Announcement

Collapse
No announcement yet.

528 Ei lämmintä tyhjäkäynnillä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7431
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Havis View Post
    Näkyy olevan montaa eri toteutusta. Ja päälle vielä mahdollinen Latent Heater varustus.
    Sitten kun vielä tietäis mikä pumppu kuuluis pyöriä milloinkin ja tuleeko noista jotain vikakoodia jos ei pyöri. Tuota lämpöakkua ei onneksi taida autosta löytyä.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Kissvesala
      Moderator
      • Jun 2010
      • 3110
      • Liminka

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Sitten kun vielä tietäis mikä pumppu kuuluis pyöriä milloinkin ja tuleeko noista jotain vikakoodia jos ei pyöri. Tuota lämpöakkua ei onneksi taida autosta löytyä.
      Tulee vikakoodi ihkalle. Auxiliary water pump
      Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
      Kissvesala.fi
      Priva tai o443424479

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1838
        • Kotona/Poissa

        #18
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Sitten kun vielä tietäis mikä pumppu kuuluis pyöriä milloinkin ja tuleeko noista jotain vikakoodia jos ei pyöri. Tuota lämpöakkua ei onneksi taida autosta löytyä.
        Heitän ihan villin arvauksen, että tuo toinen pumpputyyppi, siis mikä Petrillä on, löytyy jos termari on sähköisesti ohjattu? Ehkä, tai sitten ei...

        Mutta ainakaan näissä vanhemmissa, samanlaisissa kuin minun E39:ssä en ole havainnut tuon sähköpumpun pyörivän tyhjäkäynnillä, eikä kuitenkaan lämmön puutteesta ole havaintoja silloinkaan.

        Niinpä, kun tietäis ni ei tartteis arvailla.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7431
          • Oulu

          #19
          Vihdoin ehdin hiukan vilkaista autoa tältä osin. Nestettä näytti paisarissa olevan lämpimänä sen verran että koho kyllä kelluu, mutta aika alhaalla. Ei se toisaalta ole koskaan kellunut siinä reunan tasossa kuten pitäisi. Ja tuo taso kai pitäisi katsoa kylmänä, eli ehkä nestettä on vain liian vähän kun en ole sitä juuri koskaan kyllä lisännyt.

          Vesiventtiilien yhteydessä en nähnyt minkäänlaista pumppua. Venttiileille tulee kolme johtoa joten tuskinpa se edes riittäisi ohjaamaan kahta venttiiliä ja yhtä pumppua. Vesiventtiili näytti siis minusta versiolta jossa ei ole pumppua mukana: KLIK1. Eikä siis tältä mallilta jossa on pumppu mukana: KLIK2.

          Restwärme päällä kuulee selvästi että vesipumppu joka on siellä jäähdyttäjän alareunan suunnassa pyörii ja pitää melko kovaakin ääntä. Ääni oli vähän sen kuuloinen, että pumppu pumppaa ilmaa ja vettä sekaisin. Ylävesiletkua jos litisteli niin sillä sai aikaan aaltoilua pumpun kierroksiin.

          => Ehkä ainoa vika liian vähäinen nestemäärä.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Havis
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1838
            • Kotona/Poissa

            #20
            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Vihdoin ehdin hiukan vilkaista autoa tältä osin. Nestettä näytti paisarissa olevan lämpimänä sen verran että koho kyllä kelluu, mutta aika alhaalla. Ei se toisaalta ole koskaan kellunut siinä reunan tasossa kuten pitäisi. Ja tuo taso kai pitäisi katsoa kylmänä, eli ehkä nestettä on vain liian vähän kun en ole sitä juuri koskaan kyllä lisännyt.

            Vesiventtiilien yhteydessä en nähnyt minkäänlaista pumppua. Venttiileille tulee kolme johtoa joten tuskinpa se edes riittäisi ohjaamaan kahta venttiiliä ja yhtä pumppua. Vesiventtiili näytti siis minusta versiolta jossa ei ole pumppua mukana: KLIK1. Eikä siis tältä mallilta jossa on pumppu mukana: KLIK2.

            Restwärme päällä kuulee selvästi että vesipumppu joka on siellä jäähdyttäjän alareunan suunnassa pyörii ja pitää melko kovaakin ääntä. Ääni oli vähän sen kuuloinen, että pumppu pumppaa ilmaa ja vettä sekaisin. Ylävesiletkua jos litisteli niin sillä sai aikaan aaltoilua pumpun kierroksiin.

            => Ehkä ainoa vika liian vähäinen nestemäärä.
            Tuon pumpun kanssa saattaa ilmaaminen tosiaan olla hiukan monimutkaisempaa kuin omani kaltaisessa kombinaatiossa. Kovasti kyllä kuulostaa kuin järjestelmässä olisi ilmaa.
            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

            E60 523iA -08

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              #21
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Vihdoin ehdin hiukan vilkaista autoa tältä osin. Nestettä näytti paisarissa olevan lämpimänä sen verran että koho kyllä kelluu, mutta aika alhaalla. Ei se toisaalta ole koskaan kellunut siinä reunan tasossa kuten pitäisi. Ja tuo taso kai pitäisi katsoa kylmänä, eli ehkä nestettä on vain liian vähän kun en ole sitä juuri koskaan kyllä lisännyt.

