Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA Aaltoileva kiihtyvyys ja liiallinen kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1985
    • Tampere

    Originally posted by Jax_KiBez View Post
    Moottorinlämpötila-anturi on ok.

    En ole ilman tankinkorkkia koittanut, täytyy lisätä to-do listalle, sitten tarkistan tuon kampiakselin tunnistimen.
    mun moottorissa nousi sytytysennakko pitkälti kierrosten mukaan, paitsi täyskaasussa laski alemmas. Tämä on kuulemma normaalia.

    Comment

    • Jax_KiBez
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 2061
      • Pirkanmaa

      Nyt hyvät naiset ja herrat!
      On ehkä löytynyt syypää, nimittäin VANOS ei taidakkaan toimia. Nimittäin lueskelin että vanoksen voi testata niinkin että solenoidista piuha irti ja katsoa mitä tapahtuu, no minulla ei tapahtunut mitään muutosta, täysin samanlailla toimii.

      Sitä että miksi INPA sanoo että VANOS menee ON-tilaan silloin kun pitää ja miksi kertoo että sytytysennakko muuttuu, jos kerran VANOS ei toimi? Eikä vikakoodia jumittumisesta tule.

      Nyt on vaan sitten epäselvää että mikä vanoksen toimimattomuuden aiheuttaa, sillä nyt kun kuuntelen autoa niin kyllä mielestäni suuttimet naputtaa, joka taas viittaisi nokka-akselin asentotunnistimeen, joka taas on uusi KL-varaosilta hankittu alkuperäisosa, onko näissä uutena ollut viallisia?
      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

      _____________________________________
      Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
      Tästä mun kaluston showroomiin
      Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

      Comment

      • mijuko
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2010
        • 951
        • ۩□□۩

        Originally posted by Jax_KiBez View Post
        joka taas viittaisi nokka-akselin asentotunnistimeen, joka taas on uusi KL-varaosilta hankittu alkuperäisosa, onko näissä uutena ollut viallisia?

        Onko varmasti alkuperäisosa? Paljon maksoit? Mulle ne viimeks tarjos 64,50€ maksavaa kun orkkista kyselin... voiko olla jos marmorilla tuo maksaa 120€:think

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2061
          • Pirkanmaa

          98€ muistaakseni maksoin siitä. Ja VDO/Siemens laatikossa, semmonen harmaa laatikko.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by Jax_KiBez View Post
            Nyt hyvät naiset ja herrat!
            On ehkä löytynyt syypää, nimittäin VANOS ei taidakkaan toimia. Nimittäin lueskelin että vanoksen voi testata niinkin että solenoidista piuha irti ja katsoa mitä tapahtuu, no minulla ei tapahtunut mitään muutosta, täysin samanlailla toimii.

            Sitä että miksi INPA sanoo että VANOS menee ON-tilaan silloin kun pitää ja miksi kertoo että sytytysennakko muuttuu, jos kerran VANOS ei toimi? Eikä vikakoodia jumittumisesta tule.

            Nyt on vaan sitten epäselvää että mikä vanoksen toimimattomuuden aiheuttaa, sillä nyt kun kuuntelen autoa niin kyllä mielestäni suuttimet naputtaa, joka taas viittaisi nokka-akselin asentotunnistimeen, joka taas on uusi KL-varaosilta hankittu alkuperäisosa, onko näissä uutena ollut viallisia?
            pystyt sitä vanosta ajamaan inpallakin. tyhjäkäynnillä vain vanos actiiviseksi ja kuuntelet alkaako moottori kurnuttamaan
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Jax_KiBez
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 2061
              • Pirkanmaa

              Siis juuri tällein aiemmin vanosta testasin ja sillä toimii kyllä ja käynti muuttuu kilpa-automaiseksi. Mutta ajossa ei nyt ilmeisesti toimi, syystä tai toisesta.
              Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
              Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

              _____________________________________
              Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
              Tästä mun kaluston showroomiin
              Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by Jax_KiBez View Post
                Siis juuri tällein aiemmin vanosta testasin ja sillä toimii kyllä ja käynti muuttuu kilpa-automaiseksi. Mutta ajossa ei nyt ilmeisesti toimi, syystä tai toisesta.
                Mites vanoksen solenoidi, että toimiihan se kunnolla? Jos otat sen irti ja kokeilet ravistaa sitä että se neula liikkuu vapaasti? Harvinaista, mutta kaikki pitää testata.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1985
                  • Tampere

                  Originally posted by Jax_KiBez View Post
                  Nyt hyvät naiset ja herrat!
                  On ehkä löytynyt syypää, nimittäin VANOS ei taidakkaan toimia. Nimittäin lueskelin että vanoksen voi testata niinkin että solenoidista piuha irti ja katsoa mitä tapahtuu, no minulla ei tapahtunut mitään muutosta, täysin samanlailla toimii.

                  Sitä että miksi INPA sanoo että VANOS menee ON-tilaan silloin kun pitää ja miksi kertoo että sytytysennakko muuttuu, jos kerran VANOS ei toimi? Eikä vikakoodia jumittumisesta tule.

                  Nyt on vaan sitten epäselvää että mikä vanoksen toimimattomuuden aiheuttaa, sillä nyt kun kuuntelen autoa niin kyllä mielestäni suuttimet naputtaa, joka taas viittaisi nokka-akselin asentotunnistimeen, joka taas on uusi KL-varaosilta hankittu alkuperäisosa, onko näissä uutena ollut viallisia?
                  Vanoksen toimintaa itsekin tuossa aiemmin veikkailin.

                  Mitäs se INPA sanoo nimenomaan nokan asennoksi ? Eikös sen arvo lopulta kerro sen onko vanos päällä vai ei ? Tuota voisi ehkä Testo:lla katsella ja nähdä tarkemmin mitä arvoja se antaa.

