Keksiikö joku miksi mun tuhnu tonnikeiju halkoo jatkuvasti syyläreitä? Ensimmäinen meni risaksi alareunan halkeaman vuoksi, oli revennyt sen kohdan yläpuolelta mistä muovinen pohja"panssari" tulee kiinni. Itse pohjakilpi oli täysin ehjä, en usko että on ajettu kiveen ym. Syylärin alareuna oli kuitenkin V-kirjaimen muotoinen eli aika raju repeämä ollakseen laatua "tuosta vaan vanhuuttaan" hajosi.
Vaihdoin sen Behr-merkkiseen syyläriin noin parilla sadalla eurolla, ja tästä meni noin 15 tkm, kun uusi jäähdytin repesi paisuntasäiliön ja alumiinin liitoskohdasta. Tämä meni takuuvaihtoon, sain samanlaisen Behrin tilalle. Ajattelin että valuvika, kai se nyt kestää. Kappas vaan kun ajelin tuosta takuuvaihdosta noin kymppitonnin verran eteenpäin, niin tämäkin repesi samasta kohdasta: paisarin kyljestä. Enää ei mennyt takuuseen, ensimmäisen ostopäivästä oli kulunut yli vuosi.
Tarkastettua ja kokeiltua: nesteen seassa ei ole öljyä, sinne ei tule kuplia eikä se haise pakokaasulle. Moottoriöljykin on terveen väristä. Myös päästöt olivat 5 tkm takaperin OK, ja ne kaikki sormilla laskettavat hevosetkin tuntuvat olevan tallella. Kone käy ja kukkuu nätisti, mitä nyt venttiilit vähän koputtaa.
Voiko jäähdytinjärjestelmässä olla liikaa painetta joka hajottaa syylärit? Mikä tätä voisi tehdä? Aikaisemmin mulla oli 2 bar korkki, vaihdoin sen 1.4 korkkiin toisen syylärinvaihdoksen yhteydessä.
Vaihdoin sen Behr-merkkiseen syyläriin noin parilla sadalla eurolla, ja tästä meni noin 15 tkm, kun uusi jäähdytin repesi paisuntasäiliön ja alumiinin liitoskohdasta. Tämä meni takuuvaihtoon, sain samanlaisen Behrin tilalle. Ajattelin että valuvika, kai se nyt kestää. Kappas vaan kun ajelin tuosta takuuvaihdosta noin kymppitonnin verran eteenpäin, niin tämäkin repesi samasta kohdasta: paisarin kyljestä. Enää ei mennyt takuuseen, ensimmäisen ostopäivästä oli kulunut yli vuosi.
Tarkastettua ja kokeiltua: nesteen seassa ei ole öljyä, sinne ei tule kuplia eikä se haise pakokaasulle. Moottoriöljykin on terveen väristä. Myös päästöt olivat 5 tkm takaperin OK, ja ne kaikki sormilla laskettavat hevosetkin tuntuvat olevan tallella. Kone käy ja kukkuu nätisti, mitä nyt venttiilit vähän koputtaa.
Voiko jäähdytinjärjestelmässä olla liikaa painetta joka hajottaa syylärit? Mikä tätä voisi tehdä? Aikaisemmin mulla oli 2 bar korkki, vaihdoin sen 1.4 korkkiin toisen syylärinvaihdoksen yhteydessä.
Comment