Announcement

Collapse
No announcement yet.

528i -96, jäähdytin aina halki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fivespeedslug
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 6
    • Tre

    528i -96, jäähdytin aina halki

    Keksiikö joku miksi mun tuhnu tonnikeiju halkoo jatkuvasti syyläreitä? Ensimmäinen meni risaksi alareunan halkeaman vuoksi, oli revennyt sen kohdan yläpuolelta mistä muovinen pohja"panssari" tulee kiinni. Itse pohjakilpi oli täysin ehjä, en usko että on ajettu kiveen ym. Syylärin alareuna oli kuitenkin V-kirjaimen muotoinen eli aika raju repeämä ollakseen laatua "tuosta vaan vanhuuttaan" hajosi.

    Vaihdoin sen Behr-merkkiseen syyläriin noin parilla sadalla eurolla, ja tästä meni noin 15 tkm, kun uusi jäähdytin repesi paisuntasäiliön ja alumiinin liitoskohdasta. Tämä meni takuuvaihtoon, sain samanlaisen Behrin tilalle. Ajattelin että valuvika, kai se nyt kestää. Kappas vaan kun ajelin tuosta takuuvaihdosta noin kymppitonnin verran eteenpäin, niin tämäkin repesi samasta kohdasta: paisarin kyljestä. Enää ei mennyt takuuseen, ensimmäisen ostopäivästä oli kulunut yli vuosi.

    Tarkastettua ja kokeiltua: nesteen seassa ei ole öljyä, sinne ei tule kuplia eikä se haise pakokaasulle. Moottoriöljykin on terveen väristä. Myös päästöt olivat 5 tkm takaperin OK, ja ne kaikki sormilla laskettavat hevosetkin tuntuvat olevan tallella. Kone käy ja kukkuu nätisti, mitä nyt venttiilit vähän koputtaa.

    Voiko jäähdytinjärjestelmässä olla liikaa painetta joka hajottaa syylärit? Mikä tätä voisi tehdä? Aikaisemmin mulla oli 2 bar korkki, vaihdoin sen 1.4 korkkiin toisen syylärinvaihdoksen yhteydessä.
  • BMW_Harrastaja
    BTCF Member
    • Dec 2012
    • 819
    • Oulu area

    #2
    Onhan varmasti alkuperäinen ja uusi bemarin korkki? Ei pitäisi räjäytellä osia, jos korkki toimii.
    BMW driver and owner since 2000.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 9988
      • KVLA

      #3
      Jos paisarin korkki toimii,niin painetta ei voi tulla liikaa järjestelmään.Eli jos (oletettu) kansi/kansipahvi vika aiheuttaisi painetta järjestelmään,niin se ylimääräinen paine purkaantuisi oikein toimivan paisarin korkin kautta.Eikä pullauttaisi jäähdyttäjiä.Eli onko tuo 1,4bar korkki varmasti toimiva/ehjä?Ei ilmeisesti OEM osa?

      Comment

      • fivespeedslug
        Newbiemmer
        • Sep 2013
        • 6
        • Tre

        #4
        Korkki on Oulun Wetteriltä siellä vielä asuessani hankittu, pitäisi ihan orkkistavaraa olla. Eheydestä paha sanoa, epäilyttää vähän kun syyläri hajosi myös aiemmalla korkilla. Tietääkseni tuossa koneessa on 2 barin korkki vakiona, eli pitäisi kestää aika hyvin painetta nuo syylärit? Varaosamyyjä tuumasi tuon 1.4 korkin olevan tarkoitettu dieselkoneeseen.

        Voiko tuota korkin kuntoa testata millään paitsi vaihtamalla uuteen? Oletettavasti korkkia ei voi kiristää liian tiukalle, pitäisi toimia siitä huolimatta?

        Comment

        • Gemmi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 3355
          • Espoo

          #5
          Eipä sen korkin pitäs niin kallis olla etteikö kannattais toisella koittaa?:think. saa ainakin sen halvemman vian suljettua pois.

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14349
            • Oulu

            #6
            Eihän ole syystä tai toisesta moottorin tukikumit hajalla?
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • fivespeedslug
              Newbiemmer
              • Sep 2013
              • 6
              • Tre

              #7
              Originally posted by zener View Post
              Eihän ole syystä tai toisesta moottorin tukikumit hajalla?
              Ne on vaihdettu uusiin n.45 tkm sitten. Luulisi kestävän pidempään mutta ei kai noista tiedä. Ei täristä vedättäessä, mutta ylämäkeen liikkeelle lähtiessä hieman.

