Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reaktiotangon puslien vaihto osa 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • asoh
    replied
    Vaihtaa aina kerralla koko reaktiotangon puslan ja pallon kanssa niin ei tarvii sitä paikkaa enään arvailla ja säästyy puslan ja pallon irroitukselta. Enemmän rahaa menee mut vähemmän vaivaa ja päänsärkyä.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Törmäsinpä tommoseen videoon tänään. Ei varsinaisesti mitään uutta, mutta aiheeseen liittyen, vaikka E34 onkin kyseessä: http://www.youtube.com/watch?v=4YqmngeSu5Y

    Itellä on 150 tkm ajetut alkuperäiset reaktiotangot, mihin vaihdoin 2 v sitten powerflexit. Alkuun tuntui menevän ihan ok, mutta lievä epäilys on, että eivät ole pallot enää täysin kunnossa. Vaihdan keväällä nuo varret ja takapäästä ylemmät varret vielä uusiin, niin sitten onkin koko alusta käyty läpi. Ei kolise, mutta seilaa tuulessa.
    Last edited by Bomb5; 04-01-2014, 22:21.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Eiköhän se sulla kolise ne reaktiotankojen nivelet.

    Leave a comment:


  • m5bimmeri
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Kyllä Vi..u näiden kanssa

    Se olisikin kun olisi aina selvä vian aiheuttaja joka löytyisi helposti, mutta ei, kun ei!! Minäkin kuvittelin, kun sain vaihdettua oikean alatukivarren holkin siihen napaan, että kolina edes vähän vaimenisi, mutta turhaan.. ei mitään.. palkkioksi siitä sain ratin kieroon, enkä jaksanut sitä enää ruveta oikomaan.

    Tuosta hammastangosta vielä sen verran, että kun minäkin kävin kesällä katsurilla ravistelemassa katsurin kanssa tuota autoani, niin sanoin hänelle tuosta hammastangosta, että itse olen 100-varma että toi kolkutus on siitä peräisin, noh... katsuri sitä tutki ja ravisteli ja sanoi, että tämähän on yllättävän hyvä, kun näissä malleissa tapaa heilua yleensä huomattavasti enenpi nämä tangot:think Ja ei poka uskonut, että johtuisi siitä.. Mutta kun sen nyt vain minulla kolisee, niin se kolisee.
    Nin sitä hammastankoahan voi myös kiristää, ja siihen täällä otettiinkin jo kantaa että kulumisesta päätelleen saattaa auttaa. Mulla se ei ole hammastanko, olisi jo kolissut ennen puslan vaihtoa. En jaksa enää tuota tutkia, koliskoon...

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Niin kävi että väljää ei löytynyt mistään ja kolisee. Katsastusmies (bemaristi itsekin) sanoi että ei näistä löydä kolinan aiheuttajaa ellei ota tankoa kerrallaan irti jä kädessä kokeile. Itsellään oli läysää juuri reaktiotangon pallossa, mutta selvisi vasta kun tanko oli käsissä. Epäili että mullakin reaktiotangon pallossa se väljä, pieni mutta korostuu ärsyttävänä äänenä.

    Testin aikana ravisteltiin ja väänneltiin joka suuntaan vartti, pääsin itsekin painelemaan nostimen nappia nopeaan tahtiin kun inssi oli nivelissä kiinni. Tuomio kuitenkin ei väljää... Iskareista sanoi että hyvät on, hammastangossa ei juurikaan väljää. Pahoitteli että ei löytynyt, mutta ei laskuttanutkaan mitään. Seuraavaksi etsitään 2kg rotulia jostain !
    Kyllä Vi..u näiden kanssa

    Se olisikin kun olisi aina selvä vian aiheuttaja joka löytyisi helposti, mutta ei, kun ei!! Minäkin kuvittelin, kun sain vaihdettua oikean alatukivarren holkin siihen napaan, että kolina edes vähän vaimenisi, mutta turhaan.. ei mitään.. palkkioksi siitä sain ratin kieroon, enkä jaksanut sitä enää ruveta oikomaan.

