Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA Aaltoileva kiihtyvyys ja liiallinen kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jax_KiBez
    BTCF Member
    • Jan 2010
    • 2061
    • Pirkanmaa

    #91
    Noniin, tutkimukset jatkuneet. MAF-vian sulkisin pois, toimii samanlailla kanssa ja ilman, toki ilman vähän tehottomampi, mutta samat puutuneisuudet löytyy. Ja muiden ilmeinneiden ominaisuuksien takia uskon muuhun kuin MAF-vikaan.

    Uusia ominaisuuksia vialle löysin, kylmänä, eli heti kun ns. pihasta lähtee niin tehot tuntuisi olevan, kiihtyminen hyvää. Mutta koneen lämmettyä puutuminen alkaa, tämähän voisi viitata lambdoihin, mutta mielestäni puutumien alkaa ennen kuin auto saavuttaa täyden käyntilämmön.
    Sitten tuossa kiihtymisessä seurasin lambdoja niin heti kun viimeinen kunnon tehopiikki alkaa, on juuri se hetki kun lambdat siirtyy open looppiin 5trpm jälkeen kaasupohjassa. Eli heti kun lambda-info hylätään niin auto ryntää eteenpäin.

    Sitten löytyi muita mielenkiintoisia, rupesin tutkimaan suutintukkia, jos vaikka löytyisi vinkkiä että olisi jotain vikana, laskin paineita pois päädyn venttiilistä, niin bensaa tuli on/off tyylillä, ja ihan kuin olisi ilmaa välissä, kun suhinaa kuulu aina ennen seuraavaa bensatippaa, vähän niinkuin samanlailla pärsi kuin olisi puutarhaletku täynnä vettä ja sitä tyhjentää toisesta päästä paineella, vesi ja ilma sekoittuvat ja rupee pärskimään. Auto ei kuitenkaan kuse bensaa mistään, mistä ilma sinne pääsisi?

    Sitten tuossa MAF:fin tutkimisessa, kun katselin kulutusta ltr/h salavalikosta niin kaasu pohjassa tuossa 3-5trpm välissä se seilasi välillä ylös-alas, notkahteli kevyesti, kun mentiin yli 5trpm niin asettui aika tarkkaa 52ltr/h kävi hetkellisesti korkeammallakin.
    En huomannut verrata ltr/h lukemaa ja maffin kg/h että olisiko kulutetun ilman ja bensiinin suhde missään suhteessa keskenään.

    Toivottavasti joku keksisi kikka kolmosen millä selvitän vian, ainahan voisi vaan kaikki osat mitä keksii, mutta en halua summamutikassa turhaa rahaa kuluttaa vaan selvittää missä vika on, varsinkaan kun sitä rahaa ei ole ihan tollein vaan tuhlattavaksi.

    Edit: Ei vaikutakaan kylmän ja kuuman koneen ero
    Yhtä tussu kun uudestaan kylmänä kiihdyttelin
    Last edited by Jax_KiBez; 11-05-2013, 19:37.
    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

    _____________________________________
    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
    Tästä mun kaluston showroomiin
    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2061
      • Pirkanmaa

      #93
      Kiitos janke vaivannäöstä!

      Appiukko heitti tossa että bensapumppu ei toimisi kunnolla kuin välillä, mitä mieltä raati on tästä voiko auto käydä rikkaalla tästä syystä tai ylipäätään aiheuttaa tälläisiä on/off ongelmia?

      Kun ihmetyttää jos kerran seos on rikkaalla ja lambdat ei korjaa sitä, silti ei anna vikakoodia.

      Kuka haluaisi ostaa projektin itselleen?
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #94
        Originally posted by Jax_KiBez View Post
        Kiitos janke vaivannäöstä!

        Appiukko heitti tossa että bensapumppu ei toimisi kunnolla kuin välillä, mitä mieltä raati on tästä voiko auto käydä rikkaalla tästä syystä tai ylipäätään aiheuttaa tälläisiä on/off ongelmia?

        Kun ihmetyttää jos kerran seos on rikkaalla ja lambdat ei korjaa sitä, silti ei anna vikakoodia.

