Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 523i -96 automaattivaihteisto ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hopeanuoli
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 211
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by minttu2
    Sain ajan huomiseksi, Laakkoselta, siihen öljyn määrän mittaukseen...se kaveri puhui että mittaus tapahtuu auton ollessa käynnissä, eli onko laatikon lämpötila silloin oikea tarkistusta ajatellen?
    Joo mittaus tehdään moottori käynnissä, mutta laatikon lämpötila voi tietysti silti olla mitä hyvänsä. Oikea lämpötila on ZF5HP18:lle 30-50 astetta, eli kun ajat auton huoltoon, on niiden odotettava laatikon jäähtymistä. Laatikkohan on melkoinen murikka, ja jäähtyy hitaasti. Muistan että itse ajoin kesäkuumalla huoltoon, ja öljyt oli vaihdettu noin tunnissa. On selvä että silloin laatikon lämpötila on ollut korkeampi kuin pitäisi, ja niinpä sinne sitten tuli liian vähän öljyä.
    e90 330d -05

    Comment

    • minttu2
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 46
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by hopeanuoli
      Joo mittaus tehdään moottori käynnissä, mutta laatikon lämpötila voi tietysti silti olla mitä hyvänsä. Oikea lämpötila on ZF5HP18:lle 30-50 astetta, eli kun ajat auton huoltoon, on niiden odotettava laatikon jäähtymistä. Laatikkohan on melkoinen murikka, ja jäähtyy hitaasti. Muistan että itse ajoin kesäkuumalla huoltoon, ja öljyt oli vaihdettu noin tunnissa. On selvä että silloin laatikon lämpötila on ollut korkeampi kuin pitäisi, ja niinpä sinne sitten tuli liian vähän öljyä.
      joo, noista kaavioista ja ohjeista sainkin lisää tietoa tästä systeemistä -->


      Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.


      Tuon kaavion mukaan mun autossa on A4S 270R mallinen laatikko johon menee minimissään 7,8 litraa öljyä (without torque converter)
      8,8 litraa (with torque converter) mitä lieneekään nuo sitten meinaa...mutta soitin sinne paikkaan jossa öljyt on viimeksi vaihdettu tuohon laatikkoon ja sain kuulla että ne ovat laittaneet sinne VAIN 6 litraa öljyä!! Apuva....

      Comment

      • hopeanuoli
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 211
        • Helsinki

        #18
        Niinpä niin... Näin niitä laatikoita hajotetaan. Jos öljyä uupuu tosiaan noin paljon, ei ihme että häikkää tulee. Toivotaan että se vielä tuosta toipuu, mutta siltä varalta ettei, pyydä varmuuden vuoksi vaikka Laakkoselta kirjallinen lausunto öljyn määrästä ja laadusta, ja jos laatikko on entinen niin pistäisin edellisen öljynvaihtajan maksumieheksi remonttiin.
        e90 330d -05

        Comment

        • Hörö
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 223

          #19
          Originally posted by minttu2
          joo, noista kaavioista ja ohjeista sainkin lisää tietoa tästä systeemistä -->

          http://www.peterschmid.com/SD92-113.pdf
          http://www.bmwe34.net/e34main/Maint...20Autotrans.pdf

          Tuon kaavion mukaan mun autossa on A4S 270R mallinen laatikko johon menee minimissään 7,8 litraa öljyä (without torque converter)
          8,8 litraa (with torque converter) mitä lieneekään nuo sitten meinaa...mutta soitin sinne paikkaan jossa öljyt on viimeksi vaihdettu tuohon laatikkoon ja sain kuulla että ne ovat laittaneet sinne VAIN 6 litraa öljyä!! Apuva....
          Taas näitä jenkkisivuja.... eli kyllä sulla on se 5HP18 eikä mikään GM:n laatikko.
          523:sta ei edes myyty jenkeissä. 5HP18:seen mahtuu reilu 10 litraa öljyä josta noin 3 litraa saa ulos normaalin öljynvaihdon yhteydessä. Eli jos sinne on lyöty 6 litraa öljyä, niin siellä on liikaa öljyä. Toinen vaihtoehto on sitten se vakio, laitettu 3 laskutettu 6.
          "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
          There's no one else to take the consequences
          See when the day is gone free & the night creeps up on me
          I take my B.M.W that's where I wanna be..."
          D.A.D. True Believer

