Tä...? Kantavuutta. Eiköstä aika suurin osa etu moottorisista autoista ole nokka painoisia eli kapeammalla renkaalla on siis enemmän kantavuutta kuin leveällä takarenkaalla? Jos homma ois näin niin takana vois olla yhtä leveät renkaat kuin edessä. Ja jos leveämmällä on enemmän kantavuutta niin edessähän pitäisi olla leveemmät kuin takana.
Formula ykköset on haitekkiä ja niissäkin on samat renkaat edessä ja takana ( äkkiseltään katottuna) ja niissä taitaa olla ajettavuus kohdallaan.
Taitaa olla suurimmassa osassa autoja eripari rengastus ihan ulkonäön takia kun raide leveydet ovat samat molemmissa päissä mutta kori on leveempi takaa joten pakko laittaa taakse leveemmät ettei näytä tyhmältä. Kummasta johtuu testarossan ehkä maailman huonoimmat ajo ominaisuudet. Siitä että etu ja taka renkaat kulkevat ihan eri linjaa vai siitä että takana on liian leveät renkaat etu renkaisiin verrattuna?
Lue nyt vaikka alkuun oman autosi akselimassat. Taakse on aina isompi akselimassa. Kun teet nopeita ohjausliikkeitä, niin kumpi pää se tarvitsee tukevammat renkaat, ettei auto yliohjaa? Tavalliset katuautot tehdään aina aliohjaavaksi. Formulat ja muutkin ratavehkeet tarvitsee sitten enemmän pitoa eteen, että kääntyy...
Enter the world of Formula 1. Your go-to source for the latest F1 news, video highlights, GP results, live timing, in-depth analysis and expert commentary.
12.4 Wheel dimensions :
12.4.1 Complete wheel width must lie between 305mm and 355mm when fitted to the front of the car and between 365mm and 380mm when fitted to the rear.
BMW 520d Touring '06 314tkm BMW 530D Touring '99 552tkm BMW 320da Touring '02 427tkm Volvo V70 D5 '02 Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Lue nyt vaikka alkuun oman autosi akselimassat. Taakse on aina isompi akselimassa. Kun teet nopeita ohjausliikkeitä, niin kumpi pää se tarvitsee tukevammat renkaat, ettei auto yliohjaa? Tavalliset katuautot tehdään aina aliohjaavaksi. Formulat ja muutkin ratavehkeet tarvitsee sitten enemmän pitoa eteen, että kääntyy...
Autolla ajetaan varmaan enemmän yksin tai kahdestaan verrattuna kontti täynnä tavaraa ja 5 henkilöä kyydissä. Eli bemareissa on sen takia takana leveämmät renkaat kun siinä kuljetetaan enemmän tavaraa ja ihmisiä kuin muissa autoissa? Eli jos haluaa paremman ajettavuuden ja kantavuuden niin minun pitäisi laittaa tuohon 7 paikkaiseen mitsubisin lestapussiin taakse huomattavasti leveämmät renkaat? Miksi siinä silti on järkevästi saman kokoiset joka nurkassa tehtaalta tullessaan?
Autolla ajetaan varmaan enemmän yksin tai kahdestaan verrattuna kontti täynnä tavaraa ja 5 henkilöä kyydissä. Eli bemareissa on sen takia takana leveämmät renkaat kun siinä kuljetetaan enemmän tavaraa ja ihmisiä kuin muissa autoissa? Eli jos haluaa paremman ajettavuuden ja kantavuuden niin minun pitäisi laittaa tuohon 7 paikkaiseen mitsubisin lestapussiin taakse huomattavasti leveämmät renkaat? Miksi siinä silti on järkevästi saman kokoiset joka nurkassa tehtaalta tullessaan?
Haluat selvästi siis saivarrella asian kanssa?
Niihän se on e39:ssäkin vakiona kaikki renkaat samankokosia (pl. M5), taka-akselimassan mukaan mitoitettu, enpä muista nyt omasta keksinnöstä massoja ulkoonta, mutta takana taitaa olla joku 200kg enemmän kantavuutta.
Omassa ainakin lukee kantavuusindexi 95 molemmille akseleille, vaikka eteen taitais riittää joku 91 tms?
