memebuy23buy

E39 automaattiloota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    #46
    Originally posted by Hemi View Post
    Jatketaanpa siis täällä.



    Eli se mikä on 100% varmaa on se että öljyt on jo aiemmin vaihdettu, mikäli olivat tuon väriset(pitäisi olla noilla kilsoilla melko tummat jopa mustanpuhuvat, mutta ilman metallihilpettä).
    Tämä nyt tietenkin mahdollistaa sen että olisi käytetty väärän laatuluokan öljyjä ja sitä kautta myös bensalaatikon turbiinivaurion(muutoin se on melko mahdotonta tai ainakin todella harvinaista).
    Kylmällähän turbiinin ei kuulukkaan lukittua, ennen kuin moottorin ja laatikon lämmöt ovat riittävät ja tuossa vanhemmassa M52 koneisessa pieni "töksäys" kylmänä lopulta lukittuessa on kutakuinkin normaalia.
    En usko että kylmäkäynnistyksessä kuuluva "dieselmäinen" ääni kuuluu turbiinilta, vaan moottorista.
    No, joka tapauksessa jos ne öljyt olivat vielä "kissankusenhajuiset", on itse laatikko ja sen pakat ihan ok, jolloin sille metallisilpulle ei oikein ole muuta selitystä kuin turbiini?
    Ok, voi toki laatikolla olla teoriassa esim. jokin laaakerivikakin joka tuo purua kiertoon, mutta se se vasta harvinaista näissä askeissa onkin, joten ainakaan itse en siihen usko.
    Periaatteessa sitä hienoa metalli"hilpettä" ei kyllä kierrossa pitäisi olla yhtään jos kaikki on turbiinipuolella ok.
    Eli kyllähän tuossa nyt on se mahdollisuus olemassa että turbiini vetelee viimeisiään ja se lopullinen syy jää tietenkin ainakin osin arvoitukseksi(oliko muuten vetokoukku?).
    Sinullahan siis oli kuitenkin jo kuitenkin pari kertaa ratasvalo syttynyt?
    Kiitos vastauksesta!

    Vielä tuosta öljynväristä, että kyllä se oli enempi sellasta mustan-harmaata, kun kävin vielä katsomassa sitä mitä oli astiaan tullut, eli ilmeisesti normi väriset.:think

    Autossahan on vetokoukku ja voi olla hyvinkin mahdollista, että Ruotsissa on vedetty vaunua ja siitäkin epäilen, kun auton hommasin aikoinaan, niin takaiskarit olivat aika lopussa ja silloin oli autolla ajettu jotain 175tkm.

    Kävin tuossa marmorilla, kun hain muita osia autoon, niin kysyin samalla mitä "momenttimuunnin" maksaa, niin uusi olisi 1550 Kysyin vielä, että onko ollut tuossa laatikon mallissa joskus jotain turbiini vikoja, niin meinasivat että ei kyllä muista että olisi bensa-steppiin tarvinnut koskaan mitää suurempaa remonttia tehdä, mutta diiseleihin kyllä on laatikkoja uusittu sekä hajonneita lähetetty korjaukseen. Sanoivat vielä että, Turussa joku korjaa noita turbiineja että sinne voisi lähettää korjaukseen tai hankkia jostain käytetystä loodasta vaihto-osan?

    Täytyy nyt ottaa tässä joku ilta ja tutkia tarkemmin tuota turbiinia ja ottaa tuosta vaikka ääninäyte tänne. Tuossa laittamassani videolinkissä se ääni on liian kova verrattuna tuohon oman auton kolinaan. Eli minulla se ei noin kovasti pidä tuota meteliä, mutta saman kaltainen "raksutus" sieltä kuuluu mutta vaimeampana!?
    Tuosta laatikon huuhtelustahan on täällä monesti sanottu, että se ei korjaa mitään oireita, mutta olisiko tässä tapauksessa kuiteskin hyvä kokeilla vielä tuota huuhtelua?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Originally posted by janke View Post
      Kiitos vastauksesta!

