Originally posted by hakala-
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
523iA Aaltoileva kiihtyvyys ja liiallinen kulutus
Collapse
X
-
Ootteko koittanu tutkailla esim. tolla mun ohjelmalla 'load' arvoa? Joka kuvaa moottorin kuormaa. Ecu laskee sen kaieketi monesta eri arvosta :maf, tps, koneen lämmöt yms.yms. Tämän perusteella lasketaan myös ruiskutusaika. Itse logitin mm. tätä arvoa viimeksi (löytyy M60 moottorit-osiosta) i ja hienosti näkyi mitrn ruiskutusaika oli käytännössä samalla tasolla tämän load arvon kanssa. Täyskaasukiihdytyksessä tämä arvo nousi tasaisesti kierrosten mukana.
Comment
-
-
Pitääpä jossain välissä käydä autolla loggailemassa vähän arvoja.
Ihmetyttää vaan että mikä on kun 1-3 vaihteella kiihdyttäessä 0-2500rpm niin ei väännä mihinkään, sitten 3500rpm auto lähtee kovemmin, mutta silti 2-3 vaihteilla vetää paremmin isoilla kierroksilla kuin 1 vaihteella.
Jos ajaa valmiiksi pienellä vaihteella esim. 2. vaihteella jotain 40-50km/h 2500-3000rpm kierroksilla, ja lyö nopeasti kaasun pohjaan niin lähtee kiihtymään, jostain syystä vaan ei 1500-3500rpm välillä nouse kierrokset nopeasti vaan 1. vaihteellakin suorasta matelee läpi nämä kierrokset.
Ilman ilmanputsariakin koitin, ei eroa. Nyt on Liqui Moly:n injector cleanerit tankissa jos jotain tekis, epäilen kyllä.
Ihmettelin kyllä nyt kun viimeksi yritin vanosta aktivoida INPAlla niin ei tuntunut mitään eroa käynnissä, mutta silti ei vikakoodia jumittumisesta. Ennen käynti muuttui kisamaiseksi. En tiedä pitäiskö ottaa venttiilikoppa uudestaan pois ja tutkia vanoksen toiminta, mutta kyllä ajossa toimi normaalisti ja tuskin silti muuttaisi yhtään mitään, koska vanos meni ekalle mahdolliselle hampaalle mihin sen sai nokassa, tota ekaa hammasta en oikein vaan ymmärrä kun se ratashan menee parissakin asennossa sinne nokan päähän, siis se menee sopivaan koloon sinne, eikä pyöri sormin, sitten kääntää pakonokasta ja ratas imaisee vanoksen rattaan sisäänsä. En tajua miten ton pystyy edes väärin tekee?
Tajuaako auto jos kipinä ei toimi oikein ja esim. huonosti sytyttäis alle 3500rpm, eli tekiskö vikakoodin jos ei toimisi kunnolla. En kyllä tiedä miltä misfire tuntuu/kuulostaa, mutta moottori vetää tasaisesti vaikka on voimaton, ei vaan jaksa kelata matalia kierroksia lävitse.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Juu, nyt alkaa taas pännii, nyt yhtäkkiä tutkittuna vanos ei enää toimikkaan, vaikka juuri pari päivää sit näytti mielestäni normaaleja 20-40 astetta nokan asennoksi. Nyt pyörii 15.85-17 asteen välillä eikä muutu mihinkään, vaikka vanoksen solenoidin kytkisi irti keskenkaiken... Olisko nyt sit kyseessä juuri ajoitusvika, koska eikö nokan pitäis ns. lepoasennossa ole 20-22 astetta? Mutta ei kyllä voi, koska eihän muuten voi vanos mennä 40 asti.
Olisko sit solenoidi, tai joku muu. Vittu hermo menee...Last edited by Jax_KiBez; 01-06-2013, 18:52.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Originally posted by Jax_KiBez View PostPitääpä jossain välissä käydä autolla loggailemassa vähän arvoja.
Ihmetyttää vaan että mikä on kun 1-3 vaihteella kiihdyttäessä 0-2500rpm niin ei väännä mihinkään, sitten 3500rpm auto lähtee kovemmin, mutta silti 2-3 vaihteilla vetää paremmin isoilla kierroksilla kuin 1 vaihteella.
Jos ajaa valmiiksi pienellä vaihteella esim. 2. vaihteella jotain 40-50km/h 2500-3000rpm kierroksilla, ja lyö nopeasti kaasun pohjaan niin lähtee kiihtymään, jostain syystä vaan ei 1500-3500rpm välillä nouse kierrokset nopeasti vaan 1. vaihteellakin suorasta matelee läpi nämä kierrokset.
