Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 520ia 2003 sammuu valojen jälkeen hitaasti kiihdytttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #16
    Mitä valoja sinne kojelautaan tarkasti ottaen syttyy? ABS-boksin vikakin (yleinen tyyppivika) voi pahimmillaan sytyttää ihmeellisiä valoja ja laittaa laatikon suojatilaan jolloin meno on hyvin tahmeaa.
    E39 528iA

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      #17
      Siis palaako koelaudassa EML + DSC Vai mikä/mitkä?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • jannnu78
        Bimmer Rookie
        • Aug 2013
        • 150
        • Tampere

        #18
        Originally posted by peto2 View Post
        anteeksi maalaisuuteni mutta mikä on mil-valo?

        tampereeltakin löytyy monelta harrastajalta bemarin omat diagnostiikkasoftat tuohon lukemiseen. noi monimerkkikorjaamoiden lukijat ei monesti ymmärrä bemareita kunnolla.
        pyydän anteeksi ja hyvä korjaus MIL valo muuttuikin kun hain auton käsikirjan EML valoksi eli Moottorin elektroniikka häiriövalo elektroniikka sallii ajon ajamisen normaalia pienemmällä moottorin teholla tai kierrosluvulla .Tarkistuta auto valtuutetulla bmw-huollossa

        ja tosiaan ne valot mitkä tämän liikkeelle lähdön jälkeen syttyvät ovat siis EML valo + luistoneston valo , välistä on syttynyt kyytipojaksi myös moottorivalo keltaisella . eilen vielä kun teki tämän tempun niin moottorin valo jäi palamaan koko illaksi ja oli sammunu kun aamulla autolla taas lähti duuniin .

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          #19
          Originally posted by jannnu78 View Post
          pyydän anteeksi ja hyvä korjaus MIL valo muuttuikin kun hain auton käsikirjan EML valoksi eli Moottorin elektroniikka häiriövalo elektroniikka sallii ajon ajamisen normaalia pienemmällä moottorin teholla tai kierrosluvulla .Tarkistuta auto valtuutetulla bmw-huollossa

          ja tosiaan ne valot mitkä tämän liikkeelle lähdön jälkeen syttyvät ovat siis EML valo + luistoneston valo , välistä on syttynyt kyytipojaksi myös moottorivalo keltaisella . eilen vielä kun teki tämän tempun niin moottorin valo jäi palamaan koko illaksi ja oli sammunu kun aamulla autolla taas lähti duuniin .
          Kokeile kaasuläpälle meneviin liittimiin suihkutella kontakti spraytä ja nitkuttele niitä kiinni,auki jne. Tuossa liittimessä on ollut monella yhdistys häikkää ja juurikin toi EML valo alannut killittää. Tuolla toimen piteellä pitäisi loppua jos ei, niin sitten johtoja uusimaan!
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • jannnu78
            Bimmer Rookie
            • Aug 2013
            • 150
            • Tampere

            #20
            tuossa kun selailin vanhoja osioita niin tätä EML valo tehohäviöö ja luistoneston valo juttua on ollut yllättävän monella . paljonkohan tollanen EML uusi boxi maksaa jos vika siinä esim ettei tarvitsisi lähteä uusimaan tuota koko johtosaraa vai onko ne huollossa ajatellu että toi on se todennäköisin aiheuttaja ja se kun on eliminoitu ja jos ei auto niin sitten vaihdetaan vieä boksit . Laitettava lotto vetämään , ja armeijan säästöt otettava käyttöön

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1837
              • Kotona/Poissa

              #21
              Originally posted by jannnu78 View Post
              ...on tullu testattua sellanenkin , voi olla ihan sattumaan mutta kun olen ajellut huoltoavaimella missä ei ole kaukosäädintä vaan kylmä avain niin ei ole kertaakaan oireillu...
              Mielenkiintoista. Kokeilepa niin että ajat jatkossa reilusti pitemmän ajanjakson pelkästään tuolla huoltoavaimella käynnistämällä, siis vaikka kuukauden tms. (ovethan voit silti avata sillä toisella kaukosäätöavaimella). Jos oireet pysyy poissa, niin joku vaikutus tuolla avaimella on asiaan.

