Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA Aaltoileva kiihtyvyys ja liiallinen kulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Originally posted by hakala- View Post
    Ei kyllä mitään haisua, jos ne inpalla näkee niin voinhan mä koittaa kahtoa ja ottaa kuvan.
    Joo, Inpalla näkee
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1985
      • Tampere

      Ootteko koittanu tutkailla esim. tolla mun ohjelmalla 'load' arvoa? Joka kuvaa moottorin kuormaa. Ecu laskee sen kaieketi monesta eri arvosta :maf, tps, koneen lämmöt yms.yms. Tämän perusteella lasketaan myös ruiskutusaika. Itse logitin mm. tätä arvoa viimeksi (löytyy M60 moottorit-osiosta) i ja hienosti näkyi mitrn ruiskutusaika oli käytännössä samalla tasolla tämän load arvon kanssa. Täyskaasukiihdytyksessä tämä arvo nousi tasaisesti kierrosten mukana.

      Comment

      • Jax_KiBez
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 2061
        • Pirkanmaa

        Pitääpä jossain välissä käydä autolla loggailemassa vähän arvoja.

        Ihmetyttää vaan että mikä on kun 1-3 vaihteella kiihdyttäessä 0-2500rpm niin ei väännä mihinkään, sitten 3500rpm auto lähtee kovemmin, mutta silti 2-3 vaihteilla vetää paremmin isoilla kierroksilla kuin 1 vaihteella.

        Jos ajaa valmiiksi pienellä vaihteella esim. 2. vaihteella jotain 40-50km/h 2500-3000rpm kierroksilla, ja lyö nopeasti kaasun pohjaan niin lähtee kiihtymään, jostain syystä vaan ei 1500-3500rpm välillä nouse kierrokset nopeasti vaan 1. vaihteellakin suorasta matelee läpi nämä kierrokset.

        Ilman ilmanputsariakin koitin, ei eroa. Nyt on Liqui Moly:n injector cleanerit tankissa jos jotain tekis, epäilen kyllä.

        Ihmettelin kyllä nyt kun viimeksi yritin vanosta aktivoida INPAlla niin ei tuntunut mitään eroa käynnissä, mutta silti ei vikakoodia jumittumisesta. Ennen käynti muuttui kisamaiseksi. En tiedä pitäiskö ottaa venttiilikoppa uudestaan pois ja tutkia vanoksen toiminta, mutta kyllä ajossa toimi normaalisti ja tuskin silti muuttaisi yhtään mitään, koska vanos meni ekalle mahdolliselle hampaalle mihin sen sai nokassa, tota ekaa hammasta en oikein vaan ymmärrä kun se ratashan menee parissakin asennossa sinne nokan päähän, siis se menee sopivaan koloon sinne, eikä pyöri sormin, sitten kääntää pakonokasta ja ratas imaisee vanoksen rattaan sisäänsä. En tajua miten ton pystyy edes väärin tekee?

        Tajuaako auto jos kipinä ei toimi oikein ja esim. huonosti sytyttäis alle 3500rpm, eli tekiskö vikakoodin jos ei toimisi kunnolla. En kyllä tiedä miltä misfire tuntuu/kuulostaa, mutta moottori vetää tasaisesti vaikka on voimaton, ei vaan jaksa kelata matalia kierroksia lävitse.
        Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
        Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

        _____________________________________
        Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
        Tästä mun kaluston showroomiin
        Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

        Comment

        • Jax_KiBez
          BTCF Member
          • Jan 2010
          • 2061
          • Pirkanmaa

          Juu, nyt alkaa taas pännii, nyt yhtäkkiä tutkittuna vanos ei enää toimikkaan, vaikka juuri pari päivää sit näytti mielestäni normaaleja 20-40 astetta nokan asennoksi. Nyt pyörii 15.85-17 asteen välillä eikä muutu mihinkään, vaikka vanoksen solenoidin kytkisi irti keskenkaiken... Olisko nyt sit kyseessä juuri ajoitusvika, koska eikö nokan pitäis ns. lepoasennossa ole 20-22 astetta? Mutta ei kyllä voi, koska eihän muuten voi vanos mennä 40 asti.

