen laittaminen..."kun öljynvaihto suoritetaan oikein"...toimii vain satukirjoissa kun näitä öljynvaihtotarinoita maailmalla kuuntelee.
                  Väitän että jopa 50% öljynvaihdoista ei mene niin kuin strömsössä(huolellisesti koko laatikko+turbiini+lauhdutin huuhdellen...oikealla öljyllä, oikealla täyttömäärällä), vaan todellisuudessa jokin näistä "hyvän öljynvaihdon" muuttujista mättää.
                  Näitä öljynvaihtoja kun on päässyt seuraamaan sivusta eri huoltoliikkeissä, niin välillä tuntuu että aivan oikein niitä ei tehdä missään, vaan koko hoito on enemmän valohoitoa josta otetaan hälmöiltä rahat pois.
                  Jo tuo oikean öljylaadun löytäminen useimmiten tuntuu ylivoimaiselta, mikäli asiakas itse ei tuo oikeita öljyjä ja oikeata määrää tullessaan.
                  Eli näihin nyt heitellään aivan mitä sattuu ja tuo "huuhtelukin" on käytännössä
                  vanhojen lirutus öljypohjasta sen mitä tulee ja uutta saman verran tilalle.
                  Näin jopa merkkiliikkeissä, joten tuo "jos", on ihan aikuisten oikeasti usein vain jos.
                  Ensinnäkin, tärkeintä on koeajo jossa tarkastetaan laatikon toiminta. Aina sitä ei toki ole tarpeen tehdä jos luotetaan auton ajokilometrimäärään. Koeajo siksi ettei vialliseen tai huonosti toimivaan laatikkoon ole oikeastaan koskaan järkeä lähteä heti vaihtamaan öljyä, vaan siinä tapauksessa lähdetään ensin öljymäärän tarkastuksesta ja jos vika oli tässä ja laatikko nyt toimii oikein niin vaihto voidaan suorittaa, toki öljyn vähenemisen syy tulee tällöinkin selvittää ja korjata. Käytännössä muita suoranaisia toimintahäiriöitä harvemmin saadaan öljyn vaihdolla parannettua.

                  Samalla siis tärkeintä on oikea täyttömäärä. Tämä vaikuttaa laatikon kestoon ja toimintaan aivan suoraan. Öljymäärän tarkistuksessa tulee ottaa ehdottomasti aina huomioon laatikkokohtaiset ohjeistukset vaihteista, moottorin käyttämisestä ja öljyn lämpötilasta määrän täsmäyksen aikana.

                  Seuraavaksi tärkeimpänä on periaatteessa oikea öljylaatu. Sinänsä mikätahansa nykylaatikkokin toimii käytännössä millätahansa dexron3 ja sen jälkeisillä öljylaaduilla suoranaisesti siitä rikkoutumatta joskin vaihtamistapahtumassa saattaa olla pieniä eroja ja varsinkin kylmänä toiminnassa voi havaita eroja jo selkeämmin heti vaihdon jälkeen, nämä liian paksusta öljystä johtuvat hidastelut toki kuluttavat laatikkoa enemmän kuin toiminta oikealla öljyllä. HUOM! Oikeastaan enemmän suoranaisia ja välittömiäkin ongelmia saa aikaan laittamalla vanhempaan ja jo kuluneeseen laatikkoon liian ohutta eli pääsääntöisesti uudempien laatikoiden kalliimpaa öljyä! Sähköisesti ohjatuissa laatikoissa tietysti öljyn mahdollisimman huono sähkönjohtavuus on eduksi mutta kyllä speksit täyttyvät jo dex3 öljyillä. Tietysti öljyn ominaisuuksien muutoksilla ja pitkäaikaisessa toiminnassa tulee eroa jos laatikkoon on kaadettu mitätahansa öljyä, nämä ongelmat alkavat näkymään ajan kanssa. Jos esimerkiksi 6hp laatikolla ajetaan 160tkm perus dexron 3 öljyllä on ajan kanssa ongelmia odotettavissa todennäköisesti joskaan välitöntä laatikkorikkoa ei välttämättä tämän johdosta tapahdu, vaikka sellaisenkin mahdollisuus on olemassa aivan kylmimmillä pakkaskeleillä.