        Kuka haluaisi ostaa projektin itselleen?
        Sen bensapumpun releessähän on ollut joillain yhdistys ongelmia hapettumisen ansiosta:think Myös ne pumpun liittimet kannattaa käydä läpi siitä pumpun kannesta sekä tankin sisältä.
        Tuossa video pumpun vaihdosta: http://www.youtube.com/watch?v=apOHpW_K_Lk
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2061
          • Pirkanmaa

          #95
          Mutta toisaalta auto ei kyllä pätki yhtään, tuskin pumppu yhtäkkiä tuottaa liian vähän painetta, taas yhtäkkiä enemmän. Regulaattori ainakin toimi kun testasin. Ei sekään kyllä säätäisi seosta rikkaalle.
          Toisaalta toi rikkaalla käyminen ihmetyttää, ainoastaan huoltomiehen sana tosta rikkaalla käymisestä, silti tulpat oli vaalea, eikä mitään viitettä rikkaalla käymisestä.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • pheno
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1985
            • Tampere

            #96
            Originally posted by Jax_KiBez View Post
            Mutta toisaalta auto ei kyllä pätki yhtään, tuskin pumppu yhtäkkiä tuottaa liian vähän painetta, taas yhtäkkiä enemmän. Regulaattori ainakin toimi kun testasin. Ei sekään kyllä säätäisi seosta rikkaalle.
            Toisaalta toi rikkaalla käyminen ihmetyttää, ainoastaan huoltomiehen sana tosta rikkaalla käymisestä, silti tulpat oli vaalea, eikä mitään viitettä rikkaalla käymisestä.
            Lisää arvauksia, mites vanos ja nokan asentotunnistin ? Näistä saa varmaan jotain livedataa logattua, esim. nokan asento ja vanoksestakin jotain tietoja. Jos vaikka arvot heittelee ajon aikana niin tietäisi niissä olevan jotain probleemaa?

            Entäs nakutussensorit, niistäkin saa arvoja ulos
            Last edited by pheno; 11-05-2013, 22:39.

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2061
              • Pirkanmaa

              #97
              Vanos muuttaa ennakkoa niinkuin pitää, se 22-23 astetta normaalisti ja vanoksen aktivoitua 44-46 astetta. Ei vaihtele vaan kun kytkeytyy niin pysyy siinä.

              Nokan asentotunnistin uusi OEM, toimi ihan kuin vanhakin.

              Nakutussensorien voltit ei ainakaan INPA:ssa muutu sen suuremmin kun kiihdyttelee, alle 0,5V aina.
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • Jax_KiBez
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 2061
                • Pirkanmaa

                #98
                Mitäs muuta Bemarikuski tekis äitienpäivänä kuin heti aamusta nokka konepellin alla, otin rajut keinot käyttöön, kävi taas kylmästä lämpimäksi ajamassa auton, nyt oli taas kylmänäkin ihan mopo. Ajoin auton kunnolla, siis todella lähes kiduttamalla kuumaksi, eli ihan jatkuvasti kiihdyttelyä ja vuorotellen matalia ja korkeita kierroksia. Kun auto oli kunnolla kuuma niin tehot aika pitkälti tuli takas, jäljelle jäi vain aaltoilu mutta tehoa tuli taas paremmin.

                Sitten jäähdytin auton kunnolla tyhjäkäynnillä ja stetoskooppi-viritelmällä kuuntelin konetta. Mistään muualta ei erikoisia ääni kuulu, mutta ilman stetoskooppiakin kuulee auton edessä kun suuttimet tekee työtä. Kuuluuko niitten pitää mitään ääntä, semmonen käynnin mukaan napsuminen. Äänen erotti selkeästi kun kuunteli suuttimia stetoskoopilla, kaikki kuulosta samalta, mikään ei poikennut joukosta.

                Puolilämpimänä kun parkkipaikalla pumppaili kaasua paikallaan niin märkä läikkä jäi asfalttiin, eli ainakin käy rikkaalla KUN lambda ei säädä seosta.

                On kyllä hankala vika kun oikeastaan ainoat mitkä voi auton polttoaineen syöttöä/polttoa säätää ovat järjestyksessä:

                MAF
                Imuilmanlämpöanturi
                Nokka-akselin tunnistin
                Kampiakselin tunnistin
                Lambda
                Moottorinohjausboksi

                Sitten mekaanisesti vaikuttavat:
                Suuttimet
                Sytytystulpat
                Puolat
                Koneen sisäiset osat

                Mutta oikein mikään näistä mitä on tutkittu ei osoita ainakaan viallisuuttaan.
                Kaikenmaailman foorumeita selatessaan löytänyt jotain vikoja jotka ovat edes sinne päin, puolissakaan ei koskaan vastattu että millä selvis vai selviskö ja osa oli juuri jotain mitä on jo tarkistettu.
                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                _____________________________________
                Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                Tästä mun kaluston showroomiin
                Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  #99
                  Pakoputki tukossa? Katti menny paskaks imuvuotojen, yms. vikojen takia ja katin helyt jossain tukkona (ehkä takapöntössä).
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by Jax_KiBez View Post
                    Mitäs muuta Bemarikuski tekis äitienpäivänä kuin heti aamusta nokka konepellin alla, otin rajut keinot käyttöön, kävi taas kylmästä lämpimäksi ajamassa auton, nyt oli taas kylmänäkin ihan mopo. Ajoin auton kunnolla, siis todella lähes kiduttamalla kuumaksi, eli ihan jatkuvasti kiihdyttelyä ja vuorotellen matalia ja korkeita kierroksia. Kun auto oli kunnolla kuuma niin tehot aika pitkälti tuli takas, jäljelle jäi vain aaltoilu mutta tehoa tuli taas paremmin.