Ilman ilmanputsariakin koitin, ei eroa. Nyt on Liqui Moly:n injector cleanerit tankissa jos jotain tekis, epäilen kyllä.
Ihmettelin kyllä nyt kun viimeksi yritin vanosta aktivoida INPAlla niin ei tuntunut mitään eroa käynnissä, mutta silti ei vikakoodia jumittumisesta. Ennen käynti muuttui kisamaiseksi. En tiedä pitäiskö ottaa venttiilikoppa uudestaan pois ja tutkia vanoksen toiminta, mutta kyllä ajossa toimi normaalisti ja tuskin silti muuttaisi yhtään mitään, koska vanos meni ekalle mahdolliselle hampaalle mihin sen sai nokassa, tota ekaa hammasta en oikein vaan ymmärrä kun se ratashan menee parissakin asennossa sinne nokan päähän, siis se menee sopivaan koloon sinne, eikä pyöri sormin, sitten kääntää pakonokasta ja ratas imaisee vanoksen rattaan sisäänsä. En tajua miten ton pystyy edes väärin tekee?
Tajuaako auto jos kipinä ei toimi oikein ja esim. huonosti sytyttäis alle 3500rpm, eli tekiskö vikakoodin jos ei toimisi kunnolla. En kyllä tiedä miltä misfire tuntuu/kuulostaa, mutta moottori vetää tasaisesti vaikka on voimaton, ei vaan jaksa kelata matalia kierroksia lävitse.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Jax_KiBez View PostJuu, nyt alkaa taas pännii, nyt yhtäkkiä tutkittuna vanos ei enää toimikkaan, vaikka juuri pari päivää sit näytti mielestäni normaaleja 20-40 astetta nokan asennoksi. Nyt pyörii 15.85-17 asteen välillä eikä muutu mihinkään, vaikka vanoksen solenoidin kytkisi irti keskenkaiken... Olisko nyt sit kyseessä juuri ajoitusvika, koska eikö nokan pitäis ns. lepoasennossa ole 20-22 astetta? Mutta ei kyllä voi, koska eihän muuten voi vanos mennä 40 asti.
Olisko sit solenoidi, tai joku muu. Vittu hermo menee...Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Toimii kickdown, ja nyt taas tuntui ehkä kerran kun kaupunkipörräsin että vanos olisi säätynyt, paha sanoa kun ei kone ollut kiinni.
En kyl tiedä mikä vaihdelaatikossakaan voisi olla vikana, ja miten se muka voi tasan samoilla kierroksilla tehdä mitä tekee.
EDIT: Juu, että taas näin. Nyt kytkin koneen kiinni ajon ajaksi kun viimeksi vain paikallaan testailin, niin kyllähän se vanos ihan oikein iloisesti toimii, säätyy siitä n. 15-16 asteesta 40-41 asteeseen. Nyt siis epäily kohdistuisi huonoon palamiseen alakierroksilla, syystä tai toisesta, tai sitten polttoainevajeeseen.Last edited by Jax_KiBez; 02-06-2013, 20:32.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Nyt on toinen MAF kiinni, ei merkittävää eroa, pienikin ero ehkä placeboa. Mites osaako joku kertoa että voiko puolat mennä sillein epäkuntoon, että antaa vaan heikompaa kipinää pienillä kierroksilla. Vai menevätkö aina kaikki tai ei mitään periaattella.
Olen tossa huomannut että auto hieman hytkyy tyhjäkäynnillä, ja kun tuo kiihtyvyyskin on aaltoilevaa niin ajattelin että voiko puolan virta olla vaihteleva. ajattelin mitata vastuksen puolista jos jotain kertoisi, mutta osaisiko joku heittää että voiko puola kulua ns. vajaaseen tilaan, ettei anna täydellistä kipinää.
Ja tosiaan vielä yksi havainto, koneesta kuuluu semmonen naputusääni, aikalailla jostain koneen keskeltä imusarjan puolelta, menee kierrosten mukaan. Saattaisi olla suutin, mutta voiko vain osa suuttimista naputtaa? Voi olla kyllä että nostajatkin naputtaa. Kone kuulostaa etäisesti dieseliltä. Tässä videota äänestäLast edited by Jax_KiBez; 04-06-2013, 07:38.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Originally posted by Jax_KiBez View PostNyt on toinen MAF kiinni, ei merkittävää eroa, pienikin ero ehkä placeboa. Mites osaako joku kertoa että voiko puolat mennä sillein epäkuntoon, että antaa vaan heikompaa kipinää pienillä kierroksilla. Vai menevätkö aina kaikki tai ei mitään periaattella.