          Olisko sit solenoidi, tai joku muu. Vittu hermo menee...
          Last edited by Jax_KiBez; 01-06-2013, 18:52.
          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

          _____________________________________
          Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
          Tästä mun kaluston showroomiin
          Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Originally posted by Jax_KiBez View Post
            Pitääpä jossain välissä käydä autolla loggailemassa vähän arvoja.

            Ihmetyttää vaan että mikä on kun 1-3 vaihteella kiihdyttäessä 0-2500rpm niin ei väännä mihinkään, sitten 3500rpm auto lähtee kovemmin, mutta silti 2-3 vaihteilla vetää paremmin isoilla kierroksilla kuin 1 vaihteella.

            Jos ajaa valmiiksi pienellä vaihteella esim. 2. vaihteella jotain 40-50km/h 2500-3000rpm kierroksilla, ja lyö nopeasti kaasun pohjaan niin lähtee kiihtymään, jostain syystä vaan ei 1500-3500rpm välillä nouse kierrokset nopeasti vaan 1. vaihteellakin suorasta matelee läpi nämä kierrokset.

            Ilman ilmanputsariakin koitin, ei eroa. Nyt on Liqui Moly:n injector cleanerit tankissa jos jotain tekis, epäilen kyllä.

            Ihmettelin kyllä nyt kun viimeksi yritin vanosta aktivoida INPAlla niin ei tuntunut mitään eroa käynnissä, mutta silti ei vikakoodia jumittumisesta. Ennen käynti muuttui kisamaiseksi. En tiedä pitäiskö ottaa venttiilikoppa uudestaan pois ja tutkia vanoksen toiminta, mutta kyllä ajossa toimi normaalisti ja tuskin silti muuttaisi yhtään mitään, koska vanos meni ekalle mahdolliselle hampaalle mihin sen sai nokassa, tota ekaa hammasta en oikein vaan ymmärrä kun se ratashan menee parissakin asennossa sinne nokan päähän, siis se menee sopivaan koloon sinne, eikä pyöri sormin, sitten kääntää pakonokasta ja ratas imaisee vanoksen rattaan sisäänsä. En tajua miten ton pystyy edes väärin tekee?

            Tajuaako auto jos kipinä ei toimi oikein ja esim. huonosti sytyttäis alle 3500rpm, eli tekiskö vikakoodin jos ei toimisi kunnolla. En kyllä tiedä miltä misfire tuntuu/kuulostaa, mutta moottori vetää tasaisesti vaikka on voimaton, ei vaan jaksa kelata matalia kierroksia lävitse.
            Toimiiko sulla kickdown normaalisti? Alkaa epäillyttää että noissa meidän vaihdelaatikoissa on jotain häikkää:think Näihinkö ennen 9/98 valmistettuihinkos ei saa softan päivitystä aut.lootaan? Joskus lukaisin, että saksassa ZF-miehet ovat merkkihuollossa olleet korjailemassa softia näihin?:think
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              Originally posted by Jax_KiBez View Post
              Juu, nyt alkaa taas pännii, nyt yhtäkkiä tutkittuna vanos ei enää toimikkaan, vaikka juuri pari päivää sit näytti mielestäni normaaleja 20-40 astetta nokan asennoksi. Nyt pyörii 15.85-17 asteen välillä eikä muutu mihinkään, vaikka vanoksen solenoidin kytkisi irti keskenkaiken... Olisko nyt sit kyseessä juuri ajoitusvika, koska eikö nokan pitäis ns. lepoasennossa ole 20-22 astetta? Mutta ei kyllä voi, koska eihän muuten voi vanos mennä 40 asti.

              Olisko sit solenoidi, tai joku muu. Vittu hermo menee...
              Voi olla se ajoitus hampaan pielessä. Ihmeellistä, kun ei tule sitten koodia "vanos jammed"?
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Jax_KiBez
                BTCF Member
                • Jan 2010
                • 2061
                • Pirkanmaa

                Toimii kickdown, ja nyt taas tuntui ehkä kerran kun kaupunkipörräsin että vanos olisi säätynyt, paha sanoa kun ei kone ollut kiinni.

                En kyl tiedä mikä vaihdelaatikossakaan voisi olla vikana, ja miten se muka voi tasan samoilla kierroksilla tehdä mitä tekee.

