Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d Automaatti nykii lämpimänä ajossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Migu79
    Bimmer Rookie
    • Nov 2012
    • 163
    • Sawo

    E39 530d Automaatti nykii lämpimänä ajossa?

    Eli 530D touring -00 automaatti nykii ajossa lämpimänä tasa kaasulla ja moottori kun pyörii tyhjäkäyntiä paikallaan niin välillä moottorin ääni humpaa mutta ei näy kiekkamittarissa "korvakuulolla erottaa humpailun"? Vikakoodeissa ei näy mitään. (Tankin polttoaine pumppu vaihdettu jo edellisen vian toimesta ja korkeapainepumpun paineanturin O-Renkaat vaihdettu)
    -E30 M50b30 Tbo projekt "LeMans Blue" http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=338792
    -E53 X5 3.0d
    -E46 325TI M-sport
    -E60 530I M
    -E34 M5
    -E30 LeMans Blue http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=289020
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 9995
    • KVLA

    #2
    Millä vikakoodit on luettu?Vaikuttaisi kuitenkin siltä,että nykiminen johtunee moottorista,eikä laatikosta.Nokan anturia yms. voi alkaa epäilemään,kunhan vikakoodit on varmasti luettu sellaisella testerillä mikä "toimii" varmasti.
    Last edited by Heguli 31; 22-03-2013, 13:06.

    Comment

    • Soininen
      BTCF Member
      • Nov 2006
      • 1295
      • Kajaani

      #3
      Rail paine anturi? Ei välttämättä anna vikakoodi mutta kun seuraa ajossa livedatalla rail paineita niin laskee välillä ja nykii.
      E28 "525i" M52 -84
      F11 520d xDrive -16

      Comment

      • bemurami
        Newbiemmer
        • Jul 2012
        • 19
        • Tampere

        #4
        Mulla oli tuollaista nykimistä ja loppupeleissä oli rail paine anturin liittimet jotenkin huonona

        Comment

        • Migu79
          Bimmer Rookie
          • Nov 2012
          • 163
          • Sawo

          #5
          Vika löytyi! KCR:n tehoboxin otin pois niin loppui nyhtäminen...
          -E30 M50b30 Tbo projekt "LeMans Blue" http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=338792
          -E53 X5 3.0d
          -E46 325TI M-sport
          -E60 530I M
          -E34 M5
          -E30 LeMans Blue http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=289020

          Comment

          • zeniitti
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 574
            • 127.0.0.1

            #6
            Lainataanpa vanhaa ketjua. Kaverilla on samanlainen facelifti 530d automaatti. Jostain kumman syystä pintakaasulla ajellessa 80-90 vauhdissa esiintyy pientä nykimistä. En osaa sanoa tekeekö vaan lämpimänä tai vaan kylmänä. Kun nostaa kierroksia, niin ei ongelmaa. Tyhjäkäynti ok. Vaihteet vaihtuu nätisti niin automaatilla kuin manuaalistikin. Liikkeellelähdöt ok vaihteen vaihtoineen. Kaupunkiajossa ei huomaa mitään. INPA:lla ei löytynyt mitään vikakoodeja.

            Kone oli lämmin, kun testattiin, ja otin INPA:lla livearvoja. Railin paine ei juuri heitellyt. Kierroksetkin humppaa livedatassa. Tais olla siinä 1500 ja 1700 välissä.

            Suuttimien korjausarvot on normaalisti maltillisesti -2 ja 2 välissä. Tosin kovan kiihtydyksen jälkeen 1 oli -4 tai 4. Muut ok.

            Vielä ei ole mitään osia mihinkään vaihdettu. Voisko olla naftasuodin? Jos kuitenkin putsais railin paineanturia ja liitintä, mistä se löytyiskään? Jossain tulipellin tykönä?

            Nappasin pari videota jollakin videonkaappausohjelmalla INPA:sta. Oli ns. perusajoa 80-90 välissä, jossa nyki ja sitten pari kovempaa vetoa tyyliin 0-120. Nappaan ne vkonlopun aikana verkkoon.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by zeniitti View Post
              Lainataanpa vanhaa ketjua. Kaverilla on samanlainen facelifti 530d automaatti. Jostain kumman syystä pintakaasulla ajellessa 80-90 vauhdissa esiintyy pientä nykimistä. En osaa sanoa tekeekö vaan lämpimänä tai vaan kylmänä. Kun nostaa kierroksia, niin ei ongelmaa. Tyhjäkäynti ok. Vaihteet vaihtuu nätisti niin automaatilla kuin manuaalistikin. Liikkeellelähdöt ok vaihteen vaihtoineen. Kaupunkiajossa ei huomaa mitään. INPA:lla ei löytynyt mitään vikakoodeja.

              Kone oli lämmin, kun testattiin, ja otin INPA:lla livearvoja. Railin paine ei juuri heitellyt. Kierroksetkin humppaa livedatassa. Tais olla siinä 1500 ja 1700 välissä.

              Suuttimien korjausarvot on normaalisti maltillisesti -2 ja 2 välissä. Tosin kovan kiihtydyksen jälkeen 1 oli -4 tai 4. Muut ok.

              Vielä ei ole mitään osia mihinkään vaihdettu. Voisko olla naftasuodin? Jos kuitenkin putsais railin paineanturia ja liitintä, mistä se löytyiskään? Jossain tulipellin tykönä?

