Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523 jarrutehoista...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sniper27
    Bimmer Rookie
    • Sep 2012
    • 36
    • seinäjoki

    e39 523 jarrutehoista...

    Kertokaas prosenttijakaumaa jarrutehoista, ottaako eteen enemmän kuin taakse, vai onko jarrutehot samat takana kuin edessäkin?

    Prosenttijakauma?

    Kuluuko etupalat takapaloja nopeammin?

    kiitos
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Toimivilla jarruilla jarrupenkissä tulee yleensä samat jarruvoimat edestä ja takaa, mutta etujarrut on turvallisuussyistä hieman tehokkaammat. Prosenssijakaumasta ei varmaan ole missään faktaa, mutta se on jotain tyyliin 55/45.

    Palojen kulumiseen vaikuttaa käytettyjen osien materiaali. Jopa sekin vaikuttaa palojen kulumisen symmetrisyyteen, jos edessä on uudet jarruletkut ja takana vanhat. Merkittävä vaikutus on myös ajotavalla, koska ASC ja DSC käyttää auton jarruja.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1838
      • Kotona/Poissa

      #3
      Edellisen omistajan kirjanpidon mukaan takapaloja joutuu vaihtamaan aavistuksen tiheämmin kuin etupaloja.

      Omien 150000 km ajon jälkeen olen kertaalleen vaihtanut molemmat. Etupaloilla on ajettu n. 150000 km ja pintoja näyttäisi olevan vielä n. 5mm

      Takapaloilla ei olla menty kuin 35000km, ovat kuin uudet. Entisillä ajettu ehkä n. 150000km.

      Arvioisin paloille seuraavat km ennusteet:
      Etupalat = 150000 - 200000km
      Takapalat = 100000 - 150000km
      Noin siis omalla ajotavalla (perinteinen arkiajo, tylsästi muun liikenteen mukana liikkumista. Ei ryntäilyjä eikä radalla ajelua)

      Olen kieltämättä hiukan yllättynyt palojen pitkästä kestoiästä, varsinkin kun jarrutuspidossa ei ole koskaan ollut ihmeemmin valittamista. Ja renkaita vaihtaessa satuloita kokeiltaessa satulat ja männät on tähän saakka liikkuneet ihan normaalisti ilman sen erikoisempia herkistelytarpeita.

      Kuittien mukaan vaihtoväli on minun ajolla hiukka pitempi kuin edellisellä kuskilla.

      P.S.
      Näyttäisi että levyt ja palat kestävät about samaa luokkaa olevat ajomäärät.
      Last edited by Havis; 05-10-2013, 19:18.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #4
        Originally posted by Havis View Post
        Edellisen omistajan kirjanpidon mukaan takapaloja joutuu vaihtamaan aavistuksen tiheämmin kuin etupaloja.

        Omien 150000 km ajon jälkeen olen kertaalleen vaihtanut molemmat. Etupaloilla on ajettu n. 150000 km ja pintoja näyttäisi olevan vielä n. 5mm

        Takapaloilla ei olla menty kuin 35000km, ovat kuin uudet. Entisillä ajettu ehkä n. 150000km.

        Arvioisin paloille seuraavat km ennusteet:
        Etupalat = 150000 - 200000km
        Takapalat = 100000 - 150000km
        Noin siis omalla ajotavalla (perinteinen arkiajo, tylsästi muun liikenteen mukana liikkumista. Ei ryntäilyjä eikä radalla ajelua)

        Olen kieltämättä hiukan yllättynyt palojen pitkästä kestoiästä, varsinkin kun jarrutuspidossa ei ole koskaan ollut ihmeemmin valittamista. Ja renkaita vaihtaessa satuloita kokeiltaessa satulat ja männät on tähän saakka liikkuneet ihan normaalisti ilman sen erikoisempia herkistelytarpeita.

        Kuittien mukaan vaihtoväli on minun ajolla hiukka pitempi kuin edellisellä kuskilla.