                EDIT: Juu, että taas näin. Nyt kytkin koneen kiinni ajon ajaksi kun viimeksi vain paikallaan testailin, niin kyllähän se vanos ihan oikein iloisesti toimii, säätyy siitä n. 15-16 asteesta 40-41 asteeseen. Nyt siis epäily kohdistuisi huonoon palamiseen alakierroksilla, syystä tai toisesta, tai sitten polttoainevajeeseen.
                Last edited by Jax_KiBez; 02-06-2013, 20:32.
                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                _____________________________________
                Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                Tästä mun kaluston showroomiin
                Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                Comment

                • Jax_KiBez
                  BTCF Member
                  • Jan 2010
                  • 2061
                  • Pirkanmaa

                  Nyt on toinen MAF kiinni, ei merkittävää eroa, pienikin ero ehkä placeboa. Mites osaako joku kertoa että voiko puolat mennä sillein epäkuntoon, että antaa vaan heikompaa kipinää pienillä kierroksilla. Vai menevätkö aina kaikki tai ei mitään periaattella.

                  Olen tossa huomannut että auto hieman hytkyy tyhjäkäynnillä, ja kun tuo kiihtyvyyskin on aaltoilevaa niin ajattelin että voiko puolan virta olla vaihteleva. ajattelin mitata vastuksen puolista jos jotain kertoisi, mutta osaisiko joku heittää että voiko puola kulua ns. vajaaseen tilaan, ettei anna täydellistä kipinää.

                  Ja tosiaan vielä yksi havainto, koneesta kuuluu semmonen naputusääni, aikalailla jostain koneen keskeltä imusarjan puolelta, menee kierrosten mukaan. Saattaisi olla suutin, mutta voiko vain osa suuttimista naputtaa? Voi olla kyllä että nostajatkin naputtaa. Kone kuulostaa etäisesti dieseliltä. Tässä videota äänestä
                  Last edited by Jax_KiBez; 04-06-2013, 07:38.
                  Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                  Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                  _____________________________________
                  Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                  Tästä mun kaluston showroomiin
                  Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by Jax_KiBez View Post
                    Nyt on toinen MAF kiinni, ei merkittävää eroa, pienikin ero ehkä placeboa. Mites osaako joku kertoa että voiko puolat mennä sillein epäkuntoon, että antaa vaan heikompaa kipinää pienillä kierroksilla. Vai menevätkö aina kaikki tai ei mitään periaattella.

                    Olen tossa huomannut että auto hieman hytkyy tyhjäkäynnillä, ja kun tuo kiihtyvyyskin on aaltoilevaa niin ajattelin että voiko puolan virta olla vaihteleva. ajattelin mitata vastuksen puolista jos jotain kertoisi, mutta osaisiko joku heittää että voiko puola kulua ns. vajaaseen tilaan, ettei anna täydellistä kipinää.

                    Ja tosiaan vielä yksi havainto, koneesta kuuluu semmonen naputusääni, aikalailla jostain koneen keskeltä imusarjan puolelta, menee kierrosten mukaan. Saattaisi olla suutin, mutta voiko vain osa suuttimista naputtaa? Voi olla kyllä että nostajatkin naputtaa. Kone kuulostaa etäisesti dieseliltä. Tässä videota äänestä
                    Puolathan voi mitata, mutta en löytänyt mistään niitä ohjeita tähän hätään Samanlainen nakutus kuuluu minunkin moottorista, kun tuossa sinun videossa, ja välillä tosiaankin kuullostaa diesseliltä:think Sopiva ruuvari suuttimeen kiinni ja korva ruuvarin päähän kiinni ja kuuntelet kaikki suuttimet läpi ja vertaa, että naputtaako joku hiukan enempi tai vähempi. Tuo konsti ei ole mikään luotettava, mutta jotain suuntaa antava.
                    Mites, olikos sinulla alkuperäinen se nokan tunnistin? Jos nokan tunnistin ei täysin toimi, niin sehän lisää tuota naputusta.
                    Minullahan on Motonetistä ostettu VDO/Siemens, mutta voisko noi silti olla jotain "maanantai" kappaleita? Jos noi Motonetin tunnistimet ovat jotain kakoslaatuisia ja eivät olleet läpäisseet täysin testausta ja myydään sitten muille jälleenmyyjille edullisesti? Ainakin kuulemma Boschin tulpissa toimitaan juurikin edellämainitulla tavalla.