              Vesiventtiilien yhteydessä en nähnyt minkäänlaista pumppua. Venttiileille tulee kolme johtoa joten tuskinpa se edes riittäisi ohjaamaan kahta venttiiliä ja yhtä pumppua. Vesiventtiili näytti siis minusta versiolta jossa ei ole pumppua mukana: KLIK1. Eikä siis tältä mallilta jossa on pumppu mukana: KLIK2.

              Restwärme päällä kuulee selvästi että vesipumppu joka on siellä jäähdyttäjän alareunan suunnassa pyörii ja pitää melko kovaakin ääntä. Ääni oli vähän sen kuuloinen, että pumppu pumppaa ilmaa ja vettä sekaisin. Ylävesiletkua jos litisteli niin sillä sai aikaan aaltoilua pumpun kierroksiin.

              => Ehkä ainoa vika liian vähäinen nestemäärä.
              Koitappa etsiä se "lisä-vesipumppu" ja koita samalla kun se pyörii, niin hiukan kopistella sitä!? Minulla vaan, kun on tuo Latent Heat Accumulator ja sen kiertovesipumppu kurnuttaa välillä kuin sammakko, mutta pieni kopistelu välillä auttaa ja alkaa pyöriä nopeenpaa ja terveen kuulosesti Pitäisi vaihtaa kyseinen pumppu, mutta en ole ehtinyt.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • Tommi2022
                Newbiemmer
                • Oct 2013
                • 8
                • Suomi

                #22
                Originally posted by Tenttu View Post
                Eihän vaan oo laitettu jotain syylärin paikkausaineita? Ne nimittäin osaa tukkia kennon niin ettei jaksa puhaltaa lämmintä kuin kierroksilla...
                Ei ole.

                Comment

                • Tommi2022
                  Newbiemmer
                  • Oct 2013
                  • 8
                  • Suomi

                  #23
                  Sähköinen kiertovesipumppu siis pyörii silloinkin kun auto käynnissä ja normaaliajossa? Vaikuttaako tähän sähköpumppuun Eberin olemassaolo jollain tapaa?

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7431
                    • Oulu

                    #24
                    Eilen lisäsin lopulta vajaan litran nestettä ja ensivaikutelma oli että lämmitys alkoi heti toimia paljon paremmin.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      #25
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Eilen lisäsin lopulta vajaan litran nestettä ja ensivaikutelma oli että lämmitys alkoi heti toimia paljon paremmin.
                      Sitten vaan silmä kovana tutkimaan missä se pieni vuoto majailee. Jos vuotokohtaa ei helposti näe, ehkä sinun kannattaa seurata nestepintaa hiukan useammin ja lisäillä jo ennen kuin lämmöntuotto alkaa heikkenemään.

                      Itse ihmettelin kauan että kummallisen märkä on aina se moottorin alasuoja siitä syylärin ja vesipumpun alta, kun konehuoneeseen kurkisteli. Luulin että se kuuluu asiaan, ja että kosteus roiskuu renkaista ajossa.

                      Mutta kuinkas ollakaan, kun kaikki vuotokohdat (löysä letkunkiristin, vuotava termostaattikotelon ilmausruuvin kierreosa, paisarin ala-O-tiiviste) oli korjattu, pysyy se alasuojan yläpinta aivan kuivana. Silti edelleen tätänykyä useinmiten kun konepellin avaan, tulee vilkaistua paisarin pinnankorkeus ja moottorin alapuolen suojien pinnan märkyys.

                      Tosiaan noissa vuodoissa voi olla se pirullinen piirre, että vuoto alkaa vasta nesteen ja osien lämmettyä, ja lakkaa heti kun kone vähänkin jäähtyy, ja vuotanut neste haihtuu kuumien pintojen päältä nopeasti. Esim hiusmurtuma termarikotelossa erottui vasta lämpimän koneen tyhjäkäynnillä. Oheisen kuvan mukainen patentti poisti viimeisen tihkumisvuodon ilmauruuvin kierteistä.

