Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530d ei käynnisty + metalliputua kp-pumpun venttiilissä *Fixed*

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • deezaye
    Bimmer Rookie
    • May 2005
    • 185
    • Turenki Rock City

    #16
    Originally posted by Fastpiksu View Post
    Näiden kyllä pitäisi ilmautua kun virtoja käyttää muutaman n. minuutin jakson päällä. Korkeapainepumpun jälkeen suutintukissa ja suutinputkissa ei kyllä ilma kauaa viihdy, on siellä sen verran painetta.

    Sulla varmaan joku suutin vuotaa solkenaan tai sitten on railpaineventtiili rikki.
    Ohivuototestin suuttimille pystyy tekemään ihan kotikonstein ilman testereitä tai muita, ja se kertoo jo jotain suuttimien kunnosta.. Ei siihen tarvi kun 6kpl mahdollisimman isoa lääkeruiskua ja kaverin.

    Yhessä suuttimessa on kyl vähän korjausarvot viturallaan, mut en tiiä mahtaisko siitä johtua et ajosta sammu eikä enää lähe käyntiin ollenkaan.. enemmän ehkä todennäkönen sit toi paineventtiili, tai ne venttiilin o-renkaat.. Pitää nyt huomenna tutkiskella vielä lisää aihetta, toivoo parasta ja pelätä huonointa

    Starttikaan ei enää kauaa kestä, rääkäs tossa jo muutaman kerran ikävästi ku sahasin, tota on ny parina viime päivänä aika kiitettävästi sahailtu käymään tuloksetta..

    Onko mahdollista että sinä aikana kun pumput oli vialliset oli polttoaineputkisto tyhjentynyt, ja nyt jossain olis vielä ilmaa joka estää käynnistymisen? Enne ku menee uusimaan sen korkeapainepumpun.

    (ei-diesel mies arvailee tässä joutessaan...)
    Ei oo kyllä ilmaa missään enää, se on jo tarkastettu...
    E53/M54B30 -04
    E39/M57D30 -99
    E34/M30B35 -88
    E28/M10B18 -85

    Comment

    • deezaye
      Bimmer Rookie
      • May 2005
      • 185
      • Turenki Rock City

      #17
      Tuli otettua imusarja irti ja tutkittua korkeapainepumpun paineensäätöventtiiliä, o-renkaat näyttäs olevan OK, mut enemmän huolestuttavaa oli venttiilistä löytyvä metallipuru... Voikohan tästä nyt sit vetää päätelmät että korkeapainepumppu on korkannut?

      Ja mikähän ton venttiilin vastus pitäs olla ehjänä? tossa omassa kun yleismittarilla katto nii vastus oli ~2.4 ohmia, tuntus vähän pieneltä...?

      Ohessa kuvia venttiilistä:







      Last edited by deezaye; 16-08-2013, 22:25.
      E53/M54B30 -04
      E39/M57D30 -99
      E34/M30B35 -88
      E28/M10B18 -85

      Comment

      • deezaye
        Bimmer Rookie
        • May 2005
        • 185
        • Turenki Rock City

        #18
        Jatketaan monologia...

        Tänään tuli irroteltua kaikki suuttimet, ja täytyy sanoa, että se meni kyllä kuin Strömsössä. Kaikki suuttimet lähti helposti irti "Officialin" BMW:n antaman ohjeen mukaan, eli torxilla pinnapulttia kääntäen ja sit nostaen suutin pois

        Nyt sitten vissii seuraavaks suuttimet diesel-pajalle putsaukseen ja testaukseen, ja Latviasta tilatun kppumpun odottelua...
        E53/M54B30 -04
        E39/M57D30 -99
        E34/M30B35 -88
        E28/M10B18 -85

