Ainakin enemmän ajettu laatikko voi alkaa pitämään vapaalla kytkin ylhäällä jonkinsortin rolinaa kovalla vauhtipyörällä. Varsinkin, jos ei ole jousitettu levy..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 530d:hen kova vauhtipyörä
Collapse
X
-
Originally posted by Fastpiksu View PostAinakin enemmän ajettu laatikko voi alkaa pitämään vapaalla kytkin ylhäällä jonkinsortin rolinaa kovalla vauhtipyörällä. Varsinkin, jos ei ole jousitettu levy..
Siis tämä alhaisella tyhjäkäynnillä.
Tämän ei pitäisi liittyä itse laatikon kestävyyteen millään tavoin.
Ainakin oma E39 M5 pitää melkoista mekkalaa laatikkoöljyt kuumina koska siinä on kevyt aluvauhtipyörä.
Paksummilla laatikkoöljyillä metelöinti tietysti vaimenee.Last edited by jonne; 06-07-2013, 01:13.Mikä laulaen tulee, se tulee.
BMW E39 M5, vm. 2002
Comment
-
-
Originally posted by jonne View PostAinakin oma E39 M5 pitää melkoista mekkalaa laatikkoöljyt kuumina koska siinä on kevyt aluvauhtipyörä.
Paksummilla laatikkoöljyillä metelöinti tietysti vaimenee.
ja miten yleensäkin muuttaa moottorin käytöstä koska painoero varmasti monta kiloa.E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
Bagged e32
Ex E61 525d m-sport -06
Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä
Comment
-
-
Originally posted by lurkki3 View Postmistä hommattu alumiininenvauhtipyörä?miten tuommonen kestää käyttö...kuluuko kytkinpinta "normaalia nopeammin"?aikamoinen painoero varmasti alkuperäiseen kun näyttää massapyörä painavan bmwfanssin mukaan m5:ssa 18.6kiloa ja 530d:ssä 13.4kg
ja miten yleensäkin muuttaa moottorin käytöstä koska painoero varmasti monta kiloa.
Itselläni on nyt paikoillaan clutchmastersin FX300 kytkinasetelma kevlarlevyllä ja aluvauhtiksella.
We are sorry, but this page cannot be found. If you have any questions or can't find what you are looking for, please contact us .
Alkuperäinen kaksoismassa oli löystynyt jo siten, että noin 4...5 senttiä vauhtipyörän kehältä mitaten oli suht. vapaata liikettä ja kytkin oli erittäin herkkä luistamaan. Tämä kaikki oli saavutettu n. 100000 km aikana.
Tuo alumiininen vauhtipyörä ei montaa kiloa paina, ehkäpä vajaat viisi kiloa.
Koko paketti asetelmineen päivineen painaa vain (Shipping Weight) 38lb eli 17 kiloa.
Näin perstuntumalla voisi sanoa, että määrättyä kierrosherkkyyttä on tullut lisää, mutta ei se M5 nyt laiskasti niitä jenkoja muutenkaan ota.
Esim. kävelyvauhtia, tyhjäkäynnillä, kuivalla asvaltilla körötellen ykkönen silmässä, jalan ollessa pois kytkinpolkimelta, tuottaa äkillinen kaasunpainallus hyvin nopean kierrosten nousun rajoittimelle ja hillitöntä sutimista.
En muista, että moottori olisi aiemmin aivan näin hanakka ollut.
Näin jälkeenpäin ajatellen joitain muitakin vaihtoehtoja olisi löytynyt kuten esim. Sachsin SRE ja jokin painavampi kiinteä teräslimppu, mutta nyt näillä mennään.
Massalevykin olisi ollut ehkä arkiajoon riittävä.
Aluvauhtiskin tuli oikeastaan vain siksi kun joka tapauksessa olisi pitänyt vaihtaa vauhtipyörä eikä tuo alkuperäinen houkutellut.
Tuo FX300 on sikäli hyvä, että kytkimen luistoa ei tarvitse missään tilanteessa pelätä, väännönkestoa tuntuu piisaavan. Ainoat huonommat puolet ovat reippaasti lisääntynyt poljinvoima ja tietty äkäisyys ja aivan tyhjäkierrosten tienoilla oleva ravistusherkkyys joihin kuitenkin tottuu ja sitten se saatanallinen rallatus laatikkoöljyt kuumina tyhjäkäynnillä. Siihen ajattelin lääkkeeksi tyhjäkierrosten nostoa ja paksumpaa laatikkoöljyä.
