Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reaktiotangon puslien vaihto osa 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • m5bimmeri
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2011
    • 250
    • Suomi

    Reaktiotangon puslien vaihto osa 1

    Tulipa vaihdettua kuskin puolelle reaktiotangon pusla, ei ollut kummoinen homma. Ainoa mikä ihmetytti oli jarrujen jäähdytystunneli joka ei lähtenyt pois. Sisälokarin puolelta kaksi ruuvia, ja sumuvalon vierestä kaksi mutta jostain oli vielä kiinni minne ei näy. Se muovi heilui ja tuntui että jostain keskellä ylhäällä on vielä joku kiinnike/ruuvi mutta ei selvinnyt missä ? Se kääntyi sen verran pois tieltä että pultti mahtui juuri ja juuri tulemaan pois.
    Olihan se pusla aika huonossa kunnossa, ja niin on matkustajankin puolella joka on seuraavana vuorossa.

    Mutta sitten jotain negatiivista. Nyt kuuluu aivan järjetön kolina jostain kuskin puolelta. Jos asfaltissa on poikittain halkeama niin kolahtaa, isommissa kuopissa ei. Mukulatiellä kun ajaa niin kolina on aivan hirveä. En tiedä mitä kävi, katsastuksessa vähän aikaa sitten ei ollut löysää missään eikä ennen remonttia kolissut. Ainoastaan se pusla kolahti isommissa montuissa. Vääntöä ei mielestäni remontin aikana tullut iskarin luona olevaan palloniveleen niin että olisi löystynyt. Tänään en pääse enää tutkimaan, mutta jossain on joku nyt paskana. Ei voi muuta sanoa kun v....tun bemari :(





    Köyhä ja BMW, huono yhtälö...
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    #2
    No kait painoit sen uuden puslan keskikohdan silmukan keskikohtaan asti eli molemmilla puolilla näkyy puslasta saman verran. Tossa kolmoskuvassa vaan ei ollu pusla vielä tarpeeks syvällä..?

    Comment

    • m5bimmeri
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2011
      • 250
      • Suomi

      #3
      Originally posted by Tome View Post
      No kait painoit sen uuden puslan keskikohdan silmukan keskikohtaan asti eli molemmilla puolilla näkyy puslasta saman verran. Tossa kolmoskuvassa vaan ei ollu pusla vielä tarpeeks syvällä..?
      No tottakai painoin, eihän se olisi voinut mennäkään ennen kuin ulosvetäjän leukoja siirsi... Ja vaikka olisinkin ollut niin sokea etten olisi huomannut, ei olisi pusla mennyt paikalleen kun 10kg lekalla !
      Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

      Comment

      • miccou
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 488
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by m5bimmeri View Post

        Mutta sitten jotain negatiivista. Nyt kuuluu aivan järjetön kolina jostain kuskin puolelta. Jos asfaltissa on poikittain halkeama niin kolahtaa, isommissa kuopissa ei. Mukulatiellä kun ajaa niin kolina on aivan hirveä. En tiedä mitä kävi, katsastuksessa vähän aikaa sitten ei ollut löysää missään eikä ennen remonttia kolissut. Ainoastaan se pusla kolahti isommissa montuissa. Vääntöä ei mielestäni remontin aikana tullut iskarin luona olevaan palloniveleen niin että olisi löystynyt. Tänään en pääse enää tutkimaan, mutta jossain on joku nyt paskana. Ei voi muuta sanoa kun v....tun bemari :(
        Väljää siellä varmasti jossain on. Ei ne katsastuksessakaan aina kaikkea huomaa... Ja voihan se olla, että tuo uusi pusla tuo vasta esiin jonkun muun väljän paikan. Olisiko etuvakaajan nivel väljä?
        VW Passat 1.8t -04


        X1 20Da X-Drive -13
        E39 530Da Touring -01
        E39 525iA Touring -01
        E46 325iA Sedan -01
        E46 320D Touring -00
        Audi A3 1.9TDI -01
        VW Multivan 2.5 TDI -05

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14447
          • Oulu

          #5
          Ei noita pelkkiä puslia kannata koskaan vaihtaa. Se jäykkä uusi pusla kuluttaa vanhan nivelen äkkiä.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA (2.8l) '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • m5bimmeri
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2011
            • 250
            • Suomi

            #6
            Osa 2

            Originally posted by zener View Post
            Ei noita pelkkiä puslia kannata koskaan vaihtaa. Se jäykkä uusi pusla kuluttaa vanhan nivelen äkkiä.
            Mielipide tuokin.

            Nyt on vaihdettu sitten myös matkustajan puolelle, ja kivuttomasti meni sekin. Positiivista on se että toiselta puolelta ei ruvennut kuulumaan mitään kolinoita, ja negatiivista että sitä kolinan aiheuttajaa ei löytynyt sitten millään ?!
            Sieltä oli koiranluun ylemmästä nivelestä kumi hajalla, joten se vaihdettiin. Kahdella eri korjaamolla ravisteltiin ja väänneltiin eikä löysiä... Hiekkatiellä jossa on pientä kiharaa tai mukulatiellä järjetön kolina, ja kuskin puoli. Ei juma.....ta ymmärrä tätä bemarin paskaa. Kävin katsastusasemalla ja sovittiin että menen perjantaina ja etsitään se väljä sieltä. On se kumma jos ei löydy, vaikka en olisi yhtään yllättynyt jos ei sielläkään löydy. Ei olisi pitänyt koskea koko pusliin, olisi hiljainen auto !!!

