Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 ilmastointi ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 174000
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2008
    • 1178
    • Tuusula

    #16
    730d ja ilmastointi toimii pääosin, mutta kovalla kuormalla ja ulkolämpötilalla lähellä +25°C kompura putoaa pois päältä. Kylmäaineiden tarkastuksen ja täytön jälkeen sanottiin, että nostaa jostain syystä paineita systeemissä.

    Huonokuntoinen lauhditin vai mikä syypää?
    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
    '02 VW Golf 1.4i
    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

    Comment

    • kye
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2008
      • 320
      • Forssa

      #17
      Toimiiko sähköflekti? siis tässä 730dssä
      - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
      - N42/46 jakopäät
      - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

      tied. 0407247465

      Comment

      • 174000
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2008
        • 1178
        • Tuusula

        #18
        Originally posted by kye View Post
        Toimiiko sähköflekti? siis tässä 730dssä
        Toimii, kun ilmastoinnin laittaa päälle niin flekti pyörähtää päälle.
        ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
        '02 VW Golf 1.4i
        Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
        ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

        Comment

        • kye
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 320
          • Forssa

          #19
          vaihteleeko flektin pyörimisnopeus kun sen epäilemättä pitäisi toimia vastaavasti kuin saman ikäisesssä e39 dieselissä.
          - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
          - N42/46 jakopäät
          - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

          tied. 0407247465

          Comment

          • 174000
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2008
            • 1178
            • Tuusula

            #20
            Originally posted by kye View Post
            vaihteleeko flektin pyörimisnopeus kun sen epäilemättä pitäisi toimia vastaavasti kuin saman ikäisesssä e39 dieselissä.
            En osaa sanoa, aika tasaisesti se tuntui käyvän sen aikaa kun seurailin.
            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
            '02 VW Golf 1.4i
            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

            Comment

            • kye
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 320
              • Forssa

              #21
              Oikein muuta järkevää syytä miksi paineet nousisi kuin että lauhdutin on tukossa tai flekti/flektit ei toimi oikein. Tai sitten väärä määrä ainetta tässä tapauksessa liikaa. Ajossa toimii ilman flektejäkin siis kun on riittävästi ilma virtaa. oikealla kylmäainemäärällä flekti ei ainakaan kylmemmällä ilmalla lähde ihan heti pyöriin kun kompura menee päälle.

              Voisi hyvinkin olla lauhduttimen ja syylärin väli täynnä moskaa jolloin ilma ei pääse virtaan lävitse.
              - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
              - N42/46 jakopäät
              - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

              tied. 0407247465

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8262
                • Järvikylä (Nakkila)

                #22
                Originally posted by 174000 View Post
                En osaa sanoa, aika tasaisesti se tuntui käyvän sen aikaa kun seurailin.
                ota kuule syyläri irti, mulla oli E38:ssa lauhduttimen ja syylärin väli puolillaan multaa/neulasia/lehtiä.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • 174000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2008
                  • 1178
                  • Tuusula

                  #23
                  Originally posted by kye View Post
                  Oikein muuta järkevää syytä miksi paineet nousisi kuin että lauhdutin on tukossa tai flekti/flektit ei toimi oikein. Tai sitten väärä määrä ainetta tässä tapauksessa liikaa. Ajossa toimii ilman flektejäkin siis kun on riittävästi ilma virtaa. oikealla kylmäainemäärällä flekti ei ainakaan kylmemmällä ilmalla lähde ihan heti pyöriin kun kompura menee päälle.