    Tuosta hammastangosta vielä sen verran, että kun minäkin kävin kesällä katsurilla ravistelemassa katsurin kanssa tuota autoani, niin sanoin hänelle tuosta hammastangosta, että itse olen 100-varma että toi kolkutus on siitä peräisin, noh... katsuri sitä tutki ja ravisteli ja sanoi, että tämähän on yllättävän hyvä, kun näissä malleissa tapaa heilua yleensä huomattavasti enenpi nämä tangot:think Ja ei poka uskonut, että johtuisi siitä.. Mutta kun sen nyt vain minulla kolisee, niin se kolisee.

    Leave a comment:


  • m5bimmeri
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Miten kävi?
    Niin kävi että väljää ei löytynyt mistään ja kolisee. Katsastusmies (bemaristi itsekin) sanoi että ei näistä löydä kolinan aiheuttajaa ellei ota tankoa kerrallaan irti jä kädessä kokeile. Itsellään oli läysää juuri reaktiotangon pallossa, mutta selvisi vasta kun tanko oli käsissä. Epäili että mullakin reaktiotangon pallossa se väljä, pieni mutta korostuu ärsyttävänä äänenä.

    Testin aikana ravisteltiin ja väänneltiin joka suuntaan vartti, pääsin itsekin painelemaan nostimen nappia nopeaan tahtiin kun inssi oli nivelissä kiinni. Tuomio kuitenkin ei väljää... Iskareista sanoi että hyvät on, hammastangossa ei juurikaan väljää. Pahoitteli että ei löytynyt, mutta ei laskuttanutkaan mitään. Seuraavaksi etsitään 2kg rotulia jostain !

    Leave a comment:


  • skaramanga
    replied
    reaktiotanko

    Oma kokemus ainaskin on että aikalailla orkkis reaktiotanko kestää hela sekä pallonivel saman ajan,ja jos lähtee vaan vaihtaan heloja niin palloniveleen väljyyttä vaan korostuu ku hela tiukka,eli kannatta vaihtaa koko tanko heloineen.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Miten kävi?

    Leave a comment:


  • Juize
    replied
    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Jos asfaltissa on poikittain pieni halkeama tai hiekkatiellä ajettaessa pientä epätasaisuutta niin kolisee, ja tuntuu polkimissa niinkuin sen kuuluukin. Mukultiellä ajettaessa pahin kolina. Isoissa montuissa (kaivonkannet jne) ei kuulu mitään ja kolina häipyy kun vauhtia alkaa olla 50-60kmh.
    Vasemman reaktiotangon pallo väljä. Edellisessä E39:ssä aivan samat oireet ja reaktiotangon vaihdolla kolina loppui.

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Ei tunnu ratissa, vasemman jalan pohjassa kylläkin kun lepuuttaa jalkaa sille tarkoitetulla paikalla. Mutta hyvin vähän, ääni on se häiritsevin. Minä en ymmärrä tuota iskariteoriaa. Jos isakrit toimivat normaalisti molemmilla puolilla, eli pohjaan painamisen jälkeen palautuvat yläasentoon tullessaan ja liike pysähtyy siihen. Myös ajaessa kovalla nopeudella tiellä jossa on pahoja nousuja/laskuja (Helsinki-Porvoo) iskarit toimivat normaalin tuntuisesti. Niin miten ne voivat toimia jos ovat vuotaneet tyhjiin/ovat loppu ?
    Ja miten ne kolisevat vain terävissä pienissä montuissa/halkiviivoissa mutta esim.kaivonkannen päältä ajettaessa tai muuten kuoppaisilla teillä eivät kolise ? Mielenkiintoista nähdä huomenna mitä katsastuaseman ravistustesti sanoo jos vika löytyy ?
    Jos kerran iskari ollut purettuna ja testattu niin sitten ei siinä vika ole. E39 toimii yllättävän hyvin loppuunkuluneillakin iskareilla normaaliajossa niin ettei välttämättä helposti huomaa. Omakohtaista kokemusta löytyy parista eri sachsin etuiskarisetistä joista toinen alkanut lopulta kolisemaan. Ja juurikin hitaissa vauhdeissa nimismiehen kiharoissa ja mukulakivellä ihan helvetinmoinen kolina. Muuten ajaessa ei tuntunut että jotain olisi paskana. Ja jos toinen puoli on vielä tikissään niin vielä vähemmän huomaa normaaliajossa poikkeavana ajokäytöksenä.

