Announcement

Collapse
No announcement yet.

528 Ei lämmintä tyhjäkäynnillä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    #31
    Originally posted by -VilleV- View Post
    Oukei, eli normaalia ilmeisesti. Aloin vaan ihmettelemään viime viikolla kun auto käy tyhjäkäyntiä ennen lähtöä ja kone on melkeen normi lämpönen, mutta sisällä viileetä eikä ikkunat sula. Nyt tuntu auttavan kun löi nestettä vaikkei sitä paljon menny. Seuraavaks sitten taas tutkimaan, että mistä veetusta se vuotaa.
    Mikäs e39 sulla on?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • -VilleV-
      Newbiemmer
      • Sep 2011
      • 29
      • Riihimäki

      #32
      Originally posted by janke View Post
      Mikäs e39 sulla on?
      523i vm. -96

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3665
        • seinäjoki

        #33
        Originally posted by -VilleV- View Post
        523i vm. -96
        Ok. Löytyykö kiertovesipumppu? Kyl se vain pitää ilmata aina pullolla viimeiseen pieneen kuplaan saakka. Sieltä ei vain tule kaikki ilmat pois noista ruuveista!
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • -VilleV-
          Newbiemmer
          • Sep 2011
          • 29
          • Riihimäki

          #34
          Joo yleensä oon ilmannu pullon kanssa ja hyvin on pelannu. On kiertovesipumppu mutta on jumissa (taas) viime talvena sain toimimaan sen "taukolämppärin" mutta nyt puhaltaa kylmää kun lyö päälle ja lähtee kaupassa käymään. Viimeksi autto kun koitti naputella esim. rukarin päällä sitä.

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            #35
            Originally posted by -VilleV- View Post
            Joo yleensä oon ilmannu pullon kanssa ja hyvin on pelannu. On kiertovesipumppu mutta on jumissa (taas) viime talvena sain toimimaan sen "taukolämppärin" mutta nyt puhaltaa kylmää kun lyö päälle ja lähtee kaupassa käymään. Viimeksi autto kun koitti naputella esim. rukarin päällä sitä.
            Se kiertovesipumppu auttaa kyllä tuohon paikallaan lämmittämiseen kovasti. Kannattaa purkaa vesiventtiilit ja se pumppu ja puhdistella huolella sisuskalut. Oletko vesipumpun tarkistanut, ettei ole siipiä haljennut?

            E: kirjoitus virheitä.
            Last edited by janke; 17-01-2014, 17:27.
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • -VilleV-
              Newbiemmer
              • Sep 2011
              • 29
              • Riihimäki

              #36
              Originally posted by janke View Post
              Se kiertovesipumppu auttaa kyllä tuohon paikallaan lämmittämiseen kovasti. Kannattaa purkaa vesiventtiilit ja se pumppu ja puhdistella huolella sisuskalut. Oletko vesipumpun tarkistanut, ettei ole siipiä haljennut?

              E: kirjoitus virheitä.
              Pari vuotta sitten vaihdetu termari ja vesipumppu kun nosti lämpöjä eikä ilmaus onnistunu mitenkään päin. Siipipyörä oli joo halki, jos oikeen muistan niin oli tarvike se vanha. Mätänetistä ostin ton nykysen mutta on "orkkis" Siellä tarvikkeella ja orkkiksella oli hintaeroo ehkä 20 euroa. Entinen omistaja oli siis kaljakorin verran säästäny. En oo ottanu auki, mutta jos se vielä tarvii vaihtaa niin tilaan vahvistetun.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                #37
                Originally posted by janke View Post
                Yritin eilen myös ilmata, mutta en saanut termaria aukeamaan 2-tunnin ilmaus sessiossa!? Minulla on 92´C termari ja lämpötila seilasi tuossa 90-92´C kieppeillä, mutta ei onnistunut. Talli missä yritin ilmata oli +10´ mutta ei vaan lämmöt nousseet tarpeeksi!?
                Kysymys kuuluu, että vaikuttaako uudet öljyt vähentäen kitkaa noin paljon vai edellisessä öljynvaihdossa laitetut RVS-mömmöt että ei tosiaankaan saa esim 95-asteista tulemaan?
                Onko muilla ollut ongelmaa, ettei termari aukee helposti?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Tome
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 548
                  • Joensuu