                  Voisi hyvinkin olla lauhduttimen ja syylärin väli täynnä moskaa jolloin ilma ei pääse virtaan lävitse.
                  Originally posted by peto2 View Post
                  ota kuule syyläri irti, mulla oli E38:ssa lauhduttimen ja syylärin väli puolillaan multaa/neulasia/lehtiä.
                  Pitääpä kokeilla. Kun oireilee, niin kesken ajon kylmän tulo loppuu. Ongelma oli jo ennen tuota systeemin täyttöäkin.
                  ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                  '02 VW Golf 1.4i
                  Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                  ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                  Comment

                  • kye
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 320
                    • Forssa

                    #24
                    En oo tähän ongelmaan missään bmwssä törmännyt mutta mittaa kompressorin hihnapyörän ja päätylevyn välinen välys. Se saattaa kompressorin lämmetessä kasvaa liian suureksi jotta magneetti jaksaisi pitää kiinni. eräässä toisessa merkissä kovinkin yleinen vitsaus vanhemmiten ja enempi ajettuna. Tällä ei ole kylläkään mitään tekemistä minkään paineiden nousun kanssa.
                    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                    - N42/46 jakopäät
                    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                    tied. 0407247465

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      #25
                      Ja tuon ilmastoinnin matalan ja korkean puolen paineen saa mitattua helposti, että onko liian korkea. Koittaa vaan saada kovalle käytölle sen ilmastoinnin. Ei kovin kummosia laitteita vaadi, eivät nämä niin nirsoja ole. Inpakin voisi kertoa että käykö paine liian korkeana ja siksi lyö kompuran pois päältä.

                      Comment

                      • bemu530
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2005
                        • 163
                        • Ekenäs

                        #26
                        Täällä myös yksi E39, jossa kompura ei mene napista päälle. Perjantaina tyhjennettiin ja täytettiin kylmäaine.

                        Tänään auto oli piuhan päässä, mutta INPA ei näyttänyt mitään virheilmoituksia. Sen mukaan kaikki olisi siis kunnossa. Myös säätöpaneelin AC-näppäin toimii, sillä INPA reagoi siihen (päälle/pois).

                        Kun kompuraa yritettiin ohjata INPA:sta päälle, ei sitä kuitenkaan pystynyt tekemään, vaikkakaan ei mitään virheilmoja siitäkään sen kummemmin tullut.

                        En tiedä, liittyykö asiaan, mutta puhaltimen moottori saattaa oireilla, sillä se tekee (etenkin AC-näppäin aktiivisena) seuraavaa:

                        -kierrokset "seilaavaat" pulssimaisesti ylös alas pienellä vaihteluvälillä AUTO-asennossa (ei kuitenkaan auton moottorin kierrosten mukaan). Kun puhaltimen nopeuden muuttaa käsin vaikka maksimiin, nousee puhaltimen kierrokset samalla tavalla pulssimaisesti seilaamalla ylös alas, kunnes maksimi puhallusvoimakkuus on saavutettu.

                        Sellainen huomio vielä, että kompuran päälle on vuotanut hieman öljyä, mutta ei kai se tähän mitään vaikuta?
                        Last edited by bemu530; 28-07-2013, 20:36. Reason: Lisätieto
                        BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                        BMW 320dA -09

                        Comment

                        • bemu530
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2005
                          • 163
                          • Ekenäs

                          #27
                          Edelliseen jatkaen, kävin tänään vielä varmuuden vuoksi Nummelassa autorepair.fi:ssä ilmastoinnin vikadiagnostiikassa.

                          Käytännössä siellä vaan todettiin, että mittauksin vikaa ei löydetä; kaikki tuntuisi olevan kunnossa.

                          Kompuralle tulee oikea jännite, myös vastusmittaus oli OK. Magneettikytkimenkin arveltiin olevan ehjä.

                          Mahdolliseksi viaksi epäiltiin kuitenkin kompuran hihnapyörien väljyyttä, muussa tapauksessa koko kompura olisi rikki.

                          Onkos kellään antaa lisätietoa tuosta hihnapyörien väljyydestä. Voisiko se tosiaan estää kompuran käynnistymisen?
                          BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                          BMW 320dA -09

                          Comment

                          • bemu530
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2005
                            • 163
                            • Ekenäs

                            #28
                            Jatketaanpa tätä(kin).