    Leave a comment:


  • m5bimmeri
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    No jos se korjaaja oli kiristämässä raidetankojen kiinnitystä (sehän siellä haitarikumien alla on) eikä tuota mutteria (joka on suoraa näkyvissä), niin ehkäpä olisi syytä vaihtaa.
    Ei ole ollut kiristämässä, mainitsi asiasta. Olisin kertonut jos olisi kiristänyt mutta ei kuulema ollut tarvetta. Kerron kyllä mitä on tehty ja tehdään !

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Eli se voi auttaa, vaihdanko silti korjaamoa :O
    No jos se korjaaja oli kiristämässä raidetankojen kiinnitystä (sehän siellä haitarikumien alla on) eikä tuota mutteria (joka on suoraa näkyvissä), niin ehkäpä olisi syytä vaihtaa.

    Leave a comment:


  • m5bimmeri
    replied
    Originally posted by Tome View Post
    Lähes poikkeuksetta ei huomata. Nämähän vuotaa pikkuhiljaa sitä öljyä kunnes lopulta riittävän tyhjät ja kolina alkaa. Katsastustesterissä voit saada erinomaiset arvot vaikka iskarit kuin loppu.



    Iskarin kolina ilmenee juuri hitaissa vauhdeissa ja pienissä epätasaisuuksissa. Iskarin kolinan kyllä tunnistaa jos on yhtään kokemusta. Varsien pallonivelien kolina on taas omanlaistansa. Tuntuuko se kolina/välys ratissa?
    Ei tunnu ratissa, vasemman jalan pohjassa kylläkin kun lepuuttaa jalkaa sille tarkoitetulla paikalla. Mutta hyvin vähän, ääni on se häiritsevin. Minä en ymmärrä tuota iskariteoriaa. Jos isakrit toimivat normaalisti molemmilla puolilla, eli pohjaan painamisen jälkeen palautuvat yläasentoon tullessaan ja liike pysähtyy siihen. Myös ajaessa kovalla nopeudella tiellä jossa on pahoja nousuja/laskuja (Helsinki-Porvoo) iskarit toimivat normaalin tuntuisesti. Niin miten ne voivat toimia jos ovat vuotaneet tyhjiin/ovat loppu ?
    Ja miten ne kolisevat vain terävissä pienissä montuissa/halkiviivoissa mutta esim.kaivonkannen päältä ajettaessa tai muuten kuoppaisilla teillä eivät kolise ? Mielenkiintoista nähdä huomenna mitä katsastuaseman ravistustesti sanoo jos vika löytyy ?

    kulumisesta riippuen se voi auttaa tai sitten ohjauksesta tulee jo liian jäykkä.

    Eli se voi auttaa, vaihdanko silti korjaamoa :O

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by m5bimmeri View Post

    Ja melkoinen yhteensattuma että juuri puslanvaihdon yhteydessä. Ja jos iskari vuotaa niin eikö katsastuksessa huomata tai testissä näy ?!
    Lähes poikkeuksetta ei huomata. Nämähän vuotaa pikkuhiljaa sitä öljyä kunnes lopulta riittävän tyhjät ja kolina alkaa. Katsastustesterissä voit saada erinomaiset arvot vaikka iskarit kuin loppu.

    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Mullakin kolina on sellaista terävää ja tulee vain pienistä epätasaisuuksista. Jos asfaltissa on poikittain pieni halkeama tai hiekkatiellä ajettaessa pientä epätasaisuutta niin kolisee, ja tuntuu polkimissa niinkuin sen kuuluukin. Mukultiellä ajettaessa pahin kolina. Isoissa montuissa (kaivonkannet jne) ei kuulu mitään ja kolina häipyy kun vauhtia alkaa olla 50-60kmh.
    Iskarin kolina ilmenee juuri hitaissa vauhdeissa ja pienissä epätasaisuuksissa. Iskarin kolinan kyllä tunnistaa jos on yhtään kokemusta. Varsien pallonivelien kolina on taas omanlaistansa. Tuntuuko se kolina/välys ratissa?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by m5bimmeri View Post
    Sen hammastangon välyksen voi kuulema kiristää irrottamalla suojakumin/mit ja sieltä välistä avaimilla. Näin kertoi korjaamolla asentaja ?!!
    Vaihda korjaamoa... Hammastangon päällä on "mutteri" josta sitä voi hiukan kiristää, kulumisesta riippuen se voi auttaa tai sitten ohjauksesta tulee jo liian jäykkä. Hammastangon päätyholkkien kulumiseen tuo ei kuitenkaan auta.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