Announcement

Collapse
No announcement yet.

520i -97 kone nakuttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Halza
    Newbiemmer
    • Jan 2013
    • 20
    • Rauma

    520i -97 kone nakuttaa

    Auton konehuoneesta alkoi kuulua nakutusta/koputusta eilen kun ajoin pihaan ja kierrokset laski tyjäkäynnille. Mistä kannattaa alkaa etsimään vikaa? Kiitos paljon vastauksista!

    Auto:
    E39 520i Touring
    vm. 1997
    ml. 309tkm (saksantuonti)
    Öljyä on ja tulpat on kunnolla kiinni.
    Auto toimii muuten normaalisti.

    Vika:
    -Nakutus/koputus konehuoneesta. Kuuluu selvästi matkustamoon tyhjäkäynnillä.
    -Tyhjäkäynnillä taajuus noin 4-5/s eli noin 1 nakutus/2 kierrosta. Taajuus nousee kierrosten mukana.
    -Kuuluu selvästi enemmän imusarjan puolella konetta, mutta vaikea paikallistaa sen tarkemmin.
    -Kone nakuttaa sekä kylmänä että lämpimänä.

    Tässä vielä video:
    Last edited by Halza; 08-05-2013, 23:33.
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #2
    Originally posted by Halza View Post
    Auton konehuoneesta alkoi kuulua nakutusta/koputusta eilen kun ajoin pihaan ja kierrokset laski tyjäkäynnille. Mistä kannattaa alkaa etsimään vikaa? Kiitos paljon vastauksista!

    Auto:
    E39 520i Touring
    vm. 1997
    ml. 309tkm (saksantuonti)
    Öljyä on ja tulpat on kunnolla kiinni.
    Auto toimii muuten normaalisti.

    Vika:
    -Nakutus/koputus konehuoneesta. Kuuluu selvästi matkustamoon tyhjäkäynnillä.
    -Tyhjäkäynnillä taajuus noin 4-5/s eli noin 1 nakutus/2 kierrosta. Taajuus nousee kierrosten mukana.
    -Kuuluu selvästi enemmän imusarjan puolella konetta, mutta vaikea paikallistaa sen tarkemmin.
    -Kone nakuttaa sekä kylmänä että lämpimänä.

    Tässä vielä video:
    http://youtu.be/SdwRcxxQ7O4
    Olisko hihnan kiristimet/vesipumppu tai laturi? Viskossa voi olla myös siipi poikki.
    Last edited by janke; 09-05-2013, 09:41.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Bomb5
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 726
      • Kivijärvi

      #3
      Originally posted by janke View Post
      Olisko hihnan kiristimet/vesipumppu tai laturi? Viskossa voi olla myös siipi poikki.
      Minunkin mielestä kuulostaa enemmän apulaitevialta kuin moottorivialta. Tulisiko peräti ihan moniurahihnasta, jos vaikka joku pala räspiintyny irti ja läpsyttää siellä?
      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1835
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by Bomb5 View Post
        Minunkin mielestä kuulostaa enemmän apulaitevialta kuin moottorivialta. Tulisiko peräti ihan moniurahihnasta, jos vaikka joku pala räspiintyny irti ja läpsyttää siellä?
        Tai sitten jossain hihnapyörässä alkava murtuma/laakerivika?
        Laturin laakerointi?

        Kannattaa ajella varovasti jos autoa on pakko käyttää. Esim jos visko hajoaa ajossa, romua saattaa lentää konepellin läpi huonolla tuurilla.

        Jos on mahdollista itse askarrella, voisi koittaa irroittaa käyttöhihna ja pyöritellä & heilutella apulaitteiden hihnapyöriä käsin yksi kerrallaan.
        Last edited by Havis; 09-05-2013, 17:07.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Halza
          Newbiemmer
          • Jan 2013
          • 20
          • Rauma

          #5
          Originally posted by Havis View Post

          Jos on mahdollista itse askarrella, voisi koittaa irroittaa käyttöhihna ja pyöritellä & heilutella apulaitteiden hihnapyöriä käsin yksi kerrallaan.
          Juu, näin pitää tehdä. Riittääkö 32mm avain viskotuulettimen irroittamiseen vai tarvitaanko myös sellainen "kiinnipitotyökalu"? Mistä niitä saa, vai pitääkö rakentaa sellainen?

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1835
            • Kotona/Poissa

            #6
            Originally posted by Halza View Post
            Juu, näin pitää tehdä. Riittääkö 32mm avain viskotuulettimen irroittamiseen vai tarvitaanko myös sellainen "kiinnipitotyökalu"? Mistä niitä saa, vai pitääkö rakentaa sellainen?
            Mitä olen selän takaa seurannut kun viskoa irroitetaan, niin kiintoavain ja terävä kääntö mahdollisesti vasaraa apuna käyttäen (muista vasenkätinen kierre). En muista nähneeni että viskoa olis tarvinnut millään erikseen pitää kiinni.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • Halza
              Newbiemmer
              • Jan 2013
              • 20
              • Rauma

              #7
              Originally posted by Bomb5 View Post
              Minunkin mielestä kuulostaa enemmän apulaitevialta kuin moottorivialta. Tulisiko peräti ihan moniurahihnasta, jos vaikka joku pala räspiintyny irti ja läpsyttää siellä?
              Olit oikeassa. Tältä se hihna näytti:



              Tuulettimen mutteri ei avautunut pelkällä avaimella ja vasaralla vaan vesipumpun pyörä luisti hihnalla. Porasin reiän ruuvipuristimeen ja sillä sai pidettyä pyörän paikoillaan ja sain mutterin auki. Tässä "erikoistyökalu":



              Nyt on molemmat hihnat vaihdettu ja kone käy taas nätisti. Seuraavaksi pitää sitten paneutua tuohon "e39 tutina syö miestä" -aiheeseen.

              Kiitos avusta!

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