          Comment

          • BMW
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 3822
            • California

            #20
            Originally posted by minttu2
            Tuon kaavion mukaan mun autossa on A4S 270R mallinen laatikko johon menee minimissään 7,8 litraa öljyä (without torque converter)
            8,8 litraa (with torque converter)
            llman vääntömomentin muuntajaa ja vääntömomentin muuntajalla?
            P
            R
            N
            D

            Comment

            • minttu2
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 46
              • Jyväskylä

              #21
              Originally posted by Hörö
              Taas näitä jenkkisivuja.... eli kyllä sulla on se 5HP18 eikä mikään GM:n laatikko.
              523:sta ei edes myyty jenkeissä. 5HP18:seen mahtuu reilu 10 litraa öljyä josta noin 3 litraa saa ulos normaalin öljynvaihdon yhteydessä. Eli jos sinne on lyöty 6 litraa öljyä, niin siellä on liikaa öljyä. Toinen vaihtoehto on sitten se vakio, laitettu 3 laskutettu 6.
              Okei okei...ehkä mun kannattaa jättää tämä pohtiminen niille jotka paremmin tietää =)

              Mutta tilanne on nyt se että käytin autoa siellä huollossa ja sieltä uupui 1,5 litraa öljyä! Tilanne korjattiin ja loota pelittää taas normaalisti.

              Comment

              • BMW
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 3822
                • California

                #22
                Lyökö teiän tomaatti autot suttua jos tallaatte pedaalin pohjaan märällä (ei siis lumisella tai jäisellä) asfaltilla?

                Oon tottunu etuvetoisiin manuaali autoihin, ja kanssa on tottunu että heittää ihan tahattomastikin tyhjää. Nyt alla on 325 24v tomaatti ja se ei sudi märälläkään asfaltilla jos renkaat on suorassa. Ihmetyttää vaaa
                P
                R
                N
                D

                Comment

                • Hörö
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 223

                  #23
                  Originally posted by minttu2
                  Mutta tilanne on nyt se että käytin autoa siellä huollossa ja sieltä uupui 1,5 litraa öljyä! Tilanne korjattiin ja loota pelittää taas normaalisti.
                  Vielä paremmin! Laitettu 1,5 litraa, laskutettu 6! Näin se tili tehdään!
                  "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                  There's no one else to take the consequences
                  See when the day is gone free & the night creeps up on me
                  I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                  D.A.D. True Believer

                  Comment

                  • hopeanuoli
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 211
                    • Helsinki

                    #24
                    Originally posted by Hörö
                    Vielä paremmin! Laitettu 1,5 litraa, laskutettu 6! Näin se tili tehdään!
                    Huhhuh! I rest my case...
                    e90 330d -05

                    Comment

                    • S.P.R
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1009
                      • Oulu area

                      #25
                      sutiminen

                      Oon tottunu etuvetoisiin manuaali autoihin, ja kanssa on tottunu että heittää ihan tahattomastikin tyhjää. Nyt alla on 325 24v tomaatti ja se ei sudi märälläkään asfaltilla jos renkaat on suorassa. Ihmetyttää vaaa
                      Se on sitä alusta geometriaa... Mitä paremmin rakennettu alusta sitä vähemmän sutii. Ja kyllähän takavetoisessa on yleensä reilusti enemmän pitoa vetävillä pyörillä kuin etusuharissa. Jos märällä lyöt kickdownilla 2 -> 1 jostain kävelyvauhdista niin kait sen silloin pitäis suhata...

                      ps:Voe sitä voimantunnetta kun 1.3 Corolla sutii valoista lähdettäessä vielä kolmosellakin märällä asfaltilla....

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10057
                        • KVLA

                        #26
                        Originally posted by Wackot
                        Se on sitä alusta geometriaa... Mitä paremmin rakennettu alusta sitä vähemmän sutii. Ja kyllähän takavetoisessa on yleensä reilusti enemmän pitoa vetävillä pyörillä kuin etusuharissa. Jos märällä lyöt kickdownilla 2 -> 1 jostain kävelyvauhdista niin kait sen silloin pitäis suhata...