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #19
          Oon tässä jo parikin päivää pähkäilly, että onko tätä startattu "kuivana", eli ilman kp pumpun voitelua polttoaineella? (sehän ei tee hyvää kp pumpulle, ilman polttoainetta starttaus siis) Tosin en mä silti usko, että se ihan noin hurjaa metallipurua tekis tuonne... Tai oikeammin tulisko se edes tuossa kohdassa näkyviin? :think
          On kyllä merkillistä mujua silti.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • deezaye
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 185
            • Turenki Rock City

            #20
            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
            Oon tässä jo parikin päivää pähkäilly, että onko tätä startattu "kuivana", eli ilman kp pumpun voitelua polttoaineella? (sehän ei tee hyvää kp pumpulle, ilman polttoainetta starttaus siis)
            Samaa mäkin oon miettiny, kun oon pähkäilly että mikähän hitto sen pumpun ois rikkonu.. Kyllähän sitä tossa testaillessa jo niin paljon tuli starttailtua että starttikin otti ja hajosi

            Noo, katotaan mitä tapahtuu kun saa pumpun vaihdettua, ja mielenkiinnolla odotan kun saa vanhan pumpun pöydälle - pitäähän se purkaa ja tutkia.
            E53/M54B30 -04
            E39/M57D30 -99
            E34/M30B35 -88
            E28/M10B18 -85

            Comment

            • deezaye
              Bimmer Rookie
              • May 2005
              • 185
              • Turenki Rock City

              #21
              Noniin, pistetääs vähän päivitystä tähänki.

              Korkeapainepumppu on vaihdettu, mutta moottori ei tärähdä käyntiin vieläkään. Kierrostieto tulee, mutta railipaine ei nouse. Vikakoodeja ei tuu. Railitukista ekaa polttoaineputkea raoteltu virtojen ja siirtopumppujen ollessa päällä ja sieltä ei tuu pisaraakaan naftaa. Regulaattori ja sen o-renkaat on myös vaihdettu. Kaippa tuolta pitäisi naftaa tulla kp-pumpun läpi kuitenkin? Ainakin vanhan pumpun kanssa tuli...:think Liekkö sit rikki tämäkin pumppu...

              Tähän mennessä tehtyä/vaihdettua:

              *Siirtopumppu, tankissa oleva
              *Siirtopumppu, auton alla oleva
              *Railpaineanturi
              *Railtukki
              *Korkeapainepumppu
              *Paineregulaattori + o-renkaat
              *Suuttimet testautettu/putsattu -> olivat erinomaisessa kunnossa

              Alkaa kohta aiheuttamaan harmaita hiuksia jo tämä projekti
              E53/M54B30 -04
              E39/M57D30 -99
              E34/M30B35 -88
              E28/M10B18 -85

              Comment

              • BreeZi
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 2371
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by deezaye View Post
                Noniin, pistetääs vähän päivitystä tähänki.

                Korkeapainepumppu on vaihdettu, mutta moottori ei tärähdä käyntiin vieläkään. Kierrostieto tulee, mutta railipaine ei nouse. Vikakoodeja ei tuu. Railitukista ekaa polttoaineputkea raoteltu virtojen ja siirtopumppujen ollessa päällä ja sieltä ei tuu pisaraakaan naftaa. Regulaattori ja sen o-renkaat on myös vaihdettu. Kaippa tuolta pitäisi naftaa tulla kp-pumpun läpi kuitenkin? Ainakin vanhan pumpun kanssa tuli...:think Liekkö sit rikki tämäkin pumppu...

                Tähän mennessä tehtyä/vaihdettua:

                *Siirtopumppu, tankissa oleva
                *Siirtopumppu, auton alla oleva
                *Railpaineanturi
                *Railtukki
                *Korkeapainepumppu
                *Paineregulaattori + o-renkaat
                *Suuttimet testautettu/putsattu -> olivat erinomaisessa kunnossa

                Alkaa kohta aiheuttamaan harmaita hiuksia jo tämä projekti
                Kai olet tarkastanut yhdysputken kp-pumpulta railitukkiin?
                - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                - E- ja F- sarjan avaimet.
                - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                .