Olen tossa huomannut että auto hieman hytkyy tyhjäkäynnillä, ja kun tuo kiihtyvyyskin on aaltoilevaa niin ajattelin että voiko puolan virta olla vaihteleva. ajattelin mitata vastuksen puolista jos jotain kertoisi, mutta osaisiko joku heittää että voiko puola kulua ns. vajaaseen tilaan, ettei anna täydellistä kipinää.
Ja tosiaan vielä yksi havainto, koneesta kuuluu semmonen naputusääni, aikalailla jostain koneen keskeltä imusarjan puolelta, menee kierrosten mukaan. Saattaisi olla suutin, mutta voiko vain osa suuttimista naputtaa? Voi olla kyllä että nostajatkin naputtaa. Kone kuulostaa etäisesti dieseliltä. Tässä videota äänestä
Mites, olikos sinulla alkuperäinen se nokan tunnistin? Jos nokan tunnistin ei täysin toimi, niin sehän lisää tuota naputusta.
Minullahan on Motonetistä ostettu VDO/Siemens, mutta voisko noi silti olla jotain "maanantai" kappaleita? Jos noi Motonetin tunnistimet ovat jotain kakoslaatuisia ja eivät olleet läpäisseet täysin testausta ja myydään sitten muille jälleenmyyjille edullisesti? Ainakin kuulemma Boschin tulpissa toimitaan juurikin edellämainitulla tavalla.
Edit: Tuo kannattaa lukea läpi jos et vielä ole:http://mail.btcf.fi/forum/showthread.php?t=167740Last edited by janke; 04-06-2013, 15:12.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Joo löysin aamulla puolien mittauksen, eli reunimmaiset nastat ja 0.4-0.8 ohm on suositus. En vielä kerennyt mittaamaan.
Juu itsellä siis uusittu OEM-nokkatunnistin tossa helmi-maaliskuussa. Samoin NGK-tulpat, joten niiden pitäis olla kunnossa.
On jotenkin tullut sellainen fiilis että auto ruvennut vetää paremmin, tämä alkanut heti kun löin Liqui Molyn suutinpuhdistusaineet sisään, parantuu vaan päivä päivältä. Toivotaan että tämä olisi juuri vika että suuttimet olivat vain likaiset, silti tässä puolian metsästän. Onpahan sitten nekin vaihdettu.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Originally posted by Jax_KiBez View PostJoo löysin aamulla puolien mittauksen, eli reunimmaiset nastat ja 0.4-0.8 ohm on suositus. En vielä kerennyt mittaamaan.
Juu itsellä siis uusittu OEM-nokkatunnistin tossa helmi-maaliskuussa. Samoin NGK-tulpat, joten niiden pitäis olla kunnossa.
On jotenkin tullut sellainen fiilis että auto ruvennut vetää paremmin, tämä alkanut heti kun löin Liqui Molyn suutinpuhdistusaineet sisään, parantuu vaan päivä päivältä. Toivotaan että tämä olisi juuri vika että suuttimet olivat vain likaiset, silti tässä puolian metsästän. Onpahan sitten nekin vaihdettu.Vikakoodien lukua,Lasien tummennukset, Pienet teippaustyöt, Kolhujen korjauksia PDR tekniikalla sekä pieniä remontti/huoltotöitä. Puh:0408355900
Comment
-
-
On paha vielä sanoa kun vasta 300km tullut mömmöillä ajettua. Ehkä jotain on tapahtunut, vielä en uskalla sanoa juuta enkä jaata. Varmaan toisen purkin pistän myös seuraavaan tankilliseen.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Tämähän tästä nyt puuttui, laatikon vikavalo syttynyt pari kertaa jo. Ei kyllä laatikon toiminnassa mitään muutosta. Eka luulin että auto ei tykännyt kun sitä Testo:lla luki kun aikasemmin ainoastaan silloin syttynyt, nyt syttyi yhtäkkiä risteyksessä hiljaisessa vauhdissa.
Katsotaan johtaako tämä johonkin.
EDIT: Ei vikakoodeja :thinkLast edited by Jax_KiBez; 05-06-2013, 17:37.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Tarkistapa ettei ilmastoinnin kompura ole juminut päälle tms. Ite huomaan alaväännöissä tuon kuuloista "väännön vajausta" helteellä, kun kompura jauhaa täysillä.