                    Edit: Tuo kannattaa lukea läpi jos et vielä ole:http://mail.btcf.fi/forum/showthread.php?t=167740
                    Last edited by janke; 04-06-2013, 15:12.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Jax_KiBez
                      BTCF Member
                      • Jan 2010
                      • 2061
                      • Pirkanmaa

                      Joo löysin aamulla puolien mittauksen, eli reunimmaiset nastat ja 0.4-0.8 ohm on suositus. En vielä kerennyt mittaamaan.

                      Juu itsellä siis uusittu OEM-nokkatunnistin tossa helmi-maaliskuussa. Samoin NGK-tulpat, joten niiden pitäis olla kunnossa.

                      On jotenkin tullut sellainen fiilis että auto ruvennut vetää paremmin, tämä alkanut heti kun löin Liqui Molyn suutinpuhdistusaineet sisään, parantuu vaan päivä päivältä. Toivotaan että tämä olisi juuri vika että suuttimet olivat vain likaiset, silti tässä puolian metsästän. Onpahan sitten nekin vaihdettu.
                      Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                      Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                      _____________________________________
                      Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                      Tästä mun kaluston showroomiin
                      Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                      Comment

                      • jkan
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2007
                        • 320
                        • uusikaupunki

                        Originally posted by Jax_KiBez View Post
                        Joo löysin aamulla puolien mittauksen, eli reunimmaiset nastat ja 0.4-0.8 ohm on suositus. En vielä kerennyt mittaamaan.

                        Juu itsellä siis uusittu OEM-nokkatunnistin tossa helmi-maaliskuussa. Samoin NGK-tulpat, joten niiden pitäis olla kunnossa.

                        On jotenkin tullut sellainen fiilis että auto ruvennut vetää paremmin, tämä alkanut heti kun löin Liqui Molyn suutinpuhdistusaineet sisään, parantuu vaan päivä päivältä. Toivotaan että tämä olisi juuri vika että suuttimet olivat vain likaiset, silti tässä puolian metsästän. Onpahan sitten nekin vaihdettu.
                        Onko kulutus muuttunut mihinkään?
                        Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900

                        Comment

                        • Jax_KiBez
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 2061
                          • Pirkanmaa

                          On paha vielä sanoa kun vasta 300km tullut mömmöillä ajettua. Ehkä jotain on tapahtunut, vielä en uskalla sanoa juuta enkä jaata. Varmaan toisen purkin pistän myös seuraavaan tankilliseen.
                          Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                          Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                          _____________________________________
                          Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                          Tästä mun kaluston showroomiin
                          Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                          Comment

                          • Jax_KiBez
                            BTCF Member
                            • Jan 2010
                            • 2061
                            • Pirkanmaa

                            Tämähän tästä nyt puuttui, laatikon vikavalo syttynyt pari kertaa jo. Ei kyllä laatikon toiminnassa mitään muutosta. Eka luulin että auto ei tykännyt kun sitä Testo:lla luki kun aikasemmin ainoastaan silloin syttynyt, nyt syttyi yhtäkkiä risteyksessä hiljaisessa vauhdissa.

                            Katsotaan johtaako tämä johonkin.

                            EDIT: Ei vikakoodeja :think
                            Last edited by Jax_KiBez; 05-06-2013, 17:37.
                            Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                            Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                            _____________________________________
                            Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                            Tästä mun kaluston showroomiin
                            Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                            Comment

                            • jamoc8
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 277
                              • Oulu

                              Tarkistapa ettei ilmastoinnin kompura ole juminut päälle tms. Ite huomaan alaväännöissä tuon kuuloista "väännön vajausta" helteellä, kun kompura jauhaa täysillä.

                              Jos kattia ei ole koskaan vaihdettu niin hyvinkin voi olla menossa tukkoon jos 250tkm ajettu. Ei helise, ei kolise, tukkeutuu vaan.


                              Originally posted by Jax_KiBez View Post
                              Eli kyseessä stepillä varustettu vm. 97 523iA Sedan, ja ostamisesta asti olen ollut sitä mieltä ettei auto kulje niinkuin edellinen 523, ja kulutus tuntunut kovalta vanhaan verrattuna.