Ja renkaathan pitää mitoittaa maksimikuorman mukaan tehtaalla, ei sen mukaan mitä yleisesti ottaen on... Tuskin se Mitsun lestabussiinkaan voi laittaa 175/50R14:ia, jos vaikka ei yleensä tule ajettua kuin 2 hengen kuormalla?
Niihän se on e39:ssäkin vakiona kaikki renkaat samankokosia (pl. M5), taka-akselimassan mukaan mitoitettu, enpä muista nyt omasta keksinnöstä massoja ulkoonta, mutta takana taitaa olla joku 200kg enemmän kantavuutta.
Omassa ainakin lukee kantavuusindexi 95 molemmille akseleille, vaikka eteen taitais riittää joku 91 tms?
Ja renkaathan pitää mitoittaa maksimikuorman mukaan tehtaalla, ei sen mukaan mitä yleisesti ottaen on... Tuskin se Mitsun lestabussiinkaan voi laittaa 175/50R14:ia, jos vaikka ei yleensä tule ajettua kuin 2 hengen kuormalla?
Eihän tämä mitään saivartelua ole. Ihan normi kahvi keskustelua
joo ei tietenkään voi laittaa liian pienen kantavuus luokan renkaita mut se kaikkein järkevin homma on laittaa saman kokoiset joka nurkkaan jonka ansiosta renkaiden paikkaa voi vaihtaa. Eteenhän sitten tulee liian leveät renkaat koska renkaan leveys määräytyy painavemman akselin mukaan mutta edessähän on hyvä olla leveät renkaat koska auto kääntyy niillä paremmin. Enemmän hyötyä kuin haittaa saman kokoisista renkaista.
Kuitenkin monessa vannemallissa saman korimallin sedanissa on takana leveämpi vanne (ja rengas) kuin edessä ja touringissa takana on samanlevyiset kuin edessä. Ei tuo nyt mene ihan yksiin kantavuusaspektin kannalta. Toki osatekijänä voi olla se, että touringin alustarakenteen takia leveämpi malli ei sinne sovi.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Niin, kyllä minäkin tykkään samankokoisista renkaista juuri sen takia, että paikkaa voi vaihtaa. Toki näyttävämmän näköistä ne leveät takapyörät on.
M5:ssa taitaa olla ihan vaan pidon takia, voimaa kun on, ei niinkään kantavuuden, niinkuin Touringeissa vois kuvitella sitä tarvetta. Toki ei se leveys ja kantavuus käsikädessä täysin mene.
Ja voihan noita testeja katsoa, kuinka auto käyttäytyy tyhjänä ja kuormattuna autolehdissä, eroja on joillain autoilla paljonkin, toki ei johdu pelkistä renkaista, vaan muustakin alustasta toki.
Eiköhän se renkaan leveys ole myös autotehtaan laskema, jotta pintapaine per cm² olisi oikea pidon jne kannalta.
Liian leveillä renkailla kuitenkin pito huonompi (paitsi ehkä kuivalla usvaltilla), lähtee vesiliirtoon herkemmin jne jne.
BMW 520d Touring '06 314tkm BMW 530D Touring '99 552tkm BMW 320da Touring '02 427tkm Volvo V70 D5 '02 Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Tiedä sitten mitä tässä oli haettu noilla sekarengastuksilla, tuskin mitään ulkonäköön positiivisesti vaikuttavaa kuitenkaan. Ei tuo 245x35 niin merkittävästi leveämpi ole mitä 235x40, ja kun ottaa huomioon merkit Hankook/Nexen joista toiset vielä M+S:t niin eiköhän siinä ole käynyt niin että toinen pari Nexenin renkaista oli kulunut kaljuksi, ja tilalle ostettiin jostain halvalla Hankookin kitkoja pari käytettyä. Näin saatiin myyntiä varten kahdet renkaat autoon
No jos se kumi venytetään liian leveään vanteeseen niin halkaisija tietenki pienenee
No kun ei pienene. Kerro miten se on mahdollista?
Aikamoisia seppiä liikkeellä taas.
Ehkä teoreettisellä tasolla joku milli, mutta ei sillain että sillä olisi mitään merkitystä. Renkaan reuna venyy ja nousee ylöspäin vanteella. Ei ole mahdollista että vierintäkehä pienenee, mieti nyt sinäkin vähän
Comment