                  #38
                  no eikös se termari silloin juurikin toimi oikein jos lämmöt pysyy siinä 92 ja vähän alle? Eli kyllähän se termari päästää silloin nestettä läpi? Ja siellä termarikotelossahan on ohivirtausreikä josta nestettä virtaa kokoajan hieman myös poistopuolelle? Ei ole kyllä ikinä tarvinnut pullolla ilmailla kun vaan tekee täytön niinkuin tehtaan ohje neuvoo. Minun mielipide on se että jos ei ilmaannu järjestelmä niin tyhjennys ja uudelleen täyttö. Jos sulla oli siellä se lämpöakku niin ilmausproseduuri taisi poiketa hieman normaalista?

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    #39
                    Originally posted by Tome View Post
                    no eikös se termari silloin juurikin toimi oikein jos lämmöt pysyy siinä 92 ja vähän alle? Eli kyllähän se termari päästää silloin nestettä läpi? Ja siellä termarikotelossahan on ohivirtausreikä josta nestettä virtaa kokoajan hieman myös poistopuolelle? Ei ole kyllä ikinä tarvinnut pullolla ilmailla kun vaan tekee täytön niinkuin tehtaan ohje neuvoo. Minun mielipide on se että jos ei ilmaannu järjestelmä niin tyhjennys ja uudelleen täyttö. Jos sulla oli siellä se lämpöakku niin ilmausproseduuri taisi poiketa hieman normaalista?
                    Joo, viimeksi kun ilmasin, niin lämpötila nousi johkin 95 ja näin alavesiletkukin oli kunnolla kuuma ja silloin vasta alkas saamaan ilmaa pois kierrosta.:think Joo, tuon Latentin ilmaushan on vähän hankalempi juttu, kun normi järjestelmän, joten vaatii tuon pullon siihen kaveriksi! Bmw tis':ssä on ohjeet tuohon latentin ilmaamiseen jossa käytettin jotain ali-painepumppua ja olikohan vielä jotain lämpötila suosituksiakin...en muista! En nyt justiin löytänyt sitä ohjetta Jos joku löytää, niin olisin kiitollinen
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • -VilleV-
                      Newbiemmer
                      • Sep 2011
                      • 29
                      • Riihimäki

                      #40
                      Perhanan perhana, itellä meni reilu pari litraa nestettä lisää järjestelmään. Osaako kukaan neuvoa mistä kannattais vuotoa lähtä ettimään? Taskulampun kanssa tutkailin konehuonetta enkä nähny silmällä, että mistän tiputtaisi. Pohjalevyn päällä oli nestettä, mutta ne tuli ilmauskuuvin reiästä kun lisäilin.

                      Kansiremontti on tehty korjaamolla noin 10 tkm sitten ja vesipumppu sekä termostaatti on vaihdettu 20-30 tkm sitten kun viimeksi vuoti vesipumpulta nestettä. En ihan usko, että noin äkkiä hajois uudestaan :think

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #41
                        Originally posted by -VilleV- View Post
                        Perhanan perhana, itellä meni reilu pari litraa nestettä lisää järjestelmään. Osaako kukaan neuvoa mistä kannattais vuotoa lähtä ettimään? Taskulampun kanssa tutkailin konehuonetta enkä nähny silmällä, että mistän tiputtaisi. Pohjalevyn päällä oli nestettä, mutta ne tuli ilmauskuuvin reiästä kun lisäilin.

                        Kansiremontti on tehty korjaamolla noin 10 tkm sitten ja vesipumppu sekä termostaatti on vaihdettu 20-30 tkm sitten kun viimeksi vuoti vesipumpulta nestettä. En ihan usko, että noin äkkiä hajois uudestaan :think
                        Ota se pohjalevy pois, kuivaa se ja laita takas. Ja sitten katsomaan mistä kostuu ensin.

