Originally posted by Bomb5
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 visko hajos, rikkoi jopa konepellin
Collapse
X
-
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
-
-
Originally posted by HTK12 View PostMistä olet päätellyt, että ei visko koskaan kytkeydy? E39 toimii aivan hyvin ilman viskoakin, jos ilmastoinnin flekti toimii. Ehkä jossain aavikolla tai radalla tarvitsee sen viskonkin. Viskon toiminnan voit testatakkin, tosin näin talvella ei hirveän herkästi kyllä kytkeydykkään. Jos nyt päädyt kuitenkin vaihtamaan, niin vaihda sitten samalla ne lavatkin, koska se muovi hauraustuu.
Mulla on tarkoituksena oikeastaan ennaltaehkäisevästi vaihtaa tuo, ettei ainakaan käy niin, että se hirttäis kiinni ja hajottais paikkoja niin kuin täällä on kerrottu. Ja toinen asia on semmonen resonoiva ääni 1000 rpm kohdalla, kun lähtee liikkeelle. Jossain threadissa arveltiin, että viskostakin voisi kuulua. Toisaalta, en tiedä millaiselta tuon viskon pitäisi tuntua auto kylmänä ja sammuksissa kun pyörittelee? Mulla se tuntuu jähmeältä, mutta pyörii silti, ei ole havaittavaa klappia kuitenkaan. Jossain kohtaa kierrosta on semmonen löysempi kohta, jonka yli pystyy helpommin kääntämään, ikäänkuin 70 % jähmeää ja 30 % löysää per kierros. Ropelin vaihtoa mietin itsekin, mutta ilmeisesti se kannattaisi korvata orkkis-ropelilla, jos haluaa sen kestävän. Tunnustelin kyllä sitä ropelia ja se on täysin ehjä ja muovilaatu vaikuttaa suht. laadukkaalta, niin en tiedä kannattaako sitä lähteä vaihtamaan. Ilmeisesti nuo tuhot on liittyneet aina siihen, että visko hirttää kiinni ja se ropeli räjähtää palasiksi hyvin todennäköisesti olipa sitten orkkis tai noname ropeli paikallaan.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostJoo, eihän tuosta täysin varma voi olla, kytkeytyykö koskaan, mutta kesälläkin pystyy testaamaan moottori kuumana parkissa tuota viskoa ja sen saa pysäytettyä ja laittaa pyörimään nurinpäinkin. Kyllähän se siitä lähtee pyörimään taas hiljokseen, mutta en ole esim. ikinä missään vaiheessa huomannut, että se olisi lähtenyt humisemaan. Ainoastaan tuo sähköflekti lähtee joskus kuumalla parkissa päälle. Visko ei mun mielestä reagoi mitenkään.
Mulla on tarkoituksena oikeastaan ennaltaehkäisevästi vaihtaa tuo, ettei ainakaan käy niin, että se hirttäis kiinni ja hajottais paikkoja niin kuin täällä on kerrottu. Ja toinen asia on semmonen resonoiva ääni 1000 rpm kohdalla, kun lähtee liikkeelle. Jossain threadissa arveltiin, että viskostakin voisi kuulua. Toisaalta, en tiedä millaiselta tuon viskon pitäisi tuntua auto kylmänä ja sammuksissa kun pyörittelee? Mulla se tuntuu jähmeältä, mutta pyörii silti, ei ole havaittavaa klappia kuitenkaan. Jossain kohtaa kierrosta on semmonen löysempi kohta, jonka yli pystyy helpommin kääntämään, ikäänkuin 70 % jähmeää ja 30 % löysää per kierros. Ropelin vaihtoa mietin itsekin, mutta ilmeisesti se kannattaisi korvata orkkis-ropelilla, jos haluaa sen kestävän. Tunnustelin kyllä sitä ropelia ja se on täysin ehjä ja muovilaatu vaikuttaa suht. laadukkaalta, niin en tiedä kannattaako sitä lähteä vaihtamaan. Ilmeisesti nuo tuhot on liittyneet aina siihen, että visko hirttää kiinni ja se ropeli räjähtää palasiksi hyvin todennäköisesti olipa sitten orkkis tai noname ropeli paikallaan.
Niin vaikuttaahan se syylärin & paisarin muovikin ihan hyvältä, kunnes lohkeaa. Eli jos nyt lähtee viskoa vaihtamaan niin kyllä itse ainakin sen ropellin vaihtaisin. Lämpö ei tunnetusti ole muovin ystävä. Kyllä siihen käy OEM osakin, ei tarvitse välttämättä alkuperäinen olla.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostEi sitä voi testata kun kuumalla koneella. Ilmastoinnin kun kytket pois ja salavalikosta seuraat lämpöjä niin viskon pitäisi kytkeytyä kuumalla säällä auton ollessa tyhjäkäynnillä.