Jos kattia ei ole koskaan vaihdettu niin hyvinkin voi olla menossa tukkoon jos 250tkm ajettu. Ei helise, ei kolise, tukkeutuu vaan.
Originally posted by Jax_KiBez View PostEli kyseessä stepillä varustettu vm. 97 523iA Sedan, ja ostamisesta asti olen ollut sitä mieltä ettei auto kulje niinkuin edellinen 523, ja kulutus tuntunut kovalta vanhaan verrattuna.
Auton tehokartta on todella vaihteleva, tasaisesta vedosta tietoakaan, tässä oireita:
Tyhjäkäynti-3500rpm - Kone tuntuu ihan joltain M20B20-koneelta, ei oikein tunnu mitään vääntöä, ei jaksa isommissa nopeuksissa kiihtyä yhtään näillä kierroksilla, Emännän 115hv 2-litrainen Omega hakkaa alaväännöissä, kuitenkin aikalailla samankokoinen auto.
3500-5000rpm - Heti 3,5trpm tulee hirveä tehopiikki, auto suorastaan ryntää eteenpäin ja moottorin ääni muuttuu terävämmäksi, mutta tuntuisi vähän puutuvan tuossa 5000rpm tienoilla
5000-7000rpm - Taas tuntuu pieni nykäisy ja auto tuntuu taas saavan 20hp jostain lisää ja kiihtyvyys kovenee taas hieman.
Kulutus jatkuvasti 10.5-11l/100km, ajo on n. 70% pelkkää 110km/h taulussa ajoa, ja loput tasaista 50-60km/h ajoa, ei erityistä liikennevaloissa ajelua. Vertailun vuoksi edelliset 523i Touring vei 9-10l/100km vastaavalla ajolla ja edellinen 523iA sedan 8.5-9.5l/100km
INPA:lla ei mitään vikakoodia mistään, käynnistyy aina hyvin. Adaptaatiot näin ulkomuistista ei mitenkään isot. Täytyy vielä tänään tutkaista jos saan läppärin toimimaan.
Vaihdettua
- Sytytystulpat
- Ilmansuodatin
EDIT: Niin, tuli mieleeni myös, että haiskahtaa aika rikkaalle seos kun kylmällä ilmalla lyö käyntiin, normaalia?---- Bee äm dapl juu ----
Comment
-
-
Juu ei ilmastointi jumittanut ole. Katti kunnossa, eikä oikein tukossa oleva katti voi toimia korkeilla kierroksilla muttei matalilla.
Mutta joo, eli nyt viimeaikoina tosiaan vaihdon B-osina MAF:fin, sen jälkeen M54-koneesta 100tkm ajetut puolat. Ja nyt pistin alkuperäisen resonaattorin paikalleen. Nyt auto tuntuu kutakuinkin normaalilta, muttei silti mitään eroa huomannut puolien vaihdon, eikä MAF:fin vaihdon jälkeen. Joten tuskin mitään vikaa ollutkaan niissä.
Katsotaan tekeekö vielä mitään kummallisia väännönuupumisia, edelleen kylläkin kiihtyvyys aaltoilee eli 3,700rpm kohdilla tulee tehopiikkiä, sitten 5,000rpm kohdilla.
Sit edelleen kun vedättää johonkin ylämäkeen isommalla vaihteella kaasu pohjassa niin kulutusmittari hieman seilaa, alle 2l/100km, mutta vähän nykii edestakaisin.
Seuraavaksi on enää oikeastaa lambdat ja suuttimet mitä enää pystyy vaihtamaan, tietenkin jos laajennetaan vianetsintää niin bensapainesäädin olisi yksi. Lambdat tulis ehkä siksi mieleen kun kävin ratapäivillä ajelemassa Ahvenistoa sen joku 20 kierrosta, ja kun kotia kohti lähdin niin auto tuntui tosi puutuneelta alakierroksilla, kaasua sai painaa selvästi enemmän että auto kulki johonkin, en tiedä mikä sitten oli, sen jälkeen tuo kyllä katosi kun moottoritietä painoi sen 100km.
Mutta jos nyt tarvetta ilmenee niin kohde kerrallaan testataan
EDIT: Kyllä tuossa autossa jonkun verran vissiin tehonpuutetta on kun 0-100km/h aikoja mittailin, keskiarvo tasamaalla 11,90sek, ja tosiaan keskiarvo, huonompiakin oli. Kun pitäis mennä tohon 9.6sek tehtaalla eli oikeasti ~10sek.Last edited by Jax_KiBez; 15-06-2013, 12:58.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
Comment