Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 automaattiloota

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atte.o
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2009
    • 894
    • haukipudas

    #31
    Originally posted by janke View Post
    Eikös tämä käy bimmerin ZF5HP18 vihreälätkäiseen:think
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/59023...-IIIH-Tayssynt
    Käypi.
    E61 M-sport

    Comment

    • Ivl
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 216
      • Oulunsalo

      #32
      Mulla vihreälätkäinen ja tuota laitoin elokuussa, hienosti pelittää

      Bmw X5 2011
      Vw caddy 2019

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        #33
        Originally posted by Ivl View Post
        Mulla vihreälätkäinen ja tuota laitoin elokuussa, hienosti pelittää

        http://www.motonet.fi/fi/tuote/59020...ynteettinen-1l
        Vaihdoitko vain ne mitä loodasta tuli vai huuhtelitko?

        Mistähän saisi edullisesti huuhteluun vaikka sen 20l kannun tuohon vihreälätkäiseen?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          #34
          Sen verran kysyn tuosta öljyn vaihdosta, että onko merkitystä tyhjääkö lämpöisestä tai kylmästä laatikosta vanhat öljyt? Entäs näyttääkö inpa tuon autoomaatin lämpötilan oikein vai onko parempi olla joku infra-mittari käytössä?
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            #35
            Tulihan sitten vaihdettua laatikkoon öljyt tai sen mitä sai ulos ö-pohjasta. Mittarissa 277tkm ja eipä ollut koskaan öljyjä vaihdettu, kun oli suodattimessa leima 1997. Magneeteissa oli joku 3mm kerros rautapaskaa ja kun vanhan suodattimen avasin ja katsoin mitä se sisältää, niin olihan sielä jonkun verran metallihilettä, muttei kuiteskaan mitenkään erityisen paljon. Kyllä tuo öljyn vaihto ainakin vaikutti vaihdeiten sulavanpaan toimintaan, mutta saa nähdä kauanko tuota herkkua kestää

            Jotenkin kummallisesti kun auto oli käynnissä ja kun sielä auton alla olin, niin kun turbiinista olisi kuulunut välillä joku kolina:think Olisko toi välillä kuuluva kolina lopun alkua??
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3665
              • seinäjoki

              #36
              Tosiaankin turbiinista kuuluu Kolinaa joten onko sielä joku laakeri vai mikä sielä vois tuollasta "dieselin käyntiääntä" aiheuttaa?
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • atte.o
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2009
                • 894
                • haukipudas

                #37
                liian vähä öljyä.
                E61 M-sport

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  #38
                  Originally posted by atte.o View Post
                  liian vähä öljyä.
                  Ei pitäisi olla, kun tarkistin öljyt vielä kahteen kertaan Ja enempää ei menny siinä 36-40 asteen laatikon lämpötilan paikkeilla:think Tuo ääni on kuulunut jo aika kauan, mutta nyt vasta paikallistin sinne turbiinin paikkeille! Öljy-pohjasta se diiselin soundi ei tullut kun sitäkin tutkiin ja lopulta se nakutus paikallistui turbiiniin! Pääseeköhän sinne jotain paskaa väliin kun mulla ei ole ikinä ollut sitä laatikon alusta suojaa!!:think
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Ivl
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 216
                    • Oulunsalo

                    #39
                    Originally posted by janke View Post
                    Vaihdoitko vain ne mitä loodasta tuli vai huuhtelitko?

                    Mistähän saisi edullisesti huuhteluun vaikka sen 20l kannun tuohon vihreälätkäiseen?
                    Vaihdoin koko laatikon ja siinä yhteydessä vaihdettiin myös suodatin.

                    Jos ihan väärin muista öljyä meni noin 9 litraa.


                    T Jukka
                    Bmw X5 2011
                    Vw caddy 2019

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3665
                      • seinäjoki

                      #40
                      Originally posted by atte.o View Post
                      liian vähä öljyä.
                      Pitää nyt vielä varmistaa että kai tuo 5hp18 täytetään siitä samasta rööristä mistä se myös tyhjätään? Eli, missä on se 16MM kuusiokolo mutteri??
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • peto2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 8267
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #41
                        Originally posted by janke View Post
                        Pitää nyt vielä varmistaa että kai tuo 5hp18 täytetään siitä samasta rööristä mistä se myös tyhjätään? Eli, missä on se 16MM kuusiokolo mutteri??
                        Ei. 1 = tyhjennys, 2 = täyttö

                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          #42
                          Originally posted by peto2 View Post
                          Ei. 1 = tyhjennys, 2 = täyttö

                          Kiitos! Meni tuo lisäys ja tyhjennys sitten oikein. Eli öljyä on oikea määrä sittenkin. Tuli vain mieleen, kun tuossa lootassa on kyljessäkin noita proppuja mutta eivät sitten ilmeisesti liity tarkistukseen?