Niin vaikuttaahan se syylärin & paisarin muovikin ihan hyvältä, kunnes lohkeaa. Eli jos nyt lähtee viskoa vaihtamaan niin kyllä itse ainakin sen ropellin vaihtaisin. Lämpö ei tunnetusti ole muovin ystävä. Kyllä siihen käy OEM osakin, ei tarvitse välttämättä alkuperäinen olla.
OEM = Original equipment manufacturer = Alkuperäinen osan valmistaja = alkuperäisosa.
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostSiis tarkoitat tarviketta ilmeisimmin.
OEM = Original equipment manufacturer = Alkuperäinen osan valmistaja = alkuperäisosa.
Esim. Berh syyläri ilman BMW logoa = OEM, mutta ei ole sama kuin syyläri jonka saat marmorilta BMW logoilla (OE= Original Equipment). On meinaan hieman eri hintaisia OE ja OEM osat.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostSä oot sekoittanut käsitteet. OEM osa on = Original equipment manufacturer kyllä, mutta se ei ole sama kuin OE= Original Equipment.
Esim. Berh syyläri ilman BMW logoa = OEM, mutta ei ole sama kuin syyläri jonka saat marmorilta BMW logoilla (OE= Original Equipment). On meinaan hieman eri hintaisia OE ja OEM osat.
Pegasus parts:in mukaan oe ja oem tarkoittavat samaa.
European parts specialists:n mukaan taas eri asia.
Mutta tulipahan tarkennettua että tarkoitit alkuperäisen valmistajan osaa.
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostTämäpä onkin mukavan hankala juttu kun tulkitaan eri tavalla eri tapauksissa.
Pegasus parts:in mukaan oe ja oem tarkoittavat samaa.
European parts specialists:n mukaan taas eri asia.
Mutta tulipahan tarkennettua että tarkoitit alkuperäisen valmistajan osaa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostMielestäni tämä on kyllä ihan selvä tapaus. Googlella kun katsot näyttää kaikki ensimmäisen sivun osumat määrittelevän sen samoin. Noiden Ebay artikkeleiden luotettavuus on kyllä lähinnä 0. Pegasus parts on joku nyrkkipaja, keskellä asuinaluetta, joka valmistaa tuotannosta poistuneita land rover osia vajassa.
Itselle tulee molempia vastauksia.
No en ollenkaan ala tästä inttämään sen enempää. On jo sen verran jo aiheen ohi.
Comment
-
-
HTK12, tarkoitin siis, että nimenomaan kuumalla moottorilla kesällä parkissa visko ei tartu ja voin tehdä testin kädellä pyöräyttämällä väärän suuntaan. Mutta joo, totta tuo on, että muovi ei pidemmän päälle kestä, pitää kattoa tuo ropeli profiteilen tilaukseen samalla, jos siellä sattuis olemaan joku sopivan merkkinen. Vois kysyä huvikseen hinnan Laakkoseltakin, tuskin kovin halpa.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostHTK12, tarkoitin siis, että nimenomaan kuumalla moottorilla kesällä parkissa visko ei tartu ja voin tehdä testin kädellä pyöräyttämällä väärän suuntaan. Mutta joo, totta tuo on, että muovi ei pidemmän päälle kestä, pitää kattoa tuo ropeli profiteilen tilaukseen samalla, jos siellä sattuis olemaan joku sopivan merkkinen. Vois kysyä huvikseen hinnan Laakkoseltakin, tuskin kovin halpa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Tänään vaihtelin uuden laturin, viskon ja ropelin samalla kun vaihdoin suodatinjalan tiivisteen. Ostin profiteilestä Hella / Behr-viskon, koska luin jostain, että ko. visko ei lähde yhtä helposti pöhisemään kuin Sachs/Febi tms. Viskossa lukee Behr, kuten alkuperäisessäkin. Ensimmäisellä startilla uudella viskolla tarttui heti kiinni kunnolla ja pöhisi vesipumpun mukana (kuulemma voi tehdä näin uutuuttaan), mutta rauhottui pian ja testilenkillä ei enää kytkeytynyt mitenkään, että olisin huomannut, vaikka käytin koko kierrosaluetta ja toimi siten samalla tavalla kuin vanhakin. Tyytyväinen siis olen, että ei ainakaan osunut sellainen visko, joka olisi kokoajan herkästi kiinni. Ropeli vaihtui Febin ropeliin, mikä tuli myös profiteilestä. Molemmat vaihdoin ennakoiden, koska vanhat osat kuulemma räjähtää kuitenkin jossain vaiheessa.
Edit. Lievä resonanssi ei kyllä poistunut minnekään, tulee varmaankin pakosarjan lämpösuojapelleistä.Last edited by Bomb5; 10-08-2015, 19:14.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
-
Originally posted by MaxSound View PostEhjäkin pyörii aina vähän, mutta ehjä visko pysähtyy näin talvella esim sanomalehtirullalla hipaisemalla. Sormilla ei pidä ikinä kokeilla, jos sattuu olemaan rikki ja kytkeytyneenä.
Comment
-
Comment