Ääntähän se vain on, race-tunnelmaa
Laatikko rähisee vielä kevyellä vedätyksellä alueella 1000...1500 1/min, mutta siinä ne äänet sitten ovatkin.
Kaksoismassan kanssa loota oli täysin hiljainen.
Kestävyydestä en osaa sanoa mitään vielä, mutta asetelma taatusti kestää eikä kitkapinnatkaan varmaan nopeasti kulahda kun ei turhia luistattele.
Toki kardaani, laatikko, perä ja takarenkaat saavat oman osansa, jos kuski pamauttaa holtittomasti kytkinpolkimen ylös. Se kevlar-levy on toki jousitettu.
Käyttäjältä vaaditaan malttia.
Olen ymmärtänyt, että pitkä oikeaoppinen sisäänajo on tälläkin kytkimellä tärkeää.
Voisin kuvitella, että Dieselin kampiakselilta tulee melkoisia vääntövärähtelyjä jotka varmaan kiinteällä ja k e v y e l l ä vauhtiksella tuottavat äänimaailman johon on totuttu vain varikoilla
Luulisi, että tuo FX300 riittäisi jopa väännöltään vielä kovemman Dieselin tarpeisiin.Mikä laulaen tulee, se tulee.
BMW E39 M5, vm. 2002
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostOnko lämpimällä laatikolla oikeastaan minkäänlaista eroa "rallatuksessa",vaikka olisikin jäykemmät öljyt?
Jaa-a, kohta sen korvillaan kuulee kun vaihdan öljyt.
Toivomus on, että edes hiukan olisi eroa....
Jos ei paksumpi öljy auta, täytyy ohjelmoituttaa tyhjäkierrokset johonkin 850 1/min tienoille.
Saas nähdä miten sekin sitten onnistuu ja missä.Mikä laulaen tulee, se tulee.
BMW E39 M5, vm. 2002
Comment
-
-
Laatikkoöljyt on vaihdettu, rallatus väheni
Originally posted by jonne View PostJaa-a, kohta sen korvillaan kuulee kun vaihdan öljyt.
Toivomus on, että edes hiukan olisi eroa....
Jos ei paksumpi öljy auta, täytyy ohjelmoituttaa tyhjäkierrokset johonkin 850 1/min tienoille.
Saas nähdä miten sekin sitten onnistuu ja missä.
Tänään vaihdoin laatikkoöljyt. Aikamoista puljaamista heikkotasoisen öljynvaihtopumpun kanssa...
Kyllä, laatikon äänet hiljenivät merkittävästi kuumana, mutta eivät täysin.
Huomasin samalla, että kun ottaa ilmastoinnin ja ajovalot pois eli kuormaa pois koneelta, hiljeni laatikon ralina olemattomiin; vääntövärähtelyt pienenevät kampuran päässä.
Ja öljymikstuura oli Redline 75W140NS ja D4 Synthetic ATF.
Molemmat pullot riittivät, täyttöaukon tasalle. Loput valuivat lattialle, vaatteille, silmälaseille jne.Mikä laulaen tulee, se tulee.
BMW E39 M5, vm. 2002
Comment
-
-
Sattusko kellään pyöriin nurkisa tuota e46 330d 204hv kaksoismassa pyörää?saisi vauhtipyörästä mittoja.startin kehän halkaisia mietityttää....olis tuo 204hv vauhtis vähä parempi jos sais yhdistettyä sen tuohon m57 peräänE60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
Bagged e32
Ex E61 525d m-sport -06
Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä
Comment
-
-
pannana nyt omatkin kokemuksen rippeet noista vauhtiksista ja laatikoista esille.
pemarin ja varsinkin M pemarien manuaali laatikot on tunneteusti lujia ja kestäviä. en tiedä sitten, että hajooko ne, jos moottorin päähän laitetaan kova vauhtis ja jousittamaton levy? uskoisin, että kestää. pemarien ZF lootia on laitettu melkein 1000nm vääntävien koneiden perään ja on ne kestäneet.
noitten mersujen kanssa enemmänkin pelannut, niin 125 heppasen 5 pyttysen diiselin perässä kova kevyt vauhtis ja jousitettu kytkin. siitä, kun puristi 300 heppaa ja 500nm, niin manuaalivaihdelaatikoita meni 4, vai 5 kappaletta, ennenkö uskoin, ettei kestä. toisilla kestäneet samat laatikot suunnilleen samoilla tehoilla kaksoismassavaihtiksen kanssa. eli uskoisin, että kyllä se jotain siihen lootan kestoon vaikuttaa. sitten vaihdoin automaatin, niin hajos vetolevy. sen, kun vahvisti, niin alkoi paikat kestään. ja tämä oli vielä aika ylävireinen vekotin, ettei ainakaan liika alavääntö noita tappanut.