                  Toki en ole ehtinyt käytännössä kokeilemaan vielä 6hp laatikkoa atf320 öljyllä, mutta minulla on yksi testilaatikko jolla näitä ajellaan kun ehtii ja periaatteessa kiinnostaisi tehdä kestotesti kuinka kauan 6hp menee mobilin 320 perusöljyllä mutta epäilisin että tulokset alkavat näkymään vasta vuosien päästä kun ajomäärää on saatu kerrytettyä riittävästi... Esimerkiksi Duradrivellä 6hp toimii mainiosti vaikka öljy ei ole siihen suoranaisesti tarkoitettu. Asiakasautoihin emme luonnollisestikaan vääräntyyppisiä öljyjä laita ellei asiakas itse sitä ehdottomasti vaadi (tällöin asia on muutoinkin keskusteltu ja tähän voi olla syynsä, esimerkiksi nykimisen vähentäminen mutta tämä ei ole missään tapauksessa suositus toimia näin kyseisissä ongelmissa, minkäänlaista takuutahan ei "vääriä" öljyjä pyydettäessä luonnollisestikaan ole).

                  Tähän voidaan myös todeta että yhdestäkään öljynvaihdosta mihinkään laatikkoon ei ole vielä tähän meneessä aiheutunut yhtään laatikon vikaantumista. Toki öljynvaihdolla on myös harvemmin ollut vaikutusta eräissä zf laatikoissa yleiseen turbiinin lukittumisen aiheuttamaan nykimiseen.

                  Huuhtelu ei ole niinkään tärkeää mutta toki ehdottoman suositeltavaa jos puhutaan öljynvaihdosta koska muutoinhan öljy ei varsinaisesti edes vaihdu kunnolla vaan vain noin kolmasosaltaan ja tätä ei oikein voi kutsua öljynvaihdoksi pitkällä aikavälillä, toki jos öljypohjan kautta vaihtoa tehdään tarpeeksi usein niinkuin ennenvahaan oli huolto-ohjelmissa niin tuleehan se koko öljymääräkin vaihdettua ajan oloon, nykyautoissa vaan suodattimen ja työn hintojen kannnalta suhteessa itse öljyn hintaan perinteisessä vaihtotavassa ei ole mitään järkeä vaan parempi on vaihtaa kaikki kerralla ja ajaa sitten pidempään. Lisäksi jos toiminta halutaan pitää uusien öljyjen tasolla tulisi "vanhanaikaista" "öljynvaihtoa" tehdä heti uudesta saakka tiheällä huoltovälillä.

                  Lopputoteamana: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelumenetelmällä kaikki vaihtaen ei ole millään tavoin ylivoimaista eikä hankalaa tehdä oikein, tätä perushuoltotoimenpidettä on kyllä aivan turha dramatisoida.
                  Öljylaadun varmistaminen on hommista useimmiten se helpoin, BMW tapauksissa varsinkin ravenolin öljyissä lukee suoraan astian kyljessä onko öljy tarkoitettu 4, 5 vai 6hp laatikoihin. Jos laittaa vanhempaan laatikkoon huom-> viskositeetiltaan oikeat <-lifetime öljyt vaikka laatikko ei sellaisia tarvitsisikaan ei siitäkään ole mitään haittaa pientä hinnanlisää lukuunottamatta.
                  (Jos vanhempaan laatikkoon sen sijaan laittaa viskositeetiltaan liian ohuet uudemmat öljyt todennäköisesti ongelmia ilmenee).

                  Öljynvaihdon tarpeelisuudesta: On käytännössä havaittua että useimmiten lifetime öljyllä täytetyllä laatikolla kestää ajaa normaalissa maantieajossa yli 500tkm vaihtoi siihen öljyjä tai ei. Tämä on kylläkin ihme sinänsä katsoen sitä millaista kuraa jo 250tkm ajettujen laatikkojen öljyt ovat poislaskettaessa olleet.

                  On myös havaittu että lähes jokaisen öljynvaihdon jälkeen laatikon toiminta muuttuu mukavammaksi ja ajo näinollen miellyttävämmäksi. Samalla suorituskyky paranee hieman tai jopa selkeästi stall speedin ja turbiinin tarttumisen nousessa jonkin verran korkeammalle kierrosluvulle.
                  Tämä johtunee pääosin öljyn paksunemisesta ajan oloon ohuimpien aineosien haihduttua ilmaan laatikon huohotinputken kautta.
                  Käytännössä vaihdamme laatikkoöljyt aina myös kaikkiin myyntiautoihimme koska ajotuntumassa on usein havaittava ero joka ei voi olla vaikuttamatta ostavan asiakkaan päätöksiin hänen koeajaessaan eri liikeiden autoja.
                  Last edited by WSE1; 09-02-2013, 11:41.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Originally posted by WSE1 View Post
                    Lopputoteamana: Automaattilaatikon öljynvaihto huuhtelumenetelmällä kaikki vaihtaen ei ole millään tavoin ylivoimaista eikä hankalaa tehdä oikein,
                    Olen tästä tismalleen samaa mieltä kanssasi.
                    Kovin harvoin tämä vain reaalielämässä toteutuu edes merkkihuolloissa, pikkupajoista nyt puhumattakaan. Romantiikka on toki eri asia.

