Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 visko hajos, rikkoi jopa konepellin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #31
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Hyvä kuulla, että korvasivat. Itse ajattelin kesällä vaihtaa tuon alkuperäisen 170 tkm ajetun viskon uuteen. Lueskelin ulkomaalaisilta foorumeilta, että esim. Sachsin visko lähtee helpommin pohisemaan kuin Behr/Hella. Tämän vuoksi ajattelin hommata tuon jälkimmäisen. Näyttäisi olevan Hella, mutta valmistaja Behr: https://profiteile.de/kupplung-kuehl...-376-732-111-2

    Onko jollain kokemusta tuosta, toimiiko hyvin? Nykyinen visko mulla pyörii kyllä mukana, mutta ei taida ikinä kytkeytyä, joten sähköflekti pyöriskelee sitten parkissa käynnissä ollessa kuumalla säällä. Toisaalta en halua viskoa, joka turhaa syö tehoa tai alentaa lämpöjä turhaan liian herkästi. Eli etsinnässä visko, joka toimii mahdollisimman lähelle alkuperäistä, joka ei kovin herkästi ilmeisesti pöhise.
    Mistä olet päätellyt, että ei visko koskaan kytkeydy? E39 toimii aivan hyvin ilman viskoakin, jos ilmastoinnin flekti toimii. Ehkä jossain aavikolla tai radalla tarvitsee sen viskonkin. Viskon toiminnan voit testatakkin, tosin näin talvella ei hirveän herkästi kyllä kytkeydykkään. Jos nyt päädyt kuitenkin vaihtamaan, niin vaihda sitten samalla ne lavatkin, koska se muovi hauraustuu.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      #32
      Originally posted by HTK12 View Post
      Mistä olet päätellyt, että ei visko koskaan kytkeydy? E39 toimii aivan hyvin ilman viskoakin, jos ilmastoinnin flekti toimii. Ehkä jossain aavikolla tai radalla tarvitsee sen viskonkin. Viskon toiminnan voit testatakkin, tosin näin talvella ei hirveän herkästi kyllä kytkeydykkään. Jos nyt päädyt kuitenkin vaihtamaan, niin vaihda sitten samalla ne lavatkin, koska se muovi hauraustuu.
      Joo, eihän tuosta täysin varma voi olla, kytkeytyykö koskaan, mutta kesälläkin pystyy testaamaan moottori kuumana parkissa tuota viskoa ja sen saa pysäytettyä ja laittaa pyörimään nurinpäinkin. Kyllähän se siitä lähtee pyörimään taas hiljokseen, mutta en ole esim. ikinä missään vaiheessa huomannut, että se olisi lähtenyt humisemaan. Ainoastaan tuo sähköflekti lähtee joskus kuumalla parkissa päälle. Visko ei mun mielestä reagoi mitenkään.

      Mulla on tarkoituksena oikeastaan ennaltaehkäisevästi vaihtaa tuo, ettei ainakaan käy niin, että se hirttäis kiinni ja hajottais paikkoja niin kuin täällä on kerrottu. Ja toinen asia on semmonen resonoiva ääni 1000 rpm kohdalla, kun lähtee liikkeelle. Jossain threadissa arveltiin, että viskostakin voisi kuulua. Toisaalta, en tiedä millaiselta tuon viskon pitäisi tuntua auto kylmänä ja sammuksissa kun pyörittelee? Mulla se tuntuu jähmeältä, mutta pyörii silti, ei ole havaittavaa klappia kuitenkaan. Jossain kohtaa kierrosta on semmonen löysempi kohta, jonka yli pystyy helpommin kääntämään, ikäänkuin 70 % jähmeää ja 30 % löysää per kierros. Ropelin vaihtoa mietin itsekin, mutta ilmeisesti se kannattaisi korvata orkkis-ropelilla, jos haluaa sen kestävän. Tunnustelin kyllä sitä ropelia ja se on täysin ehjä ja muovilaatu vaikuttaa suht. laadukkaalta, niin en tiedä kannattaako sitä lähteä vaihtamaan. Ilmeisesti nuo tuhot on liittyneet aina siihen, että visko hirttää kiinni ja se ropeli räjähtää palasiksi hyvin todennäköisesti olipa sitten orkkis tai noname ropeli paikallaan.
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #33
        Originally posted by Bomb5 View Post
        Joo, eihän tuosta täysin varma voi olla, kytkeytyykö koskaan, mutta kesälläkin pystyy testaamaan moottori kuumana parkissa tuota viskoa ja sen saa pysäytettyä ja laittaa pyörimään nurinpäinkin. Kyllähän se siitä lähtee pyörimään taas hiljokseen, mutta en ole esim. ikinä missään vaiheessa huomannut, että se olisi lähtenyt humisemaan. Ainoastaan tuo sähköflekti lähtee joskus kuumalla parkissa päälle. Visko ei mun mielestä reagoi mitenkään.