                          Mites tuo naksutus mikä kuuluu sieltä turbiinista? Se ilmeisesti on aina kylmästä starttauksesta pitänyt sitä rallatusta eikä moottori:think Sitten kun auto on ollut hetken käynnissä niin kuulu sieltä pohjasta se diiselimäinen käyntiääni jonka paikallistin siihen turbiiniin.:think Ajanko vain menemään vai käykö jollain tutkituttamassa että mikä mättää?
                          Vaihteisto toimii nyt helvetin hienosti ja ei ole mitään vikakoodejakaan tullut, että onko tuo sitten mitään vakavaa? Haulla en löytänyt mitään vastaavaa!!!
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #43
                            Noniin.. Ääni muistuttaa tuollaista mikä tuossa videossa kuuluu!http://www.youtube.com/watch?v=ia4le4Nqwao
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Ivl
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 216
                              • Oulunsalo

                              #44
                              Originally posted by janke View Post
                              Noniin.. Ääni muistuttaa tuollaista mikä tuossa videossa kuuluu!http://www.youtube.com/watch?v=ia4le4Nqwao


                              Käänteleppä rattia tyhjäkäynnillä, mulla vastaava ääni, toissapäivänä vaihdettu laturi, vesipumppu, ohjainrulla ja remmin kiristin+remmi. Elokuussa vaihdettu ohjaustehostimen pumppu mallia tarvike, joka nyt jo ääntää. ( Shmiedelman tai jts)

                              Ääntä vaikea paikallistaa, mutta nyt vaihdettujen osien takia muita mahdollisuuksia ei enää olen kuin ohjaustehostin.


                              T Jukka
                              Last edited by Ivl; 30-12-2013, 10:42. Reason: Lisäys
                              Bmw X5 2011
                              Vw caddy 2019

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Jatketaanpa siis täällä.

                                Originally posted by janke View Post
                                Vanhat öljyt olivat kyllä enempi harmahtavat kun mustat! Öljy ei haissut palaneelta kun käskin kaverinkin tulla nuuhkasemaan, niin sekin sanoi että ei haise palaneelta vaan ihan normi "kissan kusen" hajuiset En toki tiedä onko ruotsissa vaihdettu sitten noita öljyjä, mutta suomessa ollessaan tuskin. Renkaista en tiedä... itse ajanut kesät 235/40/18 ja nyt talvella 205/65/15.

                                Yritän käyttää tääläpäin jollain joka noista tietää näyttämässä tuota autoa ja saa kuunnella mikä siellä oikein mättää. Aamulla kylmästä kun starttaa, niin kuuluu noin 5sekuntia "diiselin käyntiäänen" kuuloinen raksutus sieltä turbiinista ja sitten se hiljenee, mutta on kuultavissa kuiteskin vielä!?
                                Mitään oireita oikeestaan ei ole ollut mielestäni, muuta kuin että on kestänyt kylmillä ilmoilla hyvinkin pitkään ennenkö turbiini on lukittautunut ja sekin kovalla töksäytyksellä:think Nyt öljyn vaihdon jälkeen sekin muuttui aika huomaamattomaksi.

                                Kuinkahan paljon turbiini maksaa ja asennus siihen jos ei muuta tarvitse korjata?
                                Eli se mikä on 100% varmaa on se että öljyt on jo aiemmin vaihdettu, mikäli olivat tuon väriset(pitäisi olla noilla kilsoilla melko tummat jopa mustanpuhuvat, mutta ilman metallihilpettä).
                                Tämä nyt tietenkin mahdollistaa sen että olisi käytetty väärän laatuluokan öljyjä ja sitä kautta myös bensalaatikon turbiinivaurion(muutoin se on melko mahdotonta tai ainakin todella harvinaista).
                                Kylmällähän turbiinin ei kuulukkaan lukittua, ennen kuin moottorin ja laatikon lämmöt ovat riittävät ja tuossa vanhemmassa M52 koneisessa pieni "töksäys" kylmänä lopulta lukittuessa on kutakuinkin normaalia.
                                En usko että kylmäkäynnistyksessä kuuluva "dieselmäinen" ääni kuuluu turbiinilta, vaan moottorista.
                                No, joka tapauksessa jos ne öljyt olivat vielä "kissankusenhajuiset", on itse laatikko ja sen pakat ihan ok, jolloin sille metallisilpulle ei oikein ole muuta selitystä kuin turbiini?
                                Ok, voi toki laatikolla olla teoriassa esim. jokin laaakerivikakin joka tuo purua kiertoon, mutta se se vasta harvinaista näissä askeissa onkin, joten ainakaan itse en siihen usko.
                                Periaatteessa sitä hienoa metalli"hilpettä" ei kyllä kierrossa pitäisi olla yhtään jos kaikki on turbiinipuolella ok.
                                Eli kyllähän tuossa nyt on se mahdollisuus olemassa että turbiini vetelee viimeisiään ja se lopullinen syy jää tietenkin ainakin osin arvoitukseksi(oliko muuten vetokoukku?).
                                Sinullahan siis oli kuitenkin jo kuitenkin pari kertaa ratasvalo syttynyt?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