              Onko sulla useampi kaukosäädin avain? Tekeekö samaa molemmilla? Oisko toinen niistä vioittunut jotenkin, patteri lopussa tms...
              Last edited by Havis; 09-08-2013, 08:22.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • jannnu78
                Bimmer Rookie
                • Aug 2013
                • 150
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Havis View Post
                Mielenkiintoista. Kokeilepa niin että ajat jatkossa reilusti pitemmän ajanjakson pelkästään tuolla huoltoavaimella käynnistämällä, siis vaikka kuukauden tms. (ovethan voit silti avata sillä toisella kaukosäätöavaimella). Jos oireet pysyy poissa, niin joku vaikutus tuolla avaimella on asiaan.

                Onko sulla useampi kaukosäädin avain? Tekeekö samaa molemmilla? Oisko toinen niistä vioittunut jotenkin, patteri lopussa tms...
                2kp on näitä normi avaimia missä on kaukosäätö.sitten on yksi kylmäavain ja sitten on sallainen muovinen liuska-avain mikä on musta ja kokonaan muovia , kai sitäkin voi avaimeksi kutsua pitää tosiaan testata pitempään tuo ei kaukosäädölliselä avaimella ajaminen . kyllähän tämä sellaselta moni ongelmalta haiskahtaa jos edellinen tappeli öljynpaineiden kanssa ja minä sitten tuon EML homman kanssa , mutta usko on kova että auto tulee kuntoon , onhan tämä muuten niin pirun mukaa pirssi ajella , jotenkin en kiinnosta mennä takasin tuohon avensis,mondeo luokkaan .

                taidan vielä huollossa sanoa että katsovat ne öljyn paineet varmuuden vuoksi , mutta tuskin se noita nykyvaloja sytyttäisi jos öljynpaineet olisi hukassa , eikös sillon syty pelkästään öljykannun kuva punasellla ja moottorin valo ?

                Comment

                • pmtk
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 1560
                  • Iisalmi

                  #23
                  Jos moottorin johtosarjasta on kyse, niin kerron tähän oman tarinani 525iA touringista (-01). Josko on jotain apua.

                  Samanlaisia oireita, kuin sinulla. Moottorin vikavalo+ABS+luistonesto päälle ja moottorinohjaus nilkutustilaan. Joskus myös vaihdelaatikko. Tämä alkoi viime kesänä. Koodeja luettiin merkkiliikkeessä ja lopulta INPAlla. Vaihdettua tuli imuvuotoon liittyvät osat ja ilmamassamittari (jälkimmäinen varmaan turhaan). Toimi vähän aikaa, jonka jälkeen show alkoi uudelleen. INPAn livedatan perusteella päädyin uusimaan kaasuläppäkotelon, jonka jälkeen pelasi talven yli loistavasti.

                  Kunnes tuli kesä ja lämpimät kelit. Luulen, että lämpö liittyi vikaan. Samat ongelmat jatkuivat. Tutkailin taas INPAlla ja lueskelin nettiä. Päädyin TÄLLAISEN asian vuoksi vaihtamaan moottorin johtosarjan. Tuosta linkistä löytyvistä koodeista minulla oli aina päällä 115, 135, 160 ja 161.

                  Johtosarjan tilasin Pielmeieriltä, Saksasta. Hintaa tuli 387 € kotiovelle toimitettuna. Itse vaihdettuna aikaa meni päivän verran. Vanhassa sarjassa oli kaasuläppäkotelolle menevä johto vaihdettu kolvaamalla noin 15 cm ennen liitintä. Sitä en ollut aikaisemmin huomannut. Luulen, että kaasuläppäkotelon uusiminenkin oli turhaa :think

                  Uskon, että nyt on kaikki kunnossa (jokohan nyt uskaltaa kehua). Kilsoja on tullut mukavasti erilaisilla keleillä ja eripituisilla matkoilla.

