Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i -96 automaattivaihteisto ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • minttu2
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 46
    • Jyväskylä

    E39 523i -96 automaattivaihteisto ongelma

    pari viikkoa sitten huomasin vaihteiston toiminnassa jotain häikkää;

    kun joudun pysähtymään esim. risteykseen, ja heti sen jälkeen lähden liikkeelle, laatikko ikäänkuin odottelee että vaihde menee päälle. Eli kun painan kaasua, ei tapahdu hetkeen mitään ja sitten auto yhtäkkiä nytkähtää liikkeelle. Sitten jos pysähdyn vaikka valoihin, pari sekuntia pysähdyksen jälkeen tulee pieni nykäys.

    Tätä ei ollut silloin kun ostin auton, eli noin kolme kuukautta sitten. Huoltohistorian mukaan autoon on vaihdettu tämän vuoden (muistaakseni) puolella laatikkoöljyt.

    Välillä on myös ajon jälkeen haissut joku palanutta öljyä muistuttava käry...tiedä sitten mistä se on peräisin. Mutta miltäs tämä vaikuttaa?
  • pete81
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 2056
    • .........

    #2
    odotas hetki! kaverin auto menee samasta viasta ensviikon perjantaina metroon diagnostiikan lukuun! kyselin tuolta hesan suunnalta asiaa niin epäili et olis sähköpuolen vikoja! ilmottelen heti kun selviää!

    Comment

    • ofb
      Bimmer Rookie
      • Sep 2003
      • 130
      • Keskeisessä Suomessa

      #3
      Monesti näitä vikoja / oireita rupeaa ilmenemään tuon automaatti vaihteiston öljynvaihdon jälkeen, rupeaa kuonat liikkumaan vääriin paikkoihin.
      E39 528iA Touring -97

      Comment

      • bemari320mies
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2004
        • 788
        • Suodenniemi

        #4
        Sen mitä noita automaattilaatikoita koskevia juttuja olen lukenut niin tuo öljyn haiseminen tietää huonoa. Edessä voi olla kallis remontti. Autolla ei varmaan kannata ajaa ennen kuin on selvinnyt mitä laatikossa on vikaa. Ajo vain pahentaa tilannetta.
        Tällä hetkellä 3,0 litraa, 6 sylinteriä ja 24 venttiiliä
        EX: BMW E34 525i -90
        EX: BMW E28 528iA -85
        EX: BMW 320i Taxi -86

        Comment

        • KFZ-Koenig
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 2900

          #5
          Tuolla güntherlandiassa on porukka todennut, että laatikon öljyjä ei sais vaihtaa kuin zf:n ukkelit, koska muut onnistuu rikkomaan vaihteistot öljynvaihdon väärin tehdessään. Öljynvaihto ei siis ole mitään vanhat ulos ja uudet sisään -hommaa... ja toisaalta noissa ei kuulemma voi vaihtaa ees kokonaan uusia, vaan sinne jää aina n. 1/3 - 1/2 vanhaa...
          Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

          Comment

          • jupe_84
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 242
            • Joensuu

            #6
            niinpä turbiiniin jää se öljy! mulla vaihdettiin kaikki öljyt mahtui 8,5litraa.. lauhuttimenkautta kaikki pihalle silleen se onnistuu! öljypisteen vaihdolla mahtuu n:3litraa

            Comment

            • ämmäläinen
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 203
              • lahti

              #7
              jätkä on polttanu kumia

              Comment

              • LASSI-S
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 4918
                • hattula/hämeenlinna.

                #8
                minttu ei vaikuta kovin miehekkäältä nimeltä joten JÄTKÄ ei varmaan ole polttanu gummia hehheh.

                mut asiaan, jos olet oikeastikkin poltellu kumia jarrulla tai lähettäny jarrulta niin todennäköisesti on kytkinpakka kärähtäny ja mahollisesti turbiinikin paskana. yleinen vika bmw:n automaateissa ja yleinen tapa rikkoa ne
                E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                Comment

                • hopeanuoli
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 211
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by minttu2
                  pari viikkoa sitten huomasin vaihteiston toiminnassa jotain häikkää;

                  kun joudun pysähtymään esim. risteykseen, ja heti sen jälkeen lähden liikkeelle, laatikko ikäänkuin odottelee että vaihde menee päälle. Eli kun painan kaasua, ei tapahdu hetkeen mitään ja sitten auto yhtäkkiä nytkähtää liikkeelle. Sitten jos pysähdyn vaikka valoihin, pari sekuntia pysähdyksen jälkeen tulee pieni nykäys.