                        ps:Voe sitä voimantunnetta kun 1.3 Corolla sutii valoista lähdettäessä vielä kolmosellakin märällä asfaltilla....
                        Mihin perustuu sitten se,että takapotkulla päässe huonommin liikkeelle liukkaalla.lumessa tai mäkistartilla kuin etuvedolla?Kun väität,että takapotkussa on YLEENSÄ parempi pito vetävillä pyörillä.
                        Kyllä minä olen sitä mieltä,että etuvetoisen vetävillä pyörillä on enemmin painoa suhteessa takapotkuun.Ja siksi parempi pito kuin takapotkussa.Mene ja tiedä...

                        Comment

                        • Keimo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2032
                          • Kekkoslovakia

                          #27
                          Originally posted by Heguli 31
                          Mihin perustuu sitten se,että takapotkulla päässe huonommin liikkeelle liukkaalla.lumessa tai mäkistartilla kuin etuvedolla?Kun väität,että takapotkussa on YLEENSÄ parempi pito vetävillä pyörillä.
                          Kyllä minä olen sitä mieltä,että etuvetoisen vetävillä pyörillä on enemmin painoa suhteessa takapotkuun.Ja siksi parempi pito kuin takapotkussa.Mene ja tiedä...
                          Mitään suurempaa eroa en ole huomannut verrattuna edelliseen etuvetoautoon. Jos perustetta kaipaa, niin joutuuhan takaveto tavallaan työntämään autoa hangessa ja puskemaan väylää eturenkaille. Etuvedossa taas renkaat jauhaa tietä takapyörille, jotka kulkevat jo eturenkaiden tekemällä uralla. Onhan sitä painoa toisaalta eturenkailla vähän enemmän. Eikös penarissa (5-sarja) ole melkein 50/50 painojakauma.

                          Comment

                          • Rapamaha
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 683
                            • -

                            #28
                            Originally posted by Heguli 31
                            Mihin perustuu sitten se,että takapotkulla päässe huonommin liikkeelle liukkaalla.lumessa tai mäkistartilla kuin etuvedolla?Kun väität,että takapotkussa on YLEENSÄ parempi pito vetävillä pyörillä.
                            Kyllä minä olen sitä mieltä,että etuvetoisen vetävillä pyörillä on enemmin painoa suhteessa takapotkuun.Ja siksi parempi pito kuin takapotkussa.Mene ja tiedä...
                            Keulan nousu kiihdytettäessä vie "painoa" pois etuakselilta etuvetoisessa, kun takapotkussa se taasen lisää "painoa" vetäville pyörille. Kunnon alustalla ero tietysti pienenee.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #29
                              Erona ainakin minulla etuvetoiseen oli se, että etuvetoisella yleensä uskalti ajaa kaasu "pohjassa" ja sutia, kun taas BMW:ssä joko luistonesto leikkaa tehot tai sitten ilman luistonestoa auto kyllä kulkee paremmin kuin etuvetoinen, mutta meno saattaa loppua lyhyeen jos/kun perä lähtee irti...
                              Automaattivaihteet lisää vielä vaikeusastetta hallintaan ilman luistonestoa.

                              Mutta ei ne etuvetoisten liikkeellelähdötkään liikennevaloissa aina kovin vakuuttavia ole, kauhea sutiminen kuuluu eikä auto juuri liiku. Ja viime talvena ihmettelin kun oli 2-3 etuvetoista kiinni yhdessä mäessä ja minä vaan ajoin niistä ohi ilman mitään ongelmia. Mutta saattoi nuo tietysti olla autoilijoita joilla oli alla vielä alkuperäiset talvirenkaat 80-luvulta...
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10057
                                • KVLA

                                #30
                                Ainakin edellinen autoni (etuvetoinen) Celica lähti liukkaalla kuin hauki kaislikosta kun vertaan sitä tämän hetkiseen E36 M3:een(uusilla hkpl4:lla).Vaikka kaasulla joutuikin molemmissa pelaamaan max pidon löytämiseksi.Varmaan kuitenkin väärä topiikki "väitellä" aiheesta...
                                Perustelunnehan olivat lähes riittävät asiasta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