sitten jyrinöistä sen verran, että jos on kova vauhtipyörä ja kova jousittamatkon kytkin, niin kyllä se jyristää alemmilla kierroksilla. ja tekee vielä enemmän hallaa laatikolle. en suosittele, ellei tiedä laatikon olevan varmasti kestävä siihen leikkiin. joku jousto siellä olis hyvä olla olemassa jyrinöiden ja keston kannalta.
jos kaksoismassa pyörässä ei ole muuta vikaa, kun, että se on kaksoismassa, eli ei ole ihan rikki, niin niitä pystyy kyllä hitsaan/niittaan kovaksi. audeissa ainakin on käytetty tota menetelmää, kun on voimaa alettu hakea enemmänkin. siinä ehkäpä yks vaihtoehto myöskin.
tässäpä kaikki, mitä omalle kohdalle noita on tullut eteen. mutupuheita ja nettitietouttahan riittää.
Comment
-
-
kovia vauhtipyöriä/kytkinsarjoja löytyy kyllä esim e39 m5 jonka sais sopimaan.nyt haen kuitenki jotain hyvää/kestävää kaksoismassapyörä/kytkin pakettia....jotenkin kiinnostas tuo e90 330d 245hv kaksoismassavauhtipyörä.ainoa ongelma on ku ei tiedä mitään mittoja että saisiko sitä yhdistettyä tuohon 530d M57 koneenperään ja onko startin kehä lähelläkään samoja mittoja.tulee kallis kokeilu jos rupiaa huvikseen osia tilaileen ja saakin todeta että eihän tästä tuu yhtään mitäänLast edited by lurkki3; 18-02-2015, 12:58.E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
Bagged e32
Ex E61 525d m-sport -06
Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä
Comment
-
-
Tulipahan selvyys tuohonkin että tuo e90 180kw massapyörä ei sovi edes e46 330d 6-vaihteiseen pienemmän kytkinkopan takia....kyllä tässä varmasti jotain kovaa vauhtista ikävä kyllä täytyy rueta miettimään.ainakin sen kytkin paketin täytyisi 650-700nm kestää ja pitääE60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
Bagged e32
Ex E61 525d m-sport -06
Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä
Comment
-
-
Kovako...?
Samaa ongelmaa mietitty ja kaks kaksoismassapyörää rikottu ja kaks uutta kytkinpakettia.... ja luistaa...
olis hommattuna E34 M5 ohut vauhtipyörä ja siihen sachs typ mf 240 (76xjotain?) asetelma ja jousitettu orgaani levy..
vaikka E34 vauhtis on ohuempi niin sit siinä on taas järee asetelma joka on vahvempi joten olisi työsylinterin toimintaan nähden samalla paikalla kuin orkkis E39 kaksoismassa ja asetelma.
Eli ovat kasattuna samanvahvuisia paketteja.. Ainut mikä arvelluttaa on se anturi mikä dieseleissä on vauhtipyörän takana lohkossa ja tätävarten orkkisvauhtiksessa kaksi "Tunniste lätkää"
Näkyy tässä: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-5-SERI...-/301002558235
vauhtiksen vastakkaisilla puolilla mitä nämä ovat? onko näissä tosiaan joku kampuran pyörimistunnistin vauhtiksessa? joku pumpun tarvitsema tieto? Vai onko joku ns:turhatieto koneelle ettei tarvitse välittää tämän kun tietäisi niin uskaltaisi kokeilla tolla paketilla paikallee! kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa!Last edited by M57; 19-03-2015, 15:12.
Comment
-
-
Originally posted by M57 View PostAinut mikä arvelluttaa on se anturi mikä dieseleissä on vauhtipyörän takana lohkossa ja tätävarten orkkisvauhtiksessa kaksi "Tunniste lätkää"
Näkyy tässä: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-5-SERI...-/301002558235
vauhtiksen vastakkaisilla puolilla mitä nämä ovat? onko näissä tosiaan joku kampuran pyörimistunnistin vauhtiksessa? joku pumpun tarvitsema tieto? Vai onko joku ns:turhatieto koneelle ettei tarvitse välittää tämän kun tietäisi niin uskaltaisi kokeilla tolla paketilla paikallee! kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa!
Onko kukaan kytkin ongelmien kanssa paininut mitannut X5 Facelift vauhtipyörän/kytkin paketin sopivuutta E39 koppaan?? Ilmeisesti E39 >> E53 facelift kytkinlevyn poorituksessa ainakin eroa?__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
Comment