              Syyläri tuohon pitää nyt taas kuitenkin vaihtaa, samalla sitten uusi korkki. Ei liene haittapuolia pitää 1.4 barin korkkia vaikka alunperin pitäisi olla kahden?

              Comment

              • BMW_Harrastaja
                BTCF Member
                • Dec 2012
                • 819
                • Oulu area

                #8
                Originally posted by fivespeedslug
                Syyläri tuohon pitää nyt taas kuitenkin vaihtaa, samalla sitten uusi korkki. Ei liene haittapuolia pitää 1.4 barin korkkia vaikka alunperin pitäisi olla kahden?
                Ei ole haittaa.
                BMW driver and owner since 2000.

                Comment

                • Löwen
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 387
                  • Finnland

                  #9
                  Itelläkin vuotaa tuo juuri vaihtamani Behrin jäähdytin, sain uuden tilalle ja palautan nykyisen. Katsotaan pitääkö tämä uusi. Tainnut moni muukin saada näitä Behrin maanantaikappaleita mikäli oikein muistan lukeneeni. Eipä tämä tieto tosin auta ongelmassasi, kerroinpahan vaan.
                  MB E220CDI '10 Braun

                  Comment

                  • fivespeedslug
                    Newbiemmer
                    • Sep 2013
                    • 6
                    • Tre

                    #10
                    Originally posted by Löwen View Post
                    Itelläkin vuotaa tuo juuri vaihtamani Behrin jäähdytin, sain uuden tilalle ja palautan nykyisen. Katsotaan pitääkö tämä uusi. Tainnut moni muukin saada näitä Behrin maanantaikappaleita mikäli oikein muistan lukeneeni. Eipä tämä tieto tosin auta ongelmassasi, kerroinpahan vaan.
                    Vuotaako vieläpä samasta kohdasta? Onkohan näin vanhaan pommiin saatavilla muita kuin Behrin jäähdyttimiä, ja liekö ne muut vielä pahempaa kuraa jos on... Halpiskumeja on totuttu vaihtamaan kerran kesässä kun ei köyhällä ole koskaan varaa kalliimpaan kertaostokseen, mutta syylärin olettaisi pitävän hieman pidempään.

                    Comment

                    • Löwen
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 387
                      • Finnland

                      #11
                      Sori vähän myöhäinen vastaus mutta mulla vuotaa ilmeisesti paisuntasäililön ja syylärin liitoskohdasta, ainakin kastuu sieltä. Varmaan niin väljä tai kiero se reikä ettei o-rengas pidä tai jotain. Onkohan meillä kyseessä nyt sama vuotopaikka? Behr on ensiasennus syyläri ja tunnetusti laadukas mutta tuntuu niinkun olis lähteny joku isompi erä susikappaleita myyntiin.

                      Miten sulla toimi muuten tuo takuuhomma? Mä sain uuden syylärin ja joudun viemään ton vuotavan takaisin fixukselle, mistä se laitetaan sitten maahantuojalle tutkittavaks. Sitten jos maahantuojalla toteavat että tuote on jo uutuuttaan paskana, niin saan pitää tämän uuden mutta jos siellä olevinaan ei löydy vikaa, niin sitten joudun kuulemma ostamaan tämän toisenkin jäähdyttimen. :think
                      MB E220CDI '10 Braun

                      Comment

                      • fivespeedslug
                        Newbiemmer
                        • Sep 2013
                        • 6
                        • Tre

                        #12
                        Originally posted by Löwen View Post
                        Sori vähän myöhäinen vastaus mutta mulla vuotaa ilmeisesti paisuntasäililön ja syylärin liitoskohdasta, ainakin kastuu sieltä. Varmaan niin väljä tai kiero se reikä ettei o-rengas pidä tai jotain. Onkohan meillä kyseessä nyt sama vuotopaikka? Behr on ensiasennus syyläri ja tunnetusti laadukas mutta tuntuu niinkun olis lähteny joku isompi erä susikappaleita myyntiin.