                  Tätä ei ollut silloin kun ostin auton, eli noin kolme kuukautta sitten. Huoltohistorian mukaan autoon on vaihdettu tämän vuoden (muistaakseni) puolella laatikkoöljyt.

                  Välillä on myös ajon jälkeen haissut joku palanutta öljyä muistuttava käry...tiedä sitten mistä se on peräisin. Mutta miltäs tämä vaikuttaa?
                  Itselläni oli aivan samanlaiset oireet (lukuunottamatta tuota palaneen käryä) automaatin öljynvaihdon jälkeen. Selvisi että Olarin Laakkosella, merkkiliikkeessä, olivat pistäneet öljyä LITRAN liian vähän !!! Mielestäni aika paljon virhemarginaalia, kun sinne menee noin kolme litraa yhteensä... Ehdin ajaa jonkin aikaa ennen kuin aloin tuota epäillä oireiden perusteella, pitemmän päälle laatikko olisi tietysti hajonnut. No, tästä tunaroinnista seuraa se, että jarrutettaessa öljy valuu laatikon etupäähän, josta johtuen öljypumppu haukkaa tyhjää, öljynpaine putoaa ja laatikko luistaa. Kunnes sitten hetken päästä öljy valuu taas takaisin laatikon takaosaan, öljypumppu alkaa nostaa painetta, kytkinpakka alkaa pitää ja auto nytkähtää liikkeelle. Erittäin vahva veikkaukseni siis on että laatikossa on liian vähän öljyä, joten tarkistuta se HETI jossain aidosti asiantuntevassa paikassa. Jos öljy on kärähtänyt on se kyllä huono merkki, voi ehkä silti kokeilla vaihtaa suodatin+öljyt jos kitkapinnoissa sattuisi olemaan edes jotain jäljellä. Omassa pelissäni laatikko on ZF5HP18.
                  e90 330d -05

                  Comment

                  • minttu2
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2004
                    • 46
                    • Jyväskylä

                    #10
                    No enpä ole kumia viittiny poltella automaattipelillä...ei kai tässä muu auta kuin tarkistuttaa se öljyn määrä nyt alkuun...ettei tule kovin kallista remonttia heti

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Ja hei, jättäkää ne öljynvaihdot laatikkoihin tekemättä. Niillä rikotaan enemmän laatikoita kuin "pelastetaan".

                      Comment

                      • Latexi
                        Bimmer Rookie
                        • May 2004
                        • 137
                        • Salo

                        #12
                        Originally posted by minttu2
                        pari viikkoa sitten huomasin vaihteiston toiminnassa jotain häikkää;

                        kun joudun pysähtymään esim. risteykseen, ja heti sen jälkeen lähden liikkeelle, laatikko ikäänkuin odottelee että vaihde menee päälle. Eli kun painan kaasua, ei tapahdu hetkeen mitään ja sitten auto yhtäkkiä nytkähtää liikkeelle. Sitten jos pysähdyn vaikka valoihin, pari sekuntia pysähdyksen jälkeen tulee pieni nykäys.

                        Tätä ei ollut silloin kun ostin auton, eli noin kolme kuukautta sitten. Huoltohistorian mukaan autoon on vaihdettu tämän vuoden (muistaakseni) puolella laatikkoöljyt.