            Pusla kaivettu esiin.

            Työntö isommalla levyllä ensin.

            Sitten pyöreällä levyllä loput.

            Uusi pusla paikallaan.
            Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              iskarin yläpää?
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #8
                Kokeile heilutta rattiakselia joka suuntaa jos koluttaa, niin ohjausvaihdehan se tai lyö nyrkillä kuskinpuolen raidetankoon ja jos sama kolina niin...
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Varmistetaan vielä että kai kirrasit puslat vasta kun olit ensin laskenut auton alas+vähän vielä heilutellut?
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by BeamR View Post
                    iskarin yläpää?
                    Nuo saa selville kun nostaa renkaan maasta sen verran ylös, että saa kangen lattian ja renkaan väliin ja kun nostelee rivakasti ja, jos kolkuttaa niin yläpään laakeri paska.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • m5bimmeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 250
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by Supa View Post
                      Varmistetaan vielä että kai kirrasit puslat vasta kun olit ensin laskenut auton alas+vähän vielä heilutellut?
                      Juuri näin.

                      Rattia heilutellessa ees taas auton ollessa sammutettuna ei kolise, enkä uskonutkaan tuohon koska se olisi kolissut jo ennen puslan vaihtoa. Iskarin yläpää tuli mieleen, mutta aivan saman makuiset molemmilla puolilla ja miksi alkaisivat kolista puslan vaihdon jälkeen... Kun rengas on vähän irti maasta niin että rekkari mahtuu väliin, ja vääntelee mahdollisimman nopeasti ei sitä kolkottavaa ääntä kuulu. Sellainen löysä liike on molemmilla puolilla kun lähtee nostamaan, mutta se on selvää kun rengas "roikkuu" ja vetää iskarista kaikki varat alas. En jaksa enää tutkia kun ei löydy löysää, perjantaina selviää jos selviää ja jos ei niin olkoon paska... :(
                      Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        #12
                        iskari loppu ja kolisee? Keulaa nostellessa saanu viimeisen niitin..

                        Comment

                        • m5bimmeri
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 250
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by Tome View Post
                          iskari loppu ja kolisee? Keulaa nostellessa saanu viimeisen niitin..
                          Ei siinä iskarissa mitään vikaa ole, katsastuksessa hyvät ja on tuota nosteltu renkaanvahdoissa jne remppoissa muutenkin.

                          Eilen oltiin toisella pajalla toistamiseen kun kaveri soitti että etsitään se löysä sieltä. Kun ajoin auton sisään ja se oli vielä maassa oli löysää selvästi poikittais-suunnassa. Eli rengasta eteen ja taakse liikutellessa tuntui löysä. Auto ylös ja tutkiminen toisen heilutellessa kaikilla mahdollisilla tavoilla, ja toisen tutkiessa niveliä väännellen ja käännelleen raudoilla, Ei löysää missään... Otettiin vielä uudet puslat auki ja katsottiin että pultti varmasti tiukkaa puslan haarukkaan. Auto alas ja löysä hävinnyt johonkin ? Ajettiin pieni lenkki että kolina taas kuului ja auto takaisin sisään ja ei löysää missään ?!? Pommi alle tohon paskaan
                          Köyhä ja BMW, huono yhtälö...

                          Comment

                          • kaol
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 5007
                            • Ilmajoki

                            #14
                            Uusi tarvikepusla ei todennäköisesti ole täysin samoilla mitoilla, kuin alkuperäinen ja jää näin ollen löysälle tuohon apurungon kiinnityshaarukkaan, vaikka pultin vetää "kireälle". Pultti ei siis kiristä puslaa, koska haarukka ei jousta riittävästi.

                            Vaihda kunnon pusla sinne tai laita ohut prikka puslan ja kiinnityshaarukan väliin. Ja kiristä kunnolla.
                            Kokeilemalla se selviää...

                            Comment

                            • Bomb5
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 726
                              • Kivijärvi

                              #15
                              Originally posted by m5bimmeri View Post
                              Kun ajoin auton sisään ja se oli vielä maassa oli löysää selvästi poikittais-suunnassa. Eli rengasta eteen ja taakse liikutellessa tuntui löysä.
                              Tarkoitatko, että rengasta auton ajosuunnassa ~ reaktiotangon suunnassa liikuttaessa kolisee tai tuntuu väljää? Tämä on tietysti arvailu, mutta olisiko mahdollista, että reaktiotangon nivelpäässä on väljää, mikä on hankala havaita vääntelemällä, kun ripustus on kasassa? Jos ei kuulunut hieman väljällä puslalla, mutta nyt tiukalla puslalla kuuluu, kun niveleen kohdistuu enemmän voimaa ajossa, kun pusla ei anna niin paljoa periksi? E39:n tuennasta on kuulemma hankala löytää väljää ja olen tähän itsekin törmännyt. Kokeilitteko vielä tuota kuskinpuolen reaktiotangon nivelpäätä asennuksen aikana käännellä niin, että sen puslapää on irti, jolloin reaktiotankoa pääsee paremmin kääntämään eri asentoihin? Jos ilmanohjaimet on vielä irti, niin tuon voisi vieläkin kokeilla. Se väljä ei välttämättä tunnu niin helposti, kun varsi on kiinni ja nivelpää jänkäyksessä.
                              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