Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reaktiotangon puslien vaihto osa 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • m5bimmeri
    replied
    Mulla hammastangossa "normaalia" välystä joka rattia heilutellessa tuntuu todella pieneltä. Sen hammastangon välyksen voi kuulema kiristää irrottamalla suojakumin/mit ja sieltä välistä avaimilla. Näin kertoi korjaamolla asentaja ?!
    Mulla se kolinan aiheuttaja ei ole hammastanko, koska kolina tuli puslien vaihdon jälkeen.

    Mullakin kolina on sellaista terävää ja tulee vain pienistä epätasaisuuksista. Jos asfaltissa on poikittain pieni halkeama tai hiekkatiellä ajettaessa pientä epätasaisuutta niin kolisee, ja tuntuu polkimissa niinkuin sen kuuluukin. Mukultiellä ajettaessa pahin kolina. Isoissa montuissa (kaivonkannet jne) ei kuulu mitään ja kolina häipyy kun vauhtia alkaa olla 50-60kmh.

    Joku täällä jo mainitsi että vaihtaa kaikki osat, alatukivarret, reaktiotangot, koiranluut, hammastangon, kallistuksen vakaajan kumit, iskarit ja yläpään laakerit, kaikki etukelkan kumit jne. Ihan vapaasti jos rahaa ja intoa löytyy. Vika voi olla ihan missä vaan ja turha spekuloida ja arpoa mitä osia vaihtaa. Huomenna toivottavasti selviää konttorilla missä se löysä on, ja vaihdetaan/korjataan sen aiheuttaja. Mitään ylimääräistä en itse tohon laita, niin paljon en sitä rakasta pelkkä peltilaatikko siirtymiseen paikasta toiseen. On tässä joskus ollut hyviäkin autoja, ja sellaiseen siirryn kun tästä luovun joskus !

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Minkäslaista kolinaa tuo hammastanko pitää? Vieläki keula lotisee itselläniki vaikka reaktiotangot ja toinen alatukivarsi on uutta. Toki vielä toinen alatukivarsi täytyy vaihtaa.

    Lotina tuntuu eniten polkimiin.
    Hammastankohan voi pitää vaikka mitä kolinaa, mutta minulla se pitää sellasta matalataajuista kolkutesta, joka tulee läpi teiden karheasta pinnasta ja selvästi kun vaikka moottoritilasta heiluttaa rattiakselia niin kolkuttaa niin pirusti. Sitä en tiedä kuinka paljon uusi risti-nivel auttaisi tuohon kolinaan jos sen vaihtaisi rattiakseliin.:think Ei saisi madaltaa eikä käyttää leveitä renkaita, niin ehkä ohjausvaihteetkin pysyisivät ehjänä

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
    Zener:
    Mulla ainaki ihan ku ois kallistuksenvakaajan kumit menny. Kolisee samallalailla.
    Kieltämättä kuulostaa juuri tuolta, mutta katsoin että ne oli vielä hyvännäköiset... Ne ei kyllä paljoo maksa.

    Nyt kyllä tulin sotkeen topiccia, joten ehkä viiminen posti tähän.

    Leave a comment:


  • Hebbu ///M3
    replied
    Zener:
    Mulla ainaki ihan ku ois kallistuksenvakaajan kumit menny. Kolisee samallalailla.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kokeile heilutta rattiakselia joka suuntaa jos koluttaa, niin ohjausvaihdehan se tai lyö nyrkillä kuskinpuolen raidetankoon ja jos sama kolina niin...
    Minkäslaista kolinaa tuo hammastanko pitää? Vieläki keula lotisee itselläniki vaikka reaktiotangot ja toinen alatukivarsi on uutta. Toki vielä toinen alatukivarsi täytyy vaihtaa.

    Lotina tuntuu eniten polkimiin.

    Leave a comment:


  • m5bimmeri
    replied
    mutta jos se iskari vuotaa ja on ilmaan nostettaessa päästänyt ulos juuri ne viimeiset tirat että alkaa kolista.