                      Pienestäkin vuodosta hupenee kuukaudessa helposti kahvikupillisen verran nestettä.
                      Last edited by Havis; 30-11-2021, 19:43.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7431
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by Havis View Post
                        Sitten vaan silmä kovana tutkimaan missä se pieni vuoto majailee. Jos vuotokohtaa ei helposti näe, ehkä sinun kannattaa seurata nestepintaa hiukan useammin ja lisäillä jo ennen kuin lämmöntuotto alkaa heikkenemään.
                        Kohta 8 vuotta tuolla ajellut ja tämä taisi olla toinen kerta kun lisään nestettä. Vesipumppu tosin levisi ekan parin vuoden aikana joten silloin neste on vaihdettu kokonaan. Nyt en ole tarkistanut, mutta tähän asti pohjapanssari on ollut jäähdytysnesteen osalta ihan kuiva, ohjaustehostimen letkut kyllä vuotaa sinne ja ne olisi syytä joskus korjata.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • juha86
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 38
                          • pohjois-pohjanmaa,kärsämäki

                          #27
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Eilen lisäsin lopulta vajaan litran nestettä ja ensivaikutelma oli että lämmitys alkoi heti toimia paljon paremmin.
                          Itellä oli kans samoja oireita,lämmintä ei tullut kuunnolla ku kierroksilla ja heti kun oli tyhjäkäynnillä niin rupesi ensin puhaltamaan kuskin puolelta kylmää ja kohta vänkärin puoleltakin... no auto oli tyhjäkäynnillä ja lisäilin vaan nestettä,oisko joku 1,5-2 litraa menny ja johan parani.nyt tulee kuumaa ihan tyhjäkäynniltä asti!!

                          Comment

                          • -VilleV-
                            Newbiemmer
                            • Sep 2011
                            • 29
                            • Riihimäki

                            #28
                            Itellä oli kanssa sama ongelma ja lueskelin tästä vinkkiä. Noh, tänään ajoin auton halliin töitten jälkeen ja nokka ylös, ilmausruuvit auki ja rupesin nestettä lisäilemään. Sitten kun olin vähäsen "tuhlannut" sitä nestettä eli valuttanu pihalle sen ruuvin kautta niin löin ruuvit kiinni ja puristelin alavesiletkua jonkun aikaa, että varmasti viimeset kuplat tulee pihalle. Itellä yleensä tämä tai se "pullokikka" toiminut.

                            Lähdin sitten koeajamaan ja lämpöä tuli niin, että sormet palaa kun pistää käpälän jalkatilaan ajaessa, mutta tuntuu että hieman viileämpää tulee kun liikennevaloihin pysähtyy.

                            Jäiköhän sittenkin ilmaa vai lähenkö ettimään sitä vikaa omasta päästä?

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3667
                              • seinäjoki

                              #29
                              Originally posted by -VilleV- View Post
                              Itellä oli kanssa sama ongelma ja lueskelin tästä vinkkiä. Noh, tänään ajoin auton halliin töitten jälkeen ja nokka ylös, ilmausruuvit auki ja rupesin nestettä lisäilemään. Sitten kun olin vähäsen "tuhlannut" sitä nestettä eli valuttanu pihalle sen ruuvin kautta niin löin ruuvit kiinni ja puristelin alavesiletkua jonkun aikaa, että varmasti viimeset kuplat tulee pihalle. Itellä yleensä tämä tai se "pullokikka" toiminut.

                              Lähdin sitten koeajamaan ja lämpöä tuli niin, että sormet palaa kun pistää käpälän jalkatilaan ajaessa, mutta tuntuu että hieman viileämpää tulee kun liikennevaloihin pysähtyy.

                              Jäiköhän sittenkin ilmaa vai lähenkö ettimään sitä vikaa omasta päästä?
                              Kyl minullakin tyhjäkäynnillä puhaltaa hiukan viileenpää yleensä! Sitten vastaavasti kun vetää kierroksia tappiin, niin jalat palaa.

                              Yritin eilen myös ilmata, mutta en saanut termaria aukeamaan 2-tunnin ilmaus sessiossa!? Minulla on 92´C termari ja lämpötila seilasi tuossa 90-92´C kieppeillä, mutta ei onnistunut. Talli missä yritin ilmata oli +10´ mutta ei vaan lämmöt nousseet tarpeeksi!?
                              Kysymys kuuluu, että vaikuttaako uudet öljyt vähentäen kitkaa noin paljon vai edellisessä öljynvaihdossa laitetut RVS-mömmöt että ei tosiaankaan saa esim 95-asteista tulemaan?
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • -VilleV-
                                Newbiemmer
                                • Sep 2011
                                • 29
                                • Riihimäki

                                #30
                                Originally posted by janke View Post
                                Kyl minullakin tyhjäkäynnillä puhaltaa hiukan viileenpää yleensä! Sitten vastaavasti kun vetää kierroksia tappiin, niin jalat palaa.
                                Oukei, eli normaalia ilmeisesti. Aloin vaan ihmettelemään viime viikolla kun auto käy tyhjäkäyntiä ennen lähtöä ja kone on melkeen normi lämpönen, mutta sisällä viileetä eikä ikkunat sula. Nyt tuntu auttavan kun löi nestettä vaikkei sitä paljon menny. Seuraavaks sitten taas tutkimaan, että mistä veetusta se vuotaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