Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 540ia E39 Hajosi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beyern
    Newbiemmer
    • May 2012
    • 10
    • Helsinki

    BMW 540ia E39 Hajosi

    Kertokaas joku viisaampi kun tässä kävi näin ikävästi vuoden 2000 BMW 540 4,4ia E39 hajosi ikävästi.
    Ilmeisesti tämä tuulettimen viskokytkin oli tullut ulos päin ja osunnut suoraan jäähdyttimeen samantien kun se oli osunnut niin kaikki nesteet valu maahan ja tuo tuuletin (röpelli) on siinä kanssa ihan palasina.
    Minkälaiset vauriot tässä on nyt mahdollisesti käynnyt?
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #2
    Originally posted by Beyern View Post
    Kertokaas joku viisaampi kun tässä kävi näin ikävästi vuoden 2000 BMW 540 4,4ia E39 hajosi ikävästi.
    Ilmeisesti tämä tuulettimen viskokytkin oli tullut ulos päin ja osunnut suoraan jäähdyttimeen samantien kun se oli osunnut niin kaikki nesteet valu maahan ja tuo tuuletin (röpelli) on siinä kanssa ihan palasina.
    Minkälaiset vauriot tässä on nyt mahdollisesti käynnyt?
    Onko visko lähtenyt jotenki irti kiinnityksestään? Vai onko mennyt lapa poikki viskosta ja hajottanut muutkin lavat ja syylärin?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • jannekarvinen
      Newbiemmer
      • Nov 2010
      • 4
      • Tampere

      #3
      Tämä vois myös olla moottorin kannakekumit. Viskolla on mahdollisuus ottaa syyläriin kiinni

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10045
        • KVLA

        #4
        Originally posted by Beyern View Post
        Minkälaiset vauriot tässä on nyt mahdollisesti käynnyt?
        Ei välttämättä mikään katastrofi.Jos visko/vesipumppu on hajalla,niin vaihtaen.Tuulettimen siivet vaihtaen.Ehkä termarikin samalla aukaisulla.Jäähdyttäjä paisareineen uusitulla korkilla vaihtoon.Auto nippuun.Nesteet ja ilmaus huolella ja ei muuta kuin kovaa ajoa.

        Muistat vaan vesipumppua vaihtaessa uusia ne KAIKKI O-renkaat sinne.

        Mutta jos vian aiheuttaja löytyy jostain muualta,esim. mootorin kumityynyt,tai vaikka vialliset hihnan kiristimet,niin onhan nekin korjattava.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Vai olisiko vaan visko hirttänyt kiinni -> liikaa kierroksia tuulettimelle -> siivet irronneet ja lennelleet ympäri konehuonetta, koska eivät kestä korkeita kierroksia. Näin on monille käynyt. Tuulettimen lavat hajottavat lentäessään kaiken mihin osuvat. Monilla on mm. konepelti saanut uuden muotoilun viskon hirttämisen seurauksena. Toki moottorin kannatin kumitkin voi aiheuttaa tuulettimen hajoamisen kun se pääsee osumaan syyläriin / tuulettimen ilmanohjaimeen. Viskon ei pitäisi koskaan päästä irtoamaan/löystymään ajossa kun siinä on vasenkäsiset kierteet, jolloin se vain kiristyy ajossa.

          Ehtikö lämpöviisari mennä punaiselle? Ellei niin selviät vielä melko helposti kun vaan vaihdat uuden syylärin, paisuntasäiliön + korkin, viskon, tuulettimen siivet ja vesipumpun. Lisäksi kannattanee harkita termarin ja letkujen vaihtoa. Samalla sitten tarkistaa, että kaikki rullat pyörivät normaalisti, kiristimet on kunnossa ja hihnat on vielä ehjät. Jäähdytysjärjestelmän hajoaminen on varsinkin M62 moottorilla olevien mallien ongelma, johtuen korkeasta käyntilämmöstä ja paineesta. Suomessa viileän ilmaston seurauksena ei niin yleinen kuin lämpimämmissä maissa, joissa noita tuntuu menevät usein.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Beyern
            Newbiemmer
            • May 2012
            • 10
            • Helsinki

            #6
            Tämä visko ennen osumista niinkuin heilu/pyöri sisään,ulos paikaltaan
            Kunnes se näköjään tuli liian ulos ja osui jäähdyttimeen.
            Kaikki lämmöt oli ihan ok mittaritaulussa.