              Nappasin pari videota jollakin videonkaappausohjelmalla INPA:sta. Oli ns. perusajoa 80-90 välissä, jossa nyki ja sitten pari kovempaa vetoa tyyliin 0-120. Nappaan ne vkonlopun aikana verkkoon.

              Eli ainakin yksi suutin on huolto/vaihto kunnossa. Mittaa suuttimien ohivuodot.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • zeniitti
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2011
                • 574
                • 127.0.0.1

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Eli ainakin yksi suutin on huolto/vaihto kunnossa. Mittaa suuttimien ohivuodot.
                Näkikö sen inpalla?

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by zeniitti View Post
                  Näkikö sen inpalla?
                  Ei, joutuu ihan fyysisesti mittaamaan.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • zeniitti
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2011
                    • 574
                    • 127.0.0.1

                    #10
                    Sain vihdoin laitettua videon näytille. Elikkäs tässä 10min pätkässä on sellaista tasaista ajoa siinä 80-100 vaihtia. Välillä vauhti on 0, kun tuli käännyttyä jne. Miltäpä arvot näyttää?

                    Comment

                    • zeniitti
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 574
                      • 127.0.0.1

                      #11
                      Mitäs sitä kannattais testata? Voisin kaikki mahdolliset tutkia ensin inpalla ja sitten vasta kaveri nilkuttaa korjaamolle. Jokainen säästetty euro on kotiin päin Vika on sellaista käyntihäiriön oloista probleemaa, pätkiminen kuvaa hyvin. Aika helpolla vaihtaa pienemmälle, kun kiihdyttää varovasti. Tasakaasulla siis pätkii. Vauhdit siinä 70-90 +- 5.
                      Kannattaako kokeilla forttekäsittelyä?

                      Comment

                      • zeniitti
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 574
                        • 127.0.0.1

                        #12
                        Tänään napattiin maf irti ja käytiin testaamassa. Sama homma, nykii. Pitää ehdottaa että laittaa vähän 2-tahtiöljyä seuraavan tankillisen kanssa.

                        Tässä ketjussa on aika hyvin moni kuvaillu samaa vaivaa, ei tosin mitään ratkaisua ole tässäkään: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/...oblems-t61045/

                        Comment

                        • zeniitti
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 574
                          • 127.0.0.1

                          #13
                          Viikon lopun aikana vähä tehtiin lisää testiä. Vaihdettiin naftasuodatin ja täytettiin uus suodatin lamppuöljyn ja 2t-bensan sekoituksella. Auton pariksi minuutiksi käyntiin ja sitten 30min vaikutusaikaa. Sitten auto käyntiin ja testaamaan. Eipä auttanut, ehkä suuttimet ja jotain muuta vähän putsaantui, mutta ei tarkkaa tietoa. Ei vieläkään mitään vikakoodeja. Eikä mitään nykymisiä tai haittoja siellä 120-150 vauhdeissa.

                          Siinä ongelma-alueella näytti olevan myös tehonpuutetta. Eli kun lähtee tasakaasulta antamaan syöttöä, kulutusmittari nousee, kierrosluku mittari ei nouse mihinkään, inan verran ehkä jopa laskee. Sitte vaihtaa pienempää pykälää ja taas mennään.

                          Comment

                          • Hezman
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 708
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Onko se nykiminen kierroksista kiinni vai nopeudesta? Esim. jos nopeus 80, oireileeko nelos ja vitos vaihteella samalla tavalla?

                            Tulee mieleen että onko vika moottorissa olleskaan. Oletko seurannu vaihteiston live-dataa ajossa ja oireillessa?
                            Tutkisin tarkemmin turbiinilukon toimintaa.

                            Perusteluna
                            Jos kaupunki ajossa ei oireita- turbiinilukkoa ei juurikaan käytetä.
                            Nopeus esim. 80 km/h, lukko kytketty, moottorin kierrokset matalat, heikko lukon öljynpaine.
                            Nopeus +120 km/h, moottorin kierrokset +2200 rpm, lukon öljynpaine riittävä, ei luista eikä nypytä.

                            Comment

                            • zeniitti
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 574
                              • 127.0.0.1

                              #15
                              Originally posted by Hezman View Post
                              Onko se nykiminen kierroksista kiinni vai nopeudesta? Esim. jos nopeus 80, oireileeko nelos ja vitos vaihteella samalla tavalla?

                              Tulee mieleen että onko vika moottorissa olleskaan. Oletko seurannu vaihteiston live-dataa ajossa ja oireillessa?
                              Tutkisin tarkemmin turbiinilukon toimintaa.

                              Perusteluna
                              Jos kaupunki ajossa ei oireita- turbiinilukkoa ei juurikaan käytetä.
                              Nopeus esim. 80 km/h, lukko kytketty, moottorin kierrokset matalat, heikko lukon öljynpaine.
                              Nopeus +120 km/h, moottorin kierrokset +2200 rpm, lukon öljynpaine riittävä, ei luista eikä nypytä.
                              Kerran tutkin ja silloin näytti olevan OK. Ite en vielä tästä osa-alueesta tiedä kovinkaan paljoa, mutta pitää ottaa vielä autoon 3 kaveri, jolle vaihteisto/turbiinijutut pitäisi olla tuttuja. Oireet täsmäisi enemmänkin kyllä nopeuteen. Sillä nimittäin ei ollu vaikutusta oliko keppi D vai S-asennossa. Taisi jopa nelosellakin tehdä tätä. Pitää tutkia. Löytyiköhän foorumilta jotain aihetta tästä?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