                Finmodi oy
                050-3063926
                [email protected]

                Comment

                • deezaye
                  Bimmer Rookie
                  • May 2005
                  • 185
                  • Turenki Rock City

                  #23
                  Originally posted by BreeZi View Post
                  Kai olet tarkastanut yhdysputken kp-pumpulta railitukkiin?
                  Eipä kai vikaa ole siinäkään kun vanhalla pumpulla se löpö tuli sinne tukille asti..
                  E53/M54B30 -04
                  E39/M57D30 -99
                  E34/M30B35 -88
                  E28/M10B18 -85

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #24
                    Jos korkeapainepumpulle tulee polttoainetta siirtopumppujen aktivoiduttua, kokeile irrottaa myös pumpulta lähtevä paluulinja (letku pitää puristaa linttaan, koska siirtopuolen paluu alkaa muuten virralta letkusta vastavirtaan), jos kerran jakotukin puolelle ei tule mitään. Jos sieltä pumpun paluupuoleltakaan ei tule mitään, irrota pumpulle tuleva tulopuolen letku ja kokeile painaa pumpun letkuyhteen pohjalla olevaa jousitettua takaiskuventtiiliä. Tuo venttiili saattaa jumittaa ja estää polttoaineen tulon pumpulle.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • deezaye
                      Bimmer Rookie
                      • May 2005
                      • 185
                      • Turenki Rock City

                      #25
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Jos korkeapainepumpulle tulee polttoainetta siirtopumppujen aktivoiduttua, kokeile irrottaa myös pumpulta lähtevä paluulinja (letku pitää puristaa linttaan, koska siirtopuolen paluu alkaa muuten virralta letkusta vastavirtaan), jos kerran jakotukin puolelle ei tule mitään. Jos sieltä pumpun paluupuoleltakaan ei tule mitään, irrota pumpulle tuleva tulopuolen letku ja kokeile painaa pumpun letkuyhteen pohjalla olevaa jousitettua takaiskuventtiiliä. Tuo venttiili saattaa jumittaa ja estää polttoaineen tulon pumpulle.
                      Paluupuoli on kondiksessa, ja löpöä tulee kyllä kp-pumpulle, mutta ei siitä eteenpäin, menee paluuseen siitä suoraan...
                      E53/M54B30 -04
                      E39/M57D30 -99
                      E34/M30B35 -88
                      E28/M10B18 -85

                      Comment

                      • deezaye
                        Bimmer Rookie
                        • May 2005
                        • 185
                        • Turenki Rock City

                        #26
                        Jaaha, pistetääns taas vähän päivitystä. Eli tilaamani korkeapainepumppu oli sökö, ja sain toisen, joka sitten toimikin, ja eilen kun laitettiin auto nippuun niin hienosti lähti käyntiin Kävi muuten paljon hienommin ja tasasemmin ku aikasemmin tyhjäkäyntiä, ajoittainen humppaaminenkin oli loppunut

                        No, siinä sitten jäähdytysjärjestelmää ku ilmailtiin, niin auto otti ja sammui kertalaakista. Virrat pois, virrat päälle, eipä kuulu hurinaa auton alta. Koska pumppujen sulakkeet oli ehjät ja relekin varmaan poissuljettu vaihtoehto, koska tankin pumppu pyöri, niin ei muuta kuin siirtopumppu irti ja testinkiin, ja jumissahan se

                        Käsittämätöntä epäonnee on tässäkin remontissa ollu. Ja tuo siirtopumppuhan on aiemmin tässä samassa remontissa jo vaihdettu, ihan uus Pierburg, ja vartin kesti. Onneks saa takuusta uuden ja helppo vaihtaa, mut taas lykkääntyi auton ajoon saanti pari päivää