                    Comment

                    • Autoilija523
                      Newbiemmer
                      • Dec 2013
                      • 10
                      • Kirkkonummi

                      #25
                      Iltaa hyvät herrat. Olisin kysellyt oman auton kohdalta E39 523 1998 touring kannattaako laatikon suodatinta ja nesteitä vaihtaa. Omaan kuuloon on tullut että ei tarvitsisi ja jos laatikko toimii hyvin. En osaa sanoa milloin vai onko koskaan vaihdettu nesteitä. Kilsoja on kertynyt noin 300 000km. Samoin kuinka jouheasti vaihteiden pitäisi mennä päälle kun esim. Vaihtaa paikoillaan vaihteita pakin ja driven välillä. Kiitos kaikille jo etu käteen.

                      Comment

                      • Von Hussell
                        Newbiemmer
                        • Aug 2013
                        • 17
                        • jyväskylä

                        #26
                        Suosittelen lootaöljyjen vaihtoa. Eipä oo hajonnu vaihdon jälkeen. Autolla ajettu 500tkm ja ainaki kerran ennen vaihdettu öljyt lootaan koska sieltä löytyi tarvike suodatin. Loota antaa nyt vedättää vitosella väännöillä helpommin, ennen heitti heti pienempää kun painoi kaasua alle 110 vauhdista

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by Autoilija523 View Post
                          Iltaa hyvät herrat. Olisin kysellyt oman auton kohdalta E39 523 1998 touring kannattaako laatikon suodatinta ja nesteitä vaihtaa. Omaan kuuloon on tullut että ei tarvitsisi ja jos laatikko toimii hyvin. En osaa sanoa milloin vai onko koskaan vaihdettu nesteitä. Kilsoja on kertynyt noin 300 000km. Samoin kuinka jouheasti vaihteiden pitäisi mennä päälle kun esim. Vaihtaa paikoillaan vaihteita pakin ja driven välillä. Kiitos kaikille jo etu käteen.
                          Kun nyt kysyt kannattaako, niin vastaan että ei.
                          Eli et oikeasti saa sijoitetulle pääomalle mitään lisäarvoa, paitsi "romantiikan puolelta".
                          Itse laatikon elinikä ei ko.vaihdosta muutu miksikään ja vaikka toiminta hetkeksi terävöityy, niin puolen vuoden kuluttua ollaan lähtötilanteessa.
                          Ota akunkenkä yöksi irti ja saat lähes samaan terävöitymisen kuin öljynvaihdollakin.
                          Eli ko.vaihtoon tuhlattu pääoma kannattaa pistää vaikka jemmaan, mahdollista laatikon vaihtoa varten...mikä'li ei kestäkkään kuin sen 500tkm ilman vaihtoa(se vaihto ei tee kuitenkaan ko.laatikosta pitkäikäisempää, vaan ne öljyt kyllä kestää sen mitä laatikko muutenkin).
                          Tämä on siis minun omiin kokemuksiini perustuva mielipide, jonka kerroin kun kysyit.

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #28
                            Eikös tämä käy bimmerin ZF5HP18 vihreälätkäiseen:think
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Autoilija523
                              Newbiemmer
                              • Dec 2013
                              • 10
                              • Kirkkonummi

                              #29
                              Kiitos Von hussell ja Hemi molempien kommenteista. Olisin kysynyt Hemiltä vielä että osaatko kertoa mitä kyseinen akun kengän irroitus varsinaisesti tekee. Nollaako se laatikon ohjain sirun vai ?

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by Autoilija523 View Post
                                Kiitos Von hussell ja Hemi molempien kommenteista. Olisin kysynyt Hemiltä vielä että osaatko kertoa mitä kyseinen akun kengän irroitus varsinaisesti tekee. Nollaako se laatikon ohjain sirun vai ?
                                Täytyy myöntää että en tiedä mitä se fyysisesti tekee, mutta tunnen vaikutuksen.
                                Eli meillä esim.kaikista em.myyntiautoista napataan akunkaapeli yöksi ja näin saadaan laatikon öljynvaihdon vaikutukst tehtyä ilman täysin turhaa öljynvaihtoa.

                                Comment

                                Working...
                                X