                        Ihan alkuun vois tsekata letkukiristimien kiinnityket. Vai oliko tuossa sulla jo ne pikaklipsukiinnitykset? Jos on, niin niihin kai saa uusittua ne O-rengastiivisteet tarvittaessa.

                        Mikäli letkut näyttää märiltä ympäriinsä, ne kannattaa pyyhkiä kuivaks ja seurata mistä kastuu ekaksi. Tuo viskon ropeli kun hämää kun sen ilmavirta lennättää sitä nestettä vähän mihin sattuu.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          #42
                          ja noiden letkuliitosten lisäksi muita vuotokohtia on termostaatin kotelo (tulee poikkeuksetta hiusmurtuma vanhetessaan), jäähdyttimessä paisuntasäiliön pohjan tiiviste ja jäähdyttimen päädyt, viallinen paisarin korkki ja vesipumpun akseli.

                          Comment

                          • -VilleV-
                            Newbiemmer
                            • Sep 2011
                            • 29
                            • Riihimäki

                            #43
                            Noniin kiitoksia, pitää ruveta näitä tutkimaan kunhan hallille kerkeän. Termarin kotelo vois olla syyllinen kun se jäi uusimatta viimeksi ja siihen kohtaan näyttäis läikkää tulevan.

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6770
                              • PK-seutu

                              #44
                              Lainataan vähän topikkia, vaikka kyse on oikeastaan ihan päinvastaisesta asiasta.

                              Potilas on E39 528i 10/96 orkkis Webastolla (jos sillä nyt mitään väliä tässä on). Kaikki toimii hienosti ja auto lämpeää nopeasti kelillä kuin kelillä, mutta ongelma on se, että kun lähtee liikkeelle niin tietyn ajan kuluttua (esim. 50km ajon jälkeen) alkaa kabiiniin tulla viileämpää ilmaa. Tämä siis riippumatta siitä onko säädöt automaatilla vai käsin pakotettuna ja riippumatta siitä mikä tavoitelämpötila säätimissä on. Kun pysähtyy hakemaan Essolta kupin kahvia ja jatkaa matkaa, niin aluksi lämpöä riittää hienosti kunnes on taas ajettu se 50km jolloin alkaa viiletä.

                              Asia korostuu tietysti näillä reiluilla pakkaskeleillä, mutta sama tilanne on myös jo syksyn puolella vaikkei pakkasta olekaan.

                              EDIT: Apua ongelmaan saa kun painaa tuulilasin huurteenpoisto -nappia. Sen myötä tulee lämpimämpää ilmaa kabiiniin.
                              S65, S85, H1, N63TU, IB1

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                #45
                                Originally posted by pyroz View Post
                                Lainataan vähän topikkia, vaikka kyse on oikeastaan ihan päinvastaisesta asiasta.

                                Potilas on E39 528i 10/96 orkkis Webastolla (jos sillä nyt mitään väliä tässä on). Kaikki toimii hienosti ja auto lämpeää nopeasti kelillä kuin kelillä, mutta ongelma on se, että kun lähtee liikkeelle niin tietyn ajan kuluttua (esim. 50km ajon jälkeen) alkaa kabiiniin tulla viileämpää ilmaa. Tämä siis riippumatta siitä onko säädöt automaatilla vai käsin pakotettuna ja riippumatta siitä mikä tavoitelämpötila säätimissä on. Kun pysähtyy hakemaan Essolta kupin kahvia ja jatkaa matkaa, niin aluksi lämpöä riittää hienosti kunnes on taas ajettu se 50km jolloin alkaa viiletä.

                                Asia korostuu tietysti näillä reiluilla pakkaskeleillä, mutta sama tilanne on myös jo syksyn puolella vaikkei pakkasta olekaan.

                                EDIT: Apua ongelmaan saa kun painaa tuulilasin huurteenpoisto -nappia. Sen myötä tulee lämpimämpää ilmaa kabiiniin.
                                Oletko puhdistanut IHKA:n ropellia koskaan? Vesiventtiilit voi takerrella ja siili voi olla tulossa tienpäähän myöskin. Paisarin korkki voi myös aiheuttaa tuota ongelmaa!
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