        Mulla on tarkoituksena oikeastaan ennaltaehkäisevästi vaihtaa tuo, ettei ainakaan käy niin, että se hirttäis kiinni ja hajottais paikkoja niin kuin täällä on kerrottu. Ja toinen asia on semmonen resonoiva ääni 1000 rpm kohdalla, kun lähtee liikkeelle. Jossain threadissa arveltiin, että viskostakin voisi kuulua. Toisaalta, en tiedä millaiselta tuon viskon pitäisi tuntua auto kylmänä ja sammuksissa kun pyörittelee? Mulla se tuntuu jähmeältä, mutta pyörii silti, ei ole havaittavaa klappia kuitenkaan. Jossain kohtaa kierrosta on semmonen löysempi kohta, jonka yli pystyy helpommin kääntämään, ikäänkuin 70 % jähmeää ja 30 % löysää per kierros. Ropelin vaihtoa mietin itsekin, mutta ilmeisesti se kannattaisi korvata orkkis-ropelilla, jos haluaa sen kestävän. Tunnustelin kyllä sitä ropelia ja se on täysin ehjä ja muovilaatu vaikuttaa suht. laadukkaalta, niin en tiedä kannattaako sitä lähteä vaihtamaan. Ilmeisesti nuo tuhot on liittyneet aina siihen, että visko hirttää kiinni ja se ropeli räjähtää palasiksi hyvin todennäköisesti olipa sitten orkkis tai noname ropeli paikallaan.
        Ei sitä voi testata kun kuumalla koneella. Ilmastoinnin kun kytket pois ja salavalikosta seuraat lämpöjä niin viskon pitäisi kytkeytyä kuumalla säällä auton ollessa tyhjäkäynnillä.

        Niin vaikuttaahan se syylärin & paisarin muovikin ihan hyvältä, kunnes lohkeaa. Eli jos nyt lähtee viskoa vaihtamaan niin kyllä itse ainakin sen ropellin vaihtaisin. Lämpö ei tunnetusti ole muovin ystävä. Kyllä siihen käy OEM osakin, ei tarvitse välttämättä alkuperäinen olla.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Muurahainen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #34
          Originally posted by HTK12 View Post
          Ei sitä voi testata kun kuumalla koneella. Ilmastoinnin kun kytket pois ja salavalikosta seuraat lämpöjä niin viskon pitäisi kytkeytyä kuumalla säällä auton ollessa tyhjäkäynnillä.

          Niin vaikuttaahan se syylärin & paisarin muovikin ihan hyvältä, kunnes lohkeaa. Eli jos nyt lähtee viskoa vaihtamaan niin kyllä itse ainakin sen ropellin vaihtaisin. Lämpö ei tunnetusti ole muovin ystävä. Kyllä siihen käy OEM osakin, ei tarvitse välttämättä alkuperäinen olla.
          Siis tarkoitat tarviketta ilmeisimmin.

          OEM = Original equipment manufacturer = Alkuperäinen osan valmistaja = alkuperäisosa.