                            Mittasin rakotulkilla magneettikytkimen ja hihnapyörän välyksen, joka oli luokkaa 0,5 - 0,6 mm, ehkä parhaiten olisi mennyt 0,55 mm. Tuon pitäisi vielä olla OK välys, ainakin mikäli on uskomista tätä ohjetta:

                            E39 automaatti-ilmastointi ei toimi?

                            Syötin lisäksi ulkopuolisesta säädettävästä jännitelähteestä jännitettä suoraan magneettikytkimelle, joka nappasi kiinni ensimmäisen kerran siinä 3,9 V:n syötöllä, ja tasaisemmin sitten > 4,5 V:n syötöllä; eli tulkitsisin, että sekä välys että itse magneettikytkin olisivat kunnossa.

                            Irrotin varmuuden vuoksi magneettikytkimen hihnapyörästä, ja puhdistin vastinpinnat, mutta eipä tälläkään ollut vaikutusta.

                            Mikähän tässä nyt oikein mättää?
                            BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                            BMW 320dA -09

                            Comment

                            • bemu530
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2005
                              • 163
                              • Ekenäs

                              #29
                              Kompura meni vaihtoon, mutta ei kai sillä(kään) ollut merkitystä itse vian kannalta. Paikallaan ja kytkettynä edelleenkään magneettikytkin ei kuitenkaan napannut kiinni, vaikka olinkin kuormaamattomana edellä kuvatun mukaisesti sitä syöttänyt, ja kiinni oli tällöin napsahtanut.

                              Sitten pakkosyötettiin magneettikytkintä suoraan 12 (14) voltilla moottorintilan plus-navasta, ja magneettikytkin napsahti heti kiinni. Mittaukset magneettikytkimen väliliittimessä tarjosivat kuitenkin luokkaa 8 V, eikä sillä hyrähtänyt kompura käyntiin.

                              Siinä sitten kaapeleita hieman käpistellessä todettiin, että oikean pyöräkoteloon menevässä kaapelissa löi läpi kipinöitä; kaapeli oli haurastunut osittain poikki, myös siis itse eriste. Juotettiin kaapeli kuntoon ja alkoi magneettikytkin ja sitä myötä kompurakin pelittämään. Tuossa vaiheessa kylmäainetta oli kokeiluluontoisesti vain 500 g, mutta kylmää alkoi puhaltaa silläkin määrällä. Lopuksi alipaineella A/C-järjestelmästä vanhat roinat ja kosteus pois, ja 1200 g uutta tilalle.

                              Nyt sitten enää jännitetään, onko järjestelmässä vuotoja, sillä ennen kompuran vaihtoa tyhjennettin järjestelmä, mutta ei sieltä tullut kylmäaineita kuin runsaat 400g, vaikka runsaat kaksi viikkoa sitten järjestelmä täytettiin edellisen kerran.

                              Auto oli hoidossa tuossa ylempänä mainitussa liikkeessä.
                              BMW 520dAT -08 LCI ///M-sport
                              BMW 320dA -09

                              Comment

                              • 174000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2008
                                • 1178
                                • Tuusula

                                #30
                                Originally posted by 174000 View Post
                                Pitääpä kokeilla. Kun oireilee, niin kesken ajon kylmän tulo loppuu. Ongelma oli jo ennen tuota systeemin täyttöäkin.
                                En ole vielä käynyt pajalla näyttämässä vikaa, kun kylmästöinti on taas toiminut. Yleensä ilm päällä liikkeelle lähtiessä. Tänään työmatkalla laitoin noin 15km ajon jälkeen ilmastoinnin päälle, niin ei lähtenytkään kompura päälle. Sitten 30km ajon jälkeen auto seis 5 minuutiksi, ilmastointi päälle, ja sitten taas pukkaa kylmää.
                                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                                '02 VW Golf 1.4i
                                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