                              Auton tehokartta on todella vaihteleva, tasaisesta vedosta tietoakaan, tässä oireita:

                              Tyhjäkäynti-3500rpm - Kone tuntuu ihan joltain M20B20-koneelta, ei oikein tunnu mitään vääntöä, ei jaksa isommissa nopeuksissa kiihtyä yhtään näillä kierroksilla, Emännän 115hv 2-litrainen Omega hakkaa alaväännöissä, kuitenkin aikalailla samankokoinen auto.

                              3500-5000rpm - Heti 3,5trpm tulee hirveä tehopiikki, auto suorastaan ryntää eteenpäin ja moottorin ääni muuttuu terävämmäksi, mutta tuntuisi vähän puutuvan tuossa 5000rpm tienoilla

                              5000-7000rpm - Taas tuntuu pieni nykäisy ja auto tuntuu taas saavan 20hp jostain lisää ja kiihtyvyys kovenee taas hieman.

                              Kulutus jatkuvasti 10.5-11l/100km, ajo on n. 70% pelkkää 110km/h taulussa ajoa, ja loput tasaista 50-60km/h ajoa, ei erityistä liikennevaloissa ajelua. Vertailun vuoksi edelliset 523i Touring vei 9-10l/100km vastaavalla ajolla ja edellinen 523iA sedan 8.5-9.5l/100km

                              INPA:lla ei mitään vikakoodia mistään, käynnistyy aina hyvin. Adaptaatiot näin ulkomuistista ei mitenkään isot. Täytyy vielä tänään tutkaista jos saan läppärin toimimaan.
                              Vaihdettua
                              - Sytytystulpat
                              - Ilmansuodatin

                              EDIT: Niin, tuli mieleeni myös, että haiskahtaa aika rikkaalle seos kun kylmällä ilmalla lyö käyntiin, normaalia?
                              ---- Bee äm dapl juu ----

                              Comment

                              • Jax_KiBez
                                BTCF Member
                                • Jan 2010
                                • 2061
                                • Pirkanmaa

                                Juu ei ilmastointi jumittanut ole. Katti kunnossa, eikä oikein tukossa oleva katti voi toimia korkeilla kierroksilla muttei matalilla.

                                Mutta joo, eli nyt viimeaikoina tosiaan vaihdon B-osina MAF:fin, sen jälkeen M54-koneesta 100tkm ajetut puolat. Ja nyt pistin alkuperäisen resonaattorin paikalleen. Nyt auto tuntuu kutakuinkin normaalilta, muttei silti mitään eroa huomannut puolien vaihdon, eikä MAF:fin vaihdon jälkeen. Joten tuskin mitään vikaa ollutkaan niissä.

                                Katsotaan tekeekö vielä mitään kummallisia väännönuupumisia, edelleen kylläkin kiihtyvyys aaltoilee eli 3,700rpm kohdilla tulee tehopiikkiä, sitten 5,000rpm kohdilla.
                                Sit edelleen kun vedättää johonkin ylämäkeen isommalla vaihteella kaasu pohjassa niin kulutusmittari hieman seilaa, alle 2l/100km, mutta vähän nykii edestakaisin.

                                Seuraavaksi on enää oikeastaa lambdat ja suuttimet mitä enää pystyy vaihtamaan, tietenkin jos laajennetaan vianetsintää niin bensapainesäädin olisi yksi. Lambdat tulis ehkä siksi mieleen kun kävin ratapäivillä ajelemassa Ahvenistoa sen joku 20 kierrosta, ja kun kotia kohti lähdin niin auto tuntui tosi puutuneelta alakierroksilla, kaasua sai painaa selvästi enemmän että auto kulki johonkin, en tiedä mikä sitten oli, sen jälkeen tuo kyllä katosi kun moottoritietä painoi sen 100km.

                                Mutta jos nyt tarvetta ilmenee niin kohde kerrallaan testataan

                                EDIT: Kyllä tuossa autossa jonkun verran vissiin tehonpuutetta on kun 0-100km/h aikoja mittailin, keskiarvo tasamaalla 11,90sek, ja tosiaan keskiarvo, huonompiakin oli. Kun pitäis mennä tohon 9.6sek tehtaalla eli oikeasti ~10sek.
                                Last edited by Jax_KiBez; 15-06-2013, 12:58.
                                Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
                                Youtube-kanavani (Jax_KiBez)

                                _____________________________________
                                Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
                                Tästä mun kaluston showroomiin
                                Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