Turbo tuli ja on just semmonen ku pitikin olla. Lisäksi joustoputket tulivat myös. Nyt vain pitäisi löytää aikaa kasaamiselle. Kiitän hyvistä vinkeistä ja neuvoista!
Turbo kiinni ja pakoputken joustoputket kiinni ja paketti kasassa, tarkistettu, että kaikki letkut on kiinni. Auto käyntiin, käy nätisti, eikä vuoda öljyä mistään ja sitä on tarpeeksi koneessa. Pakoputkesta tulee harmaata savua, koska pakoputki on ihan öljyssä sisältä ennestään. Nostan kierroksia paikallaan 2t ja käy vieläkin hyvin ja palautuu joutokäynnille hyvin. Teen tuollalailla parikertaa. Yht.äkkiä kierrokset nousee punarajalle ja rajotinta vasten. Päästän kaasun ja sammutan auton ja otan avaimet virtalukosta. Ei auta, auto on käynnissä kierrokset tapissa. Juoksen hakemaan lenkkiavainta ja/tai katkaisupihtejä, jotta saan akun miinuskaapelin irti. En kerkeä irroittamaan kaapelia, ennenkuin auto sammuu itsestään. Otan silti kaapelin irti vähäksi aikaa ja laitan takaisin. Käännän avaimet 2 asentoon, mittariston valot palavat normaalisti, hehku toimii ja kaikki toimii niinkuin pitää. Koitan startata: auto menee täysin pimeäksi, eikä mikään valo pala/tee mitään mistään. Auto vikatilassa vai miten?? Otan taas miinusnavan irti ja laitan takaisin, taas kaikki toimii niinkuin pitää kunnes kääntää avaimen starttaukselle ja auto "kuolee". Aikaa siitä kun kierrokset nousi tappiin välillä siihen kun auto sammui itsestään kului, ehkä 10-20sek. Hankala sanoa.. :think
Turbo kiinni ja pakoputken joustoputket kiinni ja paketti kasassa, tarkistettu, että kaikki letkut on kiinni. Auto käyntiin, käy nätisti, eikä vuoda öljyä mistään ja sitä on tarpeeksi koneessa. Pakoputkesta tulee harmaata savua, koska pakoputki on ihan öljyssä sisältä ennestään. Nostan kierroksia paikallaan 2t ja käy vieläkin hyvin ja palautuu joutokäynnille hyvin. Teen tuollalailla parikertaa. Yht.äkkiä kierrokset nousee punarajalle ja rajotinta vasten. Päästän kaasun ja sammutan auton ja otan avaimet virtalukosta. Ei auta, auto on käynnissä kierrokset tapissa. Juoksen hakemaan lenkkiavainta ja/tai katkaisupihtejä, jotta saan akun miinuskaapelin irti. En kerkeä irroittamaan kaapelia, ennenkuin auto sammuu itsestään. Otan silti kaapelin irti vähäksi aikaa ja laitan takaisin. Käännän avaimet 2 asentoon, mittariston valot palavat normaalisti, hehku toimii ja kaikki toimii niinkuin pitää. Koitan startata: auto menee täysin pimeäksi, eikä mikään valo pala/tee mitään mistään. Auto vikatilassa vai miten?? Otan taas miinusnavan irti ja laitan takaisin, taas kaikki toimii niinkuin pitää kunnes kääntää avaimen starttaukselle ja auto "kuolee". Aikaa siitä kun kierrokset nousi tappiin välillä siihen kun auto sammui itsestään kului, ehkä 10-20sek. Hankala sanoa.. :think
Tuo ryntääminen on saattanut johtua imusarjaan päässeestä öljystä. Kun tämä öljy kulkeutuu palotilaan kone ryntää.
Tuo käynnistymättömyys taas kuulostaa siltä kuin akkujännitettä ei riittäisi startin pyörittämiseen. Tai esim. rempan jäljiltä joku maakaapeli jäänyt löysälle (moottori <-> kori) tai vastaavaa.
Tulevaisuutta ajatellen vastaavassa 'pakkosammutus' tilanteessa saattaisi tepsiä parhaiten kun yrittäisi sammuttaa auto isoin pykälä päälle, kytkin ylös ja jarrua. Ellei kyse sitten ole automaattivaihteisesta, sitäpä en osaakaan sanoa miten sit pitäis toimia.
Juu ei siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin ilmansaannin tukkiminen.
Luojan kiitos jossei auto kauempaa ehtinyt rynnätä, muuten ois tuhot ollu varmaan mukavat...
Diesel virittäjillähän on tuohon olemassa oma giljotiininsa, mutta kuka sellaista nyt käyttöautoon...
laitetaas tähän nyt jos joku vaikkapa haulla löytää tämän ketjun joskus tulevaisuudessa:
Muistakaas kaikki putsata mahdolliset öljyt pois väljän turbon vaihdon yhteydessä välijäähdyttimestä ja ahtoputkista. Välijäähyyn ne todennäköisesti pääasiassa kertyy, koska on järjestelmän alin komponentti.
Toinen letkuista irti ja toisesta esim bräkleeniä sisään reilusti mutta järellä ja sitte annetaan haihtua. Paineilmaa voi käyttää kaverina.
BMW 520d Touring '06 314tkm BMW 530D Touring '99 552tkm BMW 320da Touring '02 427tkm Volvo V70 D5 '02 Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Auto starttaa kaapeleilla, mutta ei lähde käyntiin. Tankin pumppu surisee ja rele naksuu. Luen vikakoodit kunhan testeri tulee. Täydellä akulla kestää n.5 pitkää sahauskertaa ja akku tyhjä. Kokeiltu myös toisella akulla, sama juttu. Akku myös tyhjenee itsetään. Mistähän voisi purkautua..?
Edessä olisi joko uuden auton osto ja jättää tuo varaosa-autoksi tai vaihta kone nykyiseen. Missä hinnoissa liikkuu n. 200-300tkm ajettu dieselmoottori? Itsellä ei tiloja vaihtaa sitä, joten missä kannattaisi vaihtaa se kone, jos siihen vaihtoehtoon päädyn?
Comment