      Vielä tuosta öljynväristä, että kyllä se oli enempi sellasta mustan-harmaata, kun kävin vielä katsomassa sitä mitä oli astiaan tullut, eli ilmeisesti normi väriset.:think

      Autossahan on vetokoukku ja voi olla hyvinkin mahdollista, että Ruotsissa on vedetty vaunua ja siitäkin epäilen, kun auton hommasin aikoinaan, niin takaiskarit olivat aika lopussa ja silloin oli autolla ajettu jotain 175tkm.

      Kävin tuossa marmorilla, kun hain muita osia autoon, niin kysyin samalla mitä "momenttimuunnin" maksaa, niin uusi olisi 1550 Kysyin vielä, että onko ollut tuossa laatikon mallissa joskus jotain turbiini vikoja, niin meinasivat että ei kyllä muista että olisi bensa-steppiin tarvinnut koskaan mitää suurempaa remonttia tehdä, mutta diiseleihin kyllä on laatikkoja uusittu sekä hajonneita lähetetty korjaukseen. Sanoivat vielä että, Turussa joku korjaa noita turbiineja että sinne voisi lähettää korjaukseen tai hankkia jostain käytetystä loodasta vaihto-osan?

      Täytyy nyt ottaa tässä joku ilta ja tutkia tarkemmin tuota turbiinia ja ottaa tuosta vaikka ääninäyte tänne. Tuossa laittamassani videolinkissä se ääni on liian kova verrattuna tuohon oman auton kolinaan. Eli minulla se ei noin kovasti pidä tuota meteliä, mutta saman kaltainen "raksutus" sieltä kuuluu mutta vaimeampana!?
      Tuosta laatikon huuhtelustahan on täällä monesti sanottu, että se ei korjaa mitään oireita, mutta olisiko tässä tapauksessa kuiteskin hyvä kokeilla vielä tuota huuhtelua?
      Joo, siis vaikka toki täällä BTCF:llä tuntuu joidenkin mielestä bensasteppejäkin menevän, niin todellisessa elämässä niiden poikimiset lukumäärään nähden on todella harvinaisia ja myös niiden turbiinien(tämä tiedetään bemarilla ja tämä tiedetään purkaamoketjussa, jossa kunkin auton heikot kohdat näkyy heti ko.osan kysyntänä ja näissä kysyntää ei ole käytännössä lainkaan).
      Itse asiassa niin harvinaista että itse olen jo näiden ko.enemmän ajettuja purkulaatikoita ja erityisesti turbiineja pistänyt metallikierrätykseen hyllytilaa syömästä.
      Eli ei todellakaan kannata edes harkita uutta eikä vanhan korjaamista, kun 9/98-uudemman stepin turbiinin alle 50tkm ajetun turbiinin saa parilla satkulla(säilytysmaksulla) ja vanhempia taitaa löytyä roskiksista kun vähän tonkii?.

      Eli, nyt kannattaa muutama päivä vielä ajaa jos meteli ei pahene ja ottaa laatikkoöljystä litra ulos ja kaataa se mustalle maalitela-alustalle.
      Jos öljyn joukossa on hilettä, melkein itse katsoisin saman tien jostakin satasella purkuturbiinia.
      Tämän kunnon voit ennen asennusta tsekata liruttamalla sisältä desin öljyä ja katsot onko seassa hilettä. Jos ei ole, kestää ko.turbiini ihan kevyesti paalauskoneen leuoille asti ja paljon ylikin.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10114
        • KVLA

        #48
        Jos sieltä turbiinista lähtee koko ajan sitä metallihilua kiertoon,niin kyllä se laatikko jossainvälissä antautuu.Joko mekaanisesti tai venttiilikoneiston jumiutumiseen.Jos se ääni oikeasti paikallistuu turbiiniin,niin omalla kohdallani ainakin vaihtaisin turbiinin pikimmiten.Ja laatikkoon ölyt huuhtelemalla vaihtoon.En todellakaan odottelisi sitä,että tullaan hinurin kyydillä kotiin.