                  Toivottavasti vikasi selviää. Voin kertoilla omasta projektistani lisää, jos siitä apua on.
                  E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1837
                    • Kotona/Poissa

                    #24
                    Originally posted by jannnu78 View Post
                    ...onhan tämä muuten niin pirun mukaa pirssi ajella , jotenkin en kiinnosta mennä takasin tuohon avensis,mondeo luokkaan...
                    Niinpä, moni muukin on saman virheen tehnyt ja aikanaan E39:n hankkinut, paluuta ei ole . Ainakin täällä päin Suomea E39 alkaa olla samaa legenda luokkaa kun MB W124:t, laatutietoisten käyttöpeli.

                    Originally posted by jannnu78 View Post
                    ...taidan vielä huollossa sanoa että katsovat ne öljyn paineet varmuuden vuoksi , mutta tuskin se noita nykyvaloja sytyttäisi jos öljynpaineet olisi hukassa , eikös sillon syty pelkästään öljykannun kuva punasellla ja moottorin valo ?
                    Luulis kyllä, että jos oikeasti moottorin öljynpaine olis pieni, se näkyis öljynpainevalon palamisena sekä kuuluis jo korvaan moottorin äänessä. Jos moottorin ääni pysyy karkeana käynnissä ollessa, ei moottoria kannattaisi käynnistää juurikaan ennen öljynpaineongelman korjaamista.

                    Mutta tästä tuskin sinun tapauksessa on kyse.
                    Last edited by Havis; 09-08-2013, 12:16.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Toipis
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2004
                      • 122
                      • Kotka

                      #25
                      Originally posted by pmtk View Post
                      ...Moottorin vikavalo+ABS+luistonesto päälle ja moottorinohjaus nilkutustilaan. Joskus myös vaihdelaatikko...

                      ... Päädyin TÄLLAISEN asian vuoksi vaihtamaan moottorin johtosarjan. Tuosta linkistä löytyvistä koodeista minulla oli aina päällä 115, 135, 160 ja 161.

                      ...Uskon, että nyt on kaikki kunnossa (jokohan nyt uskaltaa kehua). Kilsoja on tullut mukavasti erilaisilla keleillä ja eripituisilla matkoilla...
                      Kommentoin vielä vaikka em. linkin auto on omistuksestani jo poistunut. Tuon johtosarjan vaihdon jälkeen ajoin autolla ongelmitta 130tkm jonka jälkeen vaihdoin sen pois. Tuossa vaiheessa autolla ajettu 302tkm. Tuo on tyyppivikana noissa mainituissa malleissa, mutta en tiedä onko vastaavat ongelmat myös muissakin koneissa.
                      ex. E39 528iA -96
                      ex. E61 530xdA -08
                      ex. E91 320iA Touring -08
                      ex. E39 525iA Sedan -02
                      ex. E36 318is Coupe -92

                      Comment

                      • pmtk
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1560
                        • Iisalmi

                        #26
                        Originally posted by Toipis View Post
                        Kommentoin vielä vaikka em. linkin auto on omistuksestani jo poistunut. Tuon johtosarjan vaihdon jälkeen ajoin autolla ongelmitta 130tkm jonka jälkeen vaihdoin sen pois. Tuossa vaiheessa autolla ajettu 302tkm. Tuo on tyyppivikana noissa mainituissa malleissa, mutta en tiedä onko vastaavat ongelmat myös muissakin koneissa.
                        Mukava kuulla

                        Huomasin itsekin linkkiä uudelleen selaillessa, ettei 520:stä ollut mainuttu, vaikka samaa M54-moottoriperhettä onkin. Varaosanumero on sama.
                        Last edited by pmtk; 09-08-2013, 15:10.
                        E83 X3 3.0dA ja E60 530iA

                        Comment

                        • jannnu78
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2013
                          • 150
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by Havis View Post
                          Voisiko olla joku perussähkön vika. Esimerkiksi moottorin/laturin tms maadoitus puuttellinen? Pienillä kierroksilla sitten alhainen jännite temppuilisi?

                          Itse ainakin heti jos korjaamosta aletaan usean satasen remppoja ehdottelemaan ottaisi tuumaustauon ja koittaisin hakea vikaa halvimmasta päästä aloittaen.

                          Toimiko auto ostettaessa hyvin, vai onko vika ollut päällä alusta asti?

                          Liittyykö ilmiö mitenkään tankissa olevan polttoaineen määrään?