        P.S.
        Näyttäisi että levyt ja palat kestävät about samaa luokkaa olevat ajomäärät.
        Oletko käyttänyt tarvike paloja?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by janke View Post
          Oletko käyttänyt tarvike paloja?
          Etupalat Motonetista -06, jarrulevyt ja käsijarruosat KL-varaosista -08, ja takapalat KL-varaosista -11. Hyvin tuntuu toimivan noillakin.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Etupalat Motonetista -06, jarrulevyt ja käsijarruosat KL-varaosista -08, ja takapalat KL-varaosista -11. Hyvin tuntuu toimivan noillakin.
            Olen ajanut omalla 90tkm ja kerran tuona aikana olen vaihtanut jarrupalat eteen ja taakse. Mutta oli edellinen omistaja vaihtanut eteen palat ja levyt, kun ostin auton! Taakse olen ostanut levyt kerran. Ja kaikki nämä motonetistä
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • minnilii
              Bimmer Rookie
              • Jun 2013
              • 52
              • Kurikka

              #7
              Originally posted by janke View Post
              Olen ajanut omalla 90tkm ja kerran tuona aikana olen vaihtanut jarrupalat eteen ja taakse. Mutta oli edellinen omistaja vaihtanut eteen palat ja levyt, kun ostin auton! Taakse olen ostanut levyt kerran. Ja kaikki nämä motonetistä
              Muistatko minkä merkkiset palat ostit Motonetistä?
              Hain tänään palat taakse ja hintaa oli huimat 11,90€
              X5iA e53 -00
              745iA e65 -03
              525tdsA e39 touring -99
              523iA e39 -96
              520i e39 touring -98
              325tds e36 -97 (projekti)

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by sniper27 View Post
                Kertokaas prosenttijakaumaa jarrutehoista, ottaako eteen enemmän kuin taakse, vai onko jarrutehot samat takana kuin edessäkin?

                Prosenttijakauma?

                Kuluuko etupalat takapaloja nopeammin?

                kiitos
                Varmaan kaikissa autoissa on enemmän etupainoiset jarrut.
                Voisi olla hieman venkulan tuntuinen jos takana olisi enemmän jarruvoimaa ja paino siirtyy jarrutuksessa eteenpäin.

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by minnilii View Post
                  Muistatko minkä merkkiset palat ostit Motonetistä?
                  Hain tänään palat taakse ja hintaa oli huimat 11,90€
                  En.. kyllä muista yhtään.. En tiedä kuinka paljon noissa paloissa on eroja, mutta ehkä välillä saattaa vähähän kitistä, kun jarruttelee.

                  Minkä merkkiset palat sait?
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • minnilii
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2013
                    • 52
                    • Kurikka

                    #10
                    Originally posted by janke View Post
                    En.. kyllä muista yhtään.. En tiedä kuinka paljon noissa paloissa on eroja, mutta ehkä välillä saattaa vähähän kitistä, kun jarruttelee.

                    Minkä merkkiset palat sait?
                    Eteen vaihdoin levyt ja palat n. kk sitten (en kyllä ostanut niitä Motonetistä vaan tarvikkeena autotarvikeliikkeestä....merkkiä ei muista ) ja nyt taakse Motonetistä

                    Click image for larger version

Name:	BMW jarrupalat taakse.jpg
Views:	1
Size:	44.9 KB
ID:	4827464

                    Nuo takapalat odottaa vielä levyjä kun ei Sjoella ollut kun 1 kpl.

                    Etujarrut kitisee loistavasti! joten tuleeko kova tiputus Motonetin paloihin...tuskin...
                    X5iA e53 -00
                    745iA e65 -03
                    525tdsA e39 touring -99
                    523iA e39 -96
                    520i e39 touring -98
                    325tds e36 -97 (projekti)

                    Comment

                    • JD
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 1194
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by sniper27 View Post
                      Kertokaas prosenttijakaumaa jarrutehoista, ottaako eteen enemmän kuin taakse, vai onko jarrutehot samat takana kuin edessäkin?

                      Prosenttijakauma?

                      Kuluuko etupalat takapaloja nopeammin?

                      kiitos
                      Etupää on aina tehokkaampi kuin takapää kulkupeleissä, kulumista tasaa jonkinverran sekin että etupäässä on isommat palat kuin takana.

                      Just tein jarruremontin -96 528:in, levyissä oli kulumaa joten pistin kaikki uusiksi, positiivinen havainto jälleen oli että kaikki toimii herkästi - myös käsijarrukenkien säätöruuvit säätyy kuin rasvattuna vaikka paksussa ruosteessa päältä.
                      Toisen säätöruuvin leuka vain katkesi, mutta maahantuojalta saa uusia tiskiltä 7e hintaan joten tuli sekin uusittua.
                      Näki että käsijarrua ei oltu käytetty, sillä rumpu oli ihan ruosteen syömä ja käsijarruteho nollassa. Mikähän siinä on kun toiset ei osaa käyttää käsijarrua, se kun on ainoa keino pitää se aina kunnossa. Säätökin on yksinkertainen kun säätää rullasta ensin kengät kiinni rumpuun ja vaijerilla vain hakee kohdan jossa alkaa jarru vaikuttamaan - toimii aina.
                      Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                      https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