            Comment

            • Beyern
              Newbiemmer
              • May 2012
              • 10
              • Helsinki

              #7
              Lisään vielä tämän että visko on niin sanotusti paikallaan mutta se on aika ulkona sieltä missä sen kuuluisi normaalisti oltavan.
              Ja röpellin siivet ovat tuusan nuuskana.

              Comment

              • Esko
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 11693
                • Kouvola

                #8
                Vesipumppu ja sen laakerointi sulla on siellä hajonnut. Visko on vesipumpun akselissa kiinni ja ku se laakeri leviää vesipumpusta, niin visko ropeloineen pääsee osumaan kaikkialle. Vasta tuossa vuoden alussa kävi sama veljen E39:ille. Osille jäi hintaa pyöreästi 100€ ku uusi vesipumpun metallisiivillä, tuulettimen uusi ropelo ja moniurahihnat.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10045
                  • KVLA

                  #9
                  Miten homma etenee,vai eteneekö mitenkään?

                  Comment

                  • djs^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1177
                    • Mikkeli

                    #10
                    Jos tää pk seudulla on, niin käyppä kysäsemässä hinta arviota kaivokselasta. Siskon mies käytti oman-- tosin 528:in, ja sai 200euroon melkein täydellisen jäähytysjärjestelmän huollon. En muista nyt puljun nimeä, mutta ei ollut mikään suurin sieltä seudulta.
                    EX :
                    -E36 316
                    -E36 325
                    -E39 523
                    -E39 530dA M-Sportx2
                    -E60 525dA M-Sport x2
                    -E60 545i Matte white
                    -E53 x5
                    -E91 3xx

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10045
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by djs^ View Post
                      Jos tää pk seudulla on, niin käyppä kysäsemässä hinta arviota kaivokselasta. Siskon mies käytti oman-- tosin 528:in, ja sai 200euroon melkein täydellisen jäähytysjärjestelmän huollon. En muista nyt puljun nimeä, mutta ei ollut mikään suurin sieltä seudulta.
                      Muistatko nyt ihan varmasti oikein?Uusi jäähdyttäjä maksaa helposti alkaen parisen sataa.Paisari muutaman kympin.Uusi korkkikin jotain + nesteet.Tässä ei ole vielä edes mitään mahdollisia letkujen vaihtoa.Työveloituksesta puhumattakaan.Ei ole kuitenkaan tunnin homma huolellisesti ilmattuna.Joten aika laaja käsite tuo "melkein täydellinen jäähdytysjärjestelmän huolto"...

                      Comment

                      • JIPSKI
                        BTCF Member
                        • Feb 2003
                        • 1010
                        • Vaasa

                        #12
                        Kyllähän sen huoltaa tuohon hintaan, mutta korjaus onkin eri asia.
                        exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10045
                          • KVLA

                          #13
                          Näin on.Täydellinen huolto voi myös tarkoittaa nesteiden pakkaskestävyyden mittausta ja mahdollista lisäystä.Kuten kirjoitin,niin se on aika laaja käsite tuo "melkein täydellinen".

                          Comment

                          • djs^
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2009
                            • 1177
                            • Mikkeli

                            #14
                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Muistatko nyt ihan varmasti oikein?Uusi jäähdyttäjä maksaa helposti alkaen parisen sataa.Paisari muutaman kympin.Uusi korkkikin jotain + nesteet.Tässä ei ole vielä edes mitään mahdollisia letkujen vaihtoa.Työveloituksesta puhumattakaan.Ei ole kuitenkaan tunnin homma huolellisesti ilmattuna.Joten aika laaja käsite tuo "melkein täydellinen jäähdytysjärjestelmän huolto"...
                            Kyllä, näin se oli! Soitin varmiistaakseni asian. Uudet nesteet, termari (kotelo?), uusi jäähdytin--vai liekkö vähän ajetusta?
                            EX :
                            -E36 316
                            -E36 325
                            -E39 523
                            -E39 530dA M-Sportx2
                            -E60 525dA M-Sport x2
                            -E60 545i Matte white
                            -E53 x5
                            -E91 3xx

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10045
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by djs^ View Post
                              Kyllä, näin se oli! Soitin varmiistaakseni asian. Uudet nesteet, termari (kotelo?), uusi jäähdytin--vai liekkö vähän ajetusta?
                              Jos töistä on vielä jotain veloitettu,niin ei mene kyllä meikäläisen ymmärrykseen.Mutta hyvä jos joku on ilmaisosia korjaamolta saanut.

                              Mites homma etenee topiikin aloittajalla?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