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          #49
          Originally posted by Hemi View Post
          Joo, siis vaikka toki täällä BTCF:llä tuntuu joidenkin mielestä bensasteppejäkin menevän, niin todellisessa elämässä niiden poikimiset lukumäärään nähden on todella harvinaisia ja myös niiden turbiinien(tämä tiedetään bemarilla ja tämä tiedetään purkaamoketjussa, jossa kunkin auton heikot kohdat näkyy heti ko.osan kysyntänä ja näissä kysyntää ei ole käytännössä lainkaan).
          Itse asiassa niin harvinaista että itse olen jo näiden ko.enemmän ajettuja purkulaatikoita ja erityisesti turbiineja pistänyt metallikierrätykseen hyllytilaa syömästä.
          Eli ei todellakaan kannata edes harkita uutta eikä vanhan korjaamista, kun 9/98-uudemman stepin turbiinin alle 50tkm ajetun turbiinin saa parilla satkulla(säilytysmaksulla) ja vanhempia taitaa löytyä roskiksista kun vähän tonkii?.

          Eli, nyt kannattaa muutama päivä vielä ajaa jos meteli ei pahene ja ottaa laatikkoöljystä litra ulos ja kaataa se mustalle maalitela-alustalle.
          Jos öljyn joukossa on hilettä, melkein itse katsoisin saman tien jostakin satasella purkuturbiinia.
          Tämän kunnon voit ennen asennusta tsekata liruttamalla sisältä desin öljyä ja katsot onko seassa hilettä. Jos ei ole, kestää ko.turbiini ihan kevyesti paalauskoneen leuoille asti ja paljon ylikin.
          Tuo oletettu turbiinin raksutus on toki jo kuulunut yli-puolivuotta, ja varmaan kauenminkin, mutta nyt vasta paripäivää sitten kun vaihdoin öljyt, niin kiinnitin siihen vasta huomiota, kun luulin tosiaankin tuo äänen tulevan ilmastoinnin kompurasta

          Käykö -96 vuoden bimmeristä tuo turbiini, kun kaverilla on sellanen purkuauto? Siinä ei ole vielä tuota steppiä, vaan ihan "tavallinen" vanhanmallin loota.
          Vai, käykö ihan uudempienkin laatikoiden turbiinit vaikka laatikot eri mallinumeroilla, kuten 5hp19... jne.?
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            #50
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Jos sieltä turbiinista lähtee koko ajan sitä metallihilua kiertoon,niin kyllä se laatikko jossainvälissä antautuu.Joko mekaanisesti tai venttiilikoneiston jumiutumiseen.Jos se ääni oikeasti paikallistuu turbiiniin,niin omalla kohdallani ainakin vaihtaisin turbiinin pikimmiten.Ja laatikkoon ölyt huuhtelemalla vaihtoon.En todellakaan odottelisi sitä,että tullaan hinurin kyydillä kotiin.
            Kyllä kyllä.. Tietäis onko joku toinen purkanut tuota suodatinta ja katsonut, että tuleeko sinne normaalistikkin tuollasta hiukkasta? Sitähän tuossa suodattimessa ei ollut kun toisessa reunassa pienellä alueella, mutta kuiteskin jotain täytyy tehdä nopeasti.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              #51
              No niin.. Kyllä turbiini raksuttaa niin kuin diiseli. Ja kylmästä kun käynnistää, niin paikallistuu juurikin tuohon turbiiniin eikä moottoriin!

              Tämä turbiinin "raksutus" on kuulunut jo helvetin kauan, joten se hajoaa joko nyt tai vuodenpäästä

              Kuinka se nyt on, että pitääkö tuohon Zf5hp18 olla juurikin tuon mallin turbiini vai käykö jostain muusta mallista esim:5hp19 tai 5hp24?? Jos löytyy ehjä tuurbiini joltain niin tarjota saa ja laitan tuonne osto-threadiinkin hakuu!
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Ivl
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 216
                • Oulunsalo

                #52
                Originally posted by janke View Post
                No niin.. Kyllä turbiini raksuttaa niin kuin diiseli. Ja kylmästä kun käynnistää, niin paikallistuu juurikin tuohon turbiiniin eikä moottoriin!