                          Mites virta-avain ja virtalukko. Tuntuuko pelaavan normaalisti? Näissä on joskus ollut jotain virtalukon pohjan aiheuttamia tosi ihmeellisiä oireita.
                          voisiko tosiaan tämä oire viitata sähköhäikkään mistä tuossa ylllä mainitset, koska esim tänää kun autolla tuli rullattua sekalaista ajoa sen 200km ja ajoin nimenomaan huoltoavaimella " ei kertaakaan mitään valoja eikä sammumisia

                          mutta se miksi viitaan tuohon matalaan jännitteeseen niin valoissa jos laittaa esim sisäpuhallinta kovemmalle se rupeaa heijaamaan , ihan kun meinaisi puhti loppua virroista ? sitten olenkin jo liikkkeelllä ja hetken päästä puhallin ottaa ne kierrokset kun olen siihen asettanut , itse kun olen aika käsi tämän tekniikan kanssa niin mitenkä tuo mitataan , onko laturi menossa ? vai onko tässä vaan kyse siitä että puhaltimen motti vetelee vimosia .
                          Last edited by jannnu78; 09-08-2013, 21:57.

                          Comment

                          • jannnu78
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2013
                            • 150
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by pmtk View Post
                            Jos moottorin johtosarjasta on kyse, niin kerron tähän oman tarinani 525iA touringista (-01). Josko on jotain apua.

                            Samanlaisia oireita, kuin sinulla. Moottorin vikavalo+ABS+luistonesto päälle ja moottorinohjaus nilkutustilaan. Joskus myös vaihdelaatikko. Tämä alkoi viime kesänä. Koodeja luettiin merkkiliikkeessä ja lopulta INPAlla. Vaihdettua tuli imuvuotoon liittyvät osat ja ilmamassamittari (jälkimmäinen varmaan turhaan). Toimi vähän aikaa, jonka jälkeen show alkoi uudelleen. INPAn livedatan perusteella päädyin uusimaan kaasuläppäkotelon, jonka jälkeen pelasi talven yli loistavasti.

                            Kunnes tuli kesä ja lämpimät kelit. Luulen, että lämpö liittyi vikaan. Samat ongelmat jatkuivat. Tutkailin taas INPAlla ja lueskelin nettiä. Päädyin TÄLLAISEN asian vuoksi vaihtamaan moottorin johtosarjan. Tuosta linkistä löytyvistä koodeista minulla oli aina päällä 115, 135, 160 ja 161.

                            Johtosarjan tilasin Pielmeieriltä, Saksasta. Hintaa tuli 387 € kotiovelle toimitettuna. Itse vaihdettuna aikaa meni päivän verran. Vanhassa sarjassa oli kaasuläppäkotelolle menevä johto vaihdettu kolvaamalla noin 15 cm ennen liitintä. Sitä en ollut aikaisemmin huomannut. Luulen, että kaasuläppäkotelon uusiminenkin oli turhaa :think

                            Uskon, että nyt on kaikki kunnossa (jokohan nyt uskaltaa kehua). Kilsoja on tullut mukavasti erilaisilla keleillä ja eripituisilla matkoilla.

                            Toivottavasti vikasi selviää. Voin kertoilla omasta projektistani lisää, jos siitä apua on.
                            en tiedä minkälaiset testerit Rk-cityhuollossa tosiaan on , mutta siellä ei ainakaan tullut tollasia koodeja vaan viittasi imuvuotoon ja kaasuläppäkoteloon josta tarkistettiin myös ne johhdot että ei ole hapettumia . tiedätkö voiko tuota sähköstä kaasuläppää testata jotenkin ennen kun lähdetään vaihtamaan koko johtosarjaa ja toki tähän kokonaisuuteen liittyy se luistonesto , sille vissiin on kanssa oma boxi ne siitä tsekata varmaan ekana ennen kun sähkösarjoja tilaillaa .

                            tekikö muuten sinun autosi juuri tässä nurkka-ajossa tätä vai maantiellä , ja tuliko sinulla siinä esim päivien taukoja ennen kun oire tuli uudestaan , mainitsit tuon lämpötilojen vaihtelun , nyt tosiaan ajellu huoltoavaimella eikä mitään vaivoja , no tuskin tälleen viittii loputtomiin ajella ja voihan se olla vaan tuuria eikä avain siihen mitään vaikuta .