                  Jos tuo Vanos 'ON' arvo meinaa vain sitä, että moottorinohjaus on laittanut virrat vanokselle, mutta ei pysty sitä varmistamaan?

                  Hyvä kysymys olisi, että miten ecu säätää sytytysennakkoa. Siihen vaikuttaa varmasti nokan asento, onko vanos päällä pois, yms.
                  Last edited by pheno; 12-05-2013, 20:55.

                  Comment

                  • Jax_KiBez
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 2061
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by pheno View Post
                    Vanoksen toimintaa itsekin tuossa aiemmin veikkailin.

                    Mitäs se INPA sanoo nimenomaan nokan asennoksi ? Eikös sen arvo lopulta kerro sen onko vanos päällä vai ei ? Tuota voisi ehkä Testo:lla katsella ja nähdä tarkemmin mitä arvoja se antaa.

                    Jos tuo Vanos 'ON' arvo meinaa vain sitä, että moottorinohjaus on laittanut virrat vanokselle, mutta ei pysty sitä varmistamaan?

                    Hyvä kysymys olisi, että miten ecu säätää sytytysennakkoa. Siihen vaikuttaa varmasti nokan asento, onko vanos päällä pois, yms.
                    Niin, täytyy huomenna tutkia, että mitä se vanos tarkkaanottaen touhuaa siellä. Sytytysennakonhan näkee inpasta käsittääkseni, mutta näkeekö nokka-akselin asennon? Tai edes testosta?

                    Originally posted by janke View Post
                    Mites vanoksen solenoidi, että toimiihan se kunnolla? Jos otat sen irti ja kokeilet ravistaa sitä että se neula liikkuu vapaasti? Harvinaista, mutta kaikki pitää testata.
                    Täytyy ruuvata irti ja tutkia. Mutta siksi en pitänyt vanosta syypäänä tähän kun kerran aktivoitaessa INPA:ssa se toimii, samoin VANOS-valo syttyy inpassa, ja sytytysennakko muuttuu. Tietenkään mikään näistä ei kerro että säätyykö nokka-akseli?
                    Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                    Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                    _____________________________________
                    Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                    Tästä mun kaluston showroomiin
                    Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                    Comment

                    • pheno
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 1985
                      • Tampere

                      [QUOTE=Jax_KiBez;3037527]Niin, täytyy huomenna tutkia, että mitä se vanos tarkkaanottaen touhuaa siellä. Sytytysennakonhan näkee inpasta käsittääkseni, mutta näkeekö nokka-akselin asennon? Tai edes testosta?

                      No varmistetaan asia. Eli pitäisi ensin tietää mikä on tuo .PRG tiedoston nimi, joka on oikea sinun ECU:lle ? Esim. MS410DS1:ssä on status_nw_position, joka oletettavasti palauttaa nokka-akselin asennon. Testo:han käyttää näitä .samoja .prg tiedostoja, mitä INPA:kin. INPA ei vaan aina näytä kaikkia arvoja mitä tuolta löytyy.

                      Comment

                      • Jax_KiBez
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 2061
                        • Pirkanmaa

                        Viimeksi kun katsoin niin minulla näytti MS410DS3:sta INPA.

                        Täytyy katsoa tuo arvo aamulla.
                        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                        _____________________________________
                        Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                        Tästä mun kaluston showroomiin
                        Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                        Comment

                        • pheno
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 1985
                          • Tampere

                          Originally posted by Jax_KiBez View Post
                          Viimeksi kun katsoin niin minulla näytti MS410DS3:sta INPA.

                          Täytyy katsoa tuo arvo aamulla.
                          Näyttäisi löytyvät se arvo tuosta MS410DS3:sta:



                          Huom. tuo 10-may versio ei ole vielä ladattavissa..

                          Comment

                          • Jax_KiBez
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 2061
                            • Pirkanmaa

                            Juu, löytyy minultakin. Pitää testata aamulla mitä näyttää.
                            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                            _____________________________________
                            Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                            Tästä mun kaluston showroomiin
                            Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                            Comment

                            • pheno
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1985
                              • Tampere

                              On tuolla pari muutakin vanokseen liittyvää arvoa. Harmi vaan, ettei ole ainakaan mulla hajua mitä nämä arvot mahtaa meinata:

                              Wert Vanos Verstellzeit Frueh
                              Wert Vanos Verstellzeit Spaet
                              Wert Vanos VERSTELLWINKEL - Vanoksen säätö "kulma" ?

                              Jos ehdit/viitsit ottaa muutaman trace-tiedoston, niin saisin tehtyä tuota loggauksta hieman nopeammaksi sun eculle. Eli menusta Debug->Trace. Klikkaa sun ecua, jolloin sinne trace ikkunaan ilmestyy MS410DS3. SItten paina 'run trace'. DebugLogs-hakemistoon ilmestyy tiedosto. Näitä traceja pitäisi ajaa 3 kpl auto käynnissä ja 3 kpl vain virrat päällä.
                              Last edited by pheno; 12-05-2013, 23:26.

                              Comment

                              • Jax_KiBez
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 2061
                                • Pirkanmaa

                                Tiedoksi pheno että toi uusin versio ei ainakaan mulla toimi, huutaa API init erroria, vanhemmat versiot toimii kyllä.

                                Sain selville, että ainakin nyt vanos toimii, ja nokka säätyy, samoin sytytysennakko. Silti auto ei miltään tehokkaalta tunnu, paremmalta kuin ilman vanosta mutta silti.
                                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                                _____________________________________
                                Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                                Tästä mun kaluston showroomiin
                                Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