                        Että tämmöstä täällä...
                        E53/M54B30 -04
                        E39/M57D30 -99
                        E34/M30B35 -88
                        E28/M10B18 -85

                        Comment

                        • deezaye
                          Bimmer Rookie
                          • May 2005
                          • 185
                          • Turenki Rock City

                          #27
                          Onkohan mahdollista että se metallimuju ois rikkonut ton siirtopumpun...? Olen kyllä vähän skeptinen sen mahdollisuuden suhteen, koska ei sitä mujua missään muualla oo todettu kuin siellä korkeapainepumpun regulaattorissa.. Ja kun suuttimetkin oli hyvässä tikissä, kai se muju niillekin ois pahaa tehny..
                          E53/M54B30 -04
                          E39/M57D30 -99
                          E34/M30B35 -88
                          E28/M10B18 -85

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #28
                            Paluulinjassahan on haarautumiskohta suoraan siirtopumpun takapuolella, eli osa paluusta menee suoraan siirtopumpulle käymättä tankissa. Joten on se periaatteessa mahdollista. Sitten mujua pitäisi kyllä näkyä myös tankin pohjalla.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • deezaye
                              Bimmer Rookie
                              • May 2005
                              • 185
                              • Turenki Rock City

                              #29
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Paluulinjassahan on haarautumiskohta suoraan siirtopumpun takapuolella, eli osa paluusta menee suoraan siirtopumpulle käymättä tankissa. Joten on se periaatteessa mahdollista. Sitten mujua pitäisi kyllä näkyä myös tankin pohjalla.
                              Ahaa, ok.. Täytyy varmaan huomenna ennen pumpun asennusta valutella löpöä johonkin kirkkaaseen astiaan et näkee tuleeko sieltä metallia yhtään seassa.. Mikähän sit ois järkevin tapa puhdistaa järjestelmä jos sitä mujua löytyy...? Hitsi kun tuli tankattua tankkikin täyteen just vähän ennen ku jäi tielle..

                              moottorin puolellehan sitä nyt ei enää kai pitäs päästä, kaippa ne mujut sutiin jää.

                              Tosin sain pumpun myyneeltä liikkeeltä infoa että vartin kestänyt pumppu olisi tarkastettu maahantuojan toimesta, ja että takuun suhteen ei ole mitään ongelmaa, saan uuden pumpun. Tuskin olisin takuusta saanut uutta jos olisivat metallimujua sieltä löytäneet. Täytyy huomenna vähän kysellä lisää kun haen sen uuden pumpun.
                              E53/M54B30 -04
                              E39/M57D30 -99
                              E34/M30B35 -88
                              E28/M10B18 -85

                              Comment

                              • deezaye
                                Bimmer Rookie
                                • May 2005
                                • 185
                                • Turenki Rock City

                                #30
                                En edelleenkään havainnut metallimujua missään, kun valuttelin kirkkaaseen purkkiin löpöä tulo- ja paluuputkesta..

                                Auto käy tosi hienosti ja ajelinkin jo muutaman kilometrin testilenkin, mutta häiritsee hieman toi uusi siirtopumppu, joka on mielestäni erikoisen äänekäs. Pumpun käynti on mielestäni aivan normaalia, ts. normaali pumpun surina, ei mitään sivuääniä, ei rahinoita tai rohinoita, mutta kuuluu todella selvästi kun laittaa virrat päälle, ja kyllä sen surinan kuulee koneen käydessäkin jos siihen kiinnittää huomiota...

                                Onkohan tuosta kovemmasta äänestä syytä olla huolissaan, vaiko kovaa ajoa vaan..? Pumppuhan oli kyllä Pierburgin paketissa, mutta kyljessä luki joku ihan muu, ja made in Poland. Liekköhän kovaäänisyys vaan tarvikeosan ominaisuus?
                                E53/M54B30 -04
                                E39/M57D30 -99
                                E34/M30B35 -88
                                E28/M10B18 -85

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