                    Sitten jäähdytin auton kunnolla tyhjäkäynnillä ja stetoskooppi-viritelmällä kuuntelin konetta. Mistään muualta ei erikoisia ääni kuulu, mutta ilman stetoskooppiakin kuulee auton edessä kun suuttimet tekee työtä. Kuuluuko niitten pitää mitään ääntä, semmonen käynnin mukaan napsuminen. Äänen erotti selkeästi kun kuunteli suuttimia stetoskoopilla, kaikki kuulosta samalta, mikään ei poikennut joukosta.

                    Puolilämpimänä kun parkkipaikalla pumppaili kaasua paikallaan niin märkä läikkä jäi asfalttiin, eli ainakin käy rikkaalla KUN lambda ei säädä seosta.

                    On kyllä hankala vika kun oikeastaan ainoat mitkä voi auton polttoaineen syöttöä/polttoa säätää ovat järjestyksessä:

                    MAF
                    Imuilmanlämpöanturi
                    Nokka-akselin tunnistin
                    Kampiakselin tunnistin
                    Lambda
                    Moottorinohjausboksi

                    Sitten mekaanisesti vaikuttavat:
                    Suuttimet
                    Sytytystulpat
                    Puolat
                    Koneen sisäiset osat

                    Mutta oikein mikään näistä mitä on tutkittu ei osoita ainakaan viallisuuttaan.
                    Kaikenmaailman foorumeita selatessaan löytänyt jotain vikoja jotka ovat edes sinne päin, puolissakaan ei koskaan vastattu että millä selvis vai selviskö ja osa oli juuri jotain mitä on jo tarkistettu.
                    Kerrataas vielä... Siis missä kierros alueella alkaa se aaltomainen veto? Eli jos lähdet paikaltaan "kick down" pohjassa kiihdyttämään, niin aaltoiluko jatkuu sinne 6-7 rpm. asti, vai alkaako 5000rpm jälkeen tasottumaan:think
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • mijuko
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2010
                      • 951
                      • ۩□□۩

                      Ootkos polttoainesuodattimen vaihtanu:think en jaksanu kaikkee lukea...

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Originally posted by mijuko View Post
                        Ootkos polttoainesuodattimen vaihtanu:think en jaksanu kaikkee lukea...
                        Muistaakseni on vaihdettu ja bensan paineet on ok tyhjäkäynnillä ja kierroksilla?

                        Tuli mieleen, kun minullahan myös on edelleen sitä aaltomaista vetoa, että voisko siihen vaikuttaa kuiteskin se bensan paluu ja kun siellä takana sisälokasuojan sisällä on se actiivihiili pönttö, että se jotenki vaikuttaa bensan paluusee?:think

                        Eli, tuolla osa 10. http://www.realoem.com/bmw/showparts...95&hg=16&fg=10
                        Last edited by janke; 12-05-2013, 11:31.
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Jax_KiBez
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 2061
                          • Pirkanmaa

                          Eli jos tässä välissä kertauksena:

                          Eli silloin kun vika on päällä niin kaikki vääntö alle 4000rpm hukassa, sitten 4000rpm-5000rpm menee vähän tehokkaammin mutta ei siltikään niinkuin pitäis ja tuntee kun vähän vaihtelee kiihtyvyys, ei kutenkaan nyi tai pätki vaan kone vaan huutaa mutta mitään ei tapahdu. Alle 4000rpm siis voi ajaa kaasu pohjassa, esim. 20km/h kaasu pohjaan kakkosella ja auto kiihtyy yhtä hitaasti kuin löisi kaasun pohjaan vitosella jossain 180km/h vauhdissa, eli hitaasti. Yli 5000rpm toimii lähes täydellisesti, välillä sekin alue puolitehoinen.

                          Sitten kun auto ns. "toimii" eli on potkua melkein kaikki niin aaltoilu on tuntuvampaa, eli tulee satunnaisia menee/ei mene hetkiä, sitten kun kierrokset on yli 5000rpm niin laukkaa kuten pitää.

                          Vika on vähän toimii silloin tällöin riippumatta kuumasta tai kylmästä koneesta, joskus tuntuu toimivan toisaalla, toisaalla taas ei.