                Tämä turbiinin "raksutus" on kuulunut jo helvetin kauan, joten se hajoaa joko nyt tai vuodenpäästä

                Kuinka se nyt on, että pitääkö tuohon Zf5hp18 olla juurikin tuon mallin turbiini vai käykö jostain muusta mallista esim:5hp19 tai 5hp24?? Jos löytyy ehjä tuurbiini joltain niin tarjota saa ja laitan tuonne osto-threadiinkin hakuu!

                Itselle kun vaihdettiin syksyllä laatikko ja turbini, niin en hoksaa miten turbiini voisi raksuttaa, kun ei ole kuin " limppu " joka täynnä öljyä.... Mutta en minä mitään mistään tiedäkkään........


                T Jukka
                Bmw X5 2011
                Vw caddy 2019

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10114
                  • KVLA

                  #53
                  Originally posted by Ivl View Post
                  Itselle kun vaihdettiin syksyllä laatikko ja turbini, niin en hoksaa miten turbiini voisi raksuttaa, kun ei ole kuin " limppu " joka täynnä öljyä.... Mutta en minä mitään mistään tiedäkkään........


                  T Jukka
                  Ei se pelkkä öljy mitään liikuta.Tuossa esim. yksi "halkaistu" turbiini/momentinmuunnin asian selkeyttämiseksi:

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    #54
                    Originally posted by Ivl View Post
                    Itselle kun vaihdettiin syksyllä laatikko ja turbini, niin en hoksaa miten turbiini voisi raksuttaa, kun ei ole kuin " limppu " joka täynnä öljyä.... Mutta en minä mitään mistään tiedäkkään........


                    T Jukka
                    Se on aika monimutkanen laite toisaalta! :http://www.youtube.com/watch?v=YBW4EYVSzPI
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      #55
                      Tuostakin löytyi joku kolina filmi jostain muusta romusta:http://www.youtube.com/watch?v=zCtuXx1pVxM

                      Ja tuossa mikä kolisee sisältä irtonaisena:http://www.youtube.com/watch?v=zCtuXx1pVxM
                      Last edited by janke; 02-01-2014, 23:00.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        #56
                        Ja tässä kuuluu suurinpiirtein samalta kun minun autossa kuullostaa:http://www.youtube.com/watch?v=OZUhfTcspc0
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Hammerhood
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2013
                          • 102
                          • Suomi

                          #57
                          Laitan vaikka tänne kyssärin kun en mistään löytänyt vastaavaa aihetta

                          Eli vaihdelaatikon tietoja katselin inpalla ja törmäsin tämänlaiseen valikkoon ja nyt sitten kysymys että mitä nämä wire L1-L4 asti ovat ja miksihän L3 ei ole käytössä ollenkaan?

                          Comment

                          • Hammerhood
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2013
                            • 102
                            • Suomi

                            #58
                            Tuossa kuva
                            Click image for larger version

Name:	automaattilaatikko_johdot.jpg
Views:	1
Size:	31.3 KB
ID:	4828860

                            Comment

                            • sovpow
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2005
                              • 114
                              • Kanta-Häme

                              #59
                              528 vm.1996, tehnyt muutaman kerran ettei lähde "kylmänä" (äskenkin oli +3C) heti liikkeelle kun laittaa R:n tai D:n päälle. Jos käynnistää uudestaan niin toimii.
                              Pakkivalot syttyy R:ssä ja pikkasen moottorin äänikin muuttuu mutta voi kaasutella kuten olisi vapaalla ja auto ei liiku mihinkään.
                              Öljyt olen tarkastanut. Onko lopunalkua?

                              Comment

                              • Clavurion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2005
                                • 9159
                                • Oulu

                                #60
                                Originally posted by Hammerhood View Post
                                Laitan vaikka tänne kyssärin kun en mistään löytänyt vastaavaa aihetta

                                Eli vaihdelaatikon tietoja katselin inpalla ja törmäsin tämänlaiseen valikkoon ja nyt sitten kysymys että mitä nämä wire L1-L4 asti ovat ja miksihän L3 ei ole käytössä ollenkaan?
                                Laatikon asentotunnistin. Tuohon tyyliin. KLIK
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X