                        Välillä on myös ajon jälkeen haissut joku palanutta öljyä muistuttava käry...tiedä sitten mistä se on peräisin. Mutta miltäs tämä vaikuttaa?
                        Mulla hajos omasta laatikko (5hp18) tai tarkemmin pakki hävis.. Ostin käytettynä toisen laatikon tilalle ja siinä oli samanlaista vikaa ku sulla eli kun pysähty esim. valoihin, se vaihtoi itse vapaalle ja kun yritti lähteä liikkeelle niin ei ollukaan vaihdetta päällä ja sit se paukahti hetken päästä päälle..
                        Hetken aikaa se toimi näin kunnes mittaristoon syttys teksti: "TRANSP. FAIL SAFE PROG" eli se tietokone kytki jonku turva ohjelman päälle. Sillon siinä oli vaan yks vaihde eteen ja yks taakse..

                        Merkkiliikkees sit todettiin vikakoodista et siel oli magneettiventtiileissä jotain vikaa, no onneks oli alkuperäses laatikos ne kunnos. Magneettiventtiilien vaihdon jälkeen se on toiminu taas ku unelma..
                        BMW 330d M-sport 2 Touring E46 - BMW 320i cabrio E30

                        SALO///WORKS
                        Automotive Enthusiastics since 2012

                        Comment

                        • hopeanuoli
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 211
                          • Helsinki

                          #13
                          Toi öljynvaihto on vähän kaksiteräinen miekka... Jos menopelillä on ajettu yli 300tkm ilman laatikon öljynvaihtoa (tai rääkätty muuten piloille), ei varmaan kannata vaihtaa koska moskaa on todennäköisesti sisällä paljon ja on riski lähteä sitä liikuttamaan. MUTTA jos öljyt ja suodatin on vaihdettu aina huolto-ohjelman mukaisesti, niin vaihtaisin ne kyllä edelleen - ei niitä vaihtoja varmaan turhaan huolto-ohjelmiin ole merkitty. TOSIN jos vaihtaja ei tiedä mitä tekee, ei kannata vaihtaa ollenkaan! Vinkki: ZF:n laatikoihin löytyy tarkat öljynvaihto-ohjeet ZF:n nettisivuilta. Erityisesti laatikon lämpötilan pitää olla aika tarkasti oikea öljymäärää tarkistettaessa, muuten tulee väärä määrä lientä ja tuosta automaatit ovat kranttuja. Tätä eivät nähtävästi tiedä ainakaan Laakkosella, tai eivät välitä kun havittelevat mieluummin tehdaskorjatun laatikon myyntiä mukavalla katteella.
                          e90 330d -05

                          Comment

                          • minttu2
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2004
                            • 46
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Originally posted by hopeanuoli
                            Erityisesti laatikon lämpötilan pitää olla aika tarkasti oikea öljymäärää tarkistettaessa, muuten tulee väärä määrä lientä ja tuosta automaatit ovat kranttuja. Tätä eivät nähtävästi tiedä ainakaan Laakkosella, tai eivät välitä kun havittelevat mieluummin tehdaskorjatun laatikon myyntiä mukavalla katteella.
                            Sain ajan huomiseksi, Laakkoselta, siihen öljyn määrän mittaukseen...se kaveri puhui että mittaus tapahtuu auton ollessa käynnissä, eli onko laatikon lämpötila silloin oikea tarkistusta ajatellen?

                            Comment

                            • e36next
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 1574
                              • Hattula

                              #15
                              Originally posted by LASSI-S
                              minttu ei vaikuta kovin miehekkäältä nimeltä joten JÄTKÄ ei varmaan ole polttanu gummia hehheh.

                              mut asiaan, jos olet oikeastikkin poltellu kumia jarrulla tai lähettäny jarrulta niin todennäköisesti on kytkinpakka kärähtäny ja mahollisesti turbiinikin paskana. yleinen vika bmw:n automaateissa ja yleinen tapa rikkoa ne
                              Heh heh, kyllä se automaattikin polttoa kestää, kun on tarpeeksi osaava kuljettaja, esim. eräs diamant-musta 525iA Apparalla, taidettiin siitä vähän jutellakin Mut ei kannata oikeesti tota harrastaa.
                              Last edited by e36next; 02-07-2012, 20:19.
                              BMW M3 e90 6-spd ´08 Silverstone II
                              Mazda 6 2.0 Skyactiv-G Vision Automatic SW ´20
                              Ford Fiesta 1.0 Ti-VCT 80hv "Ahvenisto - 1.52 Edition" ´13

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