                          Eli vaihdetut ja huolletut:
                          - MAF = putsattu, näyttää järkeviä lukemia livedatassa (Jos ottaa piuhan irti niin auto toimii yhtä aaltoillen mutta vähän vielä tehottomammin.)
                          - ICV = putsattu, letku vaihdettu
                          - Tulpat vaihdettu, uudet NGK:t (Tulpat tarkistettu 2000km ajon jälkeen ja kauniin vaaleat)
                          - Tulpanhatut ehjät, ei öljyä tulpat rei'issä
                          - Katti tarkistettu takaapäin, ehjä. Ei kolise kun koputtaa
                          - Lambdat antaa vaihtelevaa jännitettä, lämmitys toimii.
                          - Ei imuvuotoja / pakovuotoja
                          - Bensansuodatin vaihdettu juuri
                          - Bensapaineet mitattu tyhjäkäynnillä 3,0baria ja kun kaasua painoin niin hyppäsi hetkeksi johonkin 3-3,5bar väliin, sitten regulaattori tasasi 3bar.
                          Ei siis ajossa mitattu, vaan paikallaan.
                          - Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu
                          - Vanos toimii oikein
                          - Imulämpötilananturi toimii

                          Muuta ei nyt tule mieleen äkkiseltään.
                          Last edited by Jax_KiBez; 12-05-2013, 11:49.
                          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                          _____________________________________
                          Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                          Tästä mun kaluston showroomiin
                          Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Originally posted by Jax_KiBez View Post
                            Eli jos tässä välissä kertauksena:

                            Eli silloin kun vika on päällä niin kaikki vääntö alle 4000rpm hukassa, sitten 4000rpm-5000rpm menee vähän tehokkaammin mutta ei siltikään niinkuin pitäis ja tuntee kun vähän vaihtelee kiihtyvyys, ei kutenkaan nyi tai pätki vaan kone vaan huutaa mutta mitään ei tapahdu. Alle 4000rpm siis voi ajaa kaasu pohjassa, esim. 20km/h kaasu pohjaan kakkosella ja auto kiihtyy yhtä hitaasti kuin löisi kaasun pohjaan vitosella jossain 180km/h vauhdissa, eli hitaasti. Yli 5000rpm toimii lähes täydellisesti, välillä sekin alue puolitehoinen.

                            Sitten kun auto ns. "toimii" eli on potkua melkein kaikki niin aaltoilu on tuntuvampaa, eli tulee satunnaisia menee/ei mene hetkiä, sitten kun kierrokset on yli 5000rpm niin laukkaa kuten pitää.

                            Vika on vähän toimii silloin tällöin riippumatta kuumasta tai kylmästä koneesta, joskus tuntuu toimivan toisaalla, toisaalla taas ei.

                            Eli vaihdetut ja huolletut:
                            - MAF = putsattu, näyttää järkeviä lukemia livedatassa (Jos ottaa piuhan irti niin auto toimii yhtä aaltoillen mutta vähän vielä tehottomammin.)
                            - ICV = putsattu, letku vaihdettu
                            - Tulpat vaihdettu, uudet NGK:t (Tulpat tarkistettu 2000km ajon jälkeen ja kauniin vaaleat)
                            - Tulpanhatut ehjät, ei öljyä tulpat rei'issä
                            - Katti tarkistettu takaapäin, ehjä. Ei kolise kun koputtaa
                            - Lambdat antaa vaihtelevaa jännitettä, lämmitys toimii.
                            - Ei imuvuotoja / pakovuotoja
                            - Bensansuodatin vaihdettu juuri
                            - Bensapaineet mitattu tyhjäkäynnillä 3,0baria ja kun kaasua painoin niin hyppäsi hetkeksi johonkin 3-3,5bar väliin, sitten regulaattori tasasi 3bar.
                            Ei siis ajossa mitattu, vaan paikallaan.
                            - Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu
                            - Vanos toimii oikein
                            - Imulämpötilananturi toimii

                            Muuta ei nyt tule mieleen äkkiseltään.
                            Mites se moottorin lämpötilan tunnistin? Sen toiminnan pitäisi nähdä kyllä Inpallakin, mutta minulla se oli ihan hapettunut/likainen kun sen tarkistin. Oletko kokeillut kiihdytellä ilman tankin korkkia?

                            Sitten kannattaa katsoa että kampiakselin asentotunnistin on paikallaan kunnolla, eli ei ole välissä yhtään paskaa, nimittäin millinkin heitto voi saada aikaan vaikka mitä!
                            Last edited by janke; 12-05-2013, 12:01.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Jax_KiBez
                              BTCF Member
                              • Jan 2010
                              • 2061
                              • Pirkanmaa

                              Moottorinlämpötila-anturi on ok.

                              En ole ilman tankinkorkkia koittanut, täytyy lisätä to-do listalle, sitten tarkistan tuon kampiakselin tunnistimen.
                              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                              _____________________________________
                              Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                              Tästä mun kaluston showroomiin
                              Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