    Ja melkoinen yhteensattuma että juuri puslanvaihdon yhteydessä. Ja jos iskari vuotaa niin eikö katsastuksessa huomata tai testissä näy ?!

    Kirjoituksestasi ei tosin selvinnyt oliko siellä ihan kolahteleva välys tai aivan tyhjä välys

    Mainitsin kyllä että selvästi löysää, ja että se löysä katosi jonnekin. Ehkä myös vähän kolisi, ei tässä enää muista kun on kohta 100x katsottu. Matkustajan puolella ei kuitenkaan mitään löysiä eikä kolinoita, eli jossain siellä löysää on.

    Kunnes pinna paloi ja vaihdoin kaikki tukivarret, puslineen alkuperäisiin..

    En laita tohon sellaisia summia, on muita suunnitelmia kun saan kuntoon. Eli vaihto vähemmän vikaiseen autoon...

    Leave a comment:


  • janne1974
    replied
    Itse en ainakaan suosittele tarvike puslia/niveliä... omassa taistelin kauan kolinoiden ja välysten kanssa. Kunnes pinna paloi ja vaihdoin kaikki tukivarret, puslineen alkuperäisiin.. sen jälkeen tuli kaivattu hiljaisuus ja vakaus.

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    ja ainahan tuo eturipustus myötää pitkittäissuunnassa jos rengasta tönii, powerflexillä toki vähemmän mutta uudellakin kumipuslalla aika reilusti. Kirjoituksestasi ei tosin selvinnyt oliko siellä ihan kolahteleva välys tai aivan tyhjä välys kun tallin lattialla sitä reuhdoitte?

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Ei siinä iskarissa mitään vikaa ole, katsastuksessa hyvät ja on tuota nosteltu renkaanvahdoissa jne remppoissa muutenkin.
    no se katsastus nyt ei kerro iskareiden kunnosta yhtään mitään. Ja eihän se iskari paskaksi menekään autoa nostellessa mutta jos se iskari vuotaa ja on ilmaan nostettaessa päästänyt ulos juuri ne viimeiset tirat että alkaa kolista.

    Leave a comment:


  • m5bimmeri
    replied
    Uusi tarvikepusla ei todennäköisesti ole täysin samoilla mitoilla, kuin alkuperäinen ja jää näin ollen löysälle tuohon apurungon kiinnityshaarukkaan, vaikka pultin vetää "kireälle".

    Lainaus edeltä:
    "Otettiin vielä uudet puslat auki ja katsottiin että pultti varmasti tiukkaa puslan haarukkaan."
    Ja ei niin ohuita prikkoja olekaan mitkä mahtuisivat sinne väliin, pusla kun meni siihen haarukkaan naputtamalla.

    Tarkoitatko, että rengasta auton ajosuunnassa ?

    Kyllä.

    Tämä on tietysti arvailu, mutta olisiko mahdollista, että reaktiotangon nivelpäässä on väljää, mikä on hankala havaita vääntelemällä, kun ripustus on kasassa? Jos ei kuulunut hieman väljällä puslalla, mutta nyt tiukalla puslalla kuuluu, kun niveleen kohdistuu enemmän voimaa ajossa, kun pusla ei anna niin paljoa periksi? E39:n tuennasta on kuulemma hankala löytää väljää ja olen tähän itsekin törmännyt.

    Tuli itsellä myös mieleen.

    Kokeilitteko vielä tuota kuskinpuolen reaktiotangon nivelpäätä asennuksen aikana käännellä niin, että sen puslapää on irti, jolloin reaktiotankoa pääsee paremmin kääntämään eri asentoihin?

    Kyllä kokeiltiin.

    Jos ilmanohjaimet on vielä irti,

    Ei ole enää, ja perjantaina menee katsastusasemalle ravistukseen ja on kumma jos ei väljää löydy ?!?