                        Miten sulla toimi muuten tuo takuuhomma? Mä sain uuden syylärin ja joudun viemään ton vuotavan takaisin fixukselle, mistä se laitetaan sitten maahantuojalle tutkittavaks. Sitten jos maahantuojalla toteavat että tuote on jo uutuuttaan paskana, niin saan pitää tämän uuden mutta jos siellä olevinaan ei löydy vikaa, niin sitten joudun kuulemma ostamaan tämän toisenkin jäähdyttimen. :think
                        Siitä vuotaa joo, ja sama kohta oli kyseessä edellisessäkin Behrin jäähyssä. Kyselin KL-varaosasta uutta, myyjä tuumasi noita Behrin syyläreitä olevan kahta samanlaista eli halpismalli 170€ ja "vähän parempi" 270€. Tottakai mulla on tuo halvempi, kun ei koskaan mene perille että köyhällä ei oikeasti ole varaa halpaan. Tiedä sitten mitä eroa noilla oikeasti on.

                        Takuuvaihto hoitui Oulun Sähködieselissä ensimmäisen vaihdon kohdalla, kun ostopäivästä oli kulunut n.10 kuukautta. Myyjä antoi mullekin uuden syylärin käteen sen enempiä kyselemättä ja pyysi tuomaan rikkinäisen tilalle. Ei kuulunut sen jälkeen enää mitään eli myös maahantuoja huomasi paskan vuotavan. Toista syyläriä eivät kyllä enää lähteneet vaihtamaan, kun ensimmäisen ostopäivästä kului yli vuosi.

                        KL-varaosan myyjä muuten sanoi itselläänkin olleen vuotava Behr, oli saanut vuodon loppumaan puristelemalla/naputtelemalla alumiinihakasia vähän tiukemmin kiinni. Todennäköisesti hajotan kokonaan mutta sama tuota on kokeilla kun vaihtoon se menee kuitenkin jos ei toimi.

                        Comment

                        • Löwen
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 387
                          • Finnland

                          #13
                          Mulla maksoi 240e (ovh. 330e). Mitähän lie sekudaa ne laskee sieltä Behriltä liikenteeseen kun niin monilla tuntuu vuotavan. :think

                          http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ator/radiator/ Laitoin selvennyksesi kuvan, eli mulla vuosi tuosta liitoskohdasta mihin tulee tuo numero 3 o-rengas. Ilmoittele jos saat vuodon loppumaan tuolla naputtelulla. Tutki vielä myös jos sattuisi vuotamaan noista tiivisteistä (n.3 ja 4), ne saa tarvittaessa hydrauliikkaliikkeestä parilla eurolla uudet.

                          Itellä on nyt uusi jäähdytin paikallaan, täytyy seurailla pitääkö tämä kaveri liemet sisällään. Kyllähän näitä muuten vaihtelee mutta tuohon ilmaamiseen saa käyttää aikaa jos meinaa saada kunnolla tehtyä. Pullopatentti on jees.
                          MB E220CDI '10 Braun

                          Comment

                          • fivespeedslug
                            Newbiemmer
                            • Sep 2013
                            • 6
                            • Tre

                            #14
                            Nyt vasta sain aikaiseksi ottaa syylärin irti. Tulppasin reiät umpeen ja kompuralla painetta sisään, vuotokohta olikin oikeastaan koko kuskin puolen pystysuuntainen sauma, eli tuossa linkittämässäsi kuvassa suoraan numero 8 alapuolella. Puristelin jokaisen alumiinihakasen tiukempaan putkipihdeillä etu- ja takapuolelta, nyt pitää paineet sisällään. Korkki antoi ylimääräiset ulos noin 1,5 barin kohdalla eli se on kunnossa, oletettavasti saumat eivät siis ainakaan paineesta ole räjähtäneet. Helvetti mitä kuraa, ne saumat näytti niinkuin olis tarkoituksella löysällä. Todennäköisestihän tuo paskakikkare ei tule kestämään kauaa ennen kuin taas vuotaa, mutta ainakin tältä erää säästyi muutama satanen.

                            Comment

                            • Löwen
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 387
                              • Finnland

                              #15
                              Joo, nää on paskoja näköjään kaikki. Mulla häviää vieläkin nestettä ja konehuoneessa se glykoli kiuruaa mutta vuotokohtaa ei vaan näy. Korkki on vaihdettu vielä varmuuden vuoksi kertaalleen ja OEM osana tietenkin. En oo jaksanu enää perehtyä, lisänny vaan nestettä. Pittää särkee kennollinen munia tuonne jos vielä kovasti tuosta pahenee.
                              MB E220CDI '10 Braun

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