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1837
                              • Kotona/Poissa

                              #29
                              Originally posted by jannnu78 View Post
                              ...valoissa jos laittaa esim sisäpuhallinta kovemmalle se rupeaa heijaamaan , ihan kun meinaisi puhti loppua virroista ? sitten olenkin jo liikkkeelllä ja hetken päästä puhallin ottaa ne kierrokset kun olen siihen asettanut , itse kun olen aika käsi tämän tekniikan kanssa niin mitenkä tuo mitataan , onko laturi menossa ? vai onko tässä vaan kyse siitä että puhaltimen motti vetelee vimosia .
                              Tuossa taas todennäköisimmin on "siili" mikä temppuilee. Lämmityslaitteen puhaltimen nopeutta säätelee etuvastuselementti joka hajoaa aikansa elettyään. Korvaava osa maksaa n.60-80 egee ja on kohtuu helppo vaihtaa. Ei millään lailla yhteydessä muihin oireisiin, ihan erillinen juttu.

                              Siilistä ja sen vaihtamisesta löytyy paljonkin tarinaa kun hakee, esim tuolta

                              Ja tämän foorumin E39 osion haku SIILI antaa seuraavaa:



                              Originally posted by jannnu78 View Post
                              voisiko tosiaan tämä oire viitata sähköhäikkään mistä tuossa ylllä mainitset, koska esim tänää kun autolla tuli rullattua sekalaista ajoa sen 200km ja ajoin nimenomaan huoltoavaimella " ei kertaakaan mitään valoja eikä sammumisia
                              Kaikki on mahdollista, ja kun oireita esiintyy kannattaa kokeilla haarukoida vika esiin eri keinoin. Sieltä se sitten ennemmin tai myöhemmin yleensä löytyy.

                              En kyllä osaa arvata mikä voisi olla se syy-yhteys ketju mikä viallisen avaimen saisi noin sekoilemaan, ei know-how kyllä riitä. Mutta siltähän tuo alkais näyttämään sinun tapauksessa että jotain yhteyttä tuon kyseisen avaimen ja ongelman kanssa ehkä on.
                              Last edited by Havis; 09-08-2013, 22:53.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by jannnu78 View Post
                                en tiedä minkälaiset testerit Rk-cityhuollossa tosiaan on , mutta siellä ei ainakaan tullut tollasia koodeja vaan viittasi imuvuotoon ja kaasuläppäkoteloon josta tarkistettiin myös ne johhdot että ei ole hapettumia . tiedätkö voiko tuota sähköstä kaasuläppää testata jotenkin ennen kun lähdetään vaihtamaan koko johtosarjaa ja toki tähän kokonaisuuteen liittyy se luistonesto , sille vissiin on kanssa oma boxi ne siitä tsekata varmaan ekana ennen kun sähkösarjoja tilaillaa .

                                tekikö muuten sinun autosi juuri tässä nurkka-ajossa tätä vai maantiellä , ja tuliko sinulla siinä esim päivien taukoja ennen kun oire tuli uudestaan , mainitsit tuon lämpötilojen vaihtelun , nyt tosiaan ajellu huoltoavaimella eikä mitään vaivoja , no tuskin tälleen viittii loputtomiin ajella ja voihan se olla vaan tuuria eikä avain siihen mitään vaikuta .
                                Höpö, höpö....ja "johtosarjat"....
                                Se viallinen johtosarja jäljittyy kyllä vikakoodien kautta, jos sellainen todellakin olisi olemassa.
                                Siellä on edelleen olemassa oleva imuvuoto, jota vain ei ole paikallistettu.
                                Lisäksi todennäköisesti jompi kumpi nokan asentoanturi alkaa olemaan tiensä päässä(veikkaisin imua?).
                                Nyt se vuotokohta vain pitäisi löytää ja ehkä vaihtaa joka tapauksessa se asentoanturi jos vielä muutenkin orggis(vaihdettava joka tapauksessa pian).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