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Kun ajoin auton sisään ja se oli vielä maassa oli löysää selvästi poikittais-suunnassa. Eli rengasta eteen ja taakse liikutellessa tuntui löysä.
    Tarkoitatko, että rengasta auton ajosuunnassa ~ reaktiotangon suunnassa liikuttaessa kolisee tai tuntuu väljää? Tämä on tietysti arvailu, mutta olisiko mahdollista, että reaktiotangon nivelpäässä on väljää, mikä on hankala havaita vääntelemällä, kun ripustus on kasassa? Jos ei kuulunut hieman väljällä puslalla, mutta nyt tiukalla puslalla kuuluu, kun niveleen kohdistuu enemmän voimaa ajossa, kun pusla ei anna niin paljoa periksi? E39:n tuennasta on kuulemma hankala löytää väljää ja olen tähän itsekin törmännyt. Kokeilitteko vielä tuota kuskinpuolen reaktiotangon nivelpäätä asennuksen aikana käännellä niin, että sen puslapää on irti, jolloin reaktiotankoa pääsee paremmin kääntämään eri asentoihin? Jos ilmanohjaimet on vielä irti, niin tuon voisi vieläkin kokeilla. Se väljä ei välttämättä tunnu niin helposti, kun varsi on kiinni ja nivelpää jänkäyksessä.

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Uusi tarvikepusla ei todennäköisesti ole täysin samoilla mitoilla, kuin alkuperäinen ja jää näin ollen löysälle tuohon apurungon kiinnityshaarukkaan, vaikka pultin vetää "kireälle". Pultti ei siis kiristä puslaa, koska haarukka ei jousta riittävästi.

    Vaihda kunnon pusla sinne tai laita ohut prikka puslan ja kiinnityshaarukan väliin. Ja kiristä kunnolla.

    Leave a comment:


  • m5bimmeri
    replied
    Originally posted by Tome View Post
    iskari loppu ja kolisee? Keulaa nostellessa saanu viimeisen niitin..
    Ei siinä iskarissa mitään vikaa ole, katsastuksessa hyvät ja on tuota nosteltu renkaanvahdoissa jne remppoissa muutenkin.

    Eilen oltiin toisella pajalla toistamiseen kun kaveri soitti että etsitään se löysä sieltä. Kun ajoin auton sisään ja se oli vielä maassa oli löysää selvästi poikittais-suunnassa. Eli rengasta eteen ja taakse liikutellessa tuntui löysä. Auto ylös ja tutkiminen toisen heilutellessa kaikilla mahdollisilla tavoilla, ja toisen tutkiessa niveliä väännellen ja käännelleen raudoilla, Ei löysää missään... Otettiin vielä uudet puslat auki ja katsottiin että pultti varmasti tiukkaa puslan haarukkaan. Auto alas ja löysä hävinnyt johonkin ? Ajettiin pieni lenkki että kolina taas kuului ja auto takaisin sisään ja ei löysää missään ?!? Pommi alle tohon paskaan

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    iskari loppu ja kolisee? Keulaa nostellessa saanu viimeisen niitin..

    Leave a comment:


  • m5bimmeri
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Varmistetaan vielä että kai kirrasit puslat vasta kun olit ensin laskenut auton alas+vähän vielä heilutellut?
    Juuri näin.

    Rattia heilutellessa ees taas auton ollessa sammutettuna ei kolise, enkä uskonutkaan tuohon koska se olisi kolissut jo ennen puslan vaihtoa. Iskarin yläpää tuli mieleen, mutta aivan saman makuiset molemmilla puolilla ja miksi alkaisivat kolista puslan vaihdon jälkeen... Kun rengas on vähän irti maasta niin että rekkari mahtuu väliin, ja vääntelee mahdollisimman nopeasti ei sitä kolkottavaa ääntä kuulu. Sellainen löysä liike on molemmilla puolilla kun lähtee nostamaan, mutta se on selvää kun rengas "roikkuu" ja vetää iskarista kaikki varat alas. En jaksa enää tutkia kun ei löydy löysää, perjantaina selviää jos selviää ja jos ei niin olkoon paska... :(

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