          Comment

          • pera8x
            Bimmer Rookie
            • Jan 2015
            • 158
            • tampere

            #35
            mulla hajos kans kerran visko. ei kylläkään pemarista, vaan mersusta. erikoinen räsäys kuulu kesken kiihdytyksen ja taustapeilissä näky viskon siipiä. säkää oli sen verran matkassa, että eipä menny muuta, kun tuulitunneli rikki.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #36
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Siis tarkoitat tarviketta ilmeisimmin.

              OEM = Original equipment manufacturer = Alkuperäinen osan valmistaja = alkuperäisosa.
              Sä oot sekoittanut käsitteet. OEM osa on = Original equipment manufacturer kyllä, mutta se ei ole sama kuin OE= Original Equipment.

              Esim. Berh syyläri ilman BMW logoa = OEM, mutta ei ole sama kuin syyläri jonka saat marmorilta BMW logoilla (OE= Original Equipment). On meinaan hieman eri hintaisia OE ja OEM osat.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Muurahainen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #37
                Originally posted by HTK12 View Post
                Sä oot sekoittanut käsitteet. OEM osa on = Original equipment manufacturer kyllä, mutta se ei ole sama kuin OE= Original Equipment.

                Esim. Berh syyläri ilman BMW logoa = OEM, mutta ei ole sama kuin syyläri jonka saat marmorilta BMW logoilla (OE= Original Equipment). On meinaan hieman eri hintaisia OE ja OEM osat.
                Tämäpä onkin mukavan hankala juttu kun tulkitaan eri tavalla eri tapauksissa.

                Pegasus parts:in mukaan oe ja oem tarkoittavat samaa.
                European parts specialists:n mukaan taas eri asia.

                Mutta tulipahan tarkennettua että tarkoitit alkuperäisen valmistajan osaa.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #38
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Tämäpä onkin mukavan hankala juttu kun tulkitaan eri tavalla eri tapauksissa.

                  Pegasus parts:in mukaan oe ja oem tarkoittavat samaa.
                  European parts specialists:n mukaan taas eri asia.

                  Mutta tulipahan tarkennettua että tarkoitit alkuperäisen valmistajan osaa.
                  Mielestäni tämä on kyllä ihan selvä tapaus. Googlella kun katsot näyttää kaikki ensimmäisen sivun osumat määrittelevän sen samoin. Noiden Ebay artikkeleiden luotettavuus on kyllä lähinnä 0. Pegasus parts on joku nyrkkipaja, keskellä asuinaluetta, joka valmistaa tuotannosta poistuneita land rover osia vajassa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Muurahainen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #39
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Mielestäni tämä on kyllä ihan selvä tapaus. Googlella kun katsot näyttää kaikki ensimmäisen sivun osumat määrittelevän sen samoin. Noiden Ebay artikkeleiden luotettavuus on kyllä lähinnä 0. Pegasus parts on joku nyrkkipaja, keskellä asuinaluetta, joka valmistaa tuotannosta poistuneita land rover osia vajassa.
                    Meillä on erilainen google
                    Itselle tulee molempia vastauksia.

                    No en ollenkaan ala tästä inttämään sen enempää. On jo sen verran jo aiheen ohi.

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      #40
                      HTK12, tarkoitin siis, että nimenomaan kuumalla moottorilla kesällä parkissa visko ei tartu ja voin tehdä testin kädellä pyöräyttämällä väärän suuntaan. Mutta joo, totta tuo on, että muovi ei pidemmän päälle kestä, pitää kattoa tuo ropeli profiteilen tilaukseen samalla, jos siellä sattuis olemaan joku sopivan merkkinen. Vois kysyä huvikseen hinnan Laakkoseltakin, tuskin kovin halpa.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #41
                        Originally posted by Bomb5 View Post
                        HTK12, tarkoitin siis, että nimenomaan kuumalla moottorilla kesällä parkissa visko ei tartu ja voin tehdä testin kädellä pyöräyttämällä väärän suuntaan. Mutta joo, totta tuo on, että muovi ei pidemmän päälle kestä, pitää kattoa tuo ropeli profiteilen tilaukseen samalla, jos siellä sattuis olemaan joku sopivan merkkinen. Vois kysyä huvikseen hinnan Laakkoseltakin, tuskin kovin halpa.
                        Joo ajattelin vaan, että jos talvella testailit niin ei välttämättä kytkeydy. Lisäksi kannattaa huomata, että ilmastoinnin ollessa päällä visko kytkeytyy aika harvoin, koska se ilmastoinnin flekti jäähdyttää melko tehokkaasti. Monet ajelevat pelkän ilmastoinnin flektin kanssa ilman ongelmia. Eli jos haluaa varmasti testata niin kuumalla kelillä ilmastointi pois, jolloin ilmastoinnin flekti ei lähde päälle vielä vasta kun hieman ennen koneen keittämistä.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #42
                          Tänään vaihtelin uuden laturin, viskon ja ropelin samalla kun vaihdoin suodatinjalan tiivisteen. Ostin profiteilestä Hella / Behr-viskon, koska luin jostain, että ko. visko ei lähde yhtä helposti pöhisemään kuin Sachs/Febi tms. Viskossa lukee Behr, kuten alkuperäisessäkin. Ensimmäisellä startilla uudella viskolla tarttui heti kiinni kunnolla ja pöhisi vesipumpun mukana (kuulemma voi tehdä näin uutuuttaan), mutta rauhottui pian ja testilenkillä ei enää kytkeytynyt mitenkään, että olisin huomannut, vaikka käytin koko kierrosaluetta ja toimi siten samalla tavalla kuin vanhakin. Tyytyväinen siis olen, että ei ainakaan osunut sellainen visko, joka olisi kokoajan herkästi kiinni. Ropeli vaihtui Febin ropeliin, mikä tuli myös profiteilestä. Molemmat vaihdoin ennakoiden, koska vanhat osat kuulemma räjähtää kuitenkin jossain vaiheessa.

                          Edit. Lievä resonanssi ei kyllä poistunut minnekään, tulee varmaankin pakosarjan lämpösuojapelleistä.
                          Last edited by Bomb5; 10-08-2015, 19:14.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #43
                            Niin pitäiskö kunnossa olevan viskon olla pysähdyksissä tyhjäkäynnillä näin talvella? Vai pyöriikö visko aina jonkinverran?
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • MaxSound
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 255
                              • Kajaani

                              #44
                              Ehjäkin pyörii aina vähän, mutta ehjä visko pysähtyy näin talvella esim sanomalehtirullalla hipaisemalla. Sormilla ei pidä ikinä kokeilla, jos sattuu olemaan rikki ja kytkeytyneenä.
                              E39 525DA Touring -01, 540tkm

                              Comment

                              • mixxo
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2004
                                • 37

                                #45
                                Originally posted by MaxSound View Post
                                Ehjäkin pyörii aina vähän, mutta ehjä visko pysähtyy näin talvella esim sanomalehtirullalla hipaisemalla. Sormilla ei pidä ikinä kokeilla, jos sattuu olemaan rikki ja kytkeytyneenä.
                                Joo, hajosi siivet täälläkin eka kerran maaliskuussa ja rikkoi myös jäähdyttimen sekä tuulitunnelin. Nuo vaihdettiin, mutta silloin en selvittänyt vikaa loppuun saakka. Vika oli tietty viskossa, auto siis E39,-01 M54B22 ja kilsoja jo 430 000 km. Sitten tilasin budjettiosan Aeromotorsista, Febin viskon. Nyt eka 500 m näinkin kylmällä kelillä humisee niin helvetisti ennen kuin rauhoittuu. Eli uutta, orkkisviskoa on täällä suositeltu. Ei taida olla muuta vaihtoehtoa